همه ی ما دوست داریم بازدید کننده و مخاطب بیشتری در وبسایتمان داشته باشیم. ولی این افراد چطور می توانند به وبسایت ما دسترسی داشته باشند؟

این روزها همه در حال تولید محتوا هستند که همین مسئله شرایط را خیلی مشکل تر می کند. چون اینکه بخواهید در میان این حجم زیاد مطالب وبسایت خودتان را به دیگران بشناسانید و به یک وبسایت پر طرفدار تبدیل شوید غیر ممکن به نظر می رسد.

البته ممکن است که وبسایت شما بتواند معروف شود ولی برای این کار باید از جادوی روابط عمومی استفاده کنید.

اگر می خواهید در مورد رشد وبلاگ ها درک بهتری داشته باشید باید بتوانید تفاوت ترویج و روابط عمومی را بشناسید. بدون درک تفاوت این دو مورد تلاش های بیهوده ای در راستای ترویج و رشد وبسایت است که شاید خیلی پیش پا افتاده باشد و هیچ استراتژی مستحکی در آن دخیل نباشد. به عنوان مثال اگر قصد دارید به عنوان مهمان در وبسایت دیگری پستی ارسال کنید بهتر است این پست به چه موضوعی اختصاص داده شود؟ اگر بخواهیم برای وبسایت دیگری به عنوان مهمان پست بنویسیم بهتر است این پست در مورد چه موضوعی باشد تا بتوانیم به بهترین نحو از این موقعیت استفاده کنیم؟

این دقیقا همان جاییست که تفاوت روابط عمومی و ترویج مشخص می شود.

یک وبسایت موفق وبسایتی ست که تفاوت بین روابط عمومی و ترویج را به خوبی می داند.

تفاوت میان روابط عمومی و ترویج محتوا

وقتی قصد داریم ترافیک وبسایت را بالا ببریم معمولا در مورد ترویج صحبت می کنیم ولی ترویج:

از طریق کانال های متفاوتی کاربران را به خواندن محتوا تحریک کنیم تا میزان تقاضا افزایش پیدا کند.

ولی در مقابل روابط عمومی به این معناست که:

یعنی کاری کنید که مردم نسبت به محتوای شما احترام بگذارند و اطمینان حاصل کنید که از دید کلی عموم شرکت شما در موقعیت خوبی قرار گرفته و اراده ی زیادی وجود دارد.

ترویج محتوا به این معنی ست که تعداد لینکای مربوط کننده و کلیک ها کاهش پیدا کنند در حالیکه روابط عمومی به این معناست که سابقه ای داشته باشید که تا مدت زیادی باقی بماند بطوریکه بتوانید در حوزه ی خاصی بصورت تخصصی اظهار نظر کنید. به عنوان مثال:

  • وبسایت The Moz مطالبی در مورد مدیریت می نویسد.
  • وبسایت Social Media Examiner در مورد شبکه های اجتماعی است.
  • Copyblogger در مورد حق کپی محتوا است.
  • Inbound Hub پست هایی در مورد تجارت درون مرزی ارسال می کند.

Promote-Your-Content-Marketing-Blog-Promotion1

ترویج محتوا مسئله ایست که در CoSchedule به وفور در مورد آن بحث می شود. ما طرفدار استراتژی های مختلفی هستیم مثل تبلیغات ایمیلی، برنامه ی ترویج شبکه های اجتماعی و تمرکز دوباره روی محتوای سایت. ولی هنوز موارد زیادی وجود دارند که باید روی آن ها وقت گذاشته شود. من ترویج وبسایت را به 4 طبقه ی مختلف تقسیم بندی می کنم.

کانال های تحت مالکیت

این طبقه متعلق به کانال های خود شما است که می تواند یک لیست خیلی بلند بالا برای تبلیغات ایمیلی باشد، حضور در شبکه های اجتماعی و یا یک برنامه ی ترویجی کامل برای شبکه های اجتماعی باشد. این کانال ها متعلق به شما هستند و آن ها تنها جز کوچکی از ترویج محتوا را بر عهده دارند.

کانال های بدست آمده

کانال های بدست آمده به معنای مجموع تمام شیوه های متفاوت به اشتراک گذاشتن مطالب با مخاطب است. که به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی، رسانه هایی که به معرفی اختصاص داده شده اند مربوط می شود مثل Inbound.org و Buffer Daily یا لینک هایی از مطالب شما که در وبلاگ های دیگر نوشته می شود.

کانال های پرداختی

با اینکه معمولا به این بخش توجه کافی نمی شود، کانال هایی که برای ترویج محتوا خریداری می شوند می توانند جریانی از فعالیت را به هر وبلاگی وارد کنند. همچنین از نظر ترویج هم روی وبلاگ تاثیر بسیاری می گذارند. نمونه بسیار خوبی از این کانال ها فیسبوک، توییتر، StumbleUpon و Reddit هستند.

کانال های صنفی

پست شدن دوباره ی مطالب روی وبسایت های دیگر یکی از استراتژی های مناسب برای ترویج است. یکی دیگر از روش های انجام این کار خلق دوباره ی محتوا به شیوه های دیگر است مثل ساخت پادکست.

Promote-Your-Content-Marketing-Blog-PR

انجام دادن ترویج برای رسیدن به یک هدف خاص به کلی با اصول روابط عمومی متفاوت است. روابط عمومی یعنی تمرکز بر روی استراتژی های بلند مدت وبسایت. در یک تقسیم بندی کلی باید در نظر داشته باشیم که ترویج وبسایت به افزایش تعداد کلیک ها، به اشتراک گذاشته شدن و افزایش ترافیک کمک می کند در حالیکه روابط عمومی به تخصص یافتگی، ایجاد اعتماد و قدرت اراده کمک می کند. ممکن است عملی شدن این قوانین کمی مشکل به نظر برسد ولی در واقعیت به اینصورت نیست. بخش روابط عمومی می تواند به گروه هایی متفاوت از مخاطبان تقسیم شود:

به اشتراک گذاشتن با مخاطب ها

مهم ترین بخش از استراتژی روابط عمومی قطعا کاربرانی هستند که در حال حاضر مخاطب وبسایت شما هستند. از آنجایی که این دسته از افراد از گذشته شما را باور کرده اند، می توانید با کانال های متفاوتی که در دست دارید با آن ها ارتباط برقرار کنید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که هیچ قدم اشتباهی برندارید.

مخاطب های جدید

دومین گروه از روابط عمومی وبسایت را افرادی تشکیل می دهند که با شما آشنا هستند ولی هنوز کاملا شما را باور نکرده اند. این افراد ممکن است یک یا دوبار به وبسایت شما سر زده باشند ولی به اصطلاح پای ثابت مطالب شما نشده اند. در حوزه ی تبلیغات و تجارت به این قبیل کاربران مخاطبین عمومی گفته می شود.

کاربران تاثیر گذار

گروه تاثیر گذاران توسط افرادی تشکیل می شود که از گذشته با شما آشنایی داشته اند و با افرادی که بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشید در رابطه هستند. باید با این گروه ها ارتباط برقرار کنید چون فاصله ای که بین شما و مخاطب های جدید قرار دارد را از بین می برند. برای انجام این کار همکاری های استراتژیک برقرار کنید. پست های حرفه ای گروه افراد تاثیرگذار را گردآوری می کنند.

کاربران پیرامون

بعدا در مورد این استراتژی مفصلا صحبت می کنم. ولی کاربران پیرامونی از گروه های متفاوتی از افراد تشکیل می شوند که شما مایلید به آن ها دسترسی پیدا کنید. تعداد زیادی از وبسایت ها در مورد درک مخاطب در نوشتن مطالب صحبت می کنند ولی هیچ کدام از آن ها دقیقا مشخص نمی کنند که برای رسیدن به آن ها باید چه راهی را طی کرد. این همان جایی است که استراتژی نوشتن مطلب به عنوان مهمان نقش پر رنگی بازی می کند.

ساخت یک گروه از مخاطب ها چطور انجام پذیر است؟

با نگاهی به انواع اشکال روابط به عمومی در قسمت بالا، کاملا متوجه می شویم که رشد مخاطب های یک وبسایت به چه صورتی انجام می شود. هدف اصلی این است که کاربران پیرامونی را به اعضای اصلی تبدیل کنیم و این کار از طریق رعایت قوانین روابط عمومی میسر می شود. بهترین راه انجام این کار داشتن استراتژی نوشتن پست بصورت مهمان در وبسایت های دیگر است.

ابتدا مخاطب های وبسایت را به گروه هایی تقسیم بندی کنید. اگر می خواهید بیشتر با آن ها آشنایی پیدا کنید روش هایی وجود دارد مثل Google analytics. یک نمونه از این تقسیم بندی به صورت زیر است:

  • وبلاگ نویسان
  • استارتاپ ها
  • تاجران
  • آژانس ها

این تقسیم بندی ها به عنوان کاربران پیرامونی شما محسوب می شوند.

وقتی توانستید کاربران را گروه بندی کنید، باید وبسایت هایی را پیدا کنید که در حال حاضر این کاربران از مطالب آن ها استفاده می کنند. این همان کاربران تاثیر گذار هستند که در قسمت بالا به آن ها اشاره شد. با وارد شدن به این وبسایت ها با افرادی آشنا می شوید که صحبت کردن با آن ها برای موفقیت شما ضروری است. در واقع این دسته بندی که گروه های کوچک تری تقسیم می شود:

  • وبلاگ نویسان : افرادی که به تولید محتوا می پردازند و افرادی که از محتوای وبسایت های دیگر استفاده می کنند.
  • استارتاپ ها : مثل Medium.com یا OkDork
  • تاجران : مثل Spinsucks و  Unbounce
  • آژانس ها : KissMetrics و Social Media Examiner

حالا به جایی رسیده اید که می توانید با وبلاگ های ارزشمند ارتباط برقرار کنید. سپس محتوایی عالی در اختیار آن ها قرار دهید که هم تعداد مخاطب های شما افزایش پیدا کند و هم مخاطب های وبسایت مورد نظر از این مطالب استفاده کنند. با توجه به شکل زیر تمام گروه های بالا می توانند به عنوان مهمان محتوا تولید کنند و با مخاطب های جدید آشنا شوند.

Promote-Your-Content-Marketing-Audience-Segments-Wheel1

هر کدام از پست هایی که به عنوان مهمان ارسال می کنید این قابلیت را دارد که افراد جدیدی را به سمت وبسایت شما راهی کند همچنین به شما کمک می کند که استراتژی روابط عمومی خود را بشناسید. از آنجایی که برای نوشتن این پست ها هیچ پولی از جانب شما دریافت نمی شود در نظر هر کدام از کاربران که می توانند جز مخاطبان ثابت مطالب شما باشند تصویر مثبتی از خود می سازید.

با این که این استراتژی نمی تواند سریعا شما را به صدها ایمیل برساند، قطعا راه مناسبی برای رشد بلند مدت شما محسوب می شود. کاربران پیرامونی به دفعات با پست های شما مواجه می شوند و اعتماد لازم برای جلب آن ها به مطالب خودتان را بدست می آورید.

اگر می خواهید باعث رشد وبسایت خودتان شوید ایجاد همکاری استراتژیک لازمه ی این کار است.

ایجاد همکاری با دیگر وبسایت ها

یک روش بسیار خوب دیگر برای به ثمر نشستن استراتژی روابط عمومی این است که بین وبلاگ ها همکاری استراتژیک بوجود بیاید.

ما اخیرا توانستیم این کار را روی وبسایت OKDork.com انجام دهیم و در واقع مجموعه ای از اطلاعاتی که با مشقت بدست آورده بودیم را با مخاطبینی به اشتراک گذاشتیم که تشنه ی این تحلیل ها بودند. انتخاب به جایی انجام شده بود. در واقع قادر بودیم اطلاعاتی تولید کنیم که بیشتر مناسب این گروه از مخاطب ها بودند. نکته ی مهم این است که توانستیم از همان اطلاعات پستی هم روی وبسایت خودمان قرار دهیم.

همکاری به موفقیت دو طرفه منجر می شود.

وبلاگ نویسی به نام نیل پاتل استراتژی های خوبی معرفی کرده که به تاثیراتی این گونه منجر می شود. این شیوه از مراحلی بوجود می آید و بهتر است که تمام آن ها را مطالعه کنید.

– یک لیست از وبلاگ نویسان تاثیر گذار صنعت خود تهیه کنید: هدف اصلی شما شناسایی افراد و وبلاگ هایی ست که در مورد عناوین مهم مرتبط با شما صحبت می کنند. نیل توانسته این وبلاگ نویس ها را شناسایی کند.

– صفحه ی شخصی وبلاگ نویسان در شبکه های اجتماعی را پیدا کنید: سپس آن ها را به لیستتان اضافه کنید. اگر توانستید آدرس ایمیلی پیدا کنید، آن را هم به لیست اضافه کنید.

– حالا لیستتان را طبقه بندی کنید و افراد را با توجه به مقامی که در حوزه ی کسب و کاری شما دارند رتبه بندی کنید: نیل برای این کار آن ها را با A،Bو C نامگذاری می کند. A ارزشمندترین گروه افراد را تشکیل می دهد. من به شما پیشنهاد می کنم که آن ها را طبق گروهبندی مخاطبین نام گذاری کنید.

– بطور مرتب با این وبلاگ نویس ها در ارتباط باشید: از لینک مطالب آن ها استفاده کنید، حساب کاربری آن ها را در توییتر دنبال کنید، با آن ها ارتباط برقرار کنید، نظر بنویسید و نزدیک شوید.

– به ارزشمندترین گروه افراد یک ایمیل شخصی بفرستید: تنها اطلاعاتی را بفرستید که تصور می کنیم ممکن است برای آنها جالب و به آن ها مرتبط باشد.

معتقد هستم بهتر است این لیست کوتاه باشد. (حدود 10 نفر) چون برقراری ارتباط با تعداد کمتری از افراد انجام پذیر تر به نظر می رسد همچنین مراحل آن به راحتی مدیریت می شود. روند انجام کار و کیفیت آن، مهم تر از تعداد هستند. همچنین بهتر است مثل فرستنده های اسپم رفتار نکنیم.

من برای هر کدام از افراد متنی جداگانه در نظر گرفتم و پیشنهاد همکاری ارائه کردم بطوریکه مزایای دو طرفه به همراه داشته باشد. دقیقا زمانی که به این نتیجه رسیدم که رابطه ای که تشکیل شده به سمت درستی حرکت می کند از ایمیل استفاده کردم و یا در توییتر به فرد مورد نظر پیام شخصی ارسال کردم. همه ی مراحل به سادگی انجام شد و شاید به همین علت به خوبی پیش رفت.

نکته ای که باید در حین انجام این مسیر به خاطر داشته باشید این است که خلق روابط هم جزء روابط عمومی محسوب می شود. قصد داریم رابطه ای طولانی بسازیم. هر چقدر تعداد روابط شما بیشتر شود، مدت طولانی تری دوام خواهید آورد و این مسئله همیشه به نفع روابط عمومی وبسایت است.

3 thoughts on “برای مطالب وبسایت خود ماهرانه تبلیغ کنید

  1. خیلی عالی بود مطلب، ولی نکته ای که به ذهن من میرسه اینه که وبلاگ نویسان دیگر علاقه چندانی به همکاری با دیگران ندارند چون اصولا این تو ذات ایرانیاست که میخوان فقط خودشون پیشرفت کنند.

    1. سلام
      مطلبیتون خوب بود
      در جواب دوس عزیزمون باید بگم شما بیشتر با اینجور افرادی که فرمودید رابطه دارید و ذهنتون محدود به چند نفری است که بیشتر باهاشون ارتباط دارید .
      اگه افرادی رو که باهاشون در ارتباطید رو مثل من بیشتر از گنجایش فکرتان کنید آنوقت است که موفقیت رو زودتر از من به دست آوردید .

      من حاضرم کمک کنم تا همه به آرزو هاشون برسن اگه کسی خواست بیاد وبسایتم و با من در تماس باشه تا ببینه که ایرانیای خوب هم داریم که حاضرن به کمتر از خودشونم کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *