ویندوز 10 را می توان در اصل جهش عظیمی برای مایکروسافت به حساب آورد. این ویندوز قرار است تمام آن تجربه های ناخوشایند در ویندوز 8 را کنار بزند و بر پایه خاصیت لمسی که نقش گسترده ای در ذهن کاربران پیدا کرده است، طراحی و ارائه شود. نشانه های اولیه از ویندوز 10 نشان می دهد که مایکروسافت چندان هم بی دلیل به این ویندوز امید نبسته است و می توان تایید کرد که ویندوز جدید، ویندوز خوبی است! با این حال این مساله باعث نمی شود که منتقدان به این طراحی جدید مایکروسافت نتازند و این سوال را مطرح نکند که نقاط ضعف این ویندوز برای به شکست کشاندش چیست؟ سوالی که پاسخ آن را در ادامه مطلب خواهید یافت.

شکست گزینه روی میز این ویندوز نیست! …. چرا؟!

اول اینکه تنها در صورتی که یک فاجعه فنی در این ویندوز رخ دهد، سبب شکست مایکروسافت در بحث کسب و کار و مارکتینگ می شود. در واقع می توان اینگونه گفت که اگر ویندوز فاجعه ای به باز نیاورد، 100 درصد در بخش بازار و کسب و کار (بیزنس کلاس) موفق خواهد بود.

با توجه به شرایط چند سال گذشته همچون عرضه تبلت ها و همینطور تولید لپ تاپ های غیر ویندوزی همچون کروم بوک ها، دنیای PC ها و حتی سیستم های محل های کسب و کار به طور قابل توجهی تغییر پیدا کرده است و محصول شاخص مایکروسافت یعنی ویندوز را تحت شعاع خود قرار داده. بسیاری از کاربران PC ضائقه خود را به سمت iPad و دیگر تبلت های بازار تغییر داده اند چرا که دسترسی به ایمیل و شبکه های اجتماعی و حتی بازی در این دستگاهها امکان پذیر است و خاصیت جابه جایی راحت تر و حتی قیمت به مراتب پایین تر از PC مزید علت شده است. این در حالی است که تا قبل از آن لپ تاپ ها دستگاه اصلی برای دسترسی به این ویژگی ها محسوب می شدند. با این وجود اگرچه کاربران خانگی، یکی پس از دیگری از حول و اطراف PC ها فاصله می گرفتن در بخش صنعت و کسب و کار سیستم دسکتاپ همچنان حرف اول را می زد.

دوم اینکه تا زمانی که مایکروسافت در بخش موبایل عملکردی ضعیف دارد، ویندوز 10 می تواند کور سوی امیدی برای این شرکت در این بخش و بخصوص تبلت ها محسوب شود. این واقعیت بسیار حائز اهمیت است که ویندوز 10 برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان نوید تولید اپ هایی را می دهد که در دستگاه های مختلف بکار می آیند. (یکی از ویژگی های ویندوز 10 این است که در 6 طرح مختلف برای سیستم های دسکتاپ تا موبایل عرضه می شود) به احتمال بسیار قوی ویندوز 10 را می توان بهترین شانس مایکروساقت برای معرفی یک اکوسیستم کلی در دنیای موبایل و کامپیوتر دانست.

در کنار این، ویژگی های ویندوز 10 را به عنوان «پیوسته» معرفی می کنند که وعده پیکریندی های مختلف را بسته به دستگاه در حال استفاده می دهد (دسکتاپ تا موبایل). برای مثال اضافه کردن کیبرد به ویندوز تبلت و یا موبایل باعث تبدیل ویندوز 10 از حالت موبایل به دسکتاپ می شود. این تئوری است که در پشت پرده ویندوز 10 نهفته است ون اگر درست کار کند موفقیت عظیمی برای مایکروسافت محسوب می شود.

البته در بخش موبایل شانس موفقیت مایکروسافت همچنان دور از دسترس است. البته نه فقط به این دلیل که مایکروسافت هنوز یک سیستم عامل مناسب د رقابت با iOS و یا اندروید ارائه نداده است بلکه بدون ارائه یک سیستم کاربر پسند و همینطور قدرتمند بودن در بخش استور و ارائه اپ، شرکت مایکروسافت شانس زیادی در این بازارها نخواهد داشت. پس می توان گفت اگرچه ویندوز 10 سهم زیادی در پیشرفت مایکروسافت در این بخش خواهد داشت اما برای موفقیت نهایی همین موضوع چندان کافی نیست و مایکروسافت باید ویندوز 10 را کاربر پسند ارائه کند و بر روی استور اپ های خود کار کند.

در آخر بحث مربوط به وسایل اینترنتی مطرح می شود (IOT). برخی از تحلیلگران فکر می کنند انتقال به دنیایی کاملاً هوشمند و ارتباط بین دستگاه ها می تواند بر هم زننده بیزنس برای مایکروسافت باشد. اما ما به خوبی می دانیم که مایکروسافت برنامه های بزرگی برای وسایل اینترنتی دارد. انتقال به دنیای وسایل اینترنتی می تواند این فرصت را برای مایکروساقت ایجاد نماید تا دستگاه های ویندوزی این شرکت نقش اساسی را در مدیریت خانه های هوشمند، بیزنس و … بازی کنند. پس می توان این امید را داشت که در آینده ویندوز 10 نقش بزرگ و سود آوری در حوزه اسمارت بیزنس برای مایکروسافت داشته باشد.

چه ویژگی های دیگری، ویندوز 10 را شاخص می کند و از شکست آن جلوگیری خواهد کرد؟

ویژگی Continuum یا همان پیوستگی: وقت نمایش و عرض اندام این ویژگی فرا رسیده است که راه حلی اساسی و مهم برای ساخت PC و تبلت های هایبرید است. خاصیت تشخیص و سوئیچ بین حالت های مختلف (دسکتاپ تا موبایل) می تواند در بر دارنده موفقیت بزرگی برای این شرکت آمریکایی باشد.

کورتانا در سیستم های دسکتاپ: دستیار شخصی مایکروسافت موسوم به کورتانا که در ویندوز فون مورد استفاده قرار می گیرد، قرار است در تمام دستگاه های ویندوزی و از جمله ویندوز دسکتاپ بکار گرفته شود. در واقع می توان گفت این دستیار صوتی بخشی از ویندوز 10 شده و در تمام دستگاه های حامل ویندوز، نصب خواهد شد.

مرورگر جدید: قرار است اسپارتان جایگزینی برای ویندوز اکسپلورر در این ویندوز جدید باشد. مرورگر جدید دارای استایل کروم و یا موزیلا است. به این معنا که نصب پلاگین و پوسته و… بر آن امکان پذیر خواهد بود.

ادغام بازی ها: جزئیات در این باره محدود و مبهم است اما خبرها حاکی از برخی اقدامات تکنیکی در بکارگیری توام بازی های PC و همینطور کنسول مایکروسافت حکایت دارد. حتی استور ایکس باکس نیز در ویندوز 10 قابل دسترسی است.

در انتها باید منتظر نشست و دید اقبال عمومی از این سیاست جدید مایکروسافت چه رقم خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *