ایرانیانی که حمله می‌کنند٬ فرق ندارد کجا باشد٬ سفارت یا پروفایل شخصی٬ معتقدند که خودشان می‌فهمند و باید از آنها حمایت شود. تفریحی ارزان مناسب افرادی که قبلاً در گوشه‌ای از خیابان به رهگذران متلک می‌گفتند حالا پای تلفن‌همراه یا لپ‌تاپ خود در فیس‌بوک و شبکه‌های اجتماعی مختلف حماسه مجازی می‌آفرینند.

رفتارشناسی ایرانیان موضوعی است که همواره و به ویژه در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از جامعه شناسان، روانشناسان و افراد متخصص در این حوزه بوده است. و در این بین ما شاهد گستردگی و بعضاً اختلاف نظر در بین صاحب نظران در تعریف، علل، چرایی و چگونگی رفتار و در نهایت برچسپ خوب و اخلاقی زدن و یا در موارد افراطی‌تر دسته بندی این رفتارها در زمره انحطاط اخلاقی بوده ایم.

چیزی که عیان است گسترده بودن این مبحث است و اینکه ما در این مجال قصد کالبد شکافی رفتار ایرانیان در جامعه را نداریم بلکه به پدیده ای نوظهور تر یعنی چگونگی رفتار ایرانیان در جامعه مجازی می‌پردازیم٬ که البته این موارد در خارج از ایران هم اتفاق می‌افتد و منحصراً مخصوص ایرانیان نیست.

خود این موضوع هم تحلیل و مورد بررسی قرار دادن را در بسترهای روانشناسی، جامعه شناسی و یا از لحاظ  ابعاد فرهنگی تاریخی و غیره را می‌طلبد. در این میان موضوعی که مورد توجه است رفتار و عکس العمل افراد جامعه مجازی در قبال موضوعاتی که شاید در نگاهی عادی چیزی کاملا طبیعی و معمول باشد. موضوعی که در یکی دوسال اخیر در محیط مجازی بسیار شایع شده است و رفتار عمده افراد بر این نگاه استوار شده است، یورش یا حمله دسته جمعی به پروفایل شخصیت‌ها، سازمان ها و موارد دیگر است که از ناسا و پپسی گرفته تا پادشاه عربستان، والیبالیست ایتالیایی، مجری فیفا و حالا هم مسی.

hemase2

ابتدا نگاهی به یکی از مفاهیم مهم در روانشناسی اجتماعی یعنی نفوذ اجتماعی و یا  «همرنگی» بیندازیم.

الیوت ارونسون در کتاب روانشناسی اجتماعی خود همرنگی را «تغییر در رفتار و عقاید فرد بر اثر اعمال فشار واقعی یا خیالی از طرف فرد یا گروهی دیگر» می‌داند؛ البته در اینجا همرنگی اصطلاح مبهمی است و می‌توان آن را به صورت، متابعت٬ همانندسازی و درونی سازی بینشان تمایز قائل شد.

متابعت رفتار فردی را شرح می‌دهد که به منظور کسب پاداش یا اجتناب از تنبیه تحریک شده است و معمولا رفتار تا زمانی ادامه می‌یابد که پاداش و تنبیه وجود داشته باشد.

همانندسازی نیز بخشی از نفوذ اجتماعی مبنی بر این آرزو که فرد می‌خواهد شبیه شخص و یا جمعی شود. در همانند سازی نیز مانند متابعت  رفتار فرد ناشی از رضایت درونی نیست بلکه در جهت رضایت افراد دیگر است.

اما درونی‌سازی یک ارزش عمیق ترین و پایدارترین پاسخ به نفوذ اجتماعی است یعنی اعتقادی خاص که ما می‌خواهیم رفتار و افکارمان صحیح باشد.

در این مبحث متابعت ناپایدارترین سطح نفوذ اجتماعی است متابعت کننده از جبری که در شرایط خاص ایجاد می‌شود آگاه است و می‌تواند در غیر این شرایط آن رفتار را از خود بروز ندهد.

شاید بتوان رفتار ایرانیان در محیط مجازی را به علت پاسخ به هرکدام از این سه نوع نفوذ اجتماعی دانست.

در نگاه اول می‌توان این رفتارها را به دلیل ناپایدار بودن در زمره متابعت قرار داد اما موضوع اینجاست که اگر این رفتارها زمانی رخ میداد که افراد احساس می‌کردند که دچار ظلم شده اند مثلا در مورد ایهار برل (داور کشتی سعید عبدولی) و یا حضور در پیج پادشاه عربستان و… راحت تر می‌شد این پدیده اجتماعی را توصیف کرد اما رفتارهایی مانند حضور در پیج زایتسف (والیبالیست ایتالیایی)، لیونل مسی (فوتبالیست آرژانتینی) و.. چیزی فراتر از احساس ظلم و ناحقی است. و در اینجا صرفا مبحث همرنگی جوگیر شدن و تقلید کورکورانه مد نظر است.

از طرفی بسیاری از رسانه‌ها از این هجوم حمایت کردند یا به عبارتی دیگر تشویق کردند و این باعث شد که افراد تحت هر عنوانی خنده‌دار یا شوخی ساده یا هر چیز دیگری٬ فکر کنند عملکرد خوبی داشتند و می‌توانند برای موارد دیگر نیز انجام دهند (لینک و لینک) و علت دیگر آن باورپذیری راحت کاربران می‌باشد که نمونه آن را زیاد دیدیم همچون بوق زدن ماشین با گذاشتن کامنت زیر عکس و امثالهم (لینک).

از نظر رفتارشناسی جوگیر شدن یعنی اسیر عوامل محیطی و تسلیم فشارهای محیط شدن و تن دادن به خواسته های دیگران است و فرد در جوی قرار می‌گیرد که نمی‌تواند مقاومت کند. ما زمانی که در تنهایی خودمان هستیم ممکن است واکنش و رفتارمان در برابر موضوعی کاملا متفاوت از زمانی باشد که در گروه قرار می‌گیریم. فرد هنگامی‌ که تحت تاثیر شرایط محیط قرار می‌گیرد برای همرنگ شدن با آن دست به رفتارهایی می‌زند که در شرایط عادی امکان ندارد این حرکات را انجام دهد. از لحاظ روانشناسی جوگیر شدن کورکورانه خطرناک است چون ممکن است تحت تاثیر عوامل منفی نیز قرار بگیرد.

دکتر یوسف کریمی، استاد دانشگاه در این باره می‌گوید: «همه افراد مقداری تحت تاثیر نفوذ اجتماعی قرار می گیرند اما افرادی که دارای تجربه اجتماعی و تعاملات ضعیف تری هستند بیشتر در معرض نفوذ اجتماعی قرار دارند».

هویت دادن به شخصیت از دیگر عوامل زمینه ساز همرنگی در افراد می‌باشد. کسانی که در جمع می‌خواهند از دیگران عقب نیوفتند، نوع شخصیت، اعتماد به نفس کمتر و اتفاق نظر یا عدم اتفاق نظر بر روی یک موضع می‌تواند در میزان همرنگی تاثیر گذار باشد.

در پژوهشی که “شاختر و سینگر” انجام دادند نشان داده شد که مردم برای ارزیابی کیفیت هیجان‌های خود نیز از دیگران پیروی می‌کنند. یعنی دو جز احساسی و شناختی هیجان ناخواسته تحت تاثیر این جو و به عبارتی فشار محیطی قرار می‌گیرد و نفوذ دیگران چه عمدی و چه غیر عمدی گاه اثرات ماندگاری بر رفتار شخص باقی می‌گذارد که یکی از نتایج نگران کننده نفوذ اجتماعی پیش داوری و به تبع آن قضاوت منفی و تبعیض است.

اما همرنگی در بسیاری از موارد می‌تواند نتایج مثبتی را داشته باشد چه بسا در کنار این رفتاری که در محیط مجازی می‌بینیم زمانی که حادثه ای غیر مترقبه مانند زلزله اتفاق می‌افتد، افراد بسیاری به جهت همین نفوذ اجتماعی بیشترین سعی و تلاش خود را برای کمک می‌کنند و حتی شاید بسیاری از آنان هم همان کسانی باشند که در پروفایل یک شخصیتی برای تخریب حضور داشته اند!

اگر به بحث قبلی برگردیم در این سطح بزرگترین نگرانی می‌تواند این باشد که این رفتارها به سطح سومین مفهوم یعنی درونی سازی برسند و افراد چنان تحت تاثیر نفوذ اجتماعی قرار بگیرند که کوچکترین چیزی که متضاد با خود و ارزش‌هایشان باشد را نتوانند تحمل کنند و به آن حمله کنند.

در پایان شاید جای این نباشد که به ارائه راهکار، توصیه و یا هر چیزی از این دست رابگوییم اما به گفته دکتر یوسف کریمی‌استاد دانشگاه، افزایش آگاهی و دانسته ها می‌تواند موثرترین راه جهت کاهش همرنگی منفی و تقلید کورکورانه باشد.

یکی از سؤالاتی که در این مواقع پیش می‌آید این است که این حملات و واکنش‌ها به چه شکلی ساماندهی می‌شود؟ اولین نفر کیست؟ چگونه هدایت می‌شوند؟ و جالب‌ترین قسمت آن ، این است که این دسته از افراد جامعه کسانی هستند که اغلب سواد دانشگاهی دارند٬ دسترسی به اینترنت دارند و از بقیه جامعه به نسبت بهترند، از طرفی هم می‌توان اینگونه برداشت کرد این‌ها بخشی از همان افرادی هستند که چند سال پیش در خیابان معرکه می‌گرفتند و به دیگران متلک می‌گفتند ولی حالا مزاحمت‌ها تغییر شکل داده٬ تفریحی راحت‌تر به صورت نیمه وقت یا تمام وقت٬ در آسایش و کم خطرتر دارند٬ فیس‌بوک!

این وضعیت صدای خیلی‌ها را بلند کرده (لینک و لینک) تا جایی که انیمیشنی تحت عنوان «اسطوره‌های مقاومت» منتشر شد که این وضعیت را روایت می‌کرد٬ البته همچنان هستند کسانی که از این افراد تحت عنوان «کل‌کل» یا «شوخی و خنده ساده» حمایت کنند و احتمالاً اگر افراد دیگری با ایرانیان عزیز این کار را انجام بدهند٬ آنها بد٬ وحشی٬ خشن و بی‌فرهنگ خواهند بود چرا که مثل ما تمدن و فرهنگ چندهزارساله با اولین منشور حقوق بشر را نداشته‌اند.

[jwplayer mediaid=”2528″]

14 thoughts on “حماسه مجازی کاربران ایرانی

  1. senaps گفت:

    سلام…
    میشه بفرمایید که چطوری حساب کردین که متوجه شدین کسانی که از سفارت امریکا بالا رفتن، با کسانی که تو فیس بوک به پادشاه عربستان یا مسی یا هر کس دیگه ای توهین میکنن یه گروه هستن یا یک طرز فکر رو دنبال میکنن؟؟؟

    بعدشم، من نمی‌دونم چرا باید فک کنیم که مثلا چارتا فحش دادن به مسی یا هر کس دیگه‌ای، باید بشه دلیلی برای اینکه برخی حضرات وبلاگ‌نویس، بیان کل فرهنگ مردم رو زیر سوال ببرن؟؟؟
    والا من همه جور ادم دیدم… از پرادو سواری که میزنن تو گوشش و با اینکه میتونه ولی درگیر نمیشه و عذر خواهی میکنه و از حق خودش می‌گذره، تا روزی که همون ادم سر یه چایی نذری چیزی نمونده بود با چاقو یه نفر رو بکشه :|…
    این ادمی که برای شما مثال زدم، کسیه که وقتی با هم میریم بیرون، تو ماشین جفتمون به محض سوار شدن ماشین کمربند رو می بندیم، یا یه جایی نشستیم که اشغال هست، اشغالا رو جمع میکنیم و مسائلی از این دست… در حقیقت میتونم به جرات بگم جزو افراد با فرهنگ هستش و حالا همین شخص جهت شوخی! و گذرون وقت، تشریف بردن به فیس بوک شیخ عربستانی یا اماراتی یا مسی و حسابی مسخرشون کردن…

    باید دید چرا اشخاص برای تفریح، میرن به دیگری توهین میکنن؟ ریشه‌ی این مسئله چیه و البته من توی وبلاگ جادی هم نوشتم که چطوری میشه که چندین هزار نفر این کار رو انجام میدن؟ ایا غیر از اینه که به طور قطع یه کسی یا یه گروهی به اینا خط میده؟؟؟ ولی کسی توجه نکرد و همه مشغول این بودن که به بقیه بگن چقدر باشعورن!…
    در خصوص پادشاه عربستان یه سری صفحات بودن که لینک رو میدادن که ملت برن فحش بدن… یا امارات… چرا نباید در خصوص مسی هم چنین مسئله‌ای باشه… چرا نباید بگردیم و این منشا رو پیدا کنیم و تحقیق کنیم که ببینیم هدفش از این کارا چیه؟؟

    متاسفانه وبلاگ نویس های وطنی، برای اینکه نشون بدن خودشون یا دوستانشون خیلی با فرهنگ هستن یا خیلی روشن فکر هستن و خودشون می‌فهمن! و بقیه نمی‌فهمن یا بقیه همه بی‌فرهنگن و فقط اونا فرهنگ دارن، میشینن به تمسخر کارای هموطن هاشون…
    همین موج رو من همون روز مربوط به بازی ایران و کره که کره‌ای ها اشغالاشون رو جمع کردن به یاد دارم… همه‌ی صفحات روشن‌فکر!! و وبلاگ های روشن فکر تر، نشسته بودن به منشتر کردن عکسهایی از 12-13 نفر از 2000 کره‌ای که اشغال‌هاشون رو جمع میکردن و کسی نپرسید که اگر اینا نشسته بودن اشغالای اون قسمتا رو جمع میکردن، پس کی این اشغالا رو ریخته بوده غیر از بقیه‌ی کره‌ای ها که اتفاقا جمعیتشون صدها برابر جمعیتی بود که اشغالا رو جمع میکرد؟؟؟؟

    تو ایران خودمون بارها و بارها شده افرادی چنین حرکاتی بکنن و یه کیسه دستشون بگیرن و همینجوری اشغال ماشغال های اطراف رو جمع بکنن… کسی از اونا عکس گرفت و بذاره و بگه بله چه فرهنگ خوشکلی داریم؟؟؟؟ یا همه فقط منتظرن تا یه ایرانی یه سوتی بده و بعدش بوق بگیرن دستشون و بگن ملت، نگاه کنین اینا چقد وحشین یا بی‌فرهنگن یا نفهمن و ببینید که من که این مسئله رو دیدم چقد اجتماعی و با فرهنگ و فهمیده هستم… ؟

    من توی هیچ کدوم از این برنامه های توهین به ایتالیایی یا مسی یا عربستان یا امارات یا خلیج فارس یا مسائلی از این دست که من نشنیدم شرکت نکردم، این الان یعنی مثلا من فکر نمی‌کنم که فقط من می‌فهمم؟ یا مثلا من با فرهنگم؟ ایا ما این حق رو داریم که با دیدن یه حرکت از سمت یه شخص بخصوص، تصمیم بگیریم که اون شخص با فرهنگه یا بی‌فرهنگه یا نفهمه یا فهمیده؟

    این مطلب طولانی احتمالا باید تاپیکی توی وبلاگم میشد ولی خوب! ….

    1. حامد ملک گفت:

      سلام.
      البته شما این پاسخ طولانی رو برای نویسنده نوشتید و شاید بهتر باشه خودشون جواب بدن. اما از نظر بنده صرف اینکه کسی آشغالها رو جمع کنه یا توی ماشین کمربند رو ببنده فرد بافرهنگی در همه جهات نیست. فرهنگ رو میتونیم تقسیم کنیم به شاخه های مختلف : مثل فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ رانندگی و … یا حتی الان به نظرم میرسه اصلا اسمشو نذاریم فرهنگ. شاید کلمه «اخلاق» واژه بهتری باشه. و باز من قبول ندارم که ما بدترین مردم جهان در همه چیز هستیم. همه جای دنیا بد و خوب پیدا میشه. اما متاسفانه ما هنوز روش استفاده از شبکه های اجتماعی رو یاد نگرفتیم. فرقی نمیکنه پرادو سوار میشیم یا پراید، اگر برای شوخی به یک شخص یا کشور یا شرکت توهین میکنیم این یعنی درک نکردیم که همه ما انسانیم و حق توهین رو نداریم.
      و در نهایت شدیدا با این بخش از کامنت شما که فرمودید اینها خط میگیرند و دستور میگیرند مخالفم. لینکها صفحات و افراد صرفا میتونن نهایتا جامعه ای چند تا چندصدنفری اطرافشون رو به چیزی تهییج کنند و اون هم صرفا در حد همین تهییج هست وگرنه کسی که بتونه چند ده هزار نفر رو صرفا با یک صفحه وب به انجام کاری مجبور کنه قطعا میتونه در این کشور ایجاد انقلاب کنه !

      1. senaps گفت:

        سلام…
        ایراد بنده به متن دوستمون هم اینه که به خاطر یه عمل خوب یا بد، دست نذاریم رو فرهنگش! و به خاطر عمل خوب یا بد پنج میلیون نفر(مثلا!) 75 میلیون نفر(منهای اونایی که خارج از ایران هستن) رو زیر سوال نبریم…
        در خصوص خط دادن هم تهیج هم همون خط دادن هست! … مسئله هم اینه که نهایت قدرت اینجور حرکات پشت کامپیوتری، 200-300 هزار نفر در بهترین حالتشون هست که مشخصا هیچ کاری نمیتونه بکنه چنین جمعی!…

        1. الناز غفور گفت:

          دقیقاً همینه که به خاطر عمل خوب یا بد یک عده (پنج میلیون خیلی زیاده، شما بگو پنج نفر)، یک ملت یک فرهنگ می تونه زیر سوال بره. بن لادن یک نفر بود (با زیردستاش چند ده نفر بود. و نه حتی اون پنج میلیونی که شما گفتی). ولی برای یک عمر، یک قوم رو زیر سوال برد. میلیاردها مسلمون رو زیر سوال برد.
          سعی نکنیم توجیه کنیم.
          رفتار بد، بده. توهین، توهینه. توجیه نمی شه. کم رنگ نمی شه. کم رنگش نکنیم. کم اهمیتش نکنیم.

    2. عباس گفت:

      یعنی شما هر روزه نمیبینید در استادیومها چه توهینهای قومیتی میشه؟ یعنی نمیبینید تو خیابونها و تو جامعه چه رفتارهایی صورت میگیره؟ یعنی نمیبینید رانندگی مردم چطوریه؟ روانشناس مشهوری میگفت اگر بخواهی فرهنگ یک جامعه را بسنجی باید در فرهنگ رانندگی آن جامعه دقیق شوی چراکه هر شخص در رانندگی تقریبا کلیه خصایل اخلاقی خود را نمایان میکند! اگر اینهمه بی فرهنگی را نمیبینید یا نابینا هستید و یا مثل همان فحاشان معنی فرهنگ را در داشتن تمدن و تاریخ نوساز و دروغین ۲۵۰۰ ساله میدانید … به برنامه های ضد فرهنگی و قوم گرایانه صدا و سیما و کتابهای آموزشی مدارس نگاه کنید٬ به رسانه های مملکت نگاه کنید .. همه و همه٬ بی فرهنگی ریشه ای جامعه و ترویج آنرا را نشان میدهد … بعضا انسانهای خوب هم پیدا میشوند ولی برخلاف توصیه حضرت علی همه دنبال انتقام هستند و کینه در تلوزیون ملی تبلیغ میشود … بیت المال به نفع یک گروه خاص قومیتی خرج میشود و بقیه معاند و تجزیه طلب محسوب میشوند و مردم قوم غالب هم با قایم شدن در پشت تمدن دروغین ۲۵۰۰ ساله قویا از این نژادپرستی و پاکسازی قومی و نسل کشی فرهنگی و زبانی حمایت میکنند. اصلا شما بروید شاهنامه فردوسی را بخوانید آنوقت متوجه ریشه این رفتار غیر انسانی ایرانیان میشوید .. سرتاسر شاهنامه تشویق به دشمنی و جنگ و توهین و نامردی و ترویج نژادپرستی و توهین به اقوام است … ملتی که شاعر ملیش فردوسی باشد فرهنگش هم از این بهتر نمیشود … خواهشا بدون تعصب به قضیه شاهنامه بنگرید ..

      1. امیر گفت:

        شما احتمال 99 درصد ترک هستی دیگه؟ نه؟
        لطفا از آب گل آلود ماهی نگیر!

      2. امیر گفت:

        صدا و سیما برنامه های قوم گرایانه پخش میکنه!!!! چه جوکی !

    3. انصار خوگر گفت:

      سلام
      دوست عزیز من توی این نوشته هم گفتم اینجا اصلا جای نقد و بررسی رفتار ایرانیا نیست و من فقط به بخشی از این رفتار توی فضای مجازی پرداختم٬ شما فرمودین که بیایید ریشه یابی کنیم من تو این نوشته سعی کردم با استناد به روانشناسی اجتماعی و مفاهیمی که وجود داره تا حدی این پدیده رو تبیین کنم چه بسا میشه از خیلی ابعاد دیگه هم نظر داد شما جایی در مورد خط دادن صحبت کردین که من واقعا تنها چیزی که تو این قضیه بهش فکر نمیکتم همین موضوعه و کاملا مخالف حرفتونم بخث بعدی در مورد شوخی انگاشتن و سرسری رد شدن از این موضوعه من واقعا ترجیح میدم یه نفر از این پدیده کاملا دفاع کنه تا اینکه با طرخ بحث شوخی بویم که چیزی نیست و صرفا شوخیه٬ چیزی که وجود داده شاید از نظر شما شوخی باشه ولی واقعیت اینه میلیون ها نفر ما رو بر اساس همین چیزی که شما شوخی میپندارید قطعا قضاوت میکنن هنونطور که مسی کرد حالا شما بگید شوخی بود٬ در مورد مثلا کمربند بستن صحبت کردید شما نیگا کنید همین کمربند بستن یه پروسه ده ساله طول کشید تا جا بیوفته اونم با تنبیه و جریمه جا افتاد بعد یه همچین چیزی به نظر من اصلا مصداق چیزی که شما فرمودین نیست.
      من همونطورم که گفتم در کنار همه اینها رفتارهای خوبی هم وجود داره که ولی باز دلیل نمیشه از همچین چیزی به راحتی گذشت.

  2. سعيد گفت:

    این اتفاق رخ داده اجتناب ناپذیر و حاصل شادی ها و جشن ها و اعتراض های نکرده و عقده های جمعی پدید آمده ی ملتی است که تنها می تواند صدای اعتراض و فریادش را در صفحه اجتماعی بروز دهد.

  3. علی گفت:

    به نظر من بالا رفتن از دیوار سفارت آمریکا کاری شبیه همین کارها است.
    چون ایران خیلی راحت میتونست به صورت رسمی اعلام کنه که آمریکا باید سفارتش رو تا اطلاع ثانوی تعطیل کنه.
    بله همه میدونیم که اونجا جاسوسی میشد و … ولی درکل اقدام به این شکل کاری کاملا اشتباه هست.
    ما خودمون رو پیروان پیامبر ص و امامان ع میدونیم. شایسته نیست برای اینکه حرفی رو بزنیم با خشونت و کج خلقی اقدام کنیم.
    الان متاسفانه هرکسی دوتا آیه از قرآن یا حدیث میشنوه یا میبینه میگه فلانی با شماست ها … !
    آیا واقعا ما نباید اول از خودمون شروع کنیم و کارای اشتباه خودمون رو فراموش کنیم و کوچکترین حرف دیگران رو به باد انتقاد بگیریم ؟ این حرفهایی که بعضیها میزنن مصداق بارز ناسپاسی هست . تا همین چند ماه پیش …
    البته نمیشه گفت همه همیشه خوبن و گل و بلبل . ولی آدم وقتی میخواد انتقاد کنه بهتره از خودش شروع کنه .
    من دیدم طرف به خاطر خدا به خاطر اینکه یه جایی ضعف دیده انتقاد کرده بلافاصله بهش انواع برچسب ها زده شده. ( از هر دو طرف )
    به قول حضرت علی ع : جاهل را نمیبینی ، یا در حال افراط است و یا در حال تفریط

  4. سینا گفت:

    دقیقا این فرهنگ ایرانیان هست و هیچ ترفندی برای ماسمالی این اشتباهات فرهنگی موثر نمیفته. خوشمون بیاد یا نیاد این فرهنگ ماست حالا به هر دلیلی اینجوری هستیم زیاد مهم نیست. فرهنگ 2500 ساله و کوروش و نوروز و اینها هم ربطی به این نداره که بشه رفتارمون رو انکار کنیم. ماها بی فرهنگیم. همین.

  5. FARHANG گفت:

    تو ایران کسی به خاطر ایمنی کمربند نمیبنده بلکه به خاطر رد شدن و فرار از جریمه 25 هزار تومنی شاید چند بار در روز کمربند ببنده.چون بهمون یاد ندادن از خودشون در آوردن .وقتی بچه بودم یادمه یه طرحی داده بودن که هر مغازه اگه دیوار و کفش کاشی و سرامیک نباشه از بهداشت میان جریمه میکنن همه هم از ترس جریمه شدن کاشی میکردن این یعنی اینکه اگه جریمه نبود حالا حالا هم کاشی نمیکردن یعنی رعایت خوده بهداشت هم خبری نبود آدمی مهم نیست !!یعنی واسه اینکه مردم مریض نشن هیچ وقت کاشی نمکردن ولی واسه اینکه جریمه نشن میکردن.یا تا الان کسی به این فکر بود که کالباس بر که تو سوپر مارکت هستش پر از میکروب و ویروسه یارو کالباسو میبره باقیشو میزاره تو یخچال تیغه کالباس بر به امان خدا.یا چاقو و کارد قصاب ها یا چرخ گوشته قصاب ها …!مشکل از جایه دیگست از خواب زمستونی و همیشگی ماست.

  6. سید گفت:

    سابق برا این ادعا مردم این بود که اگر مسلمان یا بهتر بگم هیچ دینی هم نداشتند، میهن پرست بودن. اما الان به یه گشت تو فیسبوک و سایت های زرد بی محتوا! بزنید می فهمید که کی غیرت و فرهنگ و کشور و … رو فروخته.
    نمی دونم این چه جوی هست که تمام دنیا می گن ما بهترین هستیم هر چند که خودشون هم می دون نیستن، بعد ما مردم خودمون می یایم به خودمون توهین می کنیم نه انتقاد، توهین!. کشوری مثل آمریکا با اینهمه فساد و دزدی و قتل و … می یاد فرهنگ نداشته اش رو با رسانه به خورد یه عده آدم ساده که تفریحاتشون شده فیلم نگاه کردن!
    این عده ازهر روز تو فیسبوک یه فضاحتی به جای می یارن همون آدم هاییهست که می یان پست می نویسن که ای وای ای حوار که ما ایرانی ها از کلمات عربی استفاده می کنیم فرهنگمون به یغما رفته! بعد تو پست بعدی از 10 تا کلمه ای که بکار می برن 9 تاش کلمه انگلیسی هست.
    همین آدم هایی که می یان می گن تو ژاپن سونامی اومد ملت چه نظمی داشت و هیچ فروشگاهی به غارت نرفت! بعد خودشون 5 دقیقه نمی تون تو صف اتوبوس منتظر بمون.
    همین آدم ها که ادعاشون گوش فلک رو پاره کرده و می گن که تو اروپا ملت برگ درخت ها! رو هم از رو زمین جمع می کنن می ریزن تو زباله چه برسه به این که آشغالشون رو بریزن تو خیابون!!! بعد همین آدم ها هستن که زباله هاشون رو می ریزن تو جوب و خیابون.
    همین ادم ها ادعای فرهنگشون می شه بعد سر کلاس می بینی تند تند شیک می کنه! استاد هم که اون وسط … !
    همینها هستن که وقتی استاد داره درس می ده وسط کلاس بلند می شه می ره بیرون نه یه بار نه دوبار، شده عادت.
    چه بلایی سر این ملت اومده که دیگه ارزش هاشون شده ضد ارزش؟

    شما واقعا فکر می کنید تو کشورهای دیگه نه دزدی می شه نه به کسی توهین می شه نه … ! هیچ و هیچ و هیچ! شما فکر می کنید اون کسی که تو کشور آرمانی شما! می ره مغازشو تمیز می کنه بخاطر خداست یا دلش برا مردم می سوزه؟ شما واقعا فکر می کنید تو کشورهای دیگه نه دزدی می شه نه به کسی توهین می شه نه … !
    وقتی این عده آدم ها رو می بینم به دولت حق می دم که یکسری سایت ها رو فیلتر کنه تا همچین فزاحتی بار نیاد هر چند که باز هم به بار اومد!

  7. Ye motaasef گفت:

    درسته فرهنگ ایرانی بسیار غنی است …
    از زمان قاجار گرفته به این سو افت شدید تربیت فرهنگی شروع شده که متاسفانه در این 50 سال اخیر مخصوصاً در این 20 30 سال اخیر در بحث تربیتی جامعه کشور عقب افتاده ای هستیم .
    بعضی از مروج های فرهنگی و اسلامی ما خودشان در بعضی از جهات نشان دهنده بی فرهنگی و بی اسلامی هستند که باعث ایجاد فرهنگ زدگی و اسلام زدگی میشوند .
    دوست عزیزی به نام senaps که در اینجا صحبت نمودند باید عرض کنم خدمتشان دوست گلم فرهنگ رو نمیشه با یه نگاه تشخیص داد ، شما وقتی فرهنگ رو با آشغال جمع کردن و کمربند بستن قیاس میکنید درسته اما این بحثهای روانشناسی و جامعه شناسی مال کتابهای 20 30 سال پیشه!شما نیا نگاه کن ببین فلان فیلسوف چی گفته شما بیا تفکر پشت حرف رو نگاه کن در تفکر جدید بعضی حرفهای درست مقاصد اشتباهی دارند! اما در جامعه جهانی جهان وقتی ایران رو با این جور حرکات میشناسند ، و کل مردم ایران رو با این تصور غلط که ایرانیها توهین کننده و شتاب زده اند میسنجند چگونه میتوان برای این پرسش جوابی یافت؟!
    شما اگر در خارج از کشور باشید متوجه میشید که صاحبین جامع شناسی که نگاه به آینده دارند مخصوصاً غرب ، نگاه سطحی به رفتار جوامع مختلف دارند اما در رسانه ! و مردمشون رو با همین نگاه تربیت کردند ، غرب با تمام خوبیهایی که داره بسیار حساب شده در خصوص رفتار سنجی مردم جوامع مختلف برخورد می کنه! به زبان ساده تر اونها بیشتر چیزهای رو نشون میدند که نشان دهند فرهنگشون بالاتر از جوامع دیگست ! بنده عضو هیچ گروه و هیچ حزبی نیستم که الان اومده باشم غرب رو بکوبم ! نگاه من یه نگاه خیلی تکمیلی تری در عرصه عرضه جامع شناسی به کشورهای به قول خودشون پایین تر است .
    این رفتار عده ای که به نظر من باید انسانهای بی تربیت خواند دقیقاً جواز دادن به دنیای غرب (دنیایی که صاحب تربیت جوامع مختلف) برای تخریب ایران و ایرانیست .
    در بحث اسلام به نظرم بسیار عالی عمل کردند و نشونش همین که اسم اسلام میاد خیلی ها احساس انزجار و تنفر بهشون دست میده که 50 درصد راه رو خود همین جامع شناس ها و اسلام شناس های ما با دستهای خودشون رفتند و الان شاهد این جور هنجارها هستیم .
    و هم اکنون هم اینجور که من میبینم داره از سمت خود همین مردم بی تربیت امتیازاتی داده میشه که فرهنگ ایرانی رو تخریب کنند .
    راهکار هم اینه که ما بیایم برنامه ریزی رو برای 50 سال آینده انجام بدیم ! برای آینده انسانهایی با فرهنگ و متفکر بسازیم و ساختن فقط در یک جوابه و اون تربیت صحیح جامعه ست .
    مردم ما جهان سوم هستند جایی که برای ورود به محفل و منزلی تعارف می کنند اما در خیابان با ماشین روی هم میگیرند . ما برای ورود به دنیای مدرن تربیت ایرانی اسلامی خود را فراموش کردیم . با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *