جیسون رفتیس یکی از مدیران فروش در بنگاه معاملات خودرو در فلوریدا بود. او تصمیم گرفت برای یکی از دوستان قدیمیش شغلی در محل کار خود دست و پا کند و سریعا به اشتباه خود پی برد. دوست او داستان هایی از زمان دانشگاه برای تمام همکاران تعریف می کرد و این تازه آغاز ماجرا بود.

جیسون می گوید:

مانند یک کابوس بود. به خاطر رابطه ی دوستانه ی ما او به مجوزی دست پیدا کرد که می توانست هر زمان که مایل بود به محل کار بیاید و یا محل کار را ترک کنند. هیچ کدام از دیگر کارمندان نمی توانستند چنین مجوزی داشته باشند.

در نهایت جیسون او را اخراج کرد و به همه توصیه می کند که بهتر است همیشه با افراد غریبه کار کنید. رهبری و اخراج آن ها ساده تر است. فرقی نمی کند که مدیر هستید و یا کارمند، قرار ندادن مرز بین روابط دوستی و کاری باعث بروز مشکلات زیادی می شود. قبل از اینکه به استخدام دوستی فکر کنید و حتی مهم تر از آن پیش از اینکه به کار کردن زیر دست دوستتان فکر کنید نکات مثبت و منفی آن را ارزیابی کنید.

اگر موقعیت استخدامی آنطور که انتظار داشتید پیش نرود می تواند روی سابقه ی کاری شما و یا قضاوت شما از اطرافیان تاثیر بدی داشته باشد. بعلاوه رابطه ی دوستی هم در خطر خواهد بود. همچنین زمانی که افراد از قالب دوست خارج می شوند و همکار شما می شوند تغییراتی در شخصیت آن ها بوجود می آید و این تغییرات مثبت نیستند.

تصور کنید دوست شما با روحیه ی رقابت طلبی قصد داشته باشد از شما جلو بزند و یا در روابط کاری حال حاضر شما اختلالاتی بوجود آورد. بهتر است به بقیه اجازه ندهید از مرزهایشان عبور کنند.

کار را رسمی کنید

اگر قصد شما کمک کردن به یکی از دوستانتان است باید بدانید که چنین انتخابی ممکن است عواقب ناخواسته در پی داشته باشد. اگر مایلید برای اشتغال دوستی قدم بردارید و همچنین روابط کاری را هم رعایت کنید بهتر است به بخش استخدام محل کارتان رجوع کنید. معمولا در شرکت ها موقعیت هایی پیش می آید که در آن ها از کارمندان می خواهند درصورتیکه فردی را در حوزه کاری مرتبط می شناسند به محل کار معرفی کنند.

اگر در محیط کار شما آزمون ورودی برگزار می شود و قوانین سختگیرانه ای دارد بهتر است کاری کنید که دوستتان مانند بقیه روند عادی ارزیابی پیش از استخدام را طی کند. در صورتیکه در سیستم تصمیم گیری در مورد افراد استخدامی دخالتی نداشته باشید و دوست شما موفق به کسب نمره ی قبولی نشود در رابطه ی شما هیچ دلخوری وجود نخواهد داشت. همین طور اگر دوست شما بتواند استخدام شود و شرایط کاری مشکل سازی پدید آورد شما مقصر نیستید.

البته استخدام یک دوست همیشه عواقب ناخواسته به دنبال ندارد. به عنوان مثال اگر در گذشته با هم همکار بوده اید و بعد در بخش های جداگانه ای مشغول به کار شدید سپس دوباره در یک تیم قرار گرفتید کاملا با عادت های رفتاری هم آشنایی دارید از این رو رابطه ی کاری موفقی خواهید داشت. زمانی که یکی از دوستان از شما تقاضا می کند که به محل کارش سری بزنید یعنی به حمایت و حس نزدیکی و دوستانه ی شما احتیاج دارد.

ویژگی های مثبت و منفی برای هر دو طرف دوستی صادق هستند

اگر شما فردی هستید که قرار است توسط یکی از دوستان استخدام شود مطمئن باشید که موقعیت را تا جایی که ممکن است ارزیابی کرده اید. باید بتوانید بدون توجه به این مسئله که دوستتان همکار شما می شود شرایط کاری را ارزیابی کنید. احتمال این مسئله وجود دارد که به خاطر حضور دوستتان پیشنهاد شغلی را بپذیرید و نسبت به شرایط کاری واقع بین نباشید.

به عنوان مثال اگر شرایط کاری پیشنهاد شده مشکل است، آیا به حقوق و دستمزد، رفت و آمد و فرصت برای پیشرفت فردی فکر کرده اید؟ گاهی دوستان قصد کمک کردن به شما را دارند ولی در نهایت شما را در موقعیتی قرار می دهند که بهترین گزینه نیست. مانند دیگر کارمندان نقاط قوت و ضعف کار را بررسی کنید.

قرارداد بنویسید

چقدر دوستتان را می شناسید؟ آیا در فضای کار به او اطمینان کافی دارید؟ اگر همکاری شما به نتیجه نرسد چه مشکلاتی پدید خواهد آمد؟

قبل از آنکه خودتان را به کار کردن برای دوستتان متعهد کنید این سوالات را پاسخ دهید. مهم نیست چقدر با خصوصیات او آشنایی دارید، باید پیش از شروع همکاری تمام جزئیات را در قرارداد ذکر کنید. ممکن است در حال حاضر رابطه ی دوستی خیلی خوبی بین شما باشد ولی ممکن است روزی به این قرارداد به عنوان مدرک احتیاج پیدا کنید.

احتمال بوجود آمدن اختلافات وجود دارد پس از همین حالا در مورد اینکه قرار است چگونه با آن ها روبرو شوید بحث کنید.

تمام روابط کاری با شکست مواجه نمی شوند

قبل از قبول موقعیت کاری از خودتان بپرسید که آیا با داشتن یک رابطه در محل کار و رابطه ی دوستانه بیرون از محل کار احساس راحتی می کنید؟ در صورتیکه با نظر رئیس موافق نباشید آیا می توانید نارضایتی خود را اعلام کنید؟ به خوبی با انتظارات و اهداف شخصی خود در سال های آینده آشنا هستید؟

البته که موقعیت شغلی شما خیلی از رابطه ی شما با رئیس مهم تر است. کسانی هستند که از شرایط کاری ناراضی هستند ولی باز هم نسبت به رئیس حس خوبی دارند. در اکثر مواقع ادغام رابطه ی کاری و دوستی سر انجام خوبی دارند.

2 thoughts on “چرا نباید دوستانتان را استخدام کنید؟

  1. Erfan گفت:

    کاملا درسته
    اما اگه دوستان و آشنایانی رو بکاربگیریم که اوناهم افرادی متعهد و کاردان باشن منکه با استخدامشون مشکلی ندارم :-D

  2. Erfan گفت:

    کاملا درسته
    اما اگه دوستان و آشنایانی رو بکار بگیریم که متعهد باشن و از این رابطه سوءاستفاده نکنن، منکه با استخدامشون مشکلی ندارم :-D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *