ظهر روز پنجشنبه 17 اردیبهشت بود که کاربران محبوب‌ترین سرویس‌دهنده وبلاگ ایرانی با پیغامی عجیب مواجه شدند. بلاگفا از دسترس خارج و اعلام شد که به‌زودی به حالت عادی بازمی‌گردد.

بلاگفا سومین وبسایت برتر از نظر بازدید در ایران به شمار می رفت و رتبه 223 جهان در سایت الکسا را در اختیار داشت، این وبسایت از روز پنج شنبه 17 اردیبهشت به خاطر انتقال تعدادی از سرورهای خود از دسترس خارج شد و این دسترسی تا 4تیر ادامه پیدا کرد. در اثر این اتفاق هیچ یک از کاربران نمی توانستند به بخش مدیریتی وبلاگ های خود وارد شوند.

اما حالا، بعد از گذشت بیش از یک ماه و نیم از این اتفاق و فعال شدن دوباره سایت، وقت آن است که این اتفاق را دقیق تر مرور کنیم.

کاربران محترم و همراهان عزیز سایت. نیاز به تغییر مکان سرورهای سایت بود که اینکار در اواخر هفته پیش آغاز شد اما متاسفانه این انتقال طبق برنامه پیش نرفت و در این بین به سخت افزارهای مهم سایت آسیب جدی رسیده است. برطرف کردن مشکل نیاز به چند روزی وقت دارد و احتمالا اینکار تا ابتدای هفته جاری (هفته آخر اردیبهشت ماه) بطول خواهد انجامید و امیدواریم پس از آن خدمات سایت بصورت عادی ادامه پیدا کند. عمیقاً از آنچه پیش آمده متاسفیم. از صبر و شکیبایی شما متشکریم.

این اولین پیامی بود که کاربران با آن در وبسایت بلاگفا مواجه می شدند. به نظر می رسید مشکلی در دیتاسنتر بلاگفا پیش آمده اما همه چیز حاکی از آن بود که نهایتاً بعد از چند به حالت عادی بازگردد.

متاسفانه کاری که قرار بوده سه چهار ساعت طول بکشه به دلیل مشکلات و حوادث و البته ساعات و روزهای کاری در کانادا طولانی شده. (لینک)

متاسفانه بخشی از سخت‌افزارهای وب‌سایت آسیب جدی دیده و برطرف کردن اونها چند روزی وقت می‌بره، متاسفانه این مشکلات باعث ایجاد طولانی‌ترین اختلال در خدمات سایت شده و علاوه بر خسارت بر اعتبار و اعتماد به سایت، هزینه چندین هزار دلاری نیز داشته است. (لینک)

این توییت ها را علیرضا شیرازی مدیر بلاگفا در پروفایل خود نوشت و در مورد حوادث پیش آمده توضیح داد که:

مشکلات سخت افزاری برای سرورهایمان در کانادا پیش آمده، که طی اعلام تیم پشتیبانی تا ۴ روز این مشکلات برطرف می گردد و با در نظر گرفتن کپی دیتاهای سایت و کارهای دیگر، می توان گفت این مشکل طی ۵ روز حل می شود.

اما مسائل به این شکل پیش نرفت و به نظر مسئله از چیزی که مورد انتظار بود فراتر رفته؛ در واقع هارد سرورهای بلاگفا در حین انتقال دچار مشکل شده و امکان بازیابی این داده ها به کندی و با مشکل پیش میرفت چنانچه در 26 اردیبهشت در بلاگفا توضیحی در اینباره نوشته شد:

زمان اعلام شده توسط شرکت خارجی در طول هفته گذشته تغییر کرده است. ما دائماً در حال پیگیری هستیم و به محض دسترسی به اطلاعات، فعالیت عادی سایت را آغاز خواهیم کرد اما متاسفانه بخش اصلی و مهم کار از دست ما خارج است. تمام تلاش ما این است که اطلاعات کاربران تا آخرین ثانیه ها حفظ شود و معتقدیم این ارزش صبر را دارد. اما در صورتی که وضعیت فعلی مدت زیادی طول بکشد ما وبلاگها را با استفاده از نسخه پشتیبان قدیمی تر اطلاعات فعال خواهیم کرد. به ما یک هفته دیگر فرصت دهید

حال مسئله مشخص شده که مشکلات سخت‌افزاری پیش‌آمده برای اطلاعات بلاگفا حاد بوده و بازگرداندن اطلاعات ازدست‌رفته به راحتی آن چیزی که فکر میکنیم نیست. و در واقع دو راه پیش روی بلاگفا وجود دارد که ۸۰ درصد اطلاعات باقیمانده را بازگردانی و بیست درصد را ازدست‌رفته اعلام کند یا اینکه سایت را به زمانی قبل از این اتفاق بازگرداند که سبب خواهد شد بخشی از پست‌های وبلاگ کاربران از بین برود.

و به نظر میرسد بیشترین مسئله زمان بر واقعه بازگردانی داده ها و امید به بازگردانی اطلاعات و کندی پیشرفت کار بوده تا جایی که تا 15 خرداد توییتی درباره همین مسئله شد و وضعیت بازگردانی را شرح داد

تونستم با کانادا صحبت کنم و آخرین اطلاعات رو بگیرم.. خبر ناخوشایند اینکه در ۹۲ درصد موندن و مشکل برخوردند قراره یک سری کار دیگه انجام بدهند (لینک)

و این یعنی اینکه داده ها تا 92 درصد قابل بازگردانی بوده و مشکل آن 8 درصد مابقی بوده که نهایتاً 29 خرداد علیرضا شیرازی تصمیم میگیرد که بلاگفا را دوباره فعال کند:

تصمیم نهایی گرفته این هفته سایت فعال میشه.. اگر دیتا برگشت که با دیتا بروز  وگرنه نسخه پشتیبان (لینک)

و نهایتاً بلاگفا بعد از 49 روز با بیانیه ای شفاف درباره اتفاقات پیش آمده، دوباره برگشت که بخشی از متن آن آورده شده:

تصمیم گرفتیم برای ادامه خدمات سایت از نسخه پشتیبان سالیانه استفاده کنیم. استفاده از نسخه پشتیبان قدیمی قاعدتاً مشکلاتی را به همراه دارد و دسترسی کاربران به نوشته های ماههای اخیر خود با مشکل مواجه شده و حتی کاربرانی که در ماههای گذشته وبلاگ خود را ثبت کردند دسترسی به وبلاگ خود نخواهند داشت هرچند امکان ثبت مجدد آنرا خواهند داشت.

اگر در روزهای آتی در روند تعمیر و بازگردانی اطلاعات پیشرفت حاصل شد مطالب ماههای گذشته به وبلاگها اضافه خواهد شد. همچنین بخشی از مطالب اخیر وبلاگها به مرور  و در چند روز آتی به بخش مدیریت وبلاگها اضافه خواهد شد.

به نظر می رسد بلاگفا دست به بازگرداندن اطلاعات پشتیبان سالانه 80% ای خود زده و به دنبال آن است که مابقی اطلاعات را در طی مدت زمان کوتاهی برگرداند.

اما بلاگفا در این مدت علاوه بر زیر فشار قرار داشتن توسط کاربران از پس از سالها تسلط بر رتبه سوم الکسای ایران به چهارم آمد و افت محسوسی در بازدید داشت.

rank-blogfax

درحال حاضر بلاگفا که در حال تلاش برای بازگرداندن اطلاعات قبلی است باید دید آیا این تلاش نتیجه می دهد یا باید به عنوان یک رویداد حذف شدن بخشی از اطلاعات کاربران را پذیرفت. هرچند هنوز کاربران به بخشی از اطلاعاتی که در ماه‌های اخیر ذخیره کرده‌اند دسترسی ندارند و کاربرانی که در ماه‌های اخیر وبلاگشان را در بلاگفا ثبت کرده بودند، به ثبت‌نام دوباره نیاز پیدا کرده‌اند اما بلاگفا دوباره فعال شد چرا که بودن آن بهتر از نبود است.

همه ما خوشحالیم از اینکه بلاگفا به صحنه بازگشت و در این زمان بلاگفا نیاز به حمایت بیشتری دارد تا بتواند سرویس را به حالت عادی برگرداند. امیدواریم این سرویس به زودی به روال عادی خود بازگردد.

4 thoughts on “بلاگفا و مشکلات اخیرش

  1. میرزائی گفت:

    سلام
    خسته نباشیدهم خرج کردیم هم وقت گذاشتیم وهم هزینه غیرقابل برگشت کردیم ووبلاگهائی در بلاگفا گداشتیم الان هم اطلاعاتی را که گذاشتیم نیست وهم وبلاگی ر که نه مذهبی بود نه سیاسی بود نه غیر اخلاقی بود حذف شده ودوم اینکه مطالب این وبلاگم خیلی کم شده وتعدادزیادی عکس هم فیلتر شده که اصلا با ذره بین بگردند یک تخلف ساده هم ندارد-لطفا برای بازگشت مطالب وعکس ها چه می کنید ممنون دار می شوم مشکل را حل کنید

  2. الان مطلب جدید تو بلاگفا بزاری میفته رو شماره مطلب قبلی که حذف شده پس هیچ امیدی به بازگشت مطالب قبلی نمیشه داشت چون آدرسشان برای مطالب جدید خالی و دو تا مطلب با یک آدرس هم که نمیشه

  3. وای بلاگفا به مشکل برخورده؟ این خیلی بده مطمئنم خیلی از وبلاگنویسان بزرگ امروزی کار اولیه‌شون رو از همین بلاگفا شروع کرده‌اند. حیف است این سرویس محبوب از بین برود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *