آیا تلوزیون شما مجهز به درگاه HDMI هست؟ اگر نه؟! پس نمی توانید به خاطر بیرون ندادن فناوری جدید بصری و ارتباطی و عقب افتادن از دیگر رقبا آمازون را سرزنش کنید!

در واقع آنطور که به نظر می رسد، آمازون بزرگترین وبسایت خرده فروش جهان است و هزاران درخواست از کاربران خود برای خرید Apple TV و Google Chromecast و Roku و ست آپ بکس های هوشمند دیگر دریافت می کند. حال چه مانعی وجود دارد که آمازون از این داده ها به نفع خود استفاده نکند؟ حتی اگر به نظر کمی دیر هم شده باشد؟

البته آمازون بیکار نبوده و چنین سیستمی را نیز برای خود براه انداخته است، دستگاه 99 دلاری Fire TV چیزی از سمت آمازون است که ما آن را بکار گفتیم و برداشت اولیه مان از آن در مقاله پیش رو خواهد آمد.

اما در کل Fire Tv چیست؟ این ست آپ باکس با اتصال به سرورهای آمازون آرشیوی عظیم از سریالها و فیلم های روز دنیا و حتی قدیمی را پیش روی شما می گذارد که شما می توانید آنها را برای یکبار دیدن اجاره کنید ( در یک مدت معلوم باید دیده شوند) و یا اینکه آنها را خریداری نمایید. همچنین بازی هایی برای شما در این سرور موجود است که می توانید به رایگان و یا بصورت خرید از آنها استفاده نمایید.

در نگاه اول:

 بدنه Amazon Fire TV به طور یکدست مشکی است و به صورت چهارگوش و با یک پوشش مات. اندازه آن نیز تقریبا به اندازه یک هارد دیسک است. در پشت جعبه نیز تجهیزاتی چون درگاه HDMI ، اترنت ، پورت برق و USB قرار دارد. ریموت کنترل Fire TV بسیار شبیه به ریموت تلوزیون اپل است (Apple TV). یک بخش چرخ مانند دایره ای رو آن قرار دارد، به همراه دکمه های فوروارد ، پلی ، عقب یا بک ، به همراه دکمه میکروفون که در بالای ریموت قرار دارد.

آمازون با افتخار اعلام کرده است که این دستگاه دارای پردازنده 4 هسته ای با 2 گیگابایت رم است و مجهز به GPU اختصاصی است (رابط گرافیکی). این مشخصات قطعا به معنای کار کردن تیز و سریع دستگاه است. در بررسی های ما Fire TV توانست در کمتر از چند ثانیه یک فیلم ویدئویی با کیفیت را بارگذاری و نمایش دهد. در بخش بازی نیز مثلا برای اجرای بازی با گرافیک بالای Roku’s Angry Birds هیچ مشکلی در این دستگاه وجود نداشت و آن را براحتی بالا آورد. این دستگاه می تواند با وایرلس و یا پورت به اینترنت متصل شود، و با کمک اتصال به سرورهای آمازون داده ها را بارگذاری کند.

رابط کاربری اولیه پس از روشن کردن دستگاه، بسیار ساده و تر تمیز بود. مهمترین خصوصیت آن حالت شهودی و بصری آن بود (دارای شکل و شمایل فیلم ها و سریالها و بازی ها). وقتی درون FireTV گشت و گذار می کنید با زدن کلید Return و یا Home به صفحه اصلی منتقل می شوید و بر خلاف Apple TV و Roku این عمل بسیار سریعتر انجام می شود.

جستجوی صوتی
یکی از عمده و مهمترین ویژگی های Fire TV که آن را نسبت به دیگر رقبا متمایز می کند بخش جستجوی صوتی آن است که نیاز نیست چیزی تکنیکی را بدانید تا بتوانید بدون استفاده از یک کیبرد موضوعی را تایپ کنید این در حالی است که مثلا در Xbox One Kinect شما قادر به استفاده از یک سری دستورات صوتی ثابت هستید، که در این حالت شما محدود هستید و حتی ممکن است که نتیجه ای حاصل نشود. با میکروفون تعبیه شده بر روی ریموت Fire TV ، شما قادرید بطور مستقیم بر روی ریموت صحبت کنید، این میکروفون روی ریموت به شما اجازه می دهد تا بدون از هیاهو و نویز حاصل از تلوزیون از میکروفون استفاده نمایید.

در حین برسی با گزارش های بیشماری درباره بخش جستجوی صوتی روبرو شدیم، بخش جستجوی صوتی آن بسیار عالی کار می کند و بسیار عادی می توانید در Siri و یا Google Now از آن بهره بگیرید فقط باید مطمئن شوید که بعد از شنیدن صدای بیپ صحبت کنید در غیر اینصورت ممکن است بخشی از صحبت شما توسط این پیامگیر صوتی دریافت نشود.

کنترل کننده های بازی

البته نباید به این خوشبین باشید که آمازون یک مرکز بازی است اما در Fire TV شما قطعا شاهد یک مخزن قابل توجه نسبت به دیگر رقبا هستید. در تست دستگاه، دموی بازی Minecraft را اجرا کردیم که شما قادرید با کمک Kindle Fire و یا با کمک دسته بدون سیم Fire TV با آن بازی کنید، بازی بسیار شفاف و با گرافیک عالی بالا آمد.

همچنین ما به سراغ دموی بازی TellTale از مجموعه The Walking Dead رفتیم، که از طریق بلوتوث بر روی گیم پد همگام سازی شده بود که یادآور کنترلر Xbox 360 بود با کمی حالت چهارگوش تر و کمتر رنگی تر. البته بازی TWD بازی نیست که نیاز به کار به چندین دکمه همزمان داشته باشد، اما بر روی کنترلر شاهد دو دکمه آنالوک (فیزیکی) است که برای بازی های پیچیده تر بکار می آید.

بر خلاف Xbox و یا حتی پلی استیشن، گیم پد Fire TV دارای دکمه های بازگشت ، خانه ، و منو است. این میانبر ها قابلیت بزرگی برای کسانی است که می خواهند همچنان از گیم پد استفاده نمایند و نیازی به استفاده از ریموت کنترل احساس نمی کنند.

 t_feature_sevzero_img1_480x502._V340499934_

آیا شما به دستگاه پخش دیگری نیاز دارید؟

 در دنیای واقعی با وجود Chromecasts گوگل با قیمت 30 دلار و Rokus 50 دلاری، Fire TV با قیمت 140 دلاری چندان در بخش قیمت رقابت پذیر نبوده است. البته باید بدانید که 40 دلار ان برای کنترولر یا همان گیم پد بازی پرداخت می شود یعنی قیمت خود دستگاه 99 دلار است که در کل قیمت بسیار زیادی را نسبت به دیگر رقبا برای شما در بر دارد.

با این حال وقتی که ما در مقایسه Fire TV با دیگر دستگاههای پخش در بازار بر می آییم محصولاتی چون Studios showsAmazon و X-Ray IMDB را پیدا می کنیم که البته Fire TV به نظر ما از انها بهتر ظاهر می شود ازویژگی های که Fire TVدارد اینست که دارای اکثر اپ های ویدئویی نظیر YouTube و Netflix و همچنین Hulu است اما حیف که HBO Go در آن نیست. شما قادر خواهید بود براحتی در این اپ ها به جستجو در ویدئوهای این سایتهای رایگان بپردازید. البته گفته می شود که بزودی اپ های بیشتری برای آن خواهد آمد.

با نوجه به امکاناتی که توصیف شد قطعا شم نیازی به دستگاههای دیگری ندارید، اما اگر از قبل یک مارک و نمونه دیگری را خریده اید Fire TV یک دستگاه جایگزین عالی برای آن است برای کسانی که از محدودیت های Apple iTunes و یا ظرفیت محدود Chromecast خسته شه اند FireTV می تواند جایگزینی خوبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *