مدیریت موفق مشتری از یک قلب سالم می آید، یک کار سود آور! اگر شما یک فریلنسر یا صاحب یک کسب و کار کوچک هستید شما میخواهید مشتری خود را خوشحال و راضی نگهدارید تا برای بار های بعد به شما مراجعه کند. مهمترین کار برای این راه مطمئن کردن مشتری خود است اینکار میتوانید قبل، هنگام اجرا و در آخر هر پروژه باشد که اگر او راضی باشد به شما اطمینان خواهد کرد. از این رو اگر اجازه دهید میتوانید یک مشتری خوب و دائمی را داشته باشید اما قبل آن باید توجه کنید که مشتری شما نیاز به کیفیت دائمی دارد یعنی اینکه نه در بار اول یک پروژه را بی نقص تحویل بدهید و در پروژه بعدی اصلا خوب کار نکنید.

صادق باشید و با مشتری خود درباره بخش های دیگر صحبت کنید

این یک روش برای جلب اعتماد مشتری و مدیریت آن است. برای مثال شما روی یک موزیک پلیر کار میکنید و این طرح از نظر شما پر از اشتباه است، صادقانه به او بگویید و با او درباره برطرف کردن آنها صحبت کنید، حتما او از تجربه شما استفاده خواهد کرد و همچنین میتواند بهتر به شما اعتماد کند که کار های بعدی را هم شما انجام دهید.

تعیین اهداف واقع بینانه

شما نمیتوانید مشتری های خود را مدیریت کنید بدون اینکه بدونید مشتری هایتان از شما چه میخواهند، خب برای خودتان اهداف بلند را به چند هدف کوتاه تقسیم کنید و با آن پیش بروید. پروژه ها را تقسیم بندی کنید و راحت تر به کارهایتان برسید. سعی نکنید سریع تر کار را تحویل بدهید، آین یک اشتباه بزرگ است.

حقوق شما: ثابت یا ساعتی؟

اگر یک پروژه جدید را شروع کنید احتمالا قبل از آن درباره هزینه های آن با مشتری خود صحبت کرده اید، اینکه حقوق شما چگونه باشد نباید به مشتری ربط داشته باشد، شما خود تعیین کننده نوع حقوق خود هستید، توصیه ما این است که اگر روی پروژه بلند مدتی کار میکنید حقوق ساعتی نگیرید. در واقع اگر برای پروژه بزرگی کار میکنید، حقوق ساعتی یکم سختگیرانه تر حساب می شود.

هزینه تا چقدر؟

همه ما یک معامله سودآور را دوست داریم. چرا مشتری ها دوست دارند برای قیمت چانه بزنند و آن را کم کنند ؟ خب برای اینکار باید چکار کرد ؟ خب وقتی که درباره هزینه ها صحبت میشود شما از آنچه در نظر دارید کمی بیشتر بگویید تا بتوانید در زمان چونه زدن به قیمت مورد نظر خودتان برسید. این نکته را در نظر بگیرید که اگر قیمتتان را به شدن بالا ببرید ممکن است مشتری خود را فراری دهد برای همین یک حد نصاب برای خود تعیین کنید و روی آن مانور دهید.

همه چیز را بنویسید

بعد از اینکه با مشتری خود قرار داد را بسته اید، هر خاسته ای که دارد را روی کاغذ بنویسید، این کار در آخر به شما کمک میکند تا پروژه خود را بررسی کنید و اگر کمی و کاستی نسبت به خواتسه های مشتریتان دارد برطرف کنید، زیرا یک کار کامل میتواند تاثیر بهتری روی مشتری شما داشته باشد تا دوباره ویرایش شود.

یکی دیگر از مزایای این نکته هم این است که شما میتوانید با نوشتن آنچه در روز میبینید، از آن الهام بگیرید برای مثال وقتی در خیابان با اتفاقی جالب رو به رو میشوید میتوانید از آن عکس بگیرید و در کارتان از آن استفاده کنید اینکار هم برای پروژه شما تازگی می‌آورد و برای مشتریتان کمی خوشنودی که طراحی خوبی را انتخاب کرده است.

 تدوین یک قرارداد

این بسیار مهم است که برای هر پروژه قراردادی جدا بسته شود. قرارداد یعنی یک نمای کلی از پروژه که قصد انجام آن را دارید. داشتن یک قراداد درست و قانونی باعث میشود شما با انرژی بیشتر به کارتان ادامه دهید. شاید یکم نوشتن قرارداد سخت باشد اما در آخر باعث می‌شود شما با اطمینان بیشتر کار را انجام دهید و از دبه کردن مشتریتان بعد از تحویل کار هراس نداشته باشید.

همه چیز را صاف و روشن بساز اگر قرار باشد چیزی تغییر کند

با بستن قرارداد و به فکر افتادن نخسین نقشه، به فکر این باشید که اگر همه چیز تغییر کند چه میشود ؟ برای همین همیشه برنامه کاریتان را طوری تنظیم کنید که قابل واکنش دادن باشد. برای مثال اکثر طراحان زمان دقیقی به شما برای تحیول کار نمیدهند، این یعنی واکنش پذیری که اگر کار ضروری پیش آمد بتوانند نسبت به آن واکنش نشان داد.

اعتماد سازی با جواب دادن به سوالات مشتری

اگر مشتری از شما سوال کند و شما بتوانید سوال او را با صبر و حوصله توضیح دهید میتواند راحت تر به شما اعتماد کند و میتواند بفهمد میزان دانش شما تا چه حد هست. شما میتوانید با شروع یک بحث خودمانی به او بگویید که چگونه کار میکنید و چطور میخواهید انتظارات او را بجا آورید. دوستانه رفتار کردن میتواند یک روش بسیار موثر برای جذب مشتری باشد.

با مشتریان در ارتباط باشید

خدمات پس از فروش یکی از دلایلی است که یک فرد بجای خرید یک وسیله بدون خدمات پس فروش و گارانتی،به سراغ وسایل با گارانتی میرود. شما هم میتوانید با مشتریتان چند وقت یکبار تماس بگیرید و از او بخواهید اگر مشکلی دارد با شما در میان بگذارد. اینکار برای شما یک کلید است که میتواند بیش از حد مشتری خود را راضی کند. این را بدانید که اگر او راضی باشد به دیگران هم میگویند که شما چه کار میکنید و برایتان مشتری کسب میکند.

با دل و رودت حرف بزن

اگر شما در هنگام انتهای یک پروژه حس میکنید یک چیزی تکمیل نیست، با دل و رودتون صحبت کنید. پیش بینی کنید، قبل از اینکه مشتری بخواهد چیزی بگویید شما بحث رو شروع کنید. اگر شما هنگام تماس گرفتن و صحبت کردن با مشتریتان نگران هستید، گوشی را قطع کنید. همیشه بدون استرس با مشتری خود رو به رو شوید. اما چرا این عنوان رو انتخاب کردیم ؟ منظور از دل و روده یعنی اینکه به حرف دلتان گوش ندید، شاید چیزی که از نظر شما بد باشد برای مشتریتان جذاب باشد. پس او را هم در انتخاب کردن سهیم کنید.

یکم بیش از حد کار کنید، اما به اندازه

اشکال ندارد کمی بیشتر برای یک مشتری کار کنید. مدیریت این کار باعث می شود شما بتوانید مشتریتان را سریع تر راضی کنید و کمترین ویرایش رو برای هر کار انجام بدید. درضمن هر کاری نیاز به وقت اضافه ندارد اما اگر بتوانید دل مشتریانتان را بدست بیاورید یک روزومه خوب برای خود بدست آورده‌اید.

مدیریت یک پروژه بر اساس انتظارات مشتری کار سختی اما نکته های ساده و مینیمال میتوانند کمک بزرگی به شما کنند تا راحت، ساده تر، و پر انرژی تر به کار بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *