اگر هنری فورد می دانست که چه بر سر صنعت اتومبیل سازی او آمده قطعا شگفت زده می شد. اکنون ماشین ها فقط وسیله ی نقلیه نیستند. آن ها وارد عصری شده اند که به چشم یک وسیله ی هوشمند به آنها نگاه می شود. این تحول بزرگ در تمام طول مسیر همراهی شان می کند: از محل ساخت تا مصرف.

سازندگان خودرو به سرعت درصدد ساخت مدل هایی هستند که بتواند از اینترنت استفاده کند و به این ترتیب جذاب ترین خودروی پیشرفته را وارد بازار کنند. برای رقابت با خودرو های هوشمند Tesla و  آنهایی که از سیستم های مسیر یابی بهره می برند، خودروهایی مشابه تلفن های هوشمند اما دارای چهار چرخ در حال ساخت است.

ما در حال حرکت در این اتومبیل ها به آهنگ گوش می کنیم، تلفن می زنیم، به اطلاعات ترافیکی در هر لحظه دسترسی داریم و… . گرچه خبر جدیدی نیست، اما پیشرفت هایی که در عرصه تکنولوژی کامپیوترها و قابلیت های شبکه رخ داده، با سرعتی سرسام آور به صنعت اتومبیل سازی نیز سرایت کرده است.

این پیشرفت ها، در مجموع موجب بهبود کیفیت رانندگی می شوند…یعنی رانندگی با اتومبیل هایی راحت تر که خطرهای محتمل جانی در تصادفات را کاهش می دهند.

MTMyMDgwMzY5NzM3NDM4NDgy

تکنولوژی ساخت خودرو به پیش می رود

بر اساس آنچه موسسه بیمه Highway Safety اظهار می کند، بهبودی طراحی و استفاده از تکنولوژی برای ایجاد امنیت در خودرو، باعث کاهش قابل توجهی در آمار مرگ و میر شده است. یک مطالعه نشان می دهد که تنها در سال 2012، موارد مرگ حین تصادف  با اتومبیل های جدید تا 7700 بار کمتر رخ داده است؛ اگر ما از اتومبیل های سال 1985 استفاده می کردیم این آمارمی توانست به دست بیاید.

طی 3 سال اخیر، تغییرات عظیم تر، گسترده تر و جامع تری در صنعت اتوموبیل رخ داده است. گرچه این تحولات در مقایسه با  سرعت بالای رشد در عرصه ساخت اتومبیل های مجهز (connected-car)، به نظر هیچ می رسد.

گزارشی از سازمان صنایع وایرلس GSMA، پیش بینی می کند ساخت خودرو هایی با تکنولوژی متصل باعث ایجاد بازاری بزرگ برای روی کار آمدن محصولات مرتبط می شود. این تجهیزات ی جدید شامل دستگاه ها، وسایل جانبی و سایر اقلام است. انتظار می رود ارزش این مجموعه به 53 میلیارد دلار در سال 2018 برسد.

هم اکنون شاهد ظهور خودرو هایی هستیم که تنها چند سال قبل تر از این، فقط یک رویای محض بوده اند. خودرو های برقی، هوشمند یا خود راه بر.

جهش دیگری که شاید به همین زودی ها اتفاق بیفتد: ماشین بعدی شما ممکن است ساخت ژاپن یا دترویت نباشد؛ بلکه ساخت یک سازنده محلی با استفاده از پرینتر سه بعدی باشد. در سال جاری، یک شرکت کوچک وابسته به  Phoenix، به نام Local Motors یک خودروی 3بعدی را به صورت زنده در نمایشگاه بین المللی آمریکای شمالی واقع در دترویت، پرینت نمود! در آن نمایشگاه صندلی ها و هم چنین چرخ های  اتومبیل به طور مجزا تهیه و متصل شدند. اما به زودی این اجزا نیز توسط پرینتر ساخته می شوند.

Storedot یک شرکت تولیدی خودرو های دوست دار طبیعت واقع در تل آویو است. این شرکت خودرویی برقی ساخته که در عرض تنها 5 دقیقه برای استفاده بیش از 200 مایل  (322 کیلومتر) شارژ می شود. تا کنون باتری هایی که به این سرعت شارژ می شوند برای تلفن های هوشمند استفاده می شده و توجه زیادی را به خود معطوف کرده بودند. این پیشرفت برای آن هایی که نگران شارژ وقت و بی وقت باتری بوده اند، یک تحول بزرگ محسوب می شود.

راننده کیست؟

خودروها امروزه بیش از پیش هوشمند و حسی شده اند. طی چند سال اخیر تکنولوژی، راحتی را به ارمغان آورده است. به طوری که با فشردن یک دکمه امکانات زیادی در دسترس است.مشابه تلفن یا تبلت، دکمه ها به سرعت جای خود را به صفحه های لمسی داده اند. همچنین سازندگان خودرو درحال کار روی اقداماتی هستند که راننده می تواند با استفاده از صدای خود، حرکت دست ها یا چشم هایش انجام بدهد.

اخیراَ تویوتا برای افزودن سیستم مسیر یابی اتومبیل با Telenav همکاری داشته است. خودروسازان آلمانی، در ازای 3 میلیارد دلار تکنولوژی «نوکیا اینجاست» (Nokia’s Here) را برای ساخت نسل جدید خودروهایشان به خدمت گرفته اند.

در همین راستا، پروژه هایی مشابه اتوموبیل خود راه بر ِ گوگل و خودروی خودکار آئودی به نام جک (که به کمک GPS و یک کامپیوتر به صورت خودکار می تواند در خطوط مختلف جاده رانندگی کند) شکل گرفته اند. اما هنوز راه زیادی در پیش است. هنوز زمان زیادی مانده تا وقتی جاده ها از چنین خودروهایی پر شود. پس فعلاً مردم مجبورند به رانندگی ادامه دهند و از جدیدترین تکنولوژی به نفع خودشان استفاده کنند.

MTI4ODIwNjA1MjU1NDY5MDY2

اتصال به آینده

تحولات تکنولوژی در ساخت خودرو،  شامل ایجاد یک شبکه ی ارتباطی میان دو ماشین نیز می شود. این تکنولوژی یکی از مهم ترین خبرهای دهه اخیر بوده است.

این اتومبیل ها در حالی طراحی شده اند که شامل یک شبکه وایرلس برای برقراری ارتباط در محدوده ای کم هستند. به این ترتیب خودرو می تواند موقعیت، سرعت و سایر اطلاعات را از وسایل نقلیه اطراف خود دریافت کند. اتوموبیل های متصل، از اتفاقات جاده ای هر لحظه باخبرند. به راحتی از ترافیک پرهیز می کنند و مصرف سوخت به صرفه تری دارند. آئودی و AT&T در ساخت مدل 2016 با هم همکاری می کنند. مدل جدید شامل نسخه ی جدیدی از مسیریاب، پایگاه اطلاعاتی اینترنتی و سیستم Wi-Fi داخلی خواهد بود. خودرو از طریق حامل های سلولی شبکه 3G یا 4G LTE  متصل می شود.

راه دسترسی رانندگان به اطلاعات نیز دستخوش تغییر خواهد شد. با داشبوردهای سنتی حاوی ابزار و وسایل خداحافظی کنید و آماده ملاقات با AR باشید: مسیریاب منطبق بر واقعیت مکمل. برخی شرکت ها در حال ساخت اپلیکیشن های مخصوص به داشبورد هستند.

در اتومبیل های متصل، بیش ترین توجه بر راننده متمرکز است. سیستم داخلی خودرو، اطلاعات حائز اهمیتی را جمع آوری می کند و نتایج را به صورتی شخصی و مرتبط با راننده ارائه می دهند. نتایجی مثل عادات رانندگی، عملکرد خودرو، مسافت ها، صرف اقتصادی سوخت و شناسایی مسیرهایی جدید در جاده ای که طی می کنیدیکی از هیجان انگیزترین تکنولوژی ها، هولوگرافی است. یک کمپانی از این تکنولوژی در سیستمی به نام «ناویون» استفاده می کند.

پیش بینی آینده سخت است. اما بر اساس پیشرفتهای حال حاضر می توان مطمئن بود که خودروها به طور کامل در دهه آینده متحول خواهند شد. گرچه هیجاناتی که در جاده ها داشته ایم قربانی خواهند شد، اما در ازای آن امنیت، راحتی و کیفیتی به دست خواهیم آورد که تجربه ما در رانندگی را برای همیشه دستخوش تغییر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *