همواره خدمات و سرویس‌های رایگان محبوبیت فراوانی دارند چرا که عموم افراد این نوع سرویس‌ها را امتحان کرده و همین رایگان بودنشان بهترین تبلیغ است. اما متاسفانه اغلب کارآفرینانی که به این روش تکیه می‌کنند موفق نمی‌شوند کسب و کارشان را به سود برسانند و در ادامه‌ در ازای ارائه خدمات، کاربران را به پرداخت هزینه متقاعد کنند.

باید رک و راست گفت که درخواست پرداخت هزینه در همان لحظه‌ی معرفی سرویس‌تان مانع پیشرفت و همه گیر شدن آن می‌شود. کاربران زیادی در مقابل پرداخت هزینه بدون تجربه‌ی سرویس‌تان مقاومت خواهند کرد. زمان خود را برای کاری که بازدهی کمی دارد تلف نکنید.

در یک نمونه‌ از کسب و کارهایی که برنامه‌ای برای درآمدزایی از سرویس رایگانشان تهیه نکرده بودند و در ابتدا هیچ نوع محدودیتی برای استفاده از سرویس در حالت رایگان ایجاد نشده بود می‌توان به موردی اشاره کرد که یک سرویس دهنده مطرح برای ادامه‌ی کارش و پوشش هزینه‌های سرویس، قسمتی از امکانات سایت را به شرط پرداخت هزینه محدود ساخت و با کمال تعجب با پیام‌های توهین آمیزی از کابران مواجه شد که شدیدا آنها را به خاطر از بین بردن سرویس‌های رایگان مورد توهین قرار داده بودند.

در واقع این تفکر که خدمات رایگان یک حق برای مشتریان است و سرویس‌دهنده موظف به ارائه‌ی دائمی آن‌ها است، ساخته‌ی دست خود سرویس‌دهنده و تبلیغات آن است.

در ادامه روش‌هایی برای کسب درآمد با ارائه‌ی سرویس‌های رایگان تهیه شده است:

به طور واضح ارتباط برقرار کنید

از تغییر دادن قوانین در میانه بازی جلوگیری کنید.کاربران سرویس‌های رایگان زمانی که احساس کنند قوانین کسب درآمد شرکت ارائه دهنده ثابت و آشکار می‌باشند تمایل بیشتری به پرداخت خواهند داشت.

منطقی و قابل پیش‌بینی رفتار کنید

برای دریافت هزینه از کاربران رک و راست باشید یا اینکه مزایای دیگری برای آنها مهیا سازید مانند اینکه تبلیغات را حذف نماید یا خدمات بیشتری را برای آنها مهیا سازید. در نظر داشته باشید ضروری است که کاربران باید بتوانند هزینه ها را به روش راحتی بپردازند و از نظر فنی در روند پرداخت با مشکلی مواجه نشوند. یک روش موثر برای ساده سازی پرداخت‌ها این است که هنگام ارائه خدمات رایگان به کاربران اطلاعات پرداخت آنها را دریافت و برای مرحله بعد ذخیره کنید.

کارایی را محدود سازید

یکی از موثرترین روش‌ها برای تشویق مصرف کنندگان به پراخت هزینه ها این است که ارزش خدمات رایگانی که مهیا می سازید را برای آن‌ها آشکار سازید.این کار ممکن است ریسک باشد چون خیلی از کاربران ممکن است در ابتدا شرکت شما را به عنوان شرکتی با عنوان ارایه دهنده خدمات رایگان تصور کنند. بنابراین موازنه های دقیقی لازم است تا از پایین آمدن ارزش خدمات و سرویس شما جلوگیری شود. در غیر این صورت باعث آسیب دیدن برند شما شده در کل زیان بیشتری نصیبتان می‌گردد به و باعث می‌شود دیگر کاربران تان در پرداخت هزینه مقاومت کنند.

سرویس‌تان را به صورت موقت رایگان ارائه کنید

رایج ترین روش برای تغییر دادن یک کاربر رایگان به یک مشتری، محدود ساختن زمان ارائه سرویس رایگان است.

باید قبول کرد که گروهی از افراد با ثبت‌نام های متعدد و ایجاد نام های کاربری متفاوت تقلب می‌کنند. ایجاد موانع کافی برای جلوگیری از دسترسی کاربران متقلب به سرویس‌تان کاری بسیار دشوار است چرا که پس از ایجاد موانع کاربران عادی‌تان نیز دچار مشکل خواهند شد. باید دسترسی تقلب کاران برای استفاده رایگان سخت‌تر شود ولی نمی‌توان آن را غیر ممکن ساخت.

تقاضای بازخورد نمایید

متاسفانه اطلاعاتی که از کاربران رایگان می‌رسد اغلب گمراه کننده اند و شامل انتقادهایی است که گویا شرکت شما در حال ورشکست شدن است. این یک واقعیت است که همه شرکت‌ها در همان ابتدا به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا نمی‌کنند ولی همه می‌توانند با برقراری ارتباط با کاربران و مشتریان خود، سرویس‌شان را بهتر کنند و کشف کنند کاربران در قبال چه خدماتی حاضر به پرداخت هزینه و ایجاد اعتماد هستند.

اشتباهات پی در پی در حین اجرای سرویس می‌تواند باعث ضرر زدن به کاربران و حتی تقاضای غرامت از جانب آنها شود از طرف دیگر داشتن یک برنامه هماهنگ و صحیح باعث ایجاد مشتریانی وفادار می‌شود.

تنها روش ممکن برای درخواست هزینه خدمات از کاربران، توجه به تقاضاهای آنها و ایجاد راهکار برای برطرف ساختن نیاز آن‌هاست. مشتریانی که بهایی برای خدمات و برنامه های شما می‌پردازند برای خدمات‌تان ارزش قائل اند و کسب درآمد شما نه تنها برای شما منفعت مالی داشته بلکه نشان از تبدیل ساختن کاربر به مشتری و ایجاد رضایت برای آن‌هاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *