همین چند روز پیش بود که شرکت چینی شائومی (معروف به زیائومی یا شیائومی) رسماً اولین محصول مخصوص خود برای عرضه در بازار های بین المللی را با نام Mi4i معرفی کرد. این محصول جدید قرار است وظیفه فروش جهانی شائومی را بازی کند. ظاهراً با توجه به این موضوع می بایست منتظر عرضه محصولات شائومی در بازارهای جهانی از جمله مارکت های ایران باشیم. با این حال به نظر می رسد این شرکت چینی چندان شناخته شده نیست و ممکن است امروز و در آینده مردم از خود بپرسند که شائومی دیگر چیست!؟ در عمر کوتاه چهار ساله، این استارت آپ چینی توانسته نامی برای خود دست و پا کند چرا که ارزش 45 میلیارد دلاری آن، شائومی را به با ارزش ترین استارت آپ جهان بدل ساخته است. بر طبق تحقیقات IDC ارزش گذاری این شرکت در میان سه شرکت اصلی و برتر تولید گوشی های هوشمند قرار دارد! با این اعداد و ارقام نمی توان شائومی را صرفاً یک شرکتی چینی ساده با تولید محصولات نامرغوب دانست و باید بیشتر از این حرفها برای آن احترام قائل شد!

دستگاههای شائومی به طور مستقیم و آنلاین فروخته می شود و این دستگاهها به واسطه عملکرد و قیمت مقرون به صرفه شان مورد توجه کاربران، به خصوص کاربران چینی قرار گرفته. با این حال با توجه به محدودیت فعالیت این شرکت در کشورهای مختلف، احتمالاً تاکنون نام آن را نشنیده باشید. برای اینکه ببینیم شائومی چیست و چه چیزی باعث متفاوت شدن آن نسبت به سایر شرکت ها شده و یا چرا باید گوشی ساخت این شرکت را خریدارای کرد، بهتر است ادامه مقاله را دنبال کنید و با این شرکت چینی و عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

شائومی چیست و چگونه قیمت ها را پایین نگه داشته است؟

شائومی شرکت استارت آپ چینی است که در سال 2010 و یا تمرکز بر ساخت گوشی های هوشمند تاسیس شد. در ادامه فعالیت این شرکت محصولات دیگری همچون دستبندهای سلامتی، ست آپ باکس و تلوزیون سه بعدی MiTV را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد. شرکت ادعا دارد که شفافیت لازم و حقیقی را در برابر مشخصات وارزش گوشی های خود اعمال می کند. این شرکت همچنین به تولید کالاهای با مشخصات سطح بالا و ارزان قیمت شهرت دارد.

شائومی مدعی است که قیمت های رقابتی آن بواسطه فروش مستقیم کالا به خریداران از طریق وب سایت حاصل گردیده که سبب قطع دست دلالان و واسطه ها شده و از 20 تا 30 درصد باعث کاهش قیمت نهایی محصول نسبت به سایر شرکت ها شده است. بنا به گفته موسس و رئیس شرکت، بن لین، نرخ گذاری محصولات شائومی الزاما متوجه قطعات آن می شود به همین دلیل است که قیمت آن پایین تر از حد معمول است. شائومی همچنین با کمک شبکه های اجتماعی و استفاده از بازار موجود در آن، تبلیغ گسترده ای برای خود کرده که کمترین هزینه ممکن را برای این شرکت داشته این در حالی است که شرکت های بزرگی همچون LG و سامسونگ تبلیغات گسترده رسانه ای و شهری را برای محصولاتشان به راه می اندازند. شائومی برای افزایش فروش خود از Weibo (سایتی چینی مشابه توییتر) و فیسبوک بهره می برد. این شرکت از تبلیغ در انجمن های گفتگوی (فروم ها) مهم جهانی نیز غافل نمانده است.

بالاخره شیائومی را چگونه تلفظ کنیم؟ این نام به چه معناست؟

اسم سخت و چینی این شرکت باعث شده تا تلفظ های مختلفی برای این واژه شکل بگیرد. مثلاً در ایران ابتداً به آن شیائومی گفته می شد و بعد به سمت زیائومی تغییر کرد. اما دقیق ترین تلفظ برای این واژه در زیان چینی: سیومی است. در واقع چینی ها آن را see-ow me تلفظ می کنند که از آنجا که تلفظ این واژه در انگلیسی کمی مشکل است، این واژه در این زبان بین المللی به شکل شائومی (shao-mee) تلفظ می گردد. ما در این مقاله از نام رایج آن در جامعه بهره گرفته ایم با این حال تلفظ نهایی و صحیح این واژه سیومی است (see-ow me).

در زبان ماندارین، این واژه به معنای برنج کوچک یا برنج کم است. این شرکت همچنین در وب سایت خود متذکر شده که لوگوی این شرکت یعنی MI بر پایه جملات Mobile Internet و Mission Impossible (ماموریت غیر ممکن) شکل گرفته است! Mission Impossible در واقع به این موضوع بر می گردد که این تیم چگونه توانسته است به تولید محصولات باکیفیت و در عین حال ارزان قیمت مبادرت کند. موضوعی که ظاهراً از نظر این شرکت کاری خارق العاده و غیر ممکن است.

 چه انتظاری می توان از گوشی های شیائومی داشت؟

اگر می خواهید زیبایی اپل را در قالب اندروید داشته باشید احتمالا شائومی می تواند گزینه دلخواهی برای شما باشد. گوشی های شائومی ظاهر خوبی دارند و توانسته اند نمره خوبی از منتقدان دریافت کنند. می توان گفت محصولات این شرکت به طور قابل توجهی به محصولات اپل شبیه است مثلا شائومی Mi4 دقیقاً ظاهری شبیه به آی فون 5s دارد و ست آپ باکس Mi Box نیز به طور قابل توجهی شبیه به Apple TV است. یا وجود قیمت نسبتاً پایین، گوشی های شائومی از کیفیت قابل توجهی برخوردارند. به عنوان نمونه گوشی Mi4 دارای پردازنده 2.5 گیگاهرتزی چهار هسته ای اسنپدراگون 801 با دو گیگابایت رم است. صفحه نمایش 5 اینچی آن فول HD بوده و مجهز به دوربین 13 مگاپیکسلی می باشد با این حال تنها 380 دلاری قیمت دارد که قیمتی به مراتب پایین تر از محصولات سامسونگ  و اپل است.

شائومی

MIUI چیست؟

تلفظ آن می یو آی است و رابط کاربری سفارشی شائومی برای اندروید محسوب می شود. (به مانند تاچ ویز در گوشی های سامسونگ). در این پوسته برخی اپ های اندروید اصلی (مثل اپ تماس، تقویم، پیام رسانی، ایمیل) به موارد جدیدتر و زیباتری تغییر داده شده اند و برخی اپ های دیگر نیز به آن اضافه شده است.

اپ ایمیل و تقویم برنامه به مانند همان اپ های موجود در سیستم iOS است و زمانی که صفحه نمایش قفل است باز هم امکان دریافت اعلامیه بر روی صفحه وجود دارد. به مانند آنچه در iOS وجود دارد تمام اپ های نصب شده در صفحه اصلی گوشی قرار می گیرند و بخشی مخصوص برای اپ ها طراحی نشده است. بخشی از زیبایی MIUI مربوط به سفارشی پذیری آن می شود. با تم های تعریف شده در آن می توانید ظاهر کلی رابط کاربری را دگرگون سازید و حتی پوسته های شبیه به آی فون را اجرا نمایید و پس زمینه های نمایشی با افکت پارالاکس را روی آن اجرا کنید. نرم افزار نیز تقریباً هر هفته آپدیت می شود تا اپ ها و امنیت رابط را بروز نگاه دارد ویژگی که به ندرت در سایر شرکت ها دیده می شود.

علاوه بر این موارد در بخش امنیتی امکانات به مراتب بیشتری نسبت به اندروید اصلی دیده می شود. در واقع سیستم امکان اسکن امنیتی برنامه ریزی شده برای چک کردن وضعیت امنیتی دستگاه را فراهم می آورد که می تواند فایلهای مخرب را حذف کند. این رابط همچنین امکان کنترل بیشتر برای تعیین سطح دسترسی به اپ ها و همینطور ساخت لیست بلوک و قفل سازی اپ ها را فراهم می آورد. حالت مهمان (Guest Mode) نیز باعث می شود تا اطلاعات گوشیتان محرمانه باقی بماند و تنها بخش هایی که اجازه داده اید به کاربران مهمان نمایش داده شود. یکی از بدی های این سری از گوشی ها می تواند عدم ساپورت از 4G LTE باشد که البته، ظاهراً با معرفی گوشی mi4i این نقص نیز برطرف شده باشد.

نسخه بین الملی شائومی برای سال 2015

این گوشی برای اولین بار فقط در هند توزیع شده اما شائومی اعلام کرده است که توزیع بین الملی آن را بزودی شروع خواهد کرد. این گوشی دارای صفحه نمایش 5 اینچی فول HD است. شرکت مدعی است صفحه در برابر بازتابش نور خورشید عملکرد خوبی از خود نشان خواهد داد و تراکم پیکسلی تولیدی آن برابر 441ppi خواهد بود که وضوح بسیار خوبی را سبب خواهد گردید. پردازنده به کار گرفته شده در آن از نوع کوالکوم اسنپدارگون 601 است که پردازنده ای 64 بیتی و هشت هسته ای می باشد که در کنار آن رم 2 گیگابایتی جا خوش کرده است. حافظه داخلی گوشی نیز از نوع پرسرعت فلش و برابر 16 گیگ ظرفیت دارد. دوربین 13 مگاپیکسلی آن ساخت سامسونگ بوده که دارای لنز با روزنه f/2.0  می باشد که قادر به فیلم برداری با کیفیت 1080p است. این گوشی همچنین دو سیم کارته بوده که هر دو سیمکارت آن از شبکه های 2G/3G/4G پشتیبانی می کنند. در آینده بررسی کاملی از آن را در پارسیش قرار خواهیم داد.

شائومی

شائومی

چگونه می توان محصولات شائومی را در ایران خریداری کرد؟

یکی از عمده ترین روش های خرید این گوشی چینی، سفارش مستقیم آن از سایتهایی مانند AliExpress و دیگر خرده فروشی های چینی است. برای اینکار لازم است تا پرداخت توسط کارت های بین الملی انجام شود با این حال برخی واسطه ها در ایران اینکار را با دریافت کارمزد برایتان انجام می دهند. یکی از بدی های این روش خرید، مشکلات گمرکی است. متاسفانه وضعیت گمرکی ایران کاملاً سلقیه ای بوده به طوری که در هر شهر وضعیت گمرک به یک نحو مدیریت می شود مثلاً ممکن است در تهران بابت ورود یک گوشی مبلغ 50 هزار تومان گمرکی گرفته شود اما در اهواز فقط 15 هزار تومان و در رشت 100 هزار تومان! برخی سایت های خرده فروشی فارسی نیز فروش محصولات چینی را در دست گرفته اند که به دلیل سطح رقابت پایین در فروش این محصولات، قیمت نسبتاً بالاتری را پیش روی مشتری قرار می دهند.

در انتها می توان اطمینان پیدا کرد که محصولات این شرکت چینی در آینده ای نه چندان دور به یکی از برندهای معروف گوشی های هوشمند بدل خواهد شد به طوری که می توان آینده ای بسیار بهتر از هواوی و لنوو را برای آن متصور و به آن به عنوان یکی از سه شرکت مطرح فروش گوشی های هوشمند نگاه کرد.

9 thoughts on “شیائومی را قبل از خرید بیشتر بشناسیم

  1. حسین یزدی گفت:

    سلام خدمت دوستان میشه اگه تجربه کار با گوشی شیائومی رو دارید لطفا بگید با اپراتور های داخل ایران مشکل داره یا نه ؟
    من میخوام مدل می نوت رو بخرم ممنون میشم راهنمایی کنید
    http://tabletphone.ir/buy/xiaomi-mi-note-64gb/price/گوشی-موبایل-شیائومی-می-نوت/

    1. milad گفت:

      با سلام و تشکر از پارسیش

      سوالات رو میتونید در انجمن می یو ای مطرح کنید البته اگه وارد سایت بشین در ایران فروم پشتیبانی رسمی داره
      http://en.miui.com/fans.php

  2. علیرضا گفت:

    Lomaxmobile.com
    عرضه بهترینهای شیامی،لنوو،میزو،وان پلاس
    Telegram.me/lomaxmobile

  3. آقا پژمان گل گفت:

    الان معایب توضیح دادی دیگه؟؟

  4. سام گفت:

    سلام و خسته نباشید
    خیلی از دوستان دنبال لوازم جانبی برای گوشی شیائومی میگردند ولی گیرشون نمیاد برای خرید باطری اصلی شیائومی از لینک زیر استفاده کنید
    http://skyphone.ir/battery/mobile/Xiaomi/mi

  5. Human گفت:

    تنها مشکل گوشی های شیائومی اینه که نرم افزارهای سری گوگل رو تحریم کرده به همین دلیل نمیتونین به جیمیل وصل شین مگه دستگاه روت باشه عیب بزرگیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *