تلفن های همراه، چیزی بیش از یک راه ارتباطی بین ما و اعضای خانواده یا دوستانمان هستند. جایی هستند برای نگهداری خصوصی ترین و شخصی ترین دارایی هایمان: عکس ها، آهنگ ها، اطلاعات مالی و سایر اطلاعات خصوصی مان. درنتیجه به سرقت رفتن تلفن همراه ما، نه تنها چیزی بیش از یک بدبیاری ساده است؛ بلکه می تواند کل زندگی ما را مختل کند.

اگر تجربه ی دزدیده شدن تلفن هوشمندتان را دارید، نگران نباشید… شما تنها نیستید! گزارشی از تیم امنیت تلفن های همراه در آمریکا نشان می دهد، یک نفر از هر ده آمریکایی، قربانی سرقت تلفن همراه بوده است و 70% آن ها هرگز نتوانسته اند تلفن همراه خود را پیدا کنند.

فناوری هایی مثل “Find My iPhone” در اپل و “Android Device Manager” در گوگل و سایر نرم افزارهایی که باعث قفل شدن تلفن های دزدیده شده می گردند، از مزایای سرقت آن ها می کاهند. با این وجود سرقت تلفن های هوشمند در حال افزایش است. بنا بر گزارش هایی، در سال 2013، 3.1 میلیون تلفن هوشمند در آمریکا به سرقت رفت که نسبت به تعداد تلفن های دزدیده شده در یک سال قبل از آن، حدوداً دو برابر بوده است.

سرقت تلفن های هوشمند به قدری شایع شده است، که سیاست گزاران و مقامات اجرایی، در انتخاب نرم افزارهایمان نقش ایفا می کنند. پاییز گذشته، ماموران پلیس شهر نیویورک، کاربران را تشویق می کردند که سیستم عامل تلفن همراه خود را به iOS 7 ارتقا دهند. چون در آن، برنامه ریزی مجدد یک آیفون یا آیپد به سرقت رفته، به مراتب سخت تر است.

smartphone_theft

کسب و کار سرقت تلفن های هوشمند

اگر کسی تلفن هوشمند شما را بدزدد، احتمال این که قصد فروش آن را داشته باشد وجود دارد. در سن فرانسیسکو، 50 تا 60 درصد از کل دزدی ها،  شامل دزدی تلفن های هوشمند است و اگر فردی نمی تواند گوشی به سرقت رفته خود را پیدا کند، احتمال خارج شدن آن از آمریکا نیز وجود دارد.

یک افسر پلیس در همین رابطه می گوید:

بسیاری از اوقات، فردی که تلفن همراه را می دزدد، یک واسطه است و آن را به فرد دیگری می فروشد. شبکه ای از افراد در سرقت دخیل هستند و درنهایت، آن سوی آب ها یا آمریکای جنوبی مقصد نهایی تلفن همراه خواهد بود.

در حالی که مواد مخدر، مسیری از جنوب به شمال را طی می کنند، جاده ی تلفن های هوشمند خلاف این جهت است. تلفن های دزدیده شده از آمریکا، به اکوادور یا کلمبیا می روند. آن ها دوباره بسته بندی شده و به عنوان کالایی نو، به فروش می رسند.

سرقت و فروش تلفن های هوشمند می تواند بسیار سودآور باشد. تعدادی از سارقین در هنگ کنگ توانسته بودند تا پیش از بازداشت شدن، با سرقت و فروش مجدد تلفن های هوشمند در کم تر از یک سال 4 میلیون دلار کسب کنند.

برای جلوگیری از بروز چنین سرقت هایی، کارشناسان در تلاش برای ایجاد یک ویژگی جدید به نام «کلید مرگ» یا “Kill Switch” هستند که وجود آن در تلفن های هوشمند، قابلیت استفاده مجدد از یک گوشی مسروقه را از بین می برد. صاحب نظران امور امنیتی نگران اند که کلید مرگ، بتواند استفاده هایی بیش از این داشته باشد. به عنوان مثال دولت و مجریان قانون می توانند گوشی شما را به راحتی از بین ببرند. با این حال بیش تر آمریکایی ها از چنین اقدامی حمایت کرده اند. یک مطالعه که در فوریه امسال انجام شد نشان داد، 99% مردم با چنین ایده ای موافق اند.

برای پس گرفتن گوشی به سرفت رفته تان، قهرمان بازی در نیاورید

مقامات امنیتی برای شما توصیه ای دارند:

اگر تلفن هوشمند شما دزدیده شده است، سعی نکنید خودتان آن را پیدا کنید. آمار نشان می دهد که 68% افرادی که قربانی دزدی تلفن های همراه شده اند، شخصاً اقدام به باز پس گیری آن می کنند.

آلیشیا دویتوریو، رئیس تیم امنیتی و جست و جو می گوید: «تعداد زیاد آدم هایی که خودشان اقدام به یافتن تلفن هوشمند دزدیده شده شان می کنند، برای ما شوکه کننده بود. پلیس برای جست و جوی تلفن های مسروقه با کاربران همکاری می کند و این روش بی خطرتری برای آن هاست.»

وقتی شما شخصاً اقدام به جست و جوی تلفن هوشمند خود می کنید، این خطر وجود دارد که در مقابل جنایت کاران مسلح قرار بگیرید و به خودتان صدمه بزنید. اطلاعات موجود در تلفن هوشمند شما، می تواند یک بک آپ روی کامپیوتر شخصی شما داشته باشد که بازیابی شود، اما «شما»، قابل بازیابی و جایگزینی نیستید.

افسران پلیس تاکید می کنند چنانچه شما قربانی سرقت شده اید، پیش از هرچیز پلیس را در جریان قرار دهید: «انسان ها ذاتاً مایل اند آنچه که را که از دست داده اند دوباره به دست بیاورند. اما نکته این جاست که شما نمی دانید و نمی خواهید بدانید که سارقان مسلح هستند و احتمال دارد چه اتفاقی برای شما بیفتد».

smartphone-popularity
چگونه مانع دزدیده شدن گوشی خود شوید

آمار نشان می دهد درصد زیادی از موارد سرقت زمانی اتفاق افتاده است که قربانیان، تلفن های همراه خود را در یک مکان عمومی مثل رستوران یا کلاب شبانه جا گذاشته اند. راه جلوگیری این است که پیش از ترک یک مکان عمومی، وسایل شخصی خود را مجدداً چک کنید و از همراه داشتنشان مطمئن شوید. اگر شما عادت دارید مکرراً تلفن همراه خود را فراموش کنید و جا بگذارید، از HipKey یا  Duet استفاده کنید. این ابزارها، زمانی که شما مکانی را بدون تلفن خود ترک کنید شروع به هشدار دادن می کنند.

دزدی هایی که با اعمال خشونت انجام می شوند داستان دیگری دارند.

یک افسر پلیس می گوید:

گاهی مردم آن چنان متمرکز بر تلفن همراه خود هستند که توجهی به محیط اطراف ندارند و این فرصت مناسبی برای سارقین به وجود می آورد.

در قطارها و اتوبوس های سن فرانسیسکو، هشدار هایی به چشم می خورد که عمدتاً نادیده گرفته می شوند: سرتان را بالا نگه دارید، گوشی تان را پایین بگذارید.

اقداماتی که برای کاهش شانس به سرقت رفتن تلفن همراه خود می توانید انجام دهید:

  • حواس خود را جمع کنید. به محیط اطرافتان توجه کنید.
  • تا جایی که می توانید، از تلفن همراه خود در مکان های عمومی استفاده نکنید.
  • در صورتی که از هدفون استفاده می کنید، صدای موسیقی تان را پایین بیاورید تا متوجه عبور آدم ها بشوید.
  • زمان عبور از جایی که روشنایی کافی ندارد و خلوت است، از تلفن خود استفاده نکنید.
  • در صورتی که قربانی سرقت تلفن همراه شدید، پلیس را در جریان بگذارید.

اگر تا به حال امتحان نکرده اید، از حالا نرم افزارهای کمکی یابنده ی تلفن همراه را استفاده کنید. درست است که در صورت دزدیده شدن تلفن تان، کمکی به بهتر شدن حالتان نخواهند کرد، اما حداقل می توانند باعث شوند صدمه ی کم تری به شما وارد شود.

One thought on “سرقت تلفن همراه رو به افزایش است

  1. behrouz گفت:

    در صورتی که کالای دیجیتال شما مانند( گوشی ، تبلت ، لپ تاپ ، دوربین دیجیتال و … ) گمشده یا سرقت شده است. در بخش ثبت کالای گم شده ثبت نام کنید تا به تمامی کاربران و واحد های صنفی طرف قرار داد همیاب 24 اطلاع رسانی شود و در صورت پیدا شدن کالا بلافاصله با شما تماس گرفته شود.www.Hamyab24.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *