سایت Shareaholic که در زمینه‌ی کشف شبکه‌های اجتماعی و پلت فرم‌های اشتراک گذاری فعالیت می‌کند، اخیرا گزارشی را منتشر کرد  که ترافیک موتورهای جستجو را با ترافیک شبکه‌های اجتماعی  در ۱۳ ماه گذشته مقایسه کرده است.

در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

کاملا مشخص است که موتورهای جستجو‌ ابزارهای کاملی هستند و به سرحد رشد خود رسیده‌اند، در حالی که شبکه‌های اجتماعی هنوز هم به نسبت نو پا و کم تجربه محسوب می‌شوند؛ اما اتفاق بزرگی که اخیرا جلب توجه می‌کند این است که جستجوها در حال کاهش هستند و مراجعه کنندگان به شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش.

در نوامبر ۲۰۱۲ اعلام شد که ۴۲ درصد از ترافیک اینترنت مربوط به جستجو‌ها است در حالی که سهم شبکه‌های اجتماعی تنها ۱۱ درصد بود.  در نوامبر ۲۰۱۳ درصد ترافیک جستجو کمی پایین آمد و سهم مراجعه کنندگان به شبکه‌های اجتماعی دوبرابر شد.

تقابل موترهای جستجو با شبکه‌های اجتماعی

برداشت‌های Shareaholic از این نتایج به شرح زیر است:

  • دوران اوج جستجوها به پایان رسیده است. نتایج فاقد تبلیغات موتورهای جستجو ۶ درصد کاهش یافته است. موتورهای جستجو بیشترین رشد را در بازار شخصی و منحصربه فرد خود می‌بینند تا در بازار کلی اینترنت . این هم به این دلیل است که مردم معمولا  زمانی به موتورهای جستجو مراجعه می‌کنند که نیازمند اطلاعات خاصی باشند.
  • شبکه‌های اجتماعی تازه شروع به رشد کرده‌اند؛ همه چیز تازه شروع شده است. آمار مراجعه کنندگان به ۵ شبکه‌ی اجتماعی برتر تقریبا دو برابر شده است ( رشد ۱۱۱ درصدی در یک سال!). مردم بیشتر از هر زمان دیگری در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. اما هنوز  این شبکه‌ها حتی نزدیک به بلوغ و تکامل هم نیستند. در واقع این برای این شبکه‌ها فقط یک آغاز است.

درست است که این مشاهدات خیلی هم خارج از تصور نبود، اما این نمودار چیز بزرگتری را به شما نشان می‌دهد:

نمودار ترافیک موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی

همان طور که می‌بینید خط موتورهای جستجو در نمودار بالا تقریبا صاف است ( آن ۶ درصد سقوط هم به راحتی در چند ماه آینده می‌تواند جبران شود)، این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی در حال رسیدن به موتورهای جستجو هستند؛ نه به این خاطر که کاربران اینترنت فقط از یک موتور جستجو استفاده می‌کنند، بلکه از شبکه‌های اجتماعی مختلف بهره می‌گیرند.

دلیل اصلی این است که سوالات بسیاری که کاربران در موتورهای جستجو به دنبال جواب آن‌ها هستند، دوستانشان در این شبکه‌های اجتماعی، همکارانشان، دوست‌دارانشان و دنبال کنندگان آن‌ها بهتر می‌توانند پاسخ دهند. اگر شما دنبال این هستید که چگونه روی وب سایت خود هزینه کنید، در این صورت بودجه‌ی آنلاین شما نباید تنها به سئو معطوف شود.

این بدین معنی است که جدا از اینکه برای داشتن سئو و گرفتن رتبه‌ی بهتر سایت خود تلاش و هزینه می‌کنید باید نکته‌های دیگری هم در نظر داشته باشید، به طور مثال از پلاگین‌ها و افزونه‌های شبکه‌های اجتماعی در وب سایت خود استفاده کنید، ابن کار باعث رابطه‌ی بیشتری با کاربران شده و جواب بهتری خواهید گرفت. گوگل مدتی است که در نتایج جستجوی خود از این امکان بهره می‌یرد، به طوریکه اگر به حساب کاربری خود در گوگل وارد شده باشید و جستجو کنید، در لا به لای نتایج جستجو مواردی که دوستان شما به آن رأی بیشتری دادند یا آن موضوع را در گوگل پلاس خود به استراک گذاشته‌اند نمایان می‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *