برای همه ما تا به حال پیش آمده که قبل از خواب گوشی خود را به شارژر متصل کنیم تا وقتی صبح از خواب بیدار می‌شویم، باتری آن نیز کاملا شارژ شده باشد. اما حتما شنیده‌اید که این کار می‌تواند ظرفیت باتری را کاهش دهد و به مرور زمان آن را از بین ببرد و شاید این سوال را بارها در گوگل جستجو کرده باشید که آیا کار اشتباهی است که گوشی خود را تمام شب در حال شارژ قرار دهیم؟

امروزه گوشی‌های همراه به جزء مهمی از زندگی و وجود ما تبدیل شده‌اند و این سوال احتمالا از مهم‌ترین سوال‌هایی است که برای ما به وجود می‌آید.

اما پیش از آنکه به جزییات افسانه باتری بپردازیم، پاسخ کوتاه این سوال را به شما می‌گوییم. بله، شما می‌توانید شب‌ها گوشیتان را شارژ کنید و صبح از شارژر جدا کنید. اما این پاسخ کوتاه کافی نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این توصیه قدیمی نیز به شما توضیحاتی دهیم. ما توصیه‌های دیگری هم درباره بایدها و نبایدهای شارژ کردن در انتهای این مقاله آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند عمر باتری را افزایش دهید.

باتری‌های نیکلی یا لیتیومی؟

Lithium-Ion-Batteries-AA-840x524

احتمالا خبر دارید که امروزه باتری اکثر دستگاه‌ها از جنس لیتیوم یونی است. اما در سال‌های گذشته اغلب این باتری‌ها مثل دوراسل و انرجایزر از جنس نیکل بودند. حافظه این باتری‌های نیکلی از نوع دوره‌ای یا چرخه‌ای بود. یعنی اگر کاملا شارژ نمی‌شدند، ظرفیت دقیقشان را فراموش می‌کردند و آخرین سطح شارژ را به عنوان ماکزیمم ظرفیت شارژ خود در نظر می‌گرفتند. از اوایل قرن 21، باتری‌های نیکلی جای خود را به باتری‌های لیتیومی دادند و بسیاری از ما هرگز گوشی‌ای با باتری نیکلی نداشته‌ایم.

تفاوت‌های عمده باتری‌های نیکلی و لیتیومی

خوشبختانه باتری‌های لیتیومی مشکل حافظه باتری‌های نیکلی که بالاتر به آن اشاره کردیم را ندارند. باتری‌های لیتیومی نقش مهمی در انقلاب گوشی‌های همراه داشته اند. این باتری‌ها می‌توانند در عین فشرده بودن، انرژی زیادی ذخیره کنند و این موضوع کمک کرد تا گوشی‌ها به مرور زمان کوچک‌تر و باریک‌تر شوند. باتری‌های لیتیومی همچنین عمر طولانی‌تری دارند و سریع‌تر شارژ می‌شوند. تنها ایرادی که به این باتری‌ها می‌توان گرفت، حساسیت آن‌ها به افزایش دماست.

گرما؛ قاتل خاموش باتری‌ها

گرما مهمترین تهدید برای باتری‌های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری است. باتری‌ها همانقدر که از کرما بیزارند، از سرما نیز خوششان نمی‌آید اما وقتی صحبت شارژ شبانه پیش می‌آید، گرما موضوع مهم‌تری است.

باتری‌های لیتیومی در دمای 0 تا 45 درجه سانتی گراد می‌توانند شارژ شوند و در دمای کمتر از 20- درجه نیز ذخیره انرژی خود را از دست می‌دهند. تکنولوژی شارژ سریع نیز در دمای 5 تا 45 درجه سانتی گراد امکان‌پذیر است و در دمایی کمتر از صفر درجه نیز انجام نمی‌شود.

چند موضوع مهم را از این اعداد می‌توان برداشت کرد. اول اینکه باتری‌های لیتیومی در دمایی کمتر از نقطه انجماد، شارژ خود را از دست می‌دهند پس نگهداری آنها در فریزر نمی‌تواند جلوی از بین رفتن شارژ آنها را بگیرد. دوم انکه این باتری‌ها در هنگام شارژ، گرم می‌شوند. باتری‌های لیتیومی وقتی گرم می‌شوند، سرعت شارژشدنشان نیز افزایش می‌یابد. اما چون باتری‌ها نمی‌توانند بیش از ظرفیتشان شارژ شوند، انرژی دریافتی اضافه پس از تکمیل فرآیند شارژ، به گرما تبدیل می‌شود. اگر باتری هیچ راهی برای هدایت این انرژی اضافه نداشته باشد، شارژ شبانه می‌تواند مشکل‌ساز شود.

خوشبختانه یک راه حل برای این مشکل وجود دارد.

گوشی‌ها، هوشمندانه از باتری استفاده می‌کنند

باتری‌هایی که امروزه در تلفن‌های همراه به کار رفته‌اند، تقریبا 2 دهه است که در دستگاه‌ها استفاده می‌شوند اما گوشی‌ها بسیار هوشمندتر از گذشته عمل می‌کنند. این روزها نگرانی درباره عمر باتری‌ها کمتر شده است زیرا بهینه‌سازی مصرف انرژی بر عهده نرم‌افزارهایی است که این تلفن‌های همراه هوشمند را مدیریت می‌کنند.

و بدین ترتیب به پاسخ موردنظر خود می‌رسیم. آیا می‌توانیم تلفن‌های همراهمان را تمام شب شارژ کنیم؟ با قاطعیت می‌گوییم حتما! چرا که نه؟

تلفن‌های همراه، هوشمندتر شده‌اند

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، خطر اصلی شارژ کردن شبانه این است که باتری شما پس از شارژ شدن گرم می‌شود و گرم هم باقی می‌ماند. اما گوشی‌های ما طی سال‌ها نواوری و پیشرفت در زمینه تکنولوژی، هوشمندتر شده‌اند. وقتی شارژ باتری به ماکزیمم ظرفیت خودش رسید، گوشی می‌تواند شارژ آن را متوقف کند و از شارژر به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده کند. وقتی از خواب بیدار می‌شوید و گوشیتان را از شارژر جدا می‌کنید، باتری شما %100 شارژ دارد در حالیکه در تمام طول شب نیز روشن بوده است.

اما هنوز هم برخی از عادت‌های شما در شارژ کردن گوشی می‌تواند بر عمر باتری تاثیرگذار باشد. در حالیکه تاکید کردیم شارژکردن‌های شبانه نمی‌تواند باتری را از بین ببرد، چند نکته برای افزایش عمر و حفظ سلامت باتری به شما خواهیم گفت:

هر باتری لیتیومی به تعداد دفعات مشخص می‌تواند شارژ یا خالی شود. هر بار که باتری شارژ می‌شود و شارژ آن کاملا خالی می‌شود، ظرفیت آن به مقدار جزیی کاهش می‌یابد و ما باید از تکمیل این چرخه جلوگیری کنیم.

برای این منظور سعی کنید شارژ گوشیتان را همیشه بین %40 تا %80 حفظ کنید. البته همه ما می‌دانیم که نمی‌توان همیشه شارژ باتری را کنترل کرد و گاهی ممکن است سطح آن به زیر %40 برسد یا حتی خاموش شود وناچار شویم آن را در چرخه شارژ کامل قرار دهیم.

سعی کنید همیشه از روش شارژ سریع استفاده نکنید. این روش می‌تواند گوشی شما را زودتر گرم کند و ما می‌دانیم که این گرم شدن برای باتری مضر است.

اگر هر بار که گوشی را شارژ می‌کنید از این روش استفاده کنید، باتری شما بیشتر در معرض گرم شدن قرار می‌گیرد و این موضوع باعث کاهش عمر گوشی شما می‌شود.

پیش‌تر گفتیم که باتری‌های لیتیومی مشکل حافظه باتری‌های نیکلی را ندارند.

هنوز هم بر این جمله تاکید می‌کنیم اما انرژی‌سنج درونی گوشی شما – همان قسمت که سطح انرژی و شارژ باتری را اندازه‌گیری می کند – ممکن است گاهی دچار اختلال شود.

برای تنظیم دوباره انرژی سنج گوشی کافیست اجازه دهید باتری کاملا خالی شود و سپس آن را %100 شارژ کنید. این روند شارژ را در حالی انجام دهید که گوشی خاموش است. پس از تکمیل شارژ، آن را روشن کنید. نمایشگر شارژ حتما باید %100 را نشان دهد و اگر عدد دیگری را نشان می‌دهد، گوشی را خاموش کرده و دوباره به شارژر متصل کنید تا شارژ آن کامل شود. این کار را هر ماه تکرار کنید تا عملکرد باتری شما بهینه شود.

نتیجه گیری

oneplus-3-review-aa-15-840x560

باتری یکی از مهم‌ترین اجزای یک تلفن همراه هوشمند است. یک گوشی بدون باتری تقریبا هیچ ارزشی ندارد. پس نیازی نیست بگوییم که ما هرگز کاری نمی‌کنیم باتری صدمه ببیند یا درعملکرد آن خللی ایجاد شود. اگرچه هنوز هم برخی معتقدند نباید باتری را در تمام طول شب شارژ کنیم، تمام نشانه‌ها حاکی از آن است که این روش کاملا صحیح است.

نظر شما درباره موضوع شارژ شبانه چیست؟ آیا تابحال متوجه تغییری در ظرفیت باتری پس از شارژهای شبانه شده‌اید؟ منتظر نظرات شما هستیم.

4 thoughts on “آیا می‌توان گوشی را تمام شب در حال شارژ رها کرد؟

  1. محمد گفت:

    اگر باتری قطع کن خودکار داشته باشه خب مشکلی پیش نمیاد ولی اگر نداشته باشه به نظرم به باتری اسیب میزنه.

  2. مجیدعباسی گفت:

    سلام
    خیلی خوب بود

  3. سبحان گفت:

    اغا ممنون بابت مقاله خوبت
    ولی 90 درصد افراد فقط نتیجه گیری شو خوندن بنظرم D:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *