از روزی که جمع آوری اطلاعات به بخشی از تبلیغات تبدیل شد، بازاریاب ها با استفاده از کامپیوتر و الگوریتم های مشخص اطلاعات را جمع آوری می کنند و بعد با تحلیل آن به درک کاملی از رفتار مشتری می رسند. به طور معمول این قبیل اطلاعات به نرم افزاری وارد می شوند و بعد موفقیت تک تک تبلیغات را به بازاریاب نشان می دهند تا میزان فروش را به حداکثر برسانند، اما در اون سوی دیگر بازاریابی خلاق وجود دارد که بدون این اطلاعات هم دست به جذب مشتری می‌زنند.

این قبیل اطلاعات قدرت زیادی دارند ولی بازاریاب ها نباید بیش از اندازه به آن ها وابسته شوند. معمولا در شخصیت هر انسانی پیچیدگی های وجود دارد که هیچ کامپیوتری نمی تواند از آن سر در بیاورد. به علاوه بازاریابی فقط به اعداد و ارقام محدود نمی شود. سعی کنید بازاریابی خلاق داشته باشید و از اطلاعاتی که در دست دارید به بهترین و خلاقانه ترین شکل استفاده کنید.

جمع آوری اطلاعات به تنهایی نمی تواند متضمن فروش بیشتر باشد

روی شرکت Adobe بررسی صورت گرفت و ثابت شد که شرکت هایی که به دنبال روش های بازاریابی خلاقانه هستند 3.5 برابر بیشتر از شرکت هایی که به جمع آوری اطلاعات و تحلیل آن بسنده می کنند فروش دارند. به بیان دیگر، سود سالانه ی این شرکت ها 10 درصد بیشتر از سایر شرکت هاست.

مشتری شما ممکن است سریعا دست به خرید نزند. گاهی بعضی از مشتری ها رفتار های عجیبی از خود نشان می دهند که به درک عمیقی احتیاج دارد. حتی برخی از مشتری ها به دنبال کالایی با کیفیت، با حداقل قیمت نیستند! در مجموع اگر بخواهیم رفتارهای اقتصادی را زیر نظر بگیریم باید آن ها را به دو قسمت تقسیم کنیم: بخش اول به تصمیم گیری فوق العاده سریع و گاها بی منطق اختصاص داده می شود و بخش دوم به مربوط به عوامل بیرونی ست که روی روند خرید مشتری تاثیر می گذارند.

به عنوان مثال مجله ی اکونومیست به شکل آنلاین به قیمت 59 دلار، نسخه ی پرینت شده ی آن به قیمت 125 دلار و هر دو نسخه باهم به قیمت 125 دلار به فروش رسید. شاید کمی غیر منطقی باشد که هر دو نسخه باهم در مقایسه با نسخه ی چاپی، به یک قیمت ارائه می شدند. واقعیت این است که مجله ی اکونومیست این تکنیک را اجرا کرد تا میزان خوانندگان آنلاین را بالا ببرد. این تکنیک یکی از سودزا ترین روش هایی بود که تا به حال اکونومیست به مرحله ی اجرا رسانده بود.

تصمیم گیری

زمانی که صحبت از تصمیم گیری به میان می آید باید زیرکانه عمل کنید. به عنوان مثال وقتی با یک مشتری سروکار دارید که خیلی سریع تصمیم گیری می کند، طبیعتا باید گزینه های بیشتری پیش روی او قرار دهید تا احتمال خرید را بالا ببرید ولی برای این مورد هم یک حداکثر در نظر بگیرید چون بعضی از مشتری ها با دیدن موارد متعدد و متنوع کاملا گیج می شوند و قید خرید را می زنند.

در تحقیقی روی یک گروه از مشتری ها که بین 24 مدل از کالا و گروه دیگری که بین 6 مدل از آن تصمیم گیری می کردند، ثابت شد که گروه اول به احتمال 90 درصد کمتر از گروه دوم دست به خرید می زدند. اگر بخواهید اطلاعات به دست آمده را مبنایی برای بازاریابی بدانید هیچ وقت نمی توانید این قبیل رفتارها را درک کنید.

68535109_thumbnail-1030x476

صمیمیت با مشتری

در آخر باید بگویم که جمع آوری اطلاعات نمی تواند جای خرید و فروش رو در رو و روابط احساسی که با یک مشتری برقرار می شود را بگیرد. این مورد تحت عنوان صمیمیت با مشتری معرفی می شود. در Home Depot از فروشنده ها خواسته شد، تا زمانی که مشتری خرید خود را به اتمام نرسانده او را راهنمایی کنند حتی اگر کالای خریداری شده قیمت چشم گیری ندارد. Home Depot فقط فروشنده ی کالا نیست بلکه با وقت گذرانی با هر مشتری اطلاعات رد و بدل می کند و خدماتی که خریدار لازم دارد را در اختیارش قرار می دهد. همین توجه و صمیمیتی که به مشتری معطوف می شود توانسته برند Home Depot را بالا ببرد و سود آن را به طرز چشم گیری افزایش دهد. متاسفانه Home Depot فروشنده های مطلع خود را کنار گذاشت و فروشنده های پاره وقت جایگزین کرد و بخشی از سود خود را از دست داد. حالا قصد دارد دوباره فروشنده های قبلی را برگرداند تا وقت بیشتری را با مشتری بگذرانند.

بازاریابی در سال ۲۰۲۵ چگونه خواهد بود؟

حتی در دنیای ابرکامپیوتر ها و نرم افزارهای قدرتمند خلاقیت انسان حرف اول را در زمینه ی بازاریابی می زند. استراتژی های موفقیت آمیز بازاریابی خلاق شامل دو قسمت هستند:

  • تکنولوژی به روز و پیشرفت
  • روش های قدیمی و معمول

برای اجرای این استراتژی، شرکت ها باید در بخش مالی تغییرات اساسی بوجود بیاورند.

به عنوان مثال با اینکه فروش اینترنتی حالا بیشتر از همیشه طرفدار پیدا کرده باز هم کسانی هستند که تمایل دارند از فروشگاه ها بصورت حضوری خریداری کنند ولی در نهایت 85 درصد از مشتری ها خرید آنلاین را ترجیح می دهند. هیچ کس دوست ندارد بین خرید حضوری و خرید آنلاین یکی را انتخاب کند و همه ی ما هر دو گزینه را با هم می خواهیم. تحقیقات نشان داده که 72 درصد از جوانان این نسل پیش از رفتن به فروشگاه ها، خرید خود را بصورت آنلاین انجام می دهند. با این حال علاقه به گشت و گذار در فروشگاه ها همیشگی خواهد بود ولی خیلی از کسب و کارها اصلا فروشگاه ندارند و سال هاست که کار خود را با تبلیغات تلویزیونی و آگهی های کاغذی نه چندان جذاب ادامه می دهند.

شرکت های موفق باید تجربه ی خرید در فروشگاه، بصورت حضوری را در اختیار مشتری هایشان قرار دهند. به عنوان مثال می توانند یک اپلیکیشن در اختیار خریدار قرار دهند که با آن قیمت ها و امکانات محصولات را مقایسه کند. این بهترین شرایط برای یک فروش موفقیت آمیز است. در آخر باید بگویم که بازاریابی در آینده وابسته به جمع آوری اطلاعات با چاشنی خلاقیت است. این بهترین راه برای وابسته کردن مشتری ها در این بازار پر رقابت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *