توسعه ی هر کسب و کاری به زمان، هزینه و تلاش خیلی زیادی احتیاج دارد. اگر این کسب وکار بر اساس خدمات دهی پیش برود وضعیت خطرناکی بوجود می آید چون تا به امروز بار ها دیده ایم که بعضی از کسب و کار ها با وجود پیشرفت اولیه، بصورت ناگهانی شکست می خورند.

کاری که می توانید انجام دهید این است که روش آن ها را در پیش نگیرید. ما نظرات 9 کارآفرین مختلف در مورد توسعه ی کسب و کارهای خدمات دهنده (service based) را گردآوری کرده ایم. این استراتژی ها برای آن ها با موفقیت همراه بوده و پیشنهاد می کنند که شما هم از آن ها استفاده کنید.

برون سپاری کنید، بعد استخدام کنید

ممکن است کسب و کار شما از نظر درآمدزایی در موقعیت خوبی قرار گرفته باشد ولی نباید سریعا دست به استخدام نیروی جدید بزنید. پیش از انجام چنین اقدامی به این مسئله فکر کنید که آیا هیچ کدام از مسئولیت های تلنبار شده می توانند توسط پیمانکاران و یا بصورت آزاد انجام بگیرند یا خیر. در چنین حالتی تمام نیازهای مشتری و یا کاربران مصرف کننده برطرف می شود و در عین حال فضای انعطاف پذیری در شرکت پدید می آید، بطوریکه اگر وضعیت کلی با مشکل روبرو شد می توانید تمام بحران ها را مدیریت کنید.

همیشه نیروی کار برای استخدام وجود دارد ولی زمانی که امور را برون سپاری می کنید در واقع فرصت کافی در اختیار دارید تا تمام جوانب کار و استراتژی های پیش رو برای اتمام این حجم از کار را بسنجید. با این حال می توانید از تخصص و تجربه ی کارمندان نیمه وقت استفاده کنید و این در حالی ست که حقوق چنین افرادی کمتر از کارمندان تمام وقت است.

iMinds-startup-garage

به خاطر داشته باشید که به تنهایی نمی توانید از پس تمام کارها بربیایید

روزهایی که کسب وکار من در مراحل ابتدایی به سر می برد سعی می کردم در هر کاری دخالت داشته باشم ولی بعد به این نتیجه رسیدم که نباید به خاطر واگذاری وظایف بر عهده ی دیگران احساس بدی داشته باشم. به این ترتیب استرس کمتری تجربه کردم و بقیه ی همکاران در پیشبرد امور نقش پر رنگ تری ایفا کردند. باید اطراف خودتان را با اعضای تیم پر کنید چون در نهایت قصد دارید پروژه ها را بر عهده ی آن ها بگذارید. سیستمی راه اندازی کنید که موفقیت های هفتگی بصورت تماس تلفنی و یا گزارش به اعضای تیم اعلام شود به این ترتیب همه در جریان پیشرفت امور قرار می گیرند و به خاطر حجم کاری بالا دستپاچه نمی شوند.

گروهی از افراد مناسب با نگرش درست بسازید

پیدا کردن افراد مشتاقی که معرفی برند شما را ماموریت خود می دانند و در پیشرفت شما موثر هستند، ضروری است. در نهایت موفقیت شما در انتخاب چنین افرادی خلاصه می شود. زمانی که با متقاضیان همکاری، مصاحبه می کنید به خودتان اعتماد داشته باشید. اگر نسبت به آن فرد حس خوبی ندارید و یا تصور می کنید که اهداف شما مشترک نیستند بهتر است از انتخاب آن فرد خودداری کنید. بهتر است از قبل یک دوره ی آموزشی ترتیب دهید. زمانی که توانستید عضو ایده آل را پیدا کنید، تمام قوانین خودتان را آموزش بدهید تا بتواند سرویس شما را گسترش بدهد. حتی اگر خودتان هم می توانید این کار را انجام دهید. فردی که استخدام می کنید باید در زمینه ی سرویسی که ارائه می دهید لایق باشد و اطلاعات کافی داشته باشد.

hiring-company-building-blocks

مطالب آموزشی مفصل داشته باشید

توسعه ی یک سرویس به این معناست که گروهی از افراد سرویس شما را به شکلی در دسترس بقیه ی کاربران قرار دهند که خودتان نمی توانید. تنها راهی که می توانید این کار را انجام دهید این است که یک برنامه ی فشرده ی آموزشی ترتیب دهید. باید دستور العملی تنظیم کنید که در آن توضیح هر بخش از سرویس قرار گرفته باشد تا اعضای گروه در هر شرایطی به آن رجوع کنند. حتی می توانید ویدئو، دوره های آموزشی و سمینار برگزار کنید. با اینکه هر کس می تواند چنین وظایفی را بر عهده بگیرد باید این روند بصورت یک محصول کارخانه ای و به شکلی اتوماتیک طی شود. حتی اعضای حرفه ای تیم هم باید این دوره ها را بگذرانند چون رمز موفقیت سرویس های درآمدزا کیفیت روابط شکل گرفته است.

روی توانایی های اصلی تمرکز کنید

تمرکز اصلی خودتان را روی قسمت هایی قرار دهید که می توانید از پس آن بربیایید مثل استراتژی و توسعه ی کسب و کار. تمام موارد را الویت بندی کنید و شرایطی بوجود آورید که تمام امور تحت نظارت مستقیم شما بدست بقیه ی همکاران انجام شود.

از یک سیستم مدیریت سرویس حرفه ای استفاده کنید

برای بالا بردن موقعیت یک کسب و کار سرویسی باید از یک سیستم درست استفاده کنید. به عنوان مثال اگر کار شما به ثبت زمان احتیاج دارد به دنبال سیستمی بگردید که زمان ورود به سیستم و مدیریت منابع را شامل می شود. در مقابل اگر کار شما بیشتر به تولیدات وابسته است به دنبال سیستم مدیریت پروژه ای بگردید که بتوانید با استفاده از آن برای هر پروژه مهلت تعیین کنید. با در دست داشتن هر دو سیستم می توانید دقیقا فعالیت اعضا را زیر نظر داشته باشید.

در حالت طبیعی یک برنامه‌ی مناسب موقعیتی فراهم می‌کند که ببینید چند پروژه در حال حاضر فعال هستند، چه کسی مشغول به چه کاری است و کدام بخش از پروژه تا چه زمانی تکمیل می شود. در صورتیکه کسب وکارتان را با یک سیستم مدیریتی مناسب پیش ببرید می توانید به سادگی به تمام این سوالات پاسخ بدهید.

q1

مشارکت داشته باشید

احتمالا مشتری های هر صنعتی  محصولات و سرویس های خودشان را از تولید کننده های متفاوتی خریداری می کنند. شراکت استراتژیک می تواند ابزار قدرتمندی برای بالا بردن سطح کسب و کار شما محسوب شود. اگر مشتری های شما محصولاتشان را از تولید کننده های دیگر خریداری می کنند آن ها را شناسایی کنید و از آن ها بخواهید که با وضع قرارداد شراکت سرویس شما را به عنوان جزئی از سرویس خودشان به فروش برسانند. به عنوان مثال اگر شما مشاور اپلیکیشن موبایل هستید می توانید با یک دولوپور وب و یا یک آژانس خلاقیت شریک شوید.

با تکنولوژی پیش بروید

حتی زمانی که کسب و کار شما بر پایه ی یک سرویس قرار می گیرد باز هم باید پلتفورمی برای تکنولوژی فراهم کنید تا به واسطه ی آن موقعیتی برای پیشرفت بوجود بیاورید. این پلتفورم باید قادر باشد عملیات کسب و کار شما را ساده کند و راندمان آن را بالا ببرد. به عنوان مثال می توانید یک سیستم مدیریت رابطه با مشتری در نظر بگیرید تا به بهترین شکل مشتری ها را مدیریت و هدایت کنید.ت

5 thoughts on “چگونه یک کسب و کار خدمات دهنده را توسعه دهیم؟

  1. ممنون از مقاله مفیدتون

  2. ممنون، به نظرم اگر منابع رو معرفی کنید مطالبتون جذاب تر میشه
    فریدون وبمانی

  3. reza گفت:

    با سلام و عرض ادب احترام خدمت شما همکار عزیزم
    بنده رضا محمدی هستم مدیر وب سایت آی تی سلام
    میخواستم ازتون خواهش کنم اگر امکانش هست وب سایت ما رو معرفی کنید
    یک استارت اپ جدیده
    نیاز به حمایت شما داریم
    ممنونم از اینکه همیشه پشتیبان وب فارسی هستید
    با تشکر رضا محمدی
    http://www.itsalam.com

  4. کیجانا گفت:

    سلام مطلب جالب بود ممنون از تلاشتون

  5. سیتی گفت:

    خیلی خوب میشه اگه بشه همه با این طرز تفکر مدیریت کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *