با اینکه صحبت های زیادی حول مدیریت فشارهای اقتصادی موجود در استارت آپ ها شنیده ایم، در مورد فشارهای مالی که بر یک خاص فرد وارد می شود کم تر گفته شده است. حتی حرفه ای ترین کارآفرینان در خطر هستند: ممکن است درجهت رفع نیازهای فوری گروهشان، هزینه و وقت زیادی صرف کنند به طوری که مخارج از کنترلشان خارج شود و دچار بحران مالی می شوند.

به دنبال ایجاد بحران، یک قدم رو به عقب بر می دارند و خرج و مخارج کارمندان را کاهش می دهند. اما چطور می توانند دوباره کنترل امور را به دست آورند؟ راه حل آن ها این است که مخارج ماهانه ی ضروری را محاسبه کنند. هرچند این راه حل، در زندگی غیر قابل پیش بینی یک کارآفرین، به شناسایی تصمیم های اشتباهی که می تواند به چنین بحران هایی ختم شود کمکی نمی کند. کارآفرینان بارها و بارها با بحران های مالی شخصی رو به رو خواهند شد.

با تمرکز و تکیه روی رفتار و عملکرد به جای صرف کردن وقت روی بودجه بندی، کارآفرینان قادر خواهند بود بر مشکلات مالی غلبه کنند و موفقیت خود را در کار و زندگی تضمین کنند.

چالش شماره یک: حال جیب خود را بدانید.

کارآفرینان به خوبی می دانند که باید برای بدترین موقعیت های احتمالی اقتصادی در کسب و کار خود آماده باشند. اما هیچ گاه برای مسائل مالی شخصی خود آمادگی لازم را ندارند. هنگامی که یک سرمایه گذار پیشنهاد میلیون دلاری می دهد، کارآفرینان به خصوص باید بدانند که هر دلار از کجا به دست می آید و کجا هزینه می گردد و این هزینه ها چه تاثیراتی به دنبال دارد.

متاسفانه، به مسائل مالی در زندگی روزمره تا این اندازه اهمیت داده نمی شود:

بودجه بندی به معنی خرج نکردن و صرف وقت برای کشیدن جدول در اکسل نیز نشان دهنده ی سرخوردگی و افسردگی نیست. زمانی که دقیقا نمی دانید پول هایتان چطور خرج می شود، گزارش مالی ماهانه تان به ابزاری برای سرزنش شدنتان تبدیل خواهد شد. ابزاری که یادآوری می کند باز هم قوانین را زیر پا گذاشته اید.

به طور منظم وقت صرف کنید. لیست پول هایی که به دست می آورید و خرج می کنید را نگاه کنید و دقیقاً بدانید دارید با پولتان چه می کنید… پیش از آنکه از خط قرمزهای مالی که برای خود گذاشته اید پا بگذارید.

چالش شماره دو: به موقع عقب نشینی کنید.

زمانی که به دید بهتری نسبت به وضعیت مالی خود دست یافتید، می توانید چالش بعدی را شروع کنید: عقب نشینی به موقع! اگر تا کنون وقت زیادی را صرف کسب و کار خود می کردید، این عقب نشینی از نظر ذهنی و از نظر مالی برایتان سخت خواهد بود. اما یاد بگیرید بعد از سخت کار کردن، به خود جایزه ای بدهید. مثل صرف شام در رستورانی گران قیمت یا با تاکسی به خانه برگشتن.

در واقع نیازی به محروم کردن خود از تمام آن چه برایتان لذت بخش است ندارید. با این حال اگر کم تر کردن خرید قهوه صبح گاهی یا دفعات خوردن ناهار در رستوران حس بهتری بهتان می دهد و نگرانی تان بابت هزینه ها را کاهش می دهد، پس وقت آن است که فکر کنید کدام طرف ترازو سنگین تر شده است.

تعداد زیادی از خدمات بانکی آنلاین یا اپلیکیشن ها می توانند احتمال خطر در وضعیت اقتصادی کارآفرینان را پیش بینی کنند و در واقع مخارج را طبقه بندی کرده و راه حل ارائه کنند. به این ترتیب آن ها متوجه خواهند شد کدام یک از نیازها باید سریعا برطرف شود و کدام یک از آن ها باید فعلاً در لیست انتظار باقی بماند.

چالش شماره 3: کنترل دراز مدت مخارج

زمانی که بر دو چالش قبلی غلبه کردید، کشمکش اصلی آغاز می شود: رفتارهای مثبتی که کسب کرده اید را برای مدت طولانی ادامه دهید.در چنین شرایطی، کلید اصلی مراقبت از شرایط اقتصادی این است برای خرج کردن مسئولانه و متفکرانه در درازمدت که به قول و قرارتان پایبند باشید.

بودجه بندی شما را محدود می کند و برنامه ریزی طولانی و صرف وقتی چند ماهه برای کنار آمدن با این شرایط، سخت یا به عبارتی غیرممکن است. آسان تر این است که یک چهارچوب انعطاف پذیرتر و مطابق بر نیازهای استارت آپ را درنظر داشته باشید.

در آخر درسی که خواهید گرفت این نیست که هزینه های ماهانه خود را نادیده بگیرید؛ بلکه هربار قبل از خرج کردن فکر کنید که آیا تصمیم درستی می گیرید یا از مرزهای بودجه بندی خود عبور کرده اید یا خیر.

ما کارآفرینان، هرروزه نوین ترین و کاربردی ترین تکنولوژی را به مصرف کنندگانمان عرضه می کنیم. باید بدانیم که زندگی روزمره ما نیز نیازمند ابزارها و روش هایی ست که زندگی متفاوت ما را با نیازهایی که داریم مدیریت می کند.

One thought on “راه مقابله با فشارهای مالی کارآفرینان چیست؟

  1. در ایران که اونقدر هزینه های راه اندازی بالا و حمایت کم است که واقعا جناب کارآفرین باید حواسشو واسه هزینه‌هاش جمع کنه وگرنه دو سوت ورشکست میشه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *