خیلی سخت است که بخواهیم در مورد اینکه چگونه وبلاگ خوبی بنویسیم، صحبت کنیم. در واقع «نوشتن» در مورد «چگونه نوشتن» کمی دشوار است. نوشتن وبلاگ خوب از نوشتن یک توییت خوب یا یک پست فیس بوک خوب، سخت‌تر است.

البته این شما هستید که معیار «خوب» بودن را مشخص می‌کنید. اما امیدواریم نکات زیر بتواند شما را در مسیر خوب نوشتن کمک کند.

چقدر به خوب نوشتن نزدیک هستید؟

هفت عنصر اساسیِ یک پُست وبلاگ خوب

نکات و جزئیات زیادی باید رعایت شود تا بتوانیم وبلاگ خوبی را بنویسیم. اماهفت مورد زیر تقریبا می‌تواند دیگر جزئیات را شامل شود.

۱. عنوان

۲. داستان سرایی

۳. کلمات کمتر در هر خط

۴. استفاده از تصویر

۵. استفاده از عنوان فرعی برای اسکن کردن

۶. محتوا با اندازه‌ی بیش از ۱۵۰۰ کلمه

۷. قابلیت به اشتراک گذاری

چگونه عنوان خوبی برای مطلب خود بنویسیم

از هر ده نفر هشت نفر عنوان مطلب شما می‌خوانند. و فقط  دو نفر به سراغ بقیه‌ی مطلب‌تان می‌روند.

عنوان مهم‌ترین بخش یه پست وبلاگ است؛ نقش حساس و کلیدی را برای مطلب شما ایفا می کند. پس حالا چگونه عنوانی فوق العاده را بنویسیم که مخاطب را جذب کند؟

بیایید از طول عنوان شروع کنیم.

خواننده‌ها بیشتر سه کلمه‌ی اول عنوان و سه کلمه‌ی آخر عنوان را می‌خوانند. همین نشان می‌دهد که ما فقط متن اصلی را اسکن نمی‌کنیم. عنوان‌ها را هم اسکن می‌کنیم.

عنوان‌های کمی وجود دارد که شش کلمه‌ای باشد. اما در این صورت باید بهترین کلمه‌های ممکن را برای چنین عنوان‌هایی انتخاب کرد.

عنوان

از نظر سئو، یک عنوان می‌بایست حدود ۵۵ حرف یا کمتر باشد تا در نتایج جستجوی کاربر به صورت کامل نمایش داده شود.

عنوان مناسب
عنوان مناسب

نوشتن عنوان هم تکنیک‌های بسیاری دارد. اما ما در اینجا به هشت روش اصلی عنوان نوشتن که بیشتر به رونشناسی مربوط است، اکتفا می‌کنیم:

۱. غافلگیری: این یک وبلاگ خوب نیست (اما می‌توانست باشد)

۲. سوال: می‌دانید چگونه می‌توان یک وبلاگ خوب نوشت؟

۳. کنجکاوی: ۱۰ روش نوشتن وبلاگ خوب. شماره ۹ غیر ممکن است!

۴. منفی: دیگر وبلاگی خسته کننده ننویسید

۵. چگونه: چگونه وبلاگ خوبی بنویسیم

۶. اعداد: ۱۰ نکته برای نوشتن یک وبلاگ خوب

۷. ارجاع به مخاطب: برای کسانی که علاقه دارند وبلاگ خوبی بنویسند

۸. اختصاصی کردن: ۶ فرآیندی که ترافیک وبلاگ شما را دو برابر می‌کند

همچنین می‌توانید نکات زیادی را در وبلاگ‌هایی که ترافیک بالایی دارند، یاد بگیرید. ترفندهای زیادی برای نوشتن عنوان خوب وجود دارد و حتی Lenka Istvanova فرمولی برای نوشتن یک عنوان خوب تعریف کرده است. چیزی که مشخص است این است که عنوان نقش به سزایی را در جذب خواننده‌ها به مطلب شما ایفا می‌کند.

به جرات می‌توان گفت ۹۰٪ خوب بودن یک نوشته به عنوان خوب آن بستگی دارد.

مطلب خود را با داستان سرایی شروع کنید

عنوان خواننده را وادار می‌کند که بر روی مطلب شما کلیک کند و مقدمه‌ی مطلب‌تان آن‌ها را به خواندن ادامه‌ی مطلب تشویق می‌کند.

تیمِ Alex Turnbull و Groove HQ در مورد بهترین راه برای معرفی پُست وبلاگ کار می‌کردند و در نهایت فهمیدند پست‌هایی که با داستان سرایی شروع می‌شوند ۳ برابر دیگر پُست‌ها خواننده‌ها را جذب می‌کنند. آن‌ها نه تنها تصمیم به خواندن مطلب می‌کنند بلکه مدام اسکرول می‌کنند و علاقه دارند تا انتها مطلب را دنبال کنند.

داستان سرایی

شروع کردن مطلب‌تان با یک داستان شخصی کوتاه و یا یک خاطره می‌تواند شما را در جذب خواننده بسیار کمک کند.

تعداد کلمه‌های هر خط را با استفاده از تصاویر کم کنید

اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که بیشتر مطالب یک وبلاگ با تصویری در گوشه‌ی سمت چپ آغاز می‌شوند.

فکر می‌کنید چرا نویسنده‌ها همچین کاری را انجام می‌دهند؟

ممکن است در وهله‌ی اول بگویید وجود یک تصویر آن‌هم در ابتدای مطلب می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. درست است، وجود همچین موارد بصری می‌تواند در جلب توجه خواننده بسیار موثر باشد.

اما دلیل دیگری هم هست: تعداد کلمه‌ها در خط.

اگر در ابتدای مطلب، سمت راست/چپ، تصویری قرار دهید مجبور خواهید شد خطوط کوتاه‌تری را استفاده کنید و در نتیجه کلمات کمتری را در هر خط به کار ببرید. همه‌ی این کارها تاثیرات روانشناسی دارند: کلمات کمتر، درک راحت‌تر.

متخصص رسانه‌های اجتماعی، Derek Halpern در این باره می‌گوید:

کلمات کمتر در هر خط به خواننده کمک می‌کند تا در مورد مطلب‌تان سریع‌تر تصمیم بگیرد.

اگر زیاد با ایده‌ی عکس گذاشتن موافق نیستید می‌توانید اندازه‌ی فونت‌ کلمات را در پراگراف ابتدایی بیشتر کنید.

خیلی از سایت‌های معروف از این تکنیک استفاده می‌کنند.

شروع مطلب-۲
شروع مطلب-۲

اگر با کُدها سر و کار دارید می‌توانید کُد زیر را به فایل CSS خود اضافه کنید و اندازه ی فونت را با عددی که مد نظرتان هست، عوض کنید.

p:first-child { font-size: 1.5em; }

عناوین فرعی

شاید شما هم این جمله را شنیده‌اید که مردم اینترنت را نمی‌خوانند، آن‌ها اسکن می‌کنند.

این برای همه‌ی مردم صادق نیست، ولی حجم زیادی از کاربران این کار را انجام می‌دهند. پس بهتر است مطلب خود را طوری بنویسید که قابل اسکن باشد. همین باعث می‌شود پُست وبلاگ شما خوب  تلقی شود.

از عنوان‌های فرعی استفاده کنید تا مطلب‌تان قابل اسکن شود.

عنوان‌های فرعی حکم تگ‌های عنوان اصلی هستند که در مطلب شما جای گرفته‌اند.

مطلب‌تان حجم مناسبی داشته باشد

حالا شما عنوان فوق العاده خوبی نوشته‌اید که مردم  را جذب خود کرده است، در پاراگراف‌های ابتدایی داستان سرایی کرده‌اید و خواننده را به عمق مطلبت‌تان کشانده‌اید و در واقع یکی از بهترین پُست‌های اینترنت را نوشته‌اید. حالا در مورد محتوای مطلب چه می‌کنید؟

در واقع دو مورد در مورد محتوای یک پُست وبلاگ وجود دارد:

۱. اندازه‌ی آن چقدر باید باشد؟

۲. ظاهر آن چگونه باید باشد؟

در واقع قانونی برای اندازه‌ی یک مطلب وجود ندارد. اما می‌توان گفت پُست‌های با حدود ۱۵۰۰ کلمه بیشترین به اشتراک گذاری را دارند.

Quick Sprout پُست‌هایی که در فیس بوک و توییتر و لینکداین به اشتراک گذاشته شده‌ است را بر اساس تعداد کلمات بررسی کرده است. هرچه پُست طولانی‌تر باشد، بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.

اندازه مطلب

از آمارهای بالا می‌توان اینطور برداشت کرد که حداقل اندازه‌ی یک مطلب باید ۷۰۰ کلمه باشد.

زمانی که این آمار و ارقام را با یکدیگر مرتبط می‌کنیم متوجه می‌شویم که کاربران تقریبا ۷ دقیقه زمان برای خواندن یک پُست صرف می‌کنند که در این مدت تقریبا می‌توان ۱۶۰۰ کلمه را خواند. پس می‌توان به این نتیجه رسید که یک پُست ایده‌آل باید حدود ۱۶۰۰ کلمه باشد.

نمودار
نمودار

صد البته هرچقدر مطلب‌تان بلندتر باشد باید بیشتر هم قابل اسکن باشد. گروه  نیلسون نورمن فهمیده‌اند که مردم فقط ۲۸ درصد از کلمات یه پُست وبلاگ را می‌خوانند.

همان طور که گفتیم استفاده از عنوان‌های فرعی بهترین راه برای قابل اسکن کردن شکل یک مطلب است. اما راه‌های دیگری هم وجود دارد:

  • لیست کردن با استفاده از عدد یا نقطه
  • نقل قول‌ها
  • بُلد کردن کلمات در پاراگراف‌ها
  • پاراگراف‌های کوتاه
  • عوامل بصری

از دیگر ترفندهایی هستند که می‌توان برای قابل اسکن کردن مطلب استفاده کرد.

مطلب‌تان را «قابل توییت کردن» کنید

Derek Halpern می‌گوید: مردم دوست دارند جمله یا عبارتی از مطلبی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. پس سعی کنید امکان به اشتراک گذاری جملات را در مطلب‌تان  ایجاد کنید.

هلپرن از این ویژگی توییت شدنی یا قابل توییت شدن یاد می‌کند، چرا که پُست‌های وبلاگ با سرعت بالایی در توییتر به اشتراک گذاشته می‌شوند.

برای این کار بهتر است قسمت‌هایی از متن‌تان را که توجه بیشتری را جلب می‌کند و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای به اشتراک گذاشتن باشد، مشخص کنید. گزینه‌های “Tweet This” یا “Share This” را در کنار این عبارت‌ها قرار دهید تا حتی خواننده‌ای که صرفا اسکن می‌کند نیز متوجه آن‌ها شود و به راحتی آن‌ها را به اشتراک بگذارد.

برای این کار هم پلاگین‌های خوبی برای WordPress وجود دارد و هم ابزارهای آنلاینی هستند که به شما  در این مورد کمک می‌کند.

Click to Tweet website: این ابزار آنلاین به شما این امکان را می‌دهد که توییت‌هایی برای به اشتراک گذاشتن هر نوعی پُستی بکنید و بعد از آن بتوانید از آمارهای مربوط به آن با خبر باشید.

Click to Tweet WordPress plugin: تیم TodayMade ابزاری را ساختند که بتوان جمله‌ها را از داخل وبلاگ به اشتراک گذاشت. نمونه‌ی زیر را ببینید:

قابلیت توییت کردن

۴ چیز کوچک که باید در یک پست خوب وبلاگ وجود داشته باشد

تمام مواردی که در بالا اشاره کردیم مهم و اساسی بودند که برای داشتن وبلاگی خوب و کامل باید به آن‌ها توجه کنید. حالا به نکاتی کوچک اشاره می‌کنیم تا اگر خواستید کمی فراتر از این‌ها بروید.

۱. call to action ها را در پست خود قرار دهید

CTAها در نقاط مختلف وبلاگ شما می‌توانند قرار گیرند. باید توجه داشته باشید که خواننده بتواند این نقاط را با یک اسکن ساده پیدا کند.

گذاشتن لینک در مطلب یکی از عوامل موفقیت یک پُست است. بررسی‌ها نشان می‌دهد پست‌های موفق حداقل ۱۰ لینک را در داخل مطلب خود جای داده‌اند.

۲. محتوای بصری لازم است

وجود محتوای بصری یکی از کلیدهای موفقیت یک وبلاگ است. Alexandra Skey می‌گوید:

ما تصاویر را ۶ برابر راحت‌تر از متن به یاد می‌آوریم. پس با وجود تصویر در مطلب‌تان نه تنها مردم از خواندن پُست‌تان لذت می‌برند، بلکه محتوای آن را راحت‌تر به خاطر می‌سپارند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۱۰۰ پُست موفق وبلاگ‌ها حداقل یک تصویر برای هر ۳۵۰ کلمه به کار رفته است.

۳. قابلیت به اشتراک گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی

یک پُست فوق العاده احتیاج دارد که به اشتراک گذاشته شود. پس این کار را برای خواننده‌ی خود راحت‌ کنید و گزینه‌های به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی را در سربرگ، پاورقی و یا در حاشیه‌ی متن‌تان قرار دهید.

۴. URL‌های مناسب و قابل سرچ ایجاد کنید

شاید آخرین چیزی که به ذهن‌تان بیاید درست کردن یه لینک خوب برای مطلب‌تان باشد. لینک‌هایتان کوتاه باشد. گاهی وقت‌ها لینک‌های بلند حتی اسپم محسوب می‌شوند. کلمات اصلی و کلیدی را در لینک خود به کار ببرید و سعی کنید این کلمات در ابتدای لینک‌تان باشد. این را هم در نظر بگیرد انسان‌ها قرار است لینک شما را ببینند. جوری بنویسید که برای کاربران قابل فهم باشد و بدانند قرار است بر روی چه چیزی کلیک کنند.

برای مثال لینک زیر:

http://blog.bufferapp.com/inside-the-ideal-blog-post-the-research-and-science-behind-the-perfect-post

می‌تواند به این شکل باشد:

http://blog.bufferapp.com/ideal-blog-post-research

زمان: پُست‌ها در آخر هفته بیشر به اشتراک گذاشته می‌شوند

در بررسی‌های انجام شده بر روی بیش از ۴۶۰۰ وبلاگ و ۱.۲ میلیون پُست وبلاگ نتایج جالبی در مورد زمان انتشار پُست‌ها به دست آمد. بر اساس این نتایج پُست‌ها در آخر هفته بیشتر از سایر روزهای هفته به اشتراک گذاشته می‌شود.

 طبیعتا در نمودار پایین آخر هفته در کشورهای دیگر که شنبه و یکشنبه می‌باشد، مد نظر قرار گرفته شده است.

نمودار زمان
نمودار زمان

حتی زمان انتشار یک پُست نیز در مقدار به اشتراک گذاشته شدنش تاثیر دارد.

نمودار اول زمانی که بیشتر پُست‌ها منتشر می‌شوند را نشان می‌دهد. نمودار دوم زمانی که پُست‌ها بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شوند را نشان می‌دهد.

نمودار زمان

با توجه به این آمارها شاید بتوانید در زمان اوج به اشتراک گذاشتن پُست‌ها، چند پُست در رسانه‌های اجتماعی ایجاد کنید تا وبلاگ شما هم دیده شود.

حالا نوبت شماست

امیدواریم که این نکته‌ها به شما کمک کرده باشد. حالا نوبت شماست که از این‌ها در وبلاگ‌تان استفاده کنید. اما بدانید که یک وبلاگ خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

۱. گفته‌هایتان برای مخاطب عملی باشد.

۲. بی ربط و پرت نباشد.

۳. به روز باشد.

۴. ویژگی‌های بصری داشته باشد.

۵. به حل مشکلات مخاطب بپردازد و راه حل ارائه دهد.

۶. سرگرم کننده باشد.

۷. صریح باشد.

وبلاگ شما کدام یک از ویژگی‌های گفته شده را دارد؟ کدام یک از ترفندهای ارائه شده را در وبلاگ خود عملی می‌کنید؟ کدام یک بیشترین تاثیر را در بهتر شدن وبلاگ‌تان داشته است؟

به نظر شما چه چیزهایی باعث می‌شود یک وبلاگ به وبلاگی خوب و ایده آل تبدیل شود؟

 

 

 

3 thoughts on “ساختار یک وبلاگ خوب: از عنوان مطلب تا زمان انتشار آن

  1. Mahmoud گفت:

    سلام
    خیلی مفید و اموزنده بود
    وبلاگتان پتانسیل بالایی دارد ولی پستای نسبتا کمی میذارید
    موفق باشید

  2. مطلب بسیار مفیدی بود.. ممنون بابت سایت خوبتون و انتشار این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *