آوازه و تاثیر گوگل در دنیای فناوری غیر قابل انکار است. این شرکت در مسیر خود برای بهبود زندگی مردم با ارائه‌ی سرویس‌ها و محصولات قدرتمند و افزایش دسترسی آن‌ها، ثابت قدم است.

اما اشتباه نکنید؛ گوگل هنوز هم بر روی تولید درآمد و تبلیغات متمرکز است و هنوز هم در تجارت موفق است. با این حال این شرکت در سال گذشته‌ی میلادی برخی از محصولات و سرویس‌های خود را گسترش داده و یا آن‌ها را بهبود بخشیده‌ است. گوگل به توسعه‌ی پلت فرم‌های خود، اندروید و کروم او اس ادامه داد و خدمات مبتنی بر وب آن‌ها مثل Google+ ، YouTube، Google Maps به شکل قابل توجهی پیشرف کرد. گوگل با تمرکز و تلاشی که در ۱۲ ماه گذشته به خرج داد، ثابت کرد برای هر بازاری که وارد می‌شود و یا به رقابت می‌پردازد با صبر و خلاقیتی که به خرج می‌دهد، سهم قابل احترامی از آن بازار را به دست می‌آورد.

اندروید

در اواخر سال ۲۰۱۲ گوگل سیستم عامل اندروید را به ۴.۲ به روز رسانی کرد. این نسخه قابلیت‌های متعددی را دارا بود که از جمله‌ی آن Photo Sphere و به اشتراک گذاری تصاویر ۳۶۰ درجه، نسخه‌ی بهتری از Google Now و دیگر امکانات را می‌توان اشاره کرد.

مدیر عامل گوگل (در حال حاضر مدیرعامل پیشین) در زمینه‌ی مدیریت محصولات اندروید، آقای هوگو باررا در جولای سال گذشته اندروید ۴.۳ را معرفی کرد که از Bluetooth Smart و OpenGL ES 3.0 همچین مجموعه‌ای جدید از DRM APIها پشتیبانی می‌کرد.

به روزرسانی اندروید

شاید این امکانات چندان قابل توجه نباشد، اما تاثیری که بر این سیستم عامل داشتند، قابل توجه بود. در گذشته نبود محیط کاری مناسب برای ارتباط بلوتوثی در اندروید کاملا مشهود بود که Smart Bluetooth به وجود آوردن این محیط را برای توسعه دهندگان راحتر کرد.

در همین حین سری جدید DRM API این امکان را به کاربران داد که برای اولین بار استریم 1080p را برای اپلیکیشن‌های اندروید شاهد باشند.

پشتیبانی از OpenGL ES 3.0 ارائه‌ی گرافیک 3D را راحتر و سریع‌تر کرد و باعث شد تصاویر بازی‌ها در اندروید واقعی‌تر به نظر برسد. تا قبل از آن کاربران آی‌پاد و آی‌پد را برای بازی‌ کردن ترجیح می‌دادند، اما حالا گوگل نشان داد که می‌خواهد تجربه‌ی بازی کردن بهتری را به وسیله‌ی اندروید در اختیار کاربران بگذارد.

نسخه‌ی ۴.۳ اندروید ویژگی‌های مختلفی را دارا بود که به کاربران این امکان را می‌داد تا دسترسی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها را برای دیگر کاربران تنظیم کند. این ویژگی کوچک ولی قدرتمند برای والدینی که می‌خواهند بچه‌های خود را کنترل کنند، بسیار کاربردی بود.

سه ماه بعد گوگل اندروید ۴.۴ را که بیشتر در زمینه‌ی طراحی تغییر و تحول داشت را معرفی کرد. فقط چند ماه قبل از این، اپل نسخه‌ی جدید iOS را که iOS7 نام داشت، معرفی کرد که طراحی بسیار متفاوتی داشت. این طراحی واکش‌های مختلفی در برداشت؛ یک گروه طراحی تخت آن را تحسین کردند و گروهی دیگر به نقد از آن پرداختند.

گوگل به تدریج چهره و عملکرد اندروید را بهبود بخشید، در حالی که اپل در ارائه‌ی آخرین iOS چیز بسیار متفاوتی را ارائه داد. این دو رویکرد، کاملا متفاوت از یکدیگر بودند. اما تمامی آن‌ها بدین معنا بود که شکافی که در طراحی این دو سیستم عامل وجود داشت به یکباره کم شد که حتی اندروید کم کم گوی سبقت را در این رقابت پیش گرفت.

اندروید ۴.۴ نیز ویژگی‌هایی را به روز رسانی کرد، از جمله نسخه‌ی بهتری از Google Now، ادغام SMS و MMS برای Google Hangouts و اپلیکیشنی پیشرفته برای جستجوی کسب و کار محلی. هیچ کدام از این ویژگی‌ها به تنهایی باعث تغییرات آن چنانی نمی‌شوند، اما همه‌ی این‌ها در کنار یکدیگر باعث شده‌اند که این نسخه قدرتمندترین و کاربردی‌ترین و به روزترین نسخه‌ی اندروید شود.

پیشرفت و درخشش اندروید باعث افزایش تعداد کاربران این سیستم عامل شده است. بر طبق آماری که Sundar Pichai در زمان انتشار اندروید ۴.۴ معروف به کیت کت در ماه اکتبر اعلام کرد، بیش از یک میلیارد نفر از این سیستم عامل استفاده می‌کنند. از آن زمان بیش از سه ماه می‌گذرد و مطمئنا این عدد بیش‌تر هم شده است.

نکسوس و گوگل پلی

در سال اخیر تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند بزرگی که درارای سیستم عامل اندروید بودند، عرضه شدند. هر کدام از این‌ها تجربه‌ی کاربری متفاوتی را به کاربر ارائه دادند، و هر کدام از آن‌ها توانستند کاربران با سلایق مختلف را جذب خود کنند. از یک جهت این تقریبا همان چیزی است که اکوسیستم اندروید دنبال آن بود، اما در سال ۲۰۱۳ دستگاه‌های خاص و قابل توجهی را وارد بازار کرد.

مهم‌ترین آن‌ها از این قرارند: ، Motorola’s Moto X، Samsung Galaxy S4 ، S4 Active ، Galaxy Note 3 ، HTC One ، One Max،One Mini ، Sony Xperia Z ، Ultra Z ، LG G2.

نکسوس

همه‌ی دستگاه‌هایی که اشاره کردیم و یا حداقل تعدادی از آن‌ها، کمک کرده‌اند تا سیستم عامل موبایل گوگل جای خود را در دنیا مستحکم کند. با این حال سری نکسوس و دستگاه‌های نسخه‌ی گوگل پلی جذاب‌تر و خلاقانه‌تر بودند.

نکسوس ۴ که محصول مشترک گوگل و ال جی بود در نوامبر ۲۰۱۲ عرضه شد و به محبوبیت زیادی دست یافت؛ سخت افزار قابل رقابت این دستگاه، قیمت مناسب و نسخه‌ی استاک اندروید از جمله دلایل محوبیت این دستگاه است.

البته این دستگاه مشکلاتی نیز داشت، مثل نبود قابلیت اتصال LTE و پنل شیشه‌ای پشت دستگاه با اینکه بسیار زیبا و جذاب است اما ممکن است با افتادن از ارتفاع کم هم آسیب ببینید.

در سال ۲۰۱۳ گوگل بسیاری از این مشکلات را با عرضه‌ی نکسوس ۵ برطرف کرد. در نگاه اول نکسوس دستگاهی بی ادعا به نظر می‌آمد، اما چیزی که گوگل ساخته بود قدرتمند، کاربردی و بی‌همتا بود. این دستگاه با داشتن رویه‌ی پلاستیک مات قابل قبول‌تر از نکسوس ۴ بود، قابلیت اتصال LTE و پردازنده‌ی ۴ هسته‌ای کوالکام ۲.۳ گیگاهرتزی از دیگر امکانات این دستگاه بود.

چند ماه پیش از این، گوگل شمه‌ای از کلیت این دستگاه را در تبلت نکسوس ۷ عرضه کرده بود. نکسوس ۷ ( ۲۰۱۳) نازک و خوش دست و دارای صفحه نمایش 1920×1200 IPS بود. قیمت این تبلت نیز از رقیبش اپل ارزان‌تر بود.

نکسوس ۵ و نکسوس ۷ جدید به اندازه‌ی کافی کاربران اندروید را سرگرم خود کرده بودند؛ اما گوگل به این بسنده نکرد. در این سال گوگل نسخه‌ی Google play دستگاه‌های HTC One و Galaxy S4 سامسونگ را عرضه کرد، در واقع گوگل این دو شرکت را قانع کرد تا دستگاه‌های خود را بدون پوسته‌ی اندرویدی خود عرضه کنند. آن‌ها فقط در گوگل پلی برای مصرف کنندگان امریکایی در دسترس بودند، اما با این حال باز هم محصولاتی بودند که بهترین‌ها را از نوع اندرویدی خود به معرض نمایش گذاشتند.

Sony Xperia Z Ultra و LG G Pad 8.3 نیز از جمله دستگاه‌هایی هستند که فقط در امریکا قابل دسترس هستند و باید دید آیا گوگل برنامه‌ای برای بازار بین المللی دارد یا خیر.

گوگل آماری از فروش دستگاه‌های نکسوس و یا نسخه‌ی گوگل پلی خود ارائه نداده است، پس فهمیدن ایکه این دستگاه‌ها چقدر موفق بوده‌اند کار دشواری است. با این حال امسال آن‌ها تاثیر به سزایی در بازار اندروید داشتند. بهترین تجربه‌ی نرم افزاری گوگل در کنار بهترین تولیدکننده‌های سخت افزار.

گوگل پلاس

در سال ۲۰۱۲ مدیر عامل گوگل، لری پیج گوگل پلاس را به عنوان پایه‌ی اصلی تمام شرکت‌های مبتنی بر وب توصیف کرد. کاملا مشخص بود که این شبکه‌ی اجتماعی به زودی به محصولات و سرویس‌های وسیع‌تری متصل خواهد شد. گوگل این برنامه را در سال ۲۰۱۳ هم ادامه و تجزیه و تحلیل واکنش کاربران را مورد بررسی قرار داد.

گوگل پلاس

سال گذشته با توسعه‌ی قابل توجه گوگل پلاس برای اپلیکیشن‌های آی‌فون و آی‌پد همراه بود که در ۴۸ بازار جدید در سراسر دنیا در دسترس مردم قرار گرفت. در حالی که هیچ کدام از این‌ها نماینگر بازار بزرگ برای کاربران جدید نبود، اما تاکیدی بر خواسته‌های گوگل برای جهانی ساختن گوگل پلاس و تبدیل آن به سرویسی برای موبایل بود.

در ماه مارس گوگل اعلام کرد که در اول ماه ژوئیه فیدخوان معروف خود گوگل ریدر را می‌بندد. واکنش کاربران همراه با عصبانیت و ناراحتی بود، مخصوصا زمانی که Brian Shih مدیر پیشین گوگل ریدر اعلام کرد که این تصمیم در رابطه با گوگل پلاس بوده است.

بعد از این موضوع، گوگل سیستم کامنت گذاری گوگل پلاس در سرویس‌های بلاگر خود را معرفی کرد. این بدین معناست که خوانندگان می‌توانند با استفاده از حساب گوگل پلاس خود کامنت بگذارند و آن را در شبکه اجتماعی گوگل به اشتراک بگذارند. این حرکت باعث شد تا حساب گوگل (و افزونه‌ی گوگل پلاس) به عنوان سیستمی برای ثبت نام و ورود در سرویس‌ها مبتنی بر وب به شمار آید. همچنین باعث ورود محتوا به گوگل پلاس شد و این پلت فرم با کاربرانی که به آن احتیاج دارند، پُر شد.

گوگل گلس یا همان عینک گوگل که هنوز عرضه‌ی عمومی آن اعلام نشده، در سال ۲۰۱۳ هشدار (notification) گوگل پلاس را هم پشتیانی کرد. با تمام پیشتیبانی‌هایی که این دستگاه از گوگل پلاس می‌کند، سخت است که بتوان حدس زد این امکانات چه تاثیری بر دستگاه خواهد گذاشت، اما اگر گوگل گلس در سال ۲۰۱۴ عرضه‌ی عمومی شود، می‌تواند تاثیری به سزایی بر محبوبیت این شبکه‌ی اجتماعی بگذارد.

گوگل پلاس و عینک گوگل

یکی از نکات جالب گوگل پلاس، امکان ویرایش پیشرفته‌ی عکس است. از همان ابتدا گوگل پلاس همیشه خواهان طریقه‌ی ذخیره سازی پیشرفته فلیکر و قابلیت دسترسی شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک بود.

این مسیر تا کنفرانس سالانه‌ی I/O گوگل در ماه مه ادامه داشت. در بین تمام سرویس‌ها و محصولات معرفی شده، به روز رسانی و تغییرات چشم گیری در رابطه با گوگل پلاس وجود داشت.

با وجود تمام تغییرات از جمله انیمیشن‌های جدید و هشتگ گذاری خودکار، ویرایش پیشرفته‌ی عکس ویژگی تاثیرگذارتری بود. «جادو» واژه‌ی تکراری در دنیای فناوری است، اما برای این ویژگی خاص گوگل پلاس کاملا صدق می‌کند. در واقع ارسال یک عکس معمولا به تغییراتی احتیاج داشت که نرم افزارهایی همچون فتوشاپ زحمت این کار را می‌کشیدند. اما حالا به کمک این امکانی که گوگل پلاس در اختیار کاربران قرار داده است، کاربران خیلی راحتر و آسان‌تر عکس‌های خود را ویرایش و ارسال می‌کنند.

هر کاربری که از گوگل پلاس به عنوان راهی برای ذخیره‌‌ی عکس‌هایش استفاه کند می‌تواند از امکانات متفاوتی همچون GIFهای متحرکت، تصاویرِ HDR، پاناروما و امکانات بیشتر استفاده کند.

Auto-Highlight دیگر ویژگی گوگل پلاس جدید است که به کاربران این امکان را می‌دهد مجموعه‌ای از بهترین عکس‌هایشان را جمع آوری کنند و همچنین Auto Backup که تمام عکس هایی که با گوشی هوشمند و یا تبلت گرفته شده است را به صورت خودکار در گوگل پلاس آپلود می‌کند. حتی گوگل برای راحتی کار عکاسان ۱۵ گیگ فضای رایگان در اختیار کاربران قرار داده است.

می‌توان گفت بعد از تمام این به روز رسانی‌ها این شبکه‌ی اجتماعی بلافاصله به یک پلت فرمی قدرتمند برای ویرایش و ذخیره‌ی عکس‌ها در وب تبدیل شد. تمام این ویژگی‌ها کافی بود تا فیس بوک و توییتر متقاعد شوند که گوگل پلاس تبدیل به یک شبکه‌ی اجتماعی قدرتمند با ویژگی‌های منحصربه فرد خود شده است. مکانی برای کاربران تا لحظاتی که بوسیله‌ی لنزهای دوربین ثبت کرده‌اند، حفظ و به اشتراک گذاری کنند. بعدها این ویژگی‌ها نیز به گوگل پلاس اندروید و iOS نیز اضافه شد.

گوگل همچنین برای معرفی امکان ویرایش ویدئو در گوگل پلاس، رویداد دیگری ترتیب داد. ویژگی جدید گوگل پلاس Auto-Awesome Movie نام دارد که عکس‌ها و ویدئوهای کاربران در کنار هم هم قرار داده و به صورت خودکار montage تهیه‌ می‌کند.

سال گذشته سال بزرگ و مهمی برای گوگل پلاس بود. طبق آماری که Gundotra در ماه اکتبر اعلام کرد تعداد کاربران ماهانه‌ی گوگل پلاس به ۴۵۰ میلیون نفر می‌رسد. این کاربران حداقل یک بار در ماه وارد این شبکه‌‌ی اجتماعی می‌شوند و از امکانات آن استفاده می کنند. در آن زمان ۱.۵ میلیارد عکس هر هفته توسط کاربران در گوگل پلاس بارگزاری شده بود که از آن موقع به بعد این عدد فقط افزایش پیدا کرده است.

یک هفته‌ی بعد گوگل سیستم کامنت گذاری جدیدی را برای یوتیوب راه اندازی کرد که از گوگل پلاس پشتیبانی می‌کرد. این ویژگی جدید در ماه سپتامبر معرفی شد ولی تا ماه نوامبر طول کشید تا برای همه‌ی کاربران فعال شود. ایده‌ی این کار بسیار عالی بود. گوگل قصد داشت کاربران یوتیوب را با گوگل پلاس ارتباط دهد. اما خوب هر کاری نظرات منفی خود را هم دارد. بسیاری هم از این کار گوگل انتقاد کردند. حتی Jawed Karim که طراح اولیه‌ی یوتیوب بوده و اولین ویدئو را در این پلت فرم بارگزاری کرده است، گفته: “چرا من باید برای کامنت گذاشتن برای یک ویدئو از حساب گوگل پلاس استفاده کنم؟” البته گوگل بعضی از این مشکلات را در وبلاگ خود توضیح داد ولی در آخر قبول کردند در ارائه‌‌ی این پروژه اشکلاتی وجود داشت.

اعتراضات و انتقادت اولیه به نظر فروکش کرده است، اما کاملا مشخص است که مجموعه‌ای از کاربران گوگل مخالف رشد گوگل پلاس هستند. سخت است که بخواهیم پیشی بینی کنیم که آیا این روند در طول زمان تغییر می‌کند یا خیر. حتی اگر گوگل هم بخواهد اهداف خود را پنهان کند، کاملا مشهود است که گوگل پلاس به زودی تبدیل به یک شبکه‌ی اجتماعی منحصربه فرد برای تمام خدمات و محصولات گوگل می‌شود، فقط کِی و چگونه‌ی آن مشخص نیست.

یوتیوب

اگر سیستم کامنت گذاری جدید را کنار بگذاریم، یوتیوب هم سال بسیار خوبی را پشت سر گذاشت. این پلت فرم بدون هیچ رقیبی هنوز هم گزینه‌ی اول کاربران برای دیدن و اشترک گذاری و بارگزاری ویدئو است. یوتیوب امروزه تبدیل شده است به مکانی برای گویندگان، استودیوها، گروه‌های موسیقی و برندها تا محتوای تولیدی خود را به چشم میلیون‌ها نفر برسانند.

یوتیوب

گوگل تغییرات کاربردی آنچنانی را در یوتیوب اعمال نکرد و فرمول همان فرمول سابق است، البته از بعضی جهات اصلا نیازی به تغییر ندارد. در حالی که بسیاری از کانال‌ها از مشکلات تکنیکی یوتیوب انتقاد داشتند و پیشنهاداتی هم به مسئولان آن دادند اما از لحاظ ظاهری و تجربه‌ی کاربری این شبکه اجتماعی بسیار پیشرفت کرده است. تمرکز اصلی گوگل در جهت افزایش محتوای جدید و اطمینان یافتن از استعداد‌های (برندها) تازه برای ملحق شدن به این شبکه است. بدون ویدئوهای تازه این شبکه به رکود دست پیدا می‌کند.

تغییرات اعمال شده در یوتیوب قابل توجه بود. طراحی جدید «کانال من» در ماه مارس همانند گوگل پلاس ظریف و زیبا بود. همین موضوع باعث شد که کاربران ماهانه‌ی یوتیوب از مرز یک میلیار نفر هم بگذرد.

برای تشویق کاربران نیز گوگل اپلیکیشن iOS یوتیوب را با “اشتراک” جدید در ماه مارس به روز رسانی کرد که از استریم کردن ویدئوهای زنده پشتیبانی می‌کرد.

از طرف دیگر گوگل YouTube Pro را راه اندازی کرد که منبع اصلی برای کاربران تازه وارد برای گرفتن اطلاعات است. این برنامه از یک سری ویدئو تشکیل شده است که مسئولان یوتیوب راه و چاه‌های این شبکه را به کاربران یاد می‌دهند.

اما بیشتر تغییرات به طور بحث برانگیزی در اپلیکیشن‌های اندروید و iOS این شبکه اجتماعی بود که بعد از ارائه‌ی اولیه‌ی کروم‌کست انجام شد. ظاهری زیبا داشت امادر عین حال امکان جدیدی اضافه شد که کاربران می‌توانستند در زمانی که ویدئویی را تماشا می‌کنند به دنبال ویدئوهای جدید نیز بگردند.

صحبت از کروم‌کست شد. یوتیوب همچنین از دانگل کوچک گوگل برای استریم کردن ویدئوها نیز پشتیبانی می‌کند که به کاربران این اجازه را می‌دهد محتوای مورد نظر خود را در تلویزیون‌ها نیز ببینند.

در حال حاضر هرماه کاربران بیش از ۶ میلیارد ساعت ویدئو را در یوتیوب نگاه می‌کنند (تقریبا یک ساعت به ازای هر نفر در کره‌ی زمین) و بیش از ۱۰۰ ساعت محتوا در هر دقیقه در این شبکه بارگزاری می‌شود. Partner Program سرویس جدید یوتیوب است که به دارندگان کانال‌ها کمک می‌کند که از طریق ویدئوهای خود کسب درآمد کنند، که حالا بیش از یک میلیون عضو از ۳۰ کشور مختلف دارد.

در اواخر سال نیز یوتیوب “مروری بر سالی که گذشت” را ارائه کرد که محبوب‌ترین ویدئو با بیش از ۳۰۰ میلیون بازدید ‘Ylvis – The Fox (What Does the Fox Say?)‘ A بود. از زمان رکورد یوتیوب برای ویدئوی PSY’s Gangnam Style مدت زیاد می‌گذرد اما هنوز هم به نوبه‌ی خود یک شاهکار محسوب می‌شود.

کروم او اس/ کروم بوک‌ها

گوگل در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها جزو مدعیان این بازار به حساب می‌آید، اما در زمینه‌ی لپ تاپ‌ها چندان تاخت و تازی نداشته است. این شرکت آماری از فروش کروم او اس و کروم بوک اعلام نکرده اما اطلاعاتی که IDC ارائه داده می‌گوید جذب کاربر آن‌ها بسیار کُند است. البته این تصویر مبهمی از کروم بوک است، چرا که در امریکا و بریتانیا کروم بوک به پرفروش‌ترین لپ تاپ در سایت آمازون بدل گشته است.

با کاهش فروش کامپیوتر‌ها و لپ تاپ‌ها، تولیدکنندگان فشار زیادی را حس می‌کنند که این فشار را پشت پدیده‌ی کروم بوک پنهان کرده‌اند. HP لپ تاپ Pavilion 14 را که اولین کروم بوک این شرکت بود در ماه فوریه عرضه کرد. HP Chromebook ۱۱ و ۱۴ نیز در اکتبر گذشته وارد بازار شد. لنوو نیز با ThinkPad X131e خود باعث شد تا گوگل کروم بوک پیکسل گران قیمت خود را به بازار عرضه کند.

کروم بوک

زمانی که صحبت از عرضه‌ی کروم بوک پیکسل شد بسیاری حتی وجود آن را هم انکار می‌کردند. چرا که کروم بوک‌ها قرار بود بود وسیله‌ای ازران قیمت برای دسترسی به وب و امکانات و سرویس‌های گوگل مثل جی‌میل و گوگل درایو باشد. اما دستگاهی با این قیمت با هدف گوگل جور در نمی‌آمد. کاری که لپ تاپ‌هایی که از ویندوز ۸ و مک OS پشتیبانی می‌شوند هم انجام می‌داد.

اما کروم بوک پیکسل واقعی بود. این روش گوگل بود که به رقبایش در بازار نشان دهد که کروم او اس چه توانمندی‌هایی دارد. طراحی زیبا و صفحه نمایش ۱۲.۵۸ اینچی لمسی آن فوق العاده بود.

در سالی که گذشت کروم او اس نیز به روز رسانی‌هایی داشت، مثل مرکز هشدار (Notification Center) و Chrome Apps که این امکان را به کاربران می‌دهد به صورت آفلاین از نرم افزار استفاده کند و آن رابا دستگاه‌های دیگر مرتبط سازد.

ایسر نیز وارد بازار کروم او اس شد و Haswell-powered C270 را در ماه اوکتبر عرضه کرد. نسخه‌ی ارزان‌تر آن C270P بود که یک ماه بعد عرضه شد. باید دید گوگل با برنامه‌هایی که دارد چه تاثیری بر بازار کروم بوک‌ها می‌گذارد. صرف نظر از اینکه این برنامه‌ها مطمئنا مایکروسافت را بعد از آگهی‌های ضد کروم بوکی‌اش، تحت فشار قرار می‌دهد.

درست است که کروم او اس در سال ۲۰۱۳ پیشرفت زیادی داشته است اما این پلت فرم هنوز هم جای رشد زیادی دارد. باید جالب باشد که ببینیم در سال پیش رو گوگل چگونه کروم او اس را توسعه می‌دهد و آیا می‌تواند این پلت فرم را به رقیبی جدی برای ویندوز ۸ و مک OS X تبدیل کند یا خیر.

کروم‌کست

Google TV از سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرد اما هیچ وقت نتوانست راهی پیدا کند تا به اتاق نشیمن خانه‌ها نفوذ کند. اما در اوایل امسال گوگل با معرفی کروم‌کست توانست کمی به اهداف خود نزدیک‌تر شود.

ماموریت بسیار ساده بود: مرورگرهای کروم و ویدئوهای آنلاین را به راحتی و ارزانی هرچه تمام‌تر در تلویزیون‌های کاربران اجرا کند. نتیجه کروم‌کست بود، دانگل ۳۵ دلاری که به کاربران این امکان را می‌دهد محتوای سرویس‌هایی همچون Netflix و Hulu را اجرا کند.

کروم کست

در حال حاضر سرویس‌های محدودی از این دستگاه کوچک پشتیانی می‌کند. سرویس‌هایی مثل: Pandora، HBO GO، VEVO، Songza. در حال حاضر کروم‌کست فقط در امریکا و کانادا در دسترس است، اما امیدواریم در سال پیش رو گوگل این محصول را به بازار جهانی معرفی کند.

دیگر سرویس‌ها

گوگل محصولات و سرویس‌های زیادی دارد که نمی‌توان به صورت مفصل درباره‌ی تک تک آن‌ها صحبت کرد. پس در اینجا اشاره‌ی کوچکی به وضعیت بعضی از آن‌ها در سال ۲۰۱۳می‌کنیم :

گوگل‌پلی موزیک

چند سال بود که گوگل سرویسی مشابه آی تیونز را ارائه کرده بود که امکان دانلود آهنگ‌ را به کاربران داد. کاربران در حال حاضر به سمت سرویس‌های استریم مانند Spotify و Rdio رفته‌اند و برای گوگل مساله‌ی زمان مطرح بود تا سرویس جدید خود را معرفی کند.

سرانجام در کنفرانس I/O گوگل All Access را معرفی کرد. این سرویس بر روی پلت فرم اندروید در دسترس قرار گرفت و بلافاصله نسخه‌ی وب آن نیز منتشر شد که نسخه‌ی iOS آن نیز در واخر امثال در دسترس کاربران قرار گرفت.

گوگل کیپ

گوگل کیپ سرویسی ساده برای یادداشت کردن است که سیستم عامل اندروید، وب و همچنین کروم او اس آن در دسترس است. زمان و مکان را هم پشتیانی می‌کند و می‌توان از یادآوری نیز استفاده کرد. هنوز این سرویس به مرحله‌ی تکامل نرسیده‌ است و راه زیادی تا رقیبانی همچون Evernote دارد. اما باید دید در آینده چه تغییراتی می‌کند.

گوگل هنگ اوت

اپلیکیشن‌های پیام رسانی در حال حاضر بازار داغی دارند؛ از اسنپ چت، مسنجر فیس بوک و یا واتس اپ در غرب گرفته تا لاین، کاکائو تاک و وی چت در شرق.

هنگ اوت

گوگل هم در کنفرانس I/O پلت فرم پیام رسان جدیدی به اسم هنگ اوت را معرفی کرد که بر روی اندروید، iOS، کروم، گوگل پلاس و جی‌میل قابل استفاده است. این پلت فرم جای گزینی برای گوگل تاک و مسنجر گوگل پلاس است.

نقشه‌ی گوگل

نقشه‌ی گوگل یا گوگل مپ در سال گذشته طراحی بهتری پیدا کرد که باعث شد اطلاعات بیشتری به کاربر برساند. طراحی جدید جوری است که کاربر می‌تواند مسیر‌های مختلف یک مکان را در آنِ واحد باهم مقایسه کند. اگر از WebGL نیز استفاده کنید می‌توانید به Google Earth نیز دسترسی داشته باشید. گوگل همچنین Street View را به روز رسانی کرده و تصاویر ۳۶۰ درجه‌ نیز برای این سرویس امکان پذیر شد.

جی‌میل

ایمیل معمولا یکی از قسمت‌هایی است که در دنیای فناوری نادیده گرفته می‌شود، اما گوگل در سال ۲۰۱۳ ویژگی‌های قابل توجهی را به جی‌میل اضافه کرد. یکی از این ویژگی‌ها تقسیم کردن ایمیل‌ها به ۴ گروه Primary, Social, Updates و Forums بود.

Google Wallet هم در ماه مه با جی‌میل ادغام شد و چند ماه پیش گوگل امکان دانلود اطلاعات جی‌میل را به کاربران داد تا بتوانند در صورت لزوم به ارائه دهنده‌ی سرویس ایمیل دیگری انتقال دهند.

گوگل گلس

گوگل گلس یا عینک گوگل در حال حاضر بحث برانگیزترین محصول گوگل است. تاریخ عرضه‌ی عمومی این محصول هنوز مشخص نیست.

ابتدا این محصول در کنفرانس I/O در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و مطمئنا از آن زمان به بعد گوگل در جهت بهبود سخت افزار و نرم افزار این محصول تلاش می‌کند. تغییرات سخت افزاری گوگل گلس بیشتر در زمینه‌ی لنز‌ها و تنها گوشی این عینک است.

گوگل گلس

و در زمینه‌ی نرم افزار هم گوگل گلس از Google Play Music پشتیانی می‌کند. هشدار (notification) گوگل پلاس و اپلیکیشنی برای نیویورک تایمز و برنامه‌ای برای مسیریابی نیز به این عینک اضافه شده است. همچنین اپلیکیشنی به نام Winky که این امکان را به کاربر می‌دهد با پلک زدن عکس برداری کند.

فعلا گوگل با برگزاری توری در امریکا به مردم اجازه می‌دهد از این عینک استفاده کنند تا کلیت کارکرد این عینک را درک کنند. آیا این محصول در ۲۰۱۴ عرضه‌ی عمومی خواهد شد؟

سرویس‌هایی که تعطیل شدند

در سال ۲۰۱۳ سرویس‌هایی همچون Google Reader، Google Talk، iGoogle، Google Latitude، Meebo، Google Latitude به کار خود پایان دادند.

در آخر باید منتظر ماند تا ببینیم گوگل در سال جدید چه اقدامات و تغییراتی در مورد سرویس‌ها و محصولات خود اعمال می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *