نسل سوم شبکه تلفن همراه یا ۳ جی (3G) روشی برای انتقال اطلاعات در تلفن‌های همراه و سیستم‌های بدون سیم می‌باشد. نسل جدید شبکه موبایل با رویکرد مولتی مدیا می‌باشد. ۳ جی برخلاف جی‌اس‌ام که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، این نسل جدید سرعت بالا برای انتقال چندرسانه‌ای را فراهم می‌سازد. در نسل سوم همه چیز در قالب اطلاعات رقومی (دیجیتال) منتقل می‌شود. با سرعت نسبتاً بالایی که در تلفن‌های نسل سوم پیش بینی شده‌است، امکاناتی از قبیل تلفن‌های تصویری بی سیم، با کیفیت مناسب مقدور خواهد بود.

در ایران نسل سوم تلفن همراه به طور جامع، از اول شهریور امسال عملیاتی شد و در شهرهای اصلی کشور راه اندازی شد، پیش از این نیز اپراتور رایتل از بهمن 1389 با انحصار خود در بازار فعالیت خود را شروع کرده بود. اما ما به خدمات ارائه شده را از نظر، سرعت، کیفیت و هزینه بررسی کردیم، با ما همراه باشید.

سرعت

در بین تست های سرعت ما ایرانسل بیشترین سرعت را داشت، بد نیست بدانید که از بین سه اپراتور، در حال حاضر رایتل محدودیت سرعت 128 کیلوبیتی خود را حفظ کرده و نهایتاً تا 1مگابیت اینترنت ارائه می کنند و بدین ترتیب با محدودیت 128کیلوبیتی عملاً تفاوتی با جی پی آر اس حس نخواهید کرد. همچنین قابل ذکر است که همراه اول نیز اعلام کرده که به زودی اینترنت نسل سوم را در با محدودیت 128 کیلوبیتی و 1مگابایتی ارائه خواهد کرد.

نتایج بررسی ما سرعت نسل سوم بین سه اپراتور همراه به شکل زیر است:

speedtest-iran-3g
تمام سرورها تهران – داخل کشور – انتخاب شده برای همین نتیجه بهتری را مشاهده می کنید

در این بررسی برای رایتل از طرح یک مگابایت استفاده شده در غیر این صورت سرعت رایتل در حدود 0.2مگابایت خواهد بود و بقیه اپراتورها اعلام کردند که فعلاً محدودیتی برای سرعت ندارند. جالب است بدانید که در اطراف ایران کشوری مثل ترکیه سرعت اینترنت تلفن همراه ودافون به صورت غیر پایلوت بین 7تا10 مگابیت است.

اما این سرعت چقدر پاسخگوی کاربران خواهد بود؟ همانطور که می دانید مشترکان نسل سوم تلفن همراه زیاد نیستند و بر اساس آمار متما، مشترکان اینترنت تلفن همراه 9207252 نفر هستند که اگر همه این افراد اینترنت 128 کیلوبیتی ارائه دهیم نیاز به پهنای باندی 1123 گیگابیتی، معادل 7425 خط STM1 است که ظرفیت کشور واقعاً برای این شرایط کمتر از این مقادیر است. جالب است بدانید برای ارائه GPRS نیز با میانگین 60 کیلوبیت، نیاز به 3480 خط STM1 می باشد. (توضیحاتی بیشتر درباره پهنای باند کشور را در این مقاله می توانید مطالعه کنید)

هزینه

هزینه اینترنت در چند حالت سنجیده خواهد شد، پایه، دارای طرح تخفیف و بسته های مخصوص اینترنت. از آنجا که همه بسته ها و طرح های ارائه شده شبیه هم نیستند سعی کردیم تا در شرایط یکسانی مقایسه کنیم.

ابتدا از هزینه پایه اینترنت همراه شروع میکنیم که بدون هیچ تعرفه ای اینترنت همراه برای کاربران چقدر هزینه خواهد داشت؟

op-iran-1

و هزینه طرح ها به علت تفاوت مقایسه نکردیم اما هزینه بسته ها نیز تفاوت های بسیار داشت، اولین تفاوت اینکه اختلاف هزینه ای بین محدودیت های سرعتی بود و اپراتورهایی که محدودیت سرعت نداشتن عملاً مقایسه آنها در شرایط برابر نخواهد بود. اما ما از تعرفه های اولیه نوترینو (اینترنت نسل سوم همراه اول) که قبلاً اعلام کرده بود و اقدام به حذف آن کرده بود برای مقایسه نیز استفاده کردیم.

op-iran-4

op-iran-3 op-iran-2

با این بررسی نمی توان نتیجه گیری مشخصی از مقرون به صرفه بودن کدام اپراتور گرفت چرا که نسبت به استفاده و سرعت مورد نیاز کاربران هزینه ها تفاوت خواهد داشت.

در جهان

راه اندازی نسل سوم تلفن همراه بر روی آمار جهانی آن تاثیر گذاشته و در حال حاضر میانگین سرعت اینترنت موبایلی ایران به 1.56 مگابیت رسیده که نسبت به دو ماه گذشته 310% رشد داشته و جایگاه فعلی آن 109 از بین 113 کشور است.

speedtest-iran-mobile

در مقایسه با ترکیه که میانگین سرعت موبایلی 6.81 مگابیت را ارائه می کند و در رتبه 64 قرار دارد فاصله بسیاری داریم چرا که ترکیه 19.5 میلیون کاربر نسل سوم تلفن همراه دارد. (منبع) جالب است بدانید که دو اپراتور ترکسل و ودافون ترکیه در 8 مرداد 1388 نسل سوم شبکه تلفن همراه را در تمامی کشور راه اندازی کردند. (منبع)

نظر شما راجع به نسل سوم شبکه تلفن همراه در ایران چیست؟ چه آینده ای برای آن پیش بینی می کنید؟

8 thoughts on “بررسی اینترنت نسل سوم شبکه تلفن همراه در ایران

  1. omid گفت:

    سلام.ممنون بابت مطالبتون.
    با ارائه سرعت های بالاتر و همچنین افزایش تعداد stm1ها به کشور به مرور زمان سرعت اینترنت بالا میره…جرقه این پروسه رو هم 3g زد…به نظر من وقتی مردم و این همه کاربر اینترنت 3g رو تجربه کنن اون وقت میفهمن اینترنت پر سرعت چه نعمتیه و این خودش باعث میشه که کاربران به دنبال سرعت های بیشتر و بیشتر باشن و مطمعن باشید سرعت اینترنت کشور خیلی خیلی افزایش پیدا خواهد کرد…
    موفق باشیم

    1. علی گفت:

      سلام
      ولی آقای مکارم شیرازی گفته که استفاده از اینترنت پر سرعت اشکال دارد .
      به خاطر اینکه استفاده از آن ممکن است ما را به فساد اخلاقی بکشاند.
      البته من در مورد این حرف ، هیچ نظری ندارم.

      1. علي گفت:

        سلام
        کاملا با نظر مرجع عالیقدر موافقم صد البته بنده از کاربران اینترنت پرسرعت هستم
        استفاده صحیح از علم روز رو کمتر انسانی رعایت میکنه …..

  2. یی گفت:

    با تشکر از شما
    می خواستم یک نکته رو یاداورشم ، شما فرمودید (( اگر همه این افراد اینترنت ۱۲۸ کیلوبیتی ارائه دهیم نیاز به پهنای باندی ۱۱۲۳ گیگابیتی، معادل ۷۴۲۵ خط STM1 است که ظرفیت کشور واقعاً برای این شرایط کمتر از این مقادیر است.))
    مگه همه هم زمان می رن تو اینترنت معمولا طبق استاندارها درصدی از کاربران بصورت همزمان از اینترنت استفاده می کننند .
    اگر درست است این بخش مقاله رو اصلاح فرمایید

    1. از نظر من لازمه این که شما یه سرویسی رو دریافت کنید از طرف پروایدر هم به همون میزان ظرفیت باشه و وقتی شما همزمان همه افراد آنلاین شن و ظرفیت واقعی نداشته باشید در واقع سرویس oversell شده کاری که الان اغلب سرویس دهنده ها انجام می دهند. معمولاً یه پهنای باندی رو تو هر مرکز به عنوان ظرفیت خالی استفاده نشده نگه میدارن اتفاقاً.

  3. حامد گفت:

    کشور افغانستان اینترنت نسل 4 داره اینجا که چه بگم

  4. محمد گفت:

    مراجع میفهمه TD-LTE مینونه چ تحولی ایجاد کنه. لا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *