هنگامی که اپل فروشگاه iTunes خود را در سال 2003 افتتاح کرد ، همانوطر که می دانیم این شرکت انقلابی بزرگ را در صنعت موسیقی دیجیتال ایجاد کرد.

ده سال بعد ، شما ممکن است به اپل برای خرید یک موزیک 1.29 دلار بجای 99 سنت بپردازید! اما به هر حال ما در اغلب در همان جهانی از موسیقی زندگی می کنیم که اپل آغازگر آن بود ( موسیقی دیجیتال ). حداقل هنوز هیچ چیزی که بتواند در مقیاس ای پد و ای تیونز بتواند صنعت موسیقی را نابود کند عرض اندام نکرده است.

اما ایا این را شنیده اید که پخش که پایه های این صنعت دیجیتال در حال لرزیدن است؟ سال گذشته اولین شکست ها در فروش موسیقی به شکل دیجیتال دیده شد. با فرض اینکه بیش از 3.2 میلیارد دلار برای خرید شرکت الکترنیک بیتس هزینه کرده باشد به نظر اپل توانسته است بیمه زلزله ارزان قیمیت را برای خود دست و پا کند.

به صورت جداگانه ، سرویس های پخش موسیقی چون Spotify و Rdio و Rhapsody که رقیبان ایتوینز هستند یارای رقابت با آن را ندارند اما در مجموع ارائه چنین خدماتی از سوی این شرکت ها و همچنین وجود یک بیمه ارزان قیمت برای اپل قسمتهایی از پازل علت خرید بیتس توسط این غول دیجیتال جهان است.

در سال 2013 میزان فروش تک اهنگ های اپل حدود 5.7% کاهش یافت همچنین در بخش فروش آلبوم های دیجیتال شاهد کاهش 0.1 درصدی از 117.7 میلیون به 117.6 میلیون بودیم. این کاهش فروش موسیقی دیجیتال از سال 2008 به بعد این فکر را تداعی می کند که باید بدنبال روش های ساده تر و باحال تر (!) برای گوش دان به موسیقی یافت تا کاربران بتوانند آن را راحتر در اختیار داشته باشند. زمان تغییر فرا رسیده است.

اپل همچنان می تواند بعنوان بزرگترین فروشنده موسیقی دیجیتال باقی بماند به شرط آنکه تغییری عمده در روش خود ایجاد نماید و حرکتی اساسی بکند. در حقیقت اپل قبلا نیز برای راه اندازی یک سیستم و سرویس همه گیر و اجتماعی موسیقی اقدام کرده بود اما شکست خورد (R.I.P. Ping)

ما نمی توانیم اینگونه فرض کنیم که اپل با یکسری خیالات ساده در مورد ابنده صنعت دیجیتال وارد چنین قماری شده است. امروز اپل راه طولانی به مانند راهی که برای پرورش آیتیونز و ای پد خرج کرده ، صرف نمی کند چرا که لقمه اماده را خریداری کرده است.

خرید ارزانتر از نوآوری است!

اگر مه را کنار بزنیم و حقایق را بررسی و محاسبه کنیم در می یابیم که اپل با این اقدام چیزی نزدیک به 159 میلیون دلار را مدیریت کرده است. با فرض اینکه اپل 100 درصد بیتس را به این قیمت خریداری نماید قطعا برای اپل ساده تر بوده تا اینکه بخواهد خود دست به نوآوری بزند. در این مورد می توانیم به اپ MOG اشاره کنیم که دو سال پیش توسط بیتس به ارزش 10 میلیون دلار خریداری شد و با اپ اختصاصی شرکت بیتس تلفیق گردید البته بیتس گفته بود که آن را در 15 آوریل 2014 خاوهد بست اما بعدا این اقدام به زمان دیگری موکول گشن و تا امروز که خبر فروش بیتس به گوشی می رسد.

اپل بدنبال آن است که در بخش موسیقی دیجیتال برتری خود را حفظ کند و با خرید بیتس و صاحب شدن درآمد حاصله از آن و همچنین بالا رفتن سهام و ارزش اپل دست یابی به چنین هدفی دور از انتظار نیست.

در ماه سپتامبر گذشته بود که اپل اقدام به راه اندازی رادیو آیتیونز نمود یک سرویس متفاوت که توانست به سرعت به رتبه سوم سهم فروش در بازار دست یابد. به نظر می رسد تغییر مدل تنها شانس اپل در جلوگیری از شکست های آتی است و اپل این موضوع را بخوبی درک کرده و برای آن برنامه ریزی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *