تابه‌حال شده در ورزشگاه یا کنسرتی درحالی‌که موبایل‌ها سیگنال نمی‌دهند و هیچ شبکه وای-فایی در دسترس نیست گیرکرده و به دنبال دوستانتان باشید؟ راه‌حل این مشکل می‌تواند اپلیکیشن فایرچت باشد. این اپلیکیشن با ایجاد اتاق‌های ناشناس چت فرا-محلی* با استفاده از قابلیت اتصال Multipeer از بلوتوث و وای-فای شما استفاده می‌کند تا به صورت مستقیم به دیگر دستگاه‌های مجاورش متصل شود. وقتی دستگاه شما به دستگاه دیگری وصل می‌شود، که آن دستگاه هم به دیگری وصل است، که آن هم به دیگری وصل است و همین‌طور دستگاه‌ها بعدی و بعدی، به سرعت به همین شکل یک شبکه فایرچت ایجاد خواهد شد.

firechat-scrقابلیت اتصال Multipeer قابلیت جدیدی است که در نسخه آی‌اواس ۷ معرفی شد، و فایرچت اولین اپلیکیشنی است که از این قابلیت استفاده می‌کند و فقط برای تعامل بین دستگاه شما و دیگر دستگاه‌هایی است که بر روی آن‌ها فایرچت نصب شده است. قابلیت‌های پیشرفته‌ای مانند اشتراک گذاری اینترنت، یا اشتراک گذاری فایل در آن وجود ندارد. به زمان ساده‌تر فایرچت فقط سرویسی جهت تعامل برقرار کردن با کاربران دیگر این سرویس در اطرافتان است. ممکن است از فایرچت در یک استادیوم شلوغ برای پیدا کردن دوستانتان استفاده کنید، و یا برای آشنا شدن با آدم‌های غریبه در مترو! فقط زمان می‌تواند مورد استفاده دقیق آن را به ما نمایان کند.

فایرچت وابسته به تعداد دستگاه‌هایی است که این اپ را در یک منطقه اجرا می‌کنند، این به این معناست که اگر شخص دیگری در نزدیکی شما از این اپ استفاده نکند، شما امکان استفاده از آن را ندارید. برد مفید بلوتوث نسخه ۴.۰ حدود ۱۵ متر، و برد وای-فای معمولاً دو برابر این مقدار است. بنابر این فایرچت در یک اتاق کنفرانس کوچک ولی پر خیلی بهتر از یک استاتیوم بزرگ ولی خالی کار می‌کند. اگر حداقل مقادیر را در نظر بگیریم، حدود ۱۲۰ نفر نیاز است تا تمامی استادیوم کریکت سیدنی تحت پوشش فایرچت قرار بگیرد.

در واقع فایرچت از سیستم استفاده می‌کند که شما و هر فرد دیگری که از این اپلیکیشن استفاده می‌کنید٬ به عنوان سرور و کلاینت قرار میگیرید تا هم پوشش شبکه گسترده شود هم امکان انتقال داده ها راحت تر گردد. به این صورت که وقتی ۵نفر در یک اتاق وجود دارند و پیامی از شما به دوستتان که نزدیک شماست ارسال شود از تلفن همراه وی به نزدیک ترین فرد دیگر جابجا میشود و بدین صورت این سیستم بدون اینترنت کار می‌کند.

* منظور از فرا-محلی، کلمه hyper-local است، به این معنی که این نوع ساختارها از وای-فای و بلوتوث که برای ارتباط محلی طراحی شده‌اند استفاده می‌کنند تا شبکه‌ای گسترده‌تر از شبکه‌های محلی ایجاد کنند. با تست فایرچتی که بنده انجام دادم، چت روم‌هایی وجود داشت که اعضای شیرازی داشتند، این در حالی است که من در تهران ساکن هستم.

فایرچت را می‌توانید از طریق زیر دریافت کنید یا به سایت رسمی آن مراجعه کنید:

gt_appstoregt_googleplaygt_bazaar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *