اندروید 7 با نام نوقا سیستم عامل تازه گوشی و تبلت های شرکت گوگل است که کاملا اصلاح شده و گوگل نیز رسما حرف چهاردهم از حروف الفبا را در نامگذاری این نسخه‌ها گذرانده است که در حال حاضر نسخه آزمایشی آن یعنی Developer Preview 5 در دسترس است، در ماه آگوست منتشر خواهد‌ شد.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، زمان انتشار اندروید نوقا در آگوست خواهد بود. نوقا در حال حاضر با Developer Preview 5 منتشر شده و بسیاری آن‌را آزمایش کرده‌اند. در حال حاضر شما می‌توانید نسخه آزمایشی اندروید نوقا را دانلود کرده و ویژگی‌های جدیدی که پیش‌ترموفق نشدند به همراه نکسوس 6p و 5X در سیستم عامل مارشمالو ظاهر شوند را امتحان کنید.

قسمت هیجان انگیز ماجرا آنجاست که گوگل نتوانست صبر کند و در کنفرانس IO اندروید نوقا را معرفی کند. به گفته این شرکت، این خبر به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا چندماه بیشتر بتوانند بروزرسانی‌های نوقا را بهبود ببخشند.

برای تمام کسانی که شجاعت آپدیت کردن دستگاه‌های تلفن همراه، تبلت و set-top box های‌ خود را به این نسخه دارند، خبر خوشایندیست. این نسخه می‌تواند باگ‌های بسیاری داشته باشد. ما دستگاه‌هایمان را بروزرسانی کردیم تا بتوانیم اخبار نوقا را بدون اینکه شما هم بروزرسانی‌کرده باشید، برسانیم.

بریم سر اصل مطلب

  • نوقا چیست؟ نسخه جدید سیستم عامل‌ دستگاه‌های اندرویدی گوگل
  • چه تاریخی عرضه خواهد شد؟ احتمالا در آگوست
  • چه زمانی به دستم خواهد رسید؟ سرعت انتشار با توجه به مدل گوشی یا تبلت شما متفاوت و البته کم است
  • هزینه دریافت نوقا؟ رایگان است

تاریخ انتشار نوقا

تاریخ انتشار نوقا با توجه به اخبار شایعه شده در کمتر از چند هفته آینده است. این خبر بدین معناست که تاریخ انتشار سیستم عامل‌های گوگل نسبت به گذشته که در اواخر اکتبر اتفاق می‌افتاد، تغییر کرده است. چرا که از زمان انتشار کیت کت در 2013 به این تاریخ عادت کرده بودیم.

گوگل در کنفرانس رسمی از «اواخر تابستان» به عنوان تاریخ رسمی انتشار نوقا یاد کرد. شاید نکسوس‌های 2016 نیز خلاف روند گذشته، در تاریخ دیگری عرضه شوند. تایملاین رسمی گوگل نشان می‌دهد که نسخه آزمایشی اندروید نوقا در حال تکمیل نهایی‌ست. در حال حاضر نوقا با Developer Preview 5 در دسترس است و انتشار بعدی حتما نسخه نهایی خواهد بود.

برنامه «یک نسخه هرماه» تایملاین بروزرسانی گوگل نشان می‌دهد که انتشار نوقا در اوایل آگوست خواهد بود مگر آنکه گوگل بخواهد آزمایش‌های بیشتری در جهت تکمیل نوقا و کسب رضایت کاربرانش انجام دهد.

در کنار چارچوب زمانی گوگل، ما یک جدول بروزرسانی از راجرز (یک شبکه مخابراتی کانادایی) نیز دیده‌ایم که که ادعا می‌کند نوقا به زودی و به همراه نکسوس 9 خواهد آمد. با توجه به اینکه تارخ‌دقیق بروزرسانی‌‌ها تا آخر جولای توجیه‌پذیرند، احتمال آن وجود دارد که نوقا را تا آخر آگوست ببینیم.

گوشی‌های نکسوس همیشه اولین دستگاه‌هایی هستند که با بروزرسانی‌‌‌های اندروید همراه می‌شوند. پس صاحبان گوشی‌های سامسونگ S7 و S7 edge باید منتظر بمانند. دیگر تولیدکننده‌ها نیز باید نرم‌افزارهای خود را اصلاح کرده و به کاربرانشان ارائه دهند که ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

کدام گوشی‌ها می‌توانند نوقا نصب کنند؟

android-n-update-google-compatbility-650-80

اگر به تازگی یک گوشی پرچمدار خریده‌اید باید بگوییم که شانس شما در دریافت سریع نوقا زیاد است. اغلب سازندگان سعی می‌کنند نسخه‌های جدید را ابتدا برای گوشی‌ها و تبلت‌هایی فراهم سازند که کمتر از دوسال از عرضه آن‌ها می‌گذرد، هرچند که همین پروسه هم زمانبر است.

هر تولیدکننده ممکن است زمان زیادی را بگذراند تا نسخه بروزرسانی شده و قابل استفاده تلفن همراه شما را در اختیارتان قرار دهد. برای مثال مارشمالو را در نظر بگیرید که هنوز هم بسیاری از دستگاه‌ها نتوانسته‌اند آن را نصب کنند. اگر تازه‌ترین نرم‌افزارها را می‌خواهید نصب کنید، بهتر است یک گوشی نکسوس تهیه کنید چراکه در دریافت جدیدترین و آخرین‌بروزرسانی‌ها در اولویت هستند. اگر نکسوس 6، 6P، 5X، 9 یا Google Pixel C دارید، همین حالا Developer Preview 5 را امتحان کنید.
شرکت HTC تایید کرد که نوقا را روی HTC10، HTC one A9، HTC one M9 نصب خواهد کرد اما زمان قطعی اجرای این ادعا را اعلام نکرده است.

موتورولا نیز اعلام کرده که گوشی‌های Moto G4 plus در آینده می‌توانند نوقا نصب کنند و نکته جالب اینجاست که موتورلا مدعی شده هر زمان که اندروید O منتشر شود، این گوشی می‌تواند آن‌را نیز نصب کند! این در حالیست که شرکت گوگل هنوز اطلاعاتی درباره نسخه بعدی اندورید نداده و هیچ تضمینی وجود ندارد اندروید 8 بر اساس حروف الفیا نام‌گذاری شود.

برند نه چندان نام آشنای Nextbit Robin نیز تاکید دارد که دستگاهش به نوقا مجهز خواهد شد. با ما همراه باشید چراکه می‌خواهیم به تک تک این تولید کننده‌ها تلنگر بزنیم تا نقشه‌ها و برنامه‌های بروزرسانی شان را برایمان فاش کنند.

سازگاری اندروید نوقا

نسخه آزمایشی نوقا در حال حاضر در وبسایت رسمی آن android.com/beta موجود است و تمام نکسوس‌هایی که از یک سال و نیم پیش تابحال عرضه شده‌اند می‌توانند آن‌را نصب کنند. بدین معنی که ستارگان گوگل از یک سال و نیم گذشته تابحال 5X و 6P هستند و البته 6P قابلیت های تازه‌ای دارد که 5X فاقد آن‌هاست. نوقا همچنین روی Google Pixel C، (برادرش که تازه تولیدش متوقف شده) تبلت نکسوس 9 و Nexus Player قابل نصب است.

یک دستگاه دیگر که هیچ کس انتظارش را نداشت، Sony XPERIA Z3 است که در ماتریکس سازگاری اندروید نوقا قرا دارد. این گوشی در حال حاضر می‌تواند با Developer Preview 5 اندروید نوقا را از لحاظ سرعت و کارکرد اپلیکیشن‌ها تست کند.

گوشی‌های غیر نکسوس باید هفته‌ها یا ماه‌ها منتظر باشند تا نسخه‌های مخصوص آن‌ها به بازار بیاید ولی این مدل از سونی بطور استثنایی توانسته با اندروید نوقا سازگار باشد.

واقعیت مجازی در اندروید نوقا

FINALDaydreamRefernceDesign

ما در ادامه مقاله تعدادی از ویژگی‌های نوقا را آزمودیم و یکی از جالب‌توجه‌ترین ویژگی‌ها Google Daydream است که البته در نسخه بتای آن وجود ندارد.

یک منوی غیرفعال VR helper services در Developer Preview 4 برای اندروید نوقا و همچنین یک لینک غیرفعال VR در Unreal Engine 4.12 بتا نشان می‌دهد که Google Cardboard یک جانشین تازه خواهد داشت و شرکت گوگل نیز در کنفرانس IO اخیرش، گفته هایی حاکی از این اتفاق بیان کرد.

Google Play Store، Street View، Play Movies، گالری عکس و یوتیوب همگی از این واقعیت مجازی VR پشتیبانی خواهند کرد و به شما اجازه خواهند داد تا از پلتفرم VR به بازی‌ها، مکان‌ها و ویدیوها میانبر بزنید. Daydream قرار است در پاییز منتشر شود پس احتمال آنکه در اولین نسخه نوقا وجود داشته باشد، ناچیز است.

شما می‌توانید انتظار داشته باشید که ویژگی Daydream بعدها در بروزرسانی‌های نوقا اضافه شود اگرچه همین حالا هم می توانید گوشی‌هایی همچون ZTE Axon 7( اولین گوشی Google Dream) تهیه کنید.

پشتیبانی از چند پنجره باز بطور همزمان

android-n-update-google-hero-multitasking-650-80

پشتیبانی واقعی از چند پنجره بطور همزمان چنانکه انتظار می‌رفت فرا رسید و این ویژگی تقسیم صفحه به چند پنجره، از برجسته‌ترین ویژگی‌های نوقا خواهد بود. حالا شما می‌توانید بطورهمزمان دو اپلیکیشن را روی گوشی نکسوس یا تبلت خود بطورهمزمان فعال نگه‌دارید.

این ویژگی شناخته شده را سال‌ها پیش در سیستم عامل‌های LG، Samsung دیده بودیم و حالا خوشبختانه گوگل نیز آن‌را به سیستم عامل خود اضافه کرده است. دسترسی به این قابلیت و کاربا آن نیز بسیار ساده است. کافیست انگشت خود را روی دکمه اپلیکیشن‌های اخیر در‌ نوارراهنمای گوشی نگه دارید.

ویژگی پنجره‌های چندگانه ممکن است توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به تبلت‌های اندرویدی و Pixel C جلب کند. در مورد اپل نیزوقتی که iOS9 از ویژگی پنجره‌های چندگانه و تصویر در تصویر استفاده کرد، همین موضوع پیش آمد.

درهمین حال تلویزیون‌های اندرویدی نیز از ویژگی تصویر در تصویر برخوردارند و بیننده می‌تواند در حالیکه کانال مورد علاقه‌اش را تماشا می‌کند، در همان تصویر از نتایج مسابقه مورد علاقه اش نیز مطلع شود.

امکان پاسخ دادن مستقیم از نوتیفیکیشن‌ها

android-n-update-direct-reply-650-80

دیگر لازم نیست برای پاسخ دادن به پیام‌هایی که در نوارنوتیفیکیشن بالای صفحه می‌بینید، از پنجره‌ای که در حال تماشای آن هستید خارج شوید. می‌توانید مستقیما از بالای صفحه پاسخ سریع ارسال کنید.

این ویژگی که پیش‌تر در آیپدها و آیفون‌های iOS8 آمده بود، به خوبی عمل کرد و «پاسخ سریع» نام گرفت. اما سیاست پاسخ‌دهی در اپل فقط از طریق اپلیکیشنی بنام iMessage امکان‌پذیر است.

گوگل ازاین قابلیت ارسال پاسخ سریع تنها درپیام‌رسان گوشیاستفاده نمی‌کند و پیام‌رسان‌های جانبی همچون واتس‌اپ می‌توانند به خوبی از این قابلیت بهره ببرند.

منوی دسترسی به تنظیمات سریع

android-n-update-google-quick-settings-650-80

گوگل یک منوی تنظیمات سریع نیز به نوار نوتیفیکیشن بالای صفحه اضافه کرده است. این ویژگی شباهت بسیاری به موردی مشابه در LG و Samsung و بسیاری تولید‌کننده‌های دیگر دارد که در دستگاه‌هایشان تعبیه کرده اند.

البته که نرم‌افزار گوگل دربالای صفحه دسترسی به Wi-Fi، بلوتوث، حالت پرواز وبسیاری میانبرهای دیگررا پیش‌تر نیزدر گوشی‌ها طراحی کرده‌بود اما لازم بود تا نوار نوتیفیکیشن‌ها را دوباره پایین بکشید تا به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

حالا می‌توانید در همان اولین دفعه‌ای که نوتیفیکیشن‌ها را می‌بینید، به تنظیمات سریع دست پیدا کنید. خبر خوب اینکه تمام دکمه‌ها کوچک هستند و جای یکدیگر را نمی‌گیرند پس نوتیفیکیشن‌ها هم سرجای قبلیشان به راحتی به نمایش درمی‌آیند.

کاربران نکسوس نیز خوشحال خواهند شد بدانند که سوییچ‌های تنظیمات سریع را خودشان و بدون دخالت UI Turner می‌توانند به دلخواه جابجا و تنظیم کنند.

برای مثال، من معمولا از Wi-fi بیشتر از حالت پرواز استفاده می‌کنم پس آیکون Hotspot بطور خودکار در اولویت 5 آیکون تنظیمات سریع قرار می‌گیرد و آیکون حالت پرواز که از آن کمتر و تنها هنگام سفرهای هوایی استفاده می‌کنم، در ردیف دوم

دسترسی‌ها قرار می‌گیرد. تنظیم و ترتیب دسترسی‌ها به سلیقه شما بستگی دارد و این اساس کار اندروید است.

نوتیفیکیشن‌های گروه‌بندی شده

آنچه تا بحال درباره تغییر نوتیفیکیشن‌ها در نوقا گفتیم، تمام قصد و برنامه گوگل را شامل نمی‌شود. گوگل اعلام کرده است که در نوقا شاهد گروه بندی نوتیفیکیشن‌های مربوط به هر اپلیکیشن در کنار هم خواهیم بود. مثلا تمامی هشدارهای مربوط به

یک اپلیکیشن در کنار هم گروه‌بندی می‌شود و درنوارنوتیفیکیشن‌های بالای صفحه نماش داده می‌شوند. این هشدارهای گروه‌بندی شده را می‌توان با فشردن دکمه جدید ” بسط گروه” بصورت جدا هم مشاهده کرد.

این ویژگی دقیقا خلاف توسعه iOS8 به 9 است. در 8، نوتیفیکیشن‌ها بر اساس اپلیکیشن دسته بندی می‌شدند و در 9 بر اساس زمان دریافت گروه‌بندی می‌شوند. در پاییز خواهیم دید که کدامیک بهتر هستند.

در نوقا می‌توانید با فشردن نوتیفیکیشن‌ها تعیین کنید که می‌خواهید به حالت سکوت درآیند یا دریافتشان را کاملا لغو کنید و اینگونه در این نسخه جدید شما کنترل بیشتری بر دریافت نوتیفیکیشن‌ها خواهید داشت.

عملکرد چندگانه در نوقا (مولتی تسکینگ)

دو ویژگی سودمند جدید در نوقا وجود دارد. یکی از آن‌ها که گوگل ادعا می‌کند بیشترین درخواست‌ها مبنی بر تعبیه آن بوده، امکان بستن تمام پنجره‌های فعال است که در پشت زمینه باز هستند. می‌توانید با یکبار فشردن کلید، نمامی برنامه های فعال را به یکباره ببندید.

پیش‌تر نیز شاهد بودیم که برخی تولیدکنندگان، چنین کلیدی در رابط کاربری خود تعبیه کرده بودند و حالا گوگل نیز به درخواست‌ها پاسخ داده است.

دومین ویژگی، امکان دسترسی به برنامه پیشین است. شما می‌توانید با دوبار ضربه زدن بر کلید اپلیکیشن‌های اخیر یا Multi-tasking به برنامه قبلی بازگردید.

حالت Doze 2.0

android-n-update-google-battery-life-doze-mode-650-80

پیش‌تر از این در اندروید مارشمالو شاهد حالتی به نام Doze بودیم که به معنای واقعی، حالت خواب گوشی را بیان می‌کند. این حالت یک راه حل هوشمندانه و زیرکانه از طرف گوگل بود تا عمر باتری را افزایش دهد (وقتی‌که دستگاه عملا در حالت استندبای است).

Doze در واقع همان حالت استندبای عمیق گوشی است. اندروید نوقا می‌خواهد تکنیک‌های ذخیره باتری را به وسیله Doze، بیش از پیش توسعه دهد و فعالیت برنامه‌هایی که در پس زمینه دستگاه فعال هستند را تا حد ممکن کاهش دهد.

وقتی می‌خواهید گوشی را در جیبتان بگذارید یا تبلت را در کیفتان بگذارید و فردای آن روز در حالیکه شارژ نکرده‌اید سراغشان بروید، این حالت بسیار ایده آل است. تمام نگرانی شما از اتمام شارژ باتری که قبلا برای نکسوس اتفاق می‌افتاد، با اندروید نوقا به تاریخ می‌پیوندد.

عملکرد اندروید نوقا

گوگل ادعا می‌کند که نوقا با معرفی Vulkan در گرافیک جهشی رو به جلو داشته و به توسعه‌دهندگان بازی‌ها، کنترل بیشتری در GPU می‌دهد. این ویژگی، قدرت گرافیکی بالاتر و عملکرد بهتر و روان‌تری را به ارمغان خواهد آورد.

اگر برنامه‌هایتان را از جایی غیر از گوگل پلی دانلود کرده اید، حالا می‌توانید به تنظیمات، اطلاعات برنامه‌ها و سپس نصب کننده بسته بروید و ببینید که این اپلیکیشن دقیقا از کجا امده است.

زمان اجرای بسیاری از برنامه‌های اندروید نیز بهبود یافته است. JIT Compiler بهینه سازی شده و افزایش سرعت از 30% تا 600% نسبه به گذشته تفاوت داشته است.

بروزرسانی‌ها یکپارچه‌تر شده‌اند. بروزرسانی‌های امنیتی بصورت خودکار بارگذاری شده و با یک بوت ساده، دستگاه شما آخرین نسخه‌های ارائه شده را دریافت و نصب خواهد کرد. جمله آزاردهنده «اندروید در حال بروزرسانی است» نیز دیگر هنگام روشن شدن مجدد دستگاه شما پس از بروزرسانی به نمایش در نمی‌آید.

دیگر ویژگی‌ها

گوگل تایید کرده ویژگی جدید Launcher Shortcuts که پیش‌تر دردومین نسخه بتا معرفی شده بود، آماده و قابل استفاده برای تکنولوژی Pressure-Sensitive display است.

این قابلیت به سازندگان گوشی‌های لمسی اجازه می‌دهد تکنولوژی شبه لمسی 3D همچنانکه مستقیما به سیستم عامل متصل است، به این دستگاه ها اضافه شوند.

اندوروید نوقا همچنین از Unicode9 پشتیبانی خواهد کرد. در کنار دیگر ویژگی‌های آن ، به معرفی 72 شکلک جدید می‌توان اشاره کرد.

اندروید 7

طبق ادعای گوگل، نام آن قطعا اندروید 7.0 نوقا خواهد بود. این شرکت گاهی تمایل دارد بروزرسانی‌ها را با اسامی تکراری عرضه کند و این موضوع باعث شد در نام اندروید جدید، تردید پیش آید. برای مثال در سیستم عامل اندروید شماره 4، چند نسخه با نام‌های دیگر همچون 4.0 آیس‌کریم ساندویچ، 4.1 جلی بین و 4.4 کیت کت منتشر شدند. بهرحال دو مورد ما را در مورد نام‌گذاری این نسخه جدید راهنمایی می‌کنند:

سامسونگ سهوا به اندروید شماره 7 در Source Code های Multi window SDK1.3.1 اشاره کرده که نوشته شده «این نسخه با اندروید 7.0 سازگار است».

گوگل این ادعا را در کنفرانس IO تایید نکرد بلکه از نام این نسخه با یک جمله ساده در یک کلیپ یوتیوب رونمایی کرد و گفت:

در 30 ژوئن 2016 ما از آخرین پیشکش‌مان، اندروید 7 نوقا پرده برداشتیم.

این جمله تمامی تردید‌ها درباره اسم این نسخه را پایان داد اما پر واضح است که گوگل بیش از هر زمان دیگری به سوی نام‌گذاری‌های تازه پیش می‌رود و از نام‌گذاری عددی دور می‌شود.

2 thoughts on “از اندروید نوقا بیشتر بدانید

  1. علیرضا گفت:

    وقتی نویسنده هیچ اطلاعاتی درباره موضوعی که داره مینویسه نداره و فقط ترجمه کرده، خروجیش میشه این مطلب. یک متن با گویش ماشینی و مبهم و گنگ.
    مجبور که نیستید.

  2. مطلب خوبی بود.
    ممنون از سایت خوبتون.
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *