ارزش تولید محتوای ناب و باکیفیت این روزها بیشتر به چشم می‌آید و مالکین وب‌سایت و وبلاگ‌ها متوجه بازارِ داغِ تولید محتوا هستند. ایجاد محتوای ناب و منحصر به فرد به راحتی ‌می‌تواند ارزش برند شما را بیشتر کرده و آنرا یک سر و گردن بالاتر از رقبا قرار دهد. تولید محتوا این روزها دیگر امری همگانی شده و جای خود را در بازار پیدا کرده است، فرقی نمی‌کند که مجموعه شما چه کالا یا سرویس‌هایی را عرضه می‌کند در هر حال باید برای وب‌سایت یا بلاگ شرکت محتوای جدید و جذاب ایجاد کنید تا افرادی که از سایت شما بازدید می‌کنند دست خالی برنگردند. از طرف دیگر ایجاد محتوا به این راحتی هم که به ذهن می‌رسد نیست و شاهد هستیم که مدیران وب‌سایت همیشه از فرآیند تولید محتوا گله دارند.

این امر به خصوص در تولید محتوای انحصاری و جذاب بیشتر نمود پیدا می‌کند، گاهی اوقات ایجاد محتوایی در خورِ نام برند یک شرکت ممکن است تمامی کارمندان از مدیر مجموعه تا سایر زیر مجموعه‌ها را درگیر کند. دیده شده است که افراد مختلفِ مجموعه  در این گونه مواقع سازِ خود را می‌زنند و به راه‌های مختلف از زیر بارِ سنگین تولید محتوا شانه خالی می‌کنند. با تمام این موارد باید گفت که تولید محتوا در افزایش بازدید و ارتقا کیفی وب‌سایت، بلاگ یا برند شما نقش اساسی بازی می‌کند و به هر قیمتی که شده باید محتوای ناب و درجه یک ایجاد کرد. با این حساب نگاهی میاندازیم به مواردی باید برای در فرآیند تولید محتوا در نظر گرفت.

برای تیم خود نقش آموزگار و الهام دهنده را بازی کنید

همین که در حال مطالعه این مقاله هستید ثابت می‌کند که به ارزش تولید محتوا پی‌برده‌اید، با این حساب بدون شک تاکنون مطالب زیادی در این زمینه به چشم شما خورده است و از مشتری‌های پر و پاقرص وب‌سایت‌ و بلاگ‌های تولید محتوا هستید، به این ترتیب به نظر می‌رسد دیگر وقت آن رسیده باشد که دل به دریا بزنید و سکان تولید محتوای مجموعه خود را به دست بگیرید. سعی کنید این دانش خود را با سایر همکاران نیز به اشتراک بگذارید. در مرحله اول، ارزش تولید محتوا را برای آنها توضیح دهید تا نگاه مثبتی به این کار داشته باشند. اینجاست که می‌توانید از انگیزه ایجاد شده استفاده کرده و با هماهنگی مدیریت مجموعه نسبت به برگزاری کارگاه تولید محتوا برای همکاران اقدام کنید، برای آزمایش هم که شده موضوع‌های مختلفی را انتخاب و پس از پرداخت آنها با همکاران، مطالب نهایی را در بلاگ‌ شرکت یا پروفایل خودتان یا همکاران در وب‌سایت‌های معروفی مانند لینکداین به اشتراک بگذارید. دقت داشته باشید که برای تولید محتوا ابتدا باید شما حرفی برای گفتن داشته باشید، این امر به این معناست که فرآیند تولید محتوا مستلزم آموزش دائم و همیشگی است و افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید همیشه دانش خود را به‌روز کنند.

content innovator 2

از همکاران خود کمک بگیرید

اگر یکی از همکاران برای تولید محتوا به شما بپیوندد بدون شک انگیزه بهتری برای جذب سایر همکاران در تیم تولید محتوا ایجاد می‌شود. از طرف دیگر پیشنهاد می‌کنیم اگر طرحی برای تولید محتوا دارید قبل از اینکه آنرا با مدیریت مجموعه در جریان بگذارید، ایده خود را با همکارانی که به فرآیند تولید محتوا علاقه‌ دارند به اشتراک بگذارید. مطرح کردن برنامه تولید محتوا با همکارانی که احساس نزدیکی بیشتری با آنها دارید بدون شک از راضی کردن نظر رئیس یا همکاران بی‌علاقه راحت‌تر است. با همکاران نزدیک خود در خصوص جوانب مختلف طرح تولید محتوایی که در سر دارید صحبت کنید و نظر آنها را جویا شوید، ‌نشان دادن محتواهایی که  در گذشته ساخته‌اید نیز می‌تواند به آشنا شدن همکاران با آنچه در ذهن شما می‌گذرد کمک کند. اشتراک گذاشتن ایده تولید محتوا با همکاران حُسن بزرگی دارد چرا که احساس نمی‌کنند از جانب رئیس تحت فشار هستند و به راحتی در طرح شما مشارکت می‌کنند.

وقتی که با همکاران خود در خصوص محتوای ایجاد شده به توافق رسیدید به راحتی می‌توانید محتوا را به سایر قسمت‌های مجموعه نیز نشان دهید. بسته به ابعاد تیم و مجموعه‌ای که در آن کار می‌کنید نسبت به محتوایی که تولید کرده‌اید محتاط باشید و سعی کنید در فرآیند جویا شدن نظر همکاران سلسه مراتب اداری را رعایت کنید تا به تریج قبای کسی بر نخورد. برای گسترش ایده تولید محتوای خود می‌توانید مطالب خود را بر روی برگه‌های یادداشت نوشته و آنها را در محل دید همکاران قرار دهید یا اینکه در جلسات کاری خود،‌قسمتی از زمان را به بررسی ایده‌های تولید محتوا بپردازید. توجه داشته باشید که در ابتدا ممکن است ایده‌های شما مورد توجه همکاران نباشد اما اگر طرح تولید محتوای شما از جذابیت کافی برخوردار باشد و شما هم در معرفی آن سنگ تمام بگذارید دیری نخواهد پایید که همکاران جذب مطالب تولید محتوای شما می‌شوند و چه بسا که با شما در ایجاد مطالب جدید همکاری کنند.

ناگفته نماند که اگر مدیریت مجموعه  به تولید محتوا علاقه‌ای نشان نمی‌دهد تمامی تلاش‌های شما نقش برآب خواهد شد در نتیجه اگر حدس می‌زنید تولید محتوا با اقبال مدیریت روبرو نمی‌شود از همان ابتدای راه‌پیشنهاد می‌کنیم قید این کار را بزنید. پس از معرفی طرح و ایده تولید محتوا مدتی را به همکاران و افرادی که با آنها صحبت‌ کرده‌اید زمان بدهید مطمئن باشید که ایده خوب مشتری خودش را پیدا می‌کند.

سازوکاری برای تولید محتوا ایجاد کنید

اگر بخواهیم به فرآیند تولید محتوا به صورت نظری و از روی کاغذ نگاه کنیم باید گفت نمی‌شود برای هر مجموعه‌ای نسخه واحد پیچید و هر سازمانی شرایط خاص خودش را دارد. در مرحله قبل با هم مراحل ایجاد انگیزه و جلب نظر همکاران را بررسی کردیم، در این قسمت وقت آن فرا رسیده تا محتوای تولید شده خود را به سایر قسمت‌های مجموعه نیز معرفی کنید و نظر سایر همکاران را نیز جویا شویم. افرادی که برای اینکار اشتیاق نشان داده‌اند را نیز می‌توان در ادامه فرآیند تولید محتوا به خدمت گرفت تا رفته رفته تیم تولید محتوای درست و درمانی تشکیل دهید. برای تولید محتوا سعی کنید از همان ابتدا اهداف خود را مشخص کرده و افرادی را که مخاطب محتوای شما خواهند بود را نیز شناسایی کنید، به این ترتیب عنوان و محتوای متن یا تصویر ایجاد شده هدف‌مند طراحی می‌شود. این امر در اختصاص بودجه‌ای که قرار است برای تولید محتوا در نظر گرفته شود نیز کارساز خواهد بود. با دقت تمام سعی کنید چکیده‌ای از مطالب محتوای ایجاد شده تهیه کنید تا به مدیریت مجموعه ارائه کنید، در این مرحله سعی شود برنامه‌ بلند مدت شما برای تولید محتوا کاملاً‌ روشن و شفاف باشد.

در میان گذاشتن ایده تولید محتوا با مدیر مجموعه

اگر همه چیز درست پیش رفته باشد، در این مرحله شما باید ایده‌ای ناب برای تولید محتوا داشته باشید که از پشتیبانی و حمایت اعضای شرکت برخوردار است. دیگر زمان آن فرا رسیده تا دل به دریا بزنید و ایده خود را که مدتی است بر روی آن کار می‌کنید به مدیر یا مدیران مجموعه نشان دهید. در اینجا حتماً‌ دقت داشته باشید که چند نکته در ایده تولید محتوای شما لحاظ شده باشد. اولین مورد اینکه دقت کنید محتوای ایجاد شده روان و شیوا باشد تا بتواند پس از ارائه راه‌ خود را در میان مخاطبین باز کند. به عنوان نکته دوم می‌توان به اضافه کردن عدد و رقم برای متقاعد نمودن مدیران مجموعه جهت اختصاص سرمایه تولید محتوا اشاره کرد، بدون شک با عدد و رقم می‌توان مستندتر صحبت کرد، برای نمونه اشاره کنید که هزینه‌ فرآیند تولید محتوا نسبت به سایر شیوه‌های بازاریابی هزینه‌ کمتری دارد و حدود ۶۲ درصد کاهش هزینه‌ها را در امر تبلیغات برای مجموعه به ارمغان می‌آورد. پس از اینکه تمامی موارد ذکر شده را در طرح تولید محتوای خود اعمال کردید نوبت به مطرح کردن ایده پیش مدیر یا مدیران شرکت فرا می‌رسد.

content innovator 3

در اینجا می‌توانید برای جلب نظر مدیران اشاره‌ای به دست داشتن همکاران در طرح تولید محتوا داشته باشید. البته این مورد ممکن است برای شما حالت چاقوی دولبه را بازی کند چرا که بعضی مدیران احتمال دارد از مشغول شدن وقت پرسنل خود به کارهای جانبی احساس نگرانی کنند. اگر جمع‌بندی خوبی برای طرح تولید محتوا انجام داده باشید، احتمال موافقت از جانب مدیر یا مدیران مجموعه با ایده شما بسیار است. از طرف دیگر شما نیز دیگر ترس و اضطراب ندارید و با جوانب مختلف برنامه تولید محتوا کاملاً‌ آشنا هستید و از پتاسیل مجموعه نیز باخبرید، این امر به فرآیند اجرای محتوای تولید شده کمک بسزایی می‌کند.  همان‌گونه که در ابتدا نیز ذکر شد تولید محتوا فرآیندی کاملاً منحصر به فرد است و بدون شک در مجموعه‌های مختلف می‌تواند شکل‌های گوناگونی به خود بگیرد، با این حساب نمی‌توان نسخه‌ کامل و جامعی برای آن پیچید؛ اما مراحل ذکر شده می‌تواند احتمال موفقیت شما را در طرح ایده تولید محتوا و اجرا نمودن آن بیشتر کند.

به احتمال زیاد شما هم تجارب مفیدی در تولید محتوا دارید، خواهشمندیم ما و خوانندگان این متن را از این شرایط در قسمت نظرات مطلع سازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *