بزرگ‌داده. حتما راجع به آن مطالبی خوانده‌اید. شاید هم ابزارهایی برای شکل‌دهی و دسترسی به آن ایجاد کرده باشید. مهم نیست که توانایی استفاده‌ی درست از آن را داشته باشید یا نه، بزرگ‌داده‌ها راهنمای موفقیت شما هستند و قدرت تجزیه و تحلیل را به شما می‌دهند.
بزرگ‌داده‌ها می‌توانند موفقیت استارتاپ شما را پیش‌بینی کنند، مخصوصا موفقیت کارمندان‌تان و اینکه آن‌ها چگونه در رشد و پیشرفت شما تاثیرگذار هستند.

شرکت‌های بزرگی مثل زیراکس قبلا از بزرگ‌داده‌ها استفاده کرده‌اند و توانستند افرادی لایق و مناسب را به خدمت بگیرند و آمار افرادی که از شغل خود ناراضی هستند و قصد خروج از شرکت را دارند، به نصف برسانند. آن‌ها سعی کردند با استفاده از تست‌های مهارت و شناخت، افرادی با استعداد را استخدام کنند. این تیم همچنین تلاش می‌کرد معیارهای جدیدی را در نظر بگیرد که خیلی هم مرتبط به شغل مورد نظر نبود و سعی می‌کرد رابطه و همبستگی در مورد حفظ و تعامل آن‌ها را پیدا کند. بزرگ‌داده‌ها در رسیدن به این مهم به آن‌ها کمک بسیار کرد.
دلیلی وجود ندارد که استارتاپ شما هم نتواند موفقیت شرکتی مثل زیراکس را با استارتژی‌های خودتان شبیه سازی کند. به چند مورد زیر توجه کنید:

پیاده سازی ابزار غربالگری بهتر

شخصی را در نظر بگیرید که در گذشته شغل‌های زیادی داشته است، ممکن است ناخودآگاه این فرد درنظر دیگران کارمند بدی تلقی شود. در واقع بزرگ‌داده به این موضوع به صورت دیگری نگاه می‌کند و می‌گوید فراوانی تغییر شغل برای یک نفر الزاما نشان‌ دهنده‌ی این نیست که این فرد نسبت به دیگران دارای عملکرد بدتر و یا بهتری است.

به جای این کارها به فکر اجرای ابزاری برای جداسازی کارمندانتان بر اساس ویژگی‌هایی که برای استارتاپ‌تان مهم است، باشید. Evolv شرکتی کوچک در حومه‌ی سانفراسیسکو است که تست‌هایی را فراهم کرده که نشان می‌دهد چه مقدار از عوامل از پیش تعیین شده با یک کارمند بالقوه هم‌خوانی دارد.

برای مثال یک کارمند خرده فروش در این تست شرکت کرده است و در زمینه‌های قطعیت، جهت گیری فضایی و متقاعدکنندگی محک خورده است. پرسنل خدمات به مشتریان در مورد سازگاری و ساختار ارتباط تست شده‌اند. خروجی این ابزار جداسازی به شما اجازه می‌دهد که در استخدام، ارزیابی عملکرد و مدیریت کلی بهتر عمل کنید.

با شبکه‌های اجتماعی در ارتباط باشید

شرکت کوچکی مثل شما شاید نتواند برای تست ها و ارزیابی‌های گران قیمت هزینه کند. اینجاست که شبکه‌های اجتماعی به کمک ما می‌آیند.

امروزه بیشتر جویندگان کار تقریبا با همه‌ی شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند. ممکن است یک زمانی از شبکه‌های اجتماعی به عنوان عامل حواس پرتی نام برده می‌شد، اما از طرفی این پلت فرم‌ها می‌توانند منابع با ارزشی از بزرگ‌داده‌ها باشند؛ مثلا اینکه کاندیده‌های مورد نظر شما در شبکه‌های اجتماعی جذب چه چیزهایی می‌شوند و چه چیزهایی را به اشتراک می گذارند.

فکر نکنید که باید این کار را به تنهایی انجام دهید. بسیاری از شرکت‌های کوچکتر از پلت فرم‌هایی مثل Entelo استفاده می‌کنند تا داده‌هایی را از فیس‌بوک، گوگل پلاس، لینکداین و توییتر جمع آوری کنند. این شبه «موتورهای جستجوگر استعداد» به شما کمک می‌کند تا کاندیده‌های مورد نظرتان برای همکاری را نه تنها براساس معیارهایی که برای شما مهم است بلکه بر اساس ویژگی‌هایی که برای رسیدن به موفقیت نیز لازم است، انتخاب کنید.

به مثالی دیگر توجه کنید: مطالعات نشان می‌دهد که کارمندان خوشحال بیشتر درگیر کار خود می‌شوند و به کار خود بیشتر اهمیت می‌دهند. اگر به سراغ داده‌های اجتماعی بروید و کاندیده‌های مورد نظر خود را از میان کسانی انتخاب کنید که مثبت نگرترند و دید خوشبینانه‌تری دارند (مخصوصا در حوزه‌ی حرفه‌ای خود) می‌توان این گونه برداشت کرد که بعد از استخدام، آن‌ها عملکرد کاری بهتری خواهند داشت.

برنامه‌های ارجاعی

ممکن است تست‌های ارزیابی و شخصیت خیلی خوب باشند، اما بازم هم نمی‌توانند منبع شماره ۱ شما برای استخدام و نگهداری افرادتان باشد: ارجاعات کارمندان. در واقع کارمندان ارجاعی ۴۶ درصد بعد از یک سال ضریب ابقا و ۴۵ درصد بعد از دو سال ضریب ابقا دارند.
بزرگ‌داده‌ها نشان می‌دهند که به علت فعالیت بالا در شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای، کاربران ممکن است نسبت به پیام‌های ارجاعی پذیراتر باشند.
به مثالی دیگر توجه کنید: هنگامی که شما بزرگ‌داده‌ها را در مورد شبکه‌های ارجاعی اعمال می‌کنید، می‌توانید بهترین منابع برای پخش پیام‌ها و فرصت‌های مورد نظرتان را مشخص کنید.
همچنین می‌توانید فعالیت‌های کارمندان و پاسخ آنان به پیام‌ها را پیگیری کنید که به شما این اجازه را می‌دهد که بدانید کدام یک از کارمندان به شرکت در برنامه‌های ارجاعی علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهند. جمع‌آوری اطلاعات مربوط به رفتار کارمندان به صورت مداوم و خروجی‌های مربوط به آن به شما این اجازه را می‌دهد که فعال‌ترین مراجعه‌کنندگان را با قوی‌ترین قدرت ارتباطی شناسایی کنید.
همه‌ی این‌ها نه تنها به موفقیت برنامه‌ی ارجاعی شما کمک می‌کند، بلکه به شما نشان می‌دهد کدام کارمند قرار است به قوی‌ترین سرمایه‌ی شما برای رسیدن به موفقیت بدل شود.
استفاده از بزرگ‌داده‌ها می‌تواند در رسیدن به چشم اندازی که برای تجارت خود ترسیم کرده‌اید کمک کند و به شما این امکان را می‌دهد در مسیر پر فراز و نشیبی که در پیش دارید افرادی لایق و مناسب را انتخاب کنید.

One thought on “بزرگ‌داده‌ و چگونگی تاثیر آن‌ها در موفقیت استارتاپ‌‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *