ساعت 10 شب است و من همچنان به کار فکر می کنم. اینکه باید چه تغییری در عنوان و متن ایجاد کنم و یا اینکه باید چه اقداماتی بر روی متون گذشته انجام می دادم که ندادم …همسرم و من هر دو در یک اتاق در کنار یکدیگر نشسته ایم اما حقیقتاً من آنجا نیستم (!) ماه هاست که من مایلها از زندگی شخصیم دور افتاده ام. کار من همراه من است حقیقتا که گویی من قادر نیستم کارم را سر کار و در موقع و تایم کاری تمام کنم. اصلا نمی دانم چگونه اینکار را انجام دهم (!) البته من کار کردن زیاد را دوست دارم چرا که احساس می کنم انرژی و توانایی مغزم چندین برابر می شود دلیل آن نیز ساده است ، با کار کردن زیاد اطلاعات بیشتری ( تا آنجا که امکانش وجود دارد ) جذب مغزم می شود.

فکر می کنم که این قضییه مرا بهتر و متفاوت از سایرین می کند اما به نظر نمی رسد این چنین تفکری چندان هم درست باشد.

چه تعدا از ما دقیقاً اینگونه هستیم؟ شما تا زمانی که انرژی فیزیکی و مغزی داشته باشید کار می کنید آیا نمی توانید بعد از آن مدت زیادی کار کنید؟ اما چکار باید کرد؟ چگونه می توان کاری کرد که موفقیت بیشتر شود ؟

شما می توانید احساس رضایت بیشتری از تکمیل کارهای محل اشتغال و زندگی خود داشته باشید بدون اینکه بخواهید یکی را قربانی دیگر کنید.

کار هیچگاه از شما دور نمی شود. کارها در تلفن ، کامپیوتر و… در هر کجایی که فکرش را هم نمی کنید وجود دارند. من همواره به مشکلات پیرامون کار رسیدگی می کنم چرا که با خود می گویم چه می شود اگر من بخواهم دچار مشکل نشوم باید بیشتر دقت کنم اگر تلفنم همراهم را پاسخ ندهم ( در ساعات غیر کاری ) ممکن است مردم فکر کنند من نمی خواهم کار کنم و با این قضاوت کردن با من مواجه شوند و حتی ممکن است تصمیم به اخراج من بگیرند.

واضح است که من و نه هیچ کس دیگری دوست ندارد به سادگی اخراج شود ، پس مثل اینکه باید پاسخگوی ایمیل ها و تلفن های بی موقع نیز باشم. اگر کمی از این زخم کهنه (این نوع تفکر) را باز کنم ، می توانم براحتی معایب و رخنه های موجود در آن را ببینم. در واقع کار فرمای من بر این اعتقاد است اگر من به تلفن ها و ایمیل های خارج از موعد او پاسخ ندهم قطعا این کار را نمی خواهم.

اما باید چیزی را در نظرگرفت اینکه بخواهیم بطور پایدار و همیشگی پاسخگو باشیم مثلا به ایمیل های رئیس پاسخ دهیم و 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته حاضر و آماده به کار باشیم اصلا خوب نیست. رئیس ما نیز باید این را بداند که واقعاً این برای کارمندان او چیز خوبی هم نیست بلکه براب هر کسی می تواند ضرر آفرین باشد.

گوگل در یک مطالعه 10 ساله بر روی زندگی کاری کارکنان خودش ، تلاش کرده است تا بفهمد مردم چگونه می توانند بهتر کار کنند. این تحقیقات نشان داده که 31% از کارکنان آنها قادرند کار خود را در سر کار خود انجام دهند. به این معنا که 69% از کارکنان کاهای خود را با زمان به خانه رفتن تلفیق می کنند. این بطور واضح مشخص می کند که مردم قادر نیستند تفاوتی میان زندگی کاری و شخصی خود انجام دهند.

دفتر گوگل در دوبلین سیاست کاری را بکار گرفته است. این سیاست موسوم به Google Goes Desk به این صورت که کارکنان در دفتر کاری باید دستگاههای کاری خود را رها کرده و آنها را خاموش کنند. این عمل بدلیل کشیدن خط کامل میان زندگی کاری و زندگی شخصی است.

یک درک عمومی این است که کار بیشتر برابر است با تولید بیشتر اما این همیشه صادق نیست. پس شما اصلا نباید مریض شوید و یا اصلا تعطیلات نروید و همواره نیز در دسترس تلفنی و… باشید.

روزنامه اکونومیست نگاهی به دده های OECD (سازمان همکاری و توسعه اقتادی کشور ها) انداخته است که این اطلاعات نشان می دهد که محصولات بیشتر توسط کارگرانی که مدت کمتری را در دفتر کاری می گذرانند تولید شده است. یک بررسی انجام شده این است که ما چقدر می توانیم در هفته کار کنیم قبل از اینکه نتایج نزولی اضافه کاری خود را ببینیم.

آمریکایی ها به طور خاص به ندرت تعطیلات خود را استفاده می کنند. به طور میانگین کارمندان چیزی در حدود 9.2 روز از تعطیلات خود را بلاستفاده رها می کنند. این رقم از سال 2011 که 6.2 بود بالاتر رفته است ، OECD می گوید:

متوسط بررسی انجام شده در OECD نشان داد که 1776 ساعت در سال شامل 62% در روز نزدیک به 15 ساعت برای کارهای شخصی چون خوردن و خوابیدن و وقت فراغت (گذراندن با دوستان ، بازی و کامپیوتر …) می گذرد.

اگر اینگونه فرض کنیم که شما به طور متوسط 8 ساعت خواب شبانه دارید ، حدود 7 ساعت از این 15 ساعت برای کارهای مثل خوردن و تفریح کردن و… سپری می شود. حال اگر کارهایی نظیر تمیز کردن و تردد خود را در نظر بگیرید خواهید دید که چه فاجعه ای پیش روی شماست!

بدن شما به بازسازی خود نیاز دارد ، به جان گربه ام قسم می خورم !!! که شما به ساعاتی در روز برای جبران و سازماندهی خود نیاز دارید. به گزارش نیویورک تایم ” در طول روز در هر 90 دقیقه از یک حالت هوشیار تدریجاً به یک حالت خستگی فیزیولوژیکی حرکت می کنیم.

معمولا برای اجتناب از خستگی خود را از طریق قهوه فریب می دهیم و یا اینکه به سادگی آنچه را که بدن مان به ما می گوید را نادیده میگیریم و شما می توانید بدنتان را فریب دهید. خستگی کم کم با شما سازگار می گردد و زمانی که اینگونه شود زندگی و کار شما هر دو زیان خواهند دید. زمانی که شما فرک می کنید در حال فریفتن بدنتان هستید در واقع فقط احتمال افزایش فرسودگی شغلی شما را افزایش می دهد.

food-520x494

چیزهایی که در اطراف ما هستند معمولا کمک کننده نیستند اما مستقیما در ارتباط با حالت روحی و فیزیکی ما هستند ، معمولا آنها را با عنوان تقاطع می شناسیم

چیزی که محققان دریافته اند این است که شما می توانید بطور منفی زندگی خانوادگی خود را با به همراه داشتن کار خود تحت تاثیر قرار دهید. نتیجه این است که البته زندگی خانوادگی شما می تواند بطور موثری اثر مثبتی بر روی کار شما بگذارد البته اگر شما اجازه چنین کاری را بدهید و بست آن را فراهم کنید.

با خانواده و یا عزیزان وقت گذراندن معمولا ما را مجددا پر انرژی می کند زمانی که شما از سر کار به خانه می روید در واقع زمان بیشتری را با خانواده تان صرف می کنید انرژی می گیرید. این باعث می شود که شما احساس بهتری پیدا کنید ، و همین سبب تغییر حالت شما و دریافت انرژی مضاعف بر سر کار می شود. شما مدیون این خوشحالی هستید ، حسی فوق العاده برای آکسی توسین (هورمون عشق) و دیگر تاثیرات مختلف بر شما .

بخاطر دلایل متعددی ( ترس از دست دادن کار و یا اینکه به عنوان فردی تنبل دیده می شوید ) بسیاری از ما از منافعی که عاید ما می شود استفاده نمی کنیم. استفاده از برخی از این ویژگی ها و منافع ما را در محل کار و خانه پر انرژی می کند. سعی کنید همواره از دیگران کمک بگیرید و به این نکته توجه کنید که همه ما به ان نیاز داریم. پس نتیجه می گیریم که هبتر است کار را در سر کار انجام دهید. اما کلا چگونه باید این کار را انجام داد؟

الف – از نظر روانی خود را برای پایان روز اماده کنید:

زمانی که کارها را به تایم خانه می گشانید شانس اینکه شما در مورد ایمیل هایی که ارسال نکرده اید و یا هر چیزی که قرار است فردا یا در طول کل هفته سرکار انجام دهید ، فکر کنید بسیار بالا می رود. پس قبل از اینکه از سر کار بروید حتما سعی کنید کارهای در دستور کار که روی میزتان قرار دارد را انجام دهید. در هم ریخته نبودن وظایفی که باید انجام دهید کمک می کند تا ذهنی آزادتر داشته باشید همکار من در این باره حرف خوبی می زند:

در هم ریختگی فیزیکی بر روی تمرکز شما تاثیر می گذارد و چون مغز شما در منابع توجه محدود گردیده این مورد می تواند سبب کاهش توجه و ضربه به بهره وری شما می شود.

من معمولا نیم ساعت قبل از اینکه کارم تمام شود کارها را راست و ریست می کنم این فرایند که موارد فیزیکی کاری و دیجیتالی را کنار بزنیم کمک می کند تا از نظر روانی بتوانید بر روی مابقی روز تمرکز کنید.

سازمان دادن وظایف و کار کمک می کند تا ما بتوانیم مغز مان را نیز مدیریت کنیم. من نویسنده هستم و معمولا در خانه کار می کنم پس این برای من بسیار اهمیت دارد که بتوانم مغزم را سازمان دهی نمایم و اگر نتوانم محیط کاری خود را راست و ریست کنم بطور فیزیکی نیز قادر نخواهم بود تا کار خود را رها کنم.

یکی از راه حل های موثر برای کاهش روز کاری تان این است که برای روز کاری بعدی لیست و برنامه کاری بسازید. این کمک می کند تا مطمئن شوید که روز کاری بعدی خود را با برنامه و هدف آغاز می کنید که بدان معناست که شما مدت زمان کمتری را به فکر کردن درباره اینکه چه باید بکنید را اختصاص می دهید و همین سبب تسکین اعصاب شما می شود.

ب- کارهای تمام شده را یادداشت کنید:

اینکه بخواهید انجام هر کاری را که تمام شدن آن را فراموش کرده اید به تاخیر بیندازید کار ساده ای است (!) سوال اینجاست که آیا اصولا برای شما کار کردن چیز خوبی است و از آن لذت می برید و یا اینکه تاکنون شده به کارهایی که انجام داده اید و برای آنها وقت گذاشته اید افتخار کنید؟

قبل از اینکه روز کاری خود را تمام کنید نگاهی به لیست کارهایی که باید انجام می دادید بکنید و کارهای انجام شده را تیک بزنید تا بتوانید در پایان رز احساس بهتری داشته باشید. اگرچه به نظر این کار ساده ای است اما غالبا افتخار کردن به کارهای پایان یافته چیزی نیست که ما معمولا انجام دهیم و حتی ممکن است به مقدار کمی در نظر برخی احمقانه نیز به نظر برسد البته بحث ما در مورد نوشتن مواردی شبیه به این نیست: من عالیم ! من بهترینم! من همه کاره ام و از این دست حرفها که روانشناسان ممکن است بزنند.

این یک واکنس صحیح به روزی است که شما در ان موفق بودید. این کمک می کند تا شما بتوانید اعتماد بنفس خود را شکل دهید و به شما انگیزه تحرک بیشتر برای روز بعدی را می دهد.

unnamed-1024x518-520x263

ج – مراقبت از وقت غیر کاری:

اگر سما وقت صرف این کنید که فردی دارای برنامه شوید مراقب باشید که زمان خود را طوری تنظیم نمایید که بتوانید مدت زمانی را نیز با خانواده خودو یا یک کار شخصی مشخص صرف کنید. از این بازه های زمانی مراقبت کنید و آن را صرف وقت کاری خود نکنید. این باعث خواهد شد که زمان شروع و پایان یک کار خاص را بیاد آورید

این بدان معناست که باید با خود بی تعارف باشید و خود را متعهد به زمانی که اختصاص داده اید بکنید و بهتر است این موضوع را برای خود شفاف کنید که هر چیزی که وصله کار به ان چسبیده باشد ایام تعطیلات شما را خراب خواهد کرد.

اگر تصمیم گرفته اید مدت زمانی را در تعطیلات بسر ببرید در محل کارتان شرایط را طور فراهم کنید که همه بدانند که شما قابل دسترسی نخواهید بود و به زمان بندی گذاشته شده برای استراحت خود نیز متعهد باشید. این می تواند به زمانی که شما قصد دارید کار روزانه خود را ترک کنید نیز تعمیم داده شود. سعی کنید با همه کس خداحافظی کنید! و کاری کنید که انها بدانند برای آن روز کار شما به پایان رسیده است. این اعلام و جلوه فیزیکی از پایان روز کاری سبب می شود تا مغز شما را به هبترین شکل ممکن در مابقی روز کار کند. یک برنامه زمانی شفاف ایجاد نمایید و به آن متعهد باشید و اگر قادر به این کار نیستید در برنامه ریزی خود تجدید نظر و آن را اصلاح کنید تا با شرایط شما وفق پیدا کند.

اگر شما نتوانید به زمان های شخصی خود احترام بگذارید قطعا کسی دیگری را نخواهید یافت که اینکار را برای شما بکند(!)

در پایان کار می خواهم این را بگویم که شخصا تلاش زیادی برای ایجاد تعادل در کار و زندگی خود انجام داده ام اما گویی هیچگاه به آن عمل نکردم. من فقط در مورد آن مشتاقانه صحبت می کنم شبیه چیزی شده که انتظار رسیدن به ان را در آینده دارم! امیدوارم که روزی به آن برسم. احمقانه است نه؟!

همیشه کار زیادی برای انجام دادن هست اما کار بیش از حد یک راه حل نهایی نیست این تنها سبب می شود تا به جنبه های دیگری از زندگی خود آسیب برسانیم به سلامتی خود ، رابطه ها یمان و حتی به میزان خواب خود و تمام این موارد خود باعث می شود تا آینده و شرایط کاری شما بیشتر از پیش در خطر بیفتد.

کارفرماها و یا همکاران شما می دانند که شما یک ماشین ادرای نیستید (حداقل امیدوارم اینگونه باشد!) انها نیز مانند ماشین نیستید آنها نیز فامیل و دوستانی دارند و روابط زیادی را نیز خارج از کار با دیگران دارند. این مهم است که شما خود اهمیت دهید و برخی کارها را فقط برای خود انجام دهید. پس به خودتان اجازه دهید تا به فکر خودتان نیز باشید!

One thought on “کار خود را سر کار تمام کنید: چگونه روز خود را خوب تمام کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *