سامسونگ در هر اندازه ای که فکرش را بکنید تبلت و اسمارت فون برای فروش دارد، اما با ارائه تبلت گلکسی تب اس این شرکت امیدوار است که بتواند با تبلت iPad Air رقابت کند. سامسونگ در این رقابت در مقابل صفحه  LCD رتینای اپل، از صفحه نمایش 10.5 ایچی سوپرامولد بهره گرفته است. هر دو تبلت سبک و باریک هستند. علاوه بر این ساموسنگ برخی نرم اقزاهای منحصربفرد در آستین خود دارد که بر روی تبلت شاخص خود بکار گرفته است، تبلت iPad Air از یک نظر، بسیار خاص، شاخص و برتر به حساب می آید، این تبلت به همراه بیش از  پانصد هزار اپ بهینه شده برای پردازنده پرسرعت 64 بیتی A7 که در یک بدنه آلومینیومی زیبا بسته بندی شده است عرضه گردیده و از این نظر همتا ندارد.

حال باید کدام تبلت را خرید؟ برای کشف این موضوع مقایسه بین این دو تبلت در 9 مرحله مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت با امتیاز بندی آنها به پاسخ این پرسش خواهیم رسید. چیزی که باید به آن توجه کرد اینست که قیاس بدون نظر گرفتن سیستم عامل دوایس های فوق الذکر انجام شده است پس اگر نظر شما بر خرید یک تبلت اندرویدی است باید گلکسی Tab S را با تبلت های هم رده اندرویدی مقایسه کنید اما اگر نظر شما بر خرید تبلتی iOS است نگرانی چندانی ندارید چون کسی با اپل رقابت نمی کند!

1- طراحی:

گلکسی تب اس 10.5 گویی مدل بزرگ شده گلکسی اس 5 است. با این حال این تبلت با ظاهری فلزی به همراه لبه های طلایی و البته تماما پلاستیکی و در ابعاد 9.73 در 6.98 در 0.26 اینج عرضه می گردد.  در جبهه مقابل iPad Air قرار دارد که با بدنه آلومینیومی عرضه اندام می کند. ابعاد این تبلت 9.4 در 6.6 در 0.29 اینچ می باشد و از مقایسه ابعد به راحتی متوجه می شوید که iPad Air کوجکتر با این حال ضخیم تر از گلکسی تب اس است.

design-tab-s

اگر وارد بحث وزن دو تبلت شویم باید خاطرنشان نماییم که گلکسی تب اس با 1.02 پوند (حدود 460 گرم) کمی سبک تر از آی پد ایر با وزن 1.05 پوند است. این مقدار از وزن برای حمل و نگه داری هر دو تبلت بسیار عالی و راحت است.

design-ipad2

وجود اسلات میکروSD بر روی تب اس که تا حجم 128 گیگابایت را پوشش می دهد خیلی عالی به نظر می رسد. تبلت سامسونگ همچنین مجهز به IR Blaster است که با کمک اپ Watch On شرکت سامسونگ می توان به راحتی تلوزیون و دیگر رسانه های ریموت خور را از راه دور کنترل کرد. ای پد ایر از اتصال لایتنینگ بهره می گیرد این در حالی است که سامسونگ از پورت میکروUSB استفاده می نماید.

برنــــــــــده: با وجود اینکه ما خیلی تب اس را دوست داریم اما در زمینه طراحی و جنس بکار گرفته شده،  ای پد ایر محصولی گران تر از 499 دلار جلوه می دهد.

2-صفحه نمایس:

زمانی که تریلر انیمیشن نگهبان کهکشان را در هر دو تبلت پخش کردیم، تفاوت میان آنها بسیار آشکار بود. اما صفحه نمایش سوپر امولد تب اس چه تفاوتی ایجاد می کرد؟ تصاویر در پنل 2500 در 1600 پیکسلی تب اس به مراتب روشن تر از تصاویر در پنل 2048 در 1536 ای پد ایر است. از طرفی صفحه نمایش تب اس شارپ تر از ای پد ایر است (تداخل رنگ روشن و مشکی کمتر) طوری که دیدن گردن شخصیت کارتونی در تب اس واضح تر است. وقتی از نظر علمی روشنایی صفحه نمایش دو تبلت را مورد بررسی قرار دادیم. ای پد ایر با 411LUX در مقابل تب اس با 502LUX قرارگرفت که ثابت می کند هیچ کدام از دو تبلت برای استفاده زیر نور مستقیم خورشید مناسب نیستند.

Firefox_Screenshot_2014-07-18T16-48-32.310Z

همچنین در بحث شاخص رنگ ها، تب اس با 154 درصد وسعت رنگ پردازی sRGB در مقابل ای پد ایر با رقم 99 درصد قرار می گیرد. این ثابت می کند که رنگ پردازی در ای پد ایر به زندگی واقعی نزدیک تر است و از حرارت دادن بی مورد به رنگ ها پرهیز شده است. در بنچ مارک Delta-E به مانند سایر محصولات اپل، ای پد ایر رقم 1.4 را کسب می کند که بسیار به صفر(بهترین رقم برای این شاخص) نزدیک است. این مقدار برای تب اس برابر 3.4 است.

برنـــــده: سامسونگ گلکسی تب اس با صفحه نمایش 10.5 اینچی روشن تر و با ارائه تصاویر بهتر همراه است.

3-صدا:

اپل در تبلت خود از دو اسپیکر بهره گرفته است که در هر دو طرف لایتنینگ تعبیه شده است. طرف مقابل اسپیکرهای دوگانه خود را در بخش بالایی و لبه سمت چپ تبلت تعبیه کرده است.

ipad-tabs-audio

هیچکدام از دو تبلت در زمینه ارائه صدای فوق العاده، خوب عمل نمی کنند. با این حال صدا در هر دو تبلت قابل قبول است اما از نظر کیفیت ای پد ایر باس بیشتر و وضوح بیشتری به همراه دارد در تب اس صدای درام و گیتار به نظر گم شده بود! که ثابت می کرد صدا در ای پد ایر عمیق تر بوده اگرچه که تب اس صدای بلندتری تولید می کند. در تست علمی انجام شده تبلت آی پد ایر تا 67 دسی بل تولید صدا دارد در حالی که این رقم برای گلکسی تب اس برابر 79 دسی بل است که حاکی از صدای بلندتر برای تب اس است.

برنـــــده: اگرچه گلکسی تب اس صدای بلندتری دارد اما اسپیکرهای ای پد  ایر صدای با کیفیت تری تولید می کنند.

4-سخت افزار و عملکرد:

اپل با چیپ 64 بیتی A7 تبلت آی پد ایر را روانه بازار کرده است که تاثیر چشمگیری در تغییر وضعیت لنداسکیپ (خوابیده) به ایستاده و باز شدن سریع اپ ها دارد. اما سامسونگ به سراغ پردازنده 6 هسته ای ساخت خود موسوم به اکسینوس رفته که در وضعیت بسیار عقبی از بسیاری از تکنولوژی های پردازنده قرار دارد. به عنوان مثال برای بازی کردن N.O.V.A.3 در گلکسی تب اس باید چیزی نزدیک به 16 ثانیه صبر کنید این در حالی است که آی پد ایر در کمتر از 6 ثانیه این بازی را روان و راحت باز میکند. در مثال دیگر برای باز کردن اپ دوربین آی پد ایر نزدیک به 2 ثانیه زودتر از گلکسی تب اس اینکار را انجام می دهد. بازی Despicable Me: Minion Rush  در آی پد 2 ثانیه زودتر از تب اس باز می شود.

ipad-tabs-nova3

در بنچ مارک Geekbench 3 که به محاسبه قدرت بهره گیری از چند هسته  پردازنده می پردازد، سامسونگ توانست امتیاز 2775 را کسب کند که این رقم برای آی پد برابر 2694 بود. اما در زمینه گرافیک ای پد در بنچ مارک 3DMark توانسته امتیاز 14850 را در مقابل گلکسی اس تب با امتیاز 13481 کسب کند.

ipad-tabs-3dmark

برنــــده: واضح است که آی پد ایر عملکرد بهتری در زمینه پردازنده دارد. بویژه اینکه نمی توان قدرت پردازنده 64 بیتی آن را نادیده گرفت.

5- اپ استور:

پنهان نیست که در گوگل استور بخشی برای اپ های مخصوص تبلت وجود ندارد اما در اپ استور اپل بیش از 500 هزار اپ بهینه شده برای آی پد وجود دارد. مثلا اپ فیسبوک در گلکسی اس ما را به یاد اپ های موبایل می اندازد واضح است که این اپ قابلیت عریض شدن برای استفاده در تبلت را ندارد و شما بیشتر از فیسبوک و مطالب آن صفحه سفیدی را مشاهده می کنید.

tab-s-apps

بسیاری از اپ های اندوریدی در این زمینه نا امید کننده هستند. البته سامسونگ از قبل برخی اپ ها را در تبلت گنجانده است، Evernote ، Flipboard، Hancom Office Viewer، Netflix همچنین قابلیت سینک (Sync) اپ Hancom  با Dropbox بسیار جالب به نظر می رسد. اپ هایی دیگر چون Remote PC برای کنترل PC و Milk Music برای مرورگری ترانه ها و همینطور مجله اینترنتی Papergarden از جمله اپ هایی هستند که سامسونگ در تبلت لود کرده است.

ipad-apps

اما مصرف کنندگانی که آی پد ایر را می خرند می توانند iLife و iWork را به رایگان دانلود نمایند که شامل اپ های ادیت و نوشتن اسناد و اعداد و همینطور Keynote و iMovie، iPhoto  و GarageBand و… است. اما نباید از قیمت های بالاتر در iTunes غفلت کرد، بسیاری از برنامه های تلوزیونی و سریال ها و فیلم ها در گوگل پلی با قیمت ارزانتری نسبت به اپ استور اپل فروخته می شوند.

برنــده: با تمام تفاصیل اپ استور اپل به دلیل وجود اپ های هماهنگ تر با تبلت براحتی پیروز این قسمت است.

6- دوربین:

اینکه دوربینی با مگاپیکسل بالا داشته باشید همه چیز نیست. اگر باور ندارید بهتر است به عکس هایی که آی پد 5 مگاپیکسلی در مقابل گلکسی تب اس 8 مگاپیکسلی گرفته است نگاهی بیندازید.

tree_comparison

عکس برداری از یک درخت در روزی افتابی در تب اس نماینگر روی مه آلود است! اما در آی پد ایر عکس بسیار عمیق و زیبا افتاده است. اما در نور کم عکس برداری از یک عروسک منجر به عکس برداری خیلی روشن از سامسونگ شد اما در آی پد این روشنایی کمتر بود با این حال در عکس ای پد بهتر می شود شیارهای موهای عروسک را دید. در واقع سامسونگ در اقدامی مصنوعی روشنایی عکس را بالا برده بود اما عکس برداری آی پد طبیعی تر و در بر دارنده جزئیات بیشتر بود.

lowlight-comparison

در زمیه سلفی و ویدئو چت، گلکسی تب اس بسیاری از لکه های پوست را در سلفی زیر ناپدید کرد و شاید همه ما عاشق چنین چیزی باشیم! اما به نظر سامسونگ چهره را در فوکس اصلی قرار داده است، اما اپل عکس واقعی تر می گیرد و جزیئات اطراف نیز در آن مشهودتر است. در این زمینه نیز به نظر سامسونگ عکس ها را دستکاری می کند.

selfie_comparison

برنده: آی پد برنده این بخش است زیرا عکس هایی می گیرد که مناظر و ما را در وضعیت طبیعی تر و بهتری نشان می دهد

7- باتری:

در وضعیت مشابه تست هایی انجام شده که نشان می دهد که باتری  آی پد ایر در حدود 9 ساعت و 30 دقیقه دوام می آورد این در حالی است که تب اس در مدت کمتر و در حدود 8 ساعت و 57 دقیقه روشن مانده است. البته اختلاف زیاد نیست بخصوص اگر بزرگ تر بودن تب اس را در نظر بگیرید.

ipad-tabs-battery

برنـــده: اگرچه که باید بزرگتر بودن تب اس را در نظر گرفت با این حال ای پد در وضعیت بهتری قرار دارد.

8- ویژگی های منحصربفرد:

 بدیهی است که سامسونگ به مانند دیگر محصولات خود، گلکسی تب اس را با مجموعه ای از ویژگی ها و اپ های خاص عرضه کرده است. استفاده از ساید سینک 3 (SideSync 3.0) که نمونه ای از یک اسمارت فون گلکسی مجازی را در تبلت شما تداعی می کند. در واقع این اپ قابلت به اشتراک گذاری فایل بین اسمارت فون و تبلت گلکسی شما و همچنین دریافت تماس های اسمات فون  بر روی تبلت را فراهم می سازد. به این معنا که شما می توانید تماس های روی گوشی خود را در تبلت پاسخ دهید.

2515692_tinhte.vn-sidesync-1

سامسونگ همچنین قابلیت اسکن اثر انگشتی را که در گلکسی اس 5 بکار برده بود در این تبلت نیز استفاده کرده است که قابلیت ماندد اس5 از طریق کلید هوم (Home) قابل دسترس است که از قَبَل آن، شما قابلیت باز کردن تبلت و حتی پرداخت دلاری تحت سیستم پی پل را می یابید.

tab_s_features

ویژگی دیگر این تبلت،این است که قشر خردسال را پوشش می دهد. سامسونگ گلکسی تب اس را به Kids Mode مجهز کرده است. البته آی پد نیز به چنین قابلیتی مجهز است(Parental Controls) اما در سامسونگ این محیط کارتونی تر و با ارائه چند اپ مخصوص کودکان همراه است. در Kids Mode کودکان می توانند از استور مخصوص خود بازی ها و برنامه های کودکانه را دانلود نمایند و والدین حتی می تواند بر روی این حالت زمان نیز تعیین نمایند.

ipad_air_features2

در طرف مقابل ای پد قرار دارد اما ای پد به مانند گلکسی تب اس دارای برنامه های متعدد نیست. آی پد مجهز به Siri که به مانند گذشته از طریق تکلم بسیاری از نیازهای شما را پوشش می دهد از جمله نتایج مسابقات، پیدا کردن جایی برای غذا خوردن، مسیریابی ، آب و هوا، چک کردن ایمیل و روشن کردن بلوتوث و …. البته در این نسخه از سیری صدا مردانه نیز بیرون می آید!

برنـــده: واضح است که گلکسی تب در این زمینه خیلی بهتر عمل کرده است و تعداد بیشتری ویژگی های منحصر بفرد به همراه دارد.

9-لوازم:

هر دو تبلت دارای کاورهای مخصوص خود هستند که پیش روی هر خریداری قرار داده می شوند اما کدامیک عملکرد بهتری دارند؟ در مورد آی پد ایر شما می توانید اسمارت کاور را با 39 دلار و یا لیدر اسمارت کیس را با 79 دلار خریداری نمایید. هر دو نوع کاور در شش رنگ مجزا در دسترس هستند و هر دو از نظر راحتی در استفاده چون تایپ و نگه داری تبلت هر دو نوع عالی هستند.

ipad-air-accessories1

گلکسی تب نیز در دو نسخه سیمپل کاور به قیمت 39 دلار و بوک کاور به قیمت 69 دلار در این عرصه فعالیت می کند که هر دو نسخه در پنج رنگ در دسترس هستند. تغییر در زوایای آن کمتر، بصری تر از حالت هایی است که آی پد ارائه می دهد. از طرفی سامسونگ کیبرد جداگانه ای را برای تبلت ارائه می دهد که قابلت گیره شدن به کاور را دارد و اینگونه طرحی بیشتر شبیه به یک لپ تاپ را به خود می گیرد. اپل در این زمینه فعالیت خاصی نداشته اما قابلیت و لوازم ثالث زیادی برای الحاق به تبلت آی پد وجود دارد از الحاقات صفحه نمایش تا کاورهای مقاومتی و کیبرد و …. و به نظر در زمینه الحاقات و لوازم جانبی آی پد جایگاه بهتری دارد.

tabs_accessories

برنــده: اپل ای پد ایر به دلیل داشتن لوازم جانبی متنوع و بیشتر و زوایای دید بهتر در کاورها و استفاده آسانتر از آنها نمره بهتری از تب اس را بدست می آورد

ipad-air-tab-s-scorecard

همانطور که می بینید آی پد توانسته از 9 نمره، 7 نمره را از آن خود کند که شامل طراحی، صدا، عملکرد، اپ و لوازم جانبی و عمر باتری است. دوربین پشتی ای پد نیز خیلی بهتر از تب اس است تب اس نیز در زمینه ویژگی ها و بویژه Kids Mode بهتر از آی پد عمل کرده است. همه این موارد ثابت می کند ای پد ایر برنده این رقابت است و بهتر است شما نیز به سراغ این تبلت بروید. البته اگر برای شما سیستم عامل نیز مهم است بحث مقایسه این دو تبلت کلا منتفی است. ای پد ایر 499 دلار و تب اس نیز با همین قیمت فروخته می شود.

ipad-tab-s-verdict

16 thoughts on “آی‌پد ایر یا گلکسی تب اس؟ کدام تبلت؟

  1. زکریا گفت:

    قیمت ها میاد ایران متفاوت میشه
    هرکدوم مردم بهتر پسندیدند بازم گرونتر میشه
    سیستم عامل و اسم و رسم هم باعث گرونی به دلیل مردم پسندی میشه
    این تنها مقایسه و نقدی بود که تو اینترنت از اول تا حالا خوندم مورد تایید من بود همه مقایسه ها به نظرم خوب نیستند ولی این مقایسه واقعا خوب بود دستت درد نکنه

    1. kia گفت:

      بله اگه منم طرفدار اون اپل متکبر بودم که فقط اسمش معتبره همینو میگفتم . اون کسی هم که نقد کرده کاملا معلومه حسادت کرده . شما برو از لگ های ایپد ایرتون بپرس . واقعا که

  2. amin گفت:

    مثل اینکه فقط نظرای موافق رو تأیید می کنید !

  3. amin گفت:

    چرا نظر من نمایش داده نمیشه!!

    1. علیرضا بنی زمان گفت:

      پس چرا الان نمایش داده شد؟

  4. احمدي گفت:

    با سلام
    من هی آیپد دارم. ای کاش تؤید مقایستون می گفتید که آیپد چه محدودیتها هایی در ارتباط گرفتن با سایر گوشی ها و تبلت ها داره…
    و اینکه نرم أفزارهای اپل به مراتب کمتر از اندوید است…

  5. امير گفت:

    شما به این مضو ع اشاره نکردید که اپل محدو دیت داره یعنی هر یک سال ونیم با ید تبلت یا گوشی رو برای اینکه دو باره ازش استفاده کنی باید مبلغ با لای بدی در صو رتی که اندروید نیا ز به پول زیادی دادند نداره ؟ وتازه وقتی از کسایی که دارنش میگی نظرت چیه در مورد ایپد ایر میگن سرعتش پای یین صفحه نمایشش چشم کور میکنه فلاش نداره شکاف میکرو اس دی نداره بازی هاش ونرم افزار هاش کم هستند اگه ویروس هم بگیره اشهدش خوندس لطف کنید جواب دهید

  6. پرهام گفت:

    سلام ببخشید اینم شد نمره دهی تو امتیاز آخر گفتید سامسونگ بیشتر کار کرده ولی بعد امتیاز رو دادید به ایپد واین کل امتیازدهی رو میبره زیر سوال البته نظرات شما یک جلنبه از روی حسادت بود نسبت به تب اس بزور می خواهید به ایپد نمره بدید!!!!!!

    1. علیرضا بنی زمان گفت:

      اینا همش دروغه من هم آیپدAir دارم هم تب اس ولی تب اس 10.5 یک سر گوردن از همه لحاظ بالاتره این که می خوان الکی به آیپد امتیاز بدن..??????

  7. احسان گفت:

    کاملا معلوم بود از حرفاتون که میخواید اپل رو به زور توو پاچه مردم کنید…!
    من تب اس 8.4 دارم و هیچ چیزی جز دروغ توی صحبتاتون..ندیدم
    متاسفم

  8. محمد گفت:

    واقعا برای نقد کننده متأسفم
    اینکه اپل محمدودیت های بالایی داره و اینکه با سرعت کمتری برنامه ها از اپ استور دانلود میشن و فقط یک مارکت سیبچه برای سیستم عامل ای او اس هست……..
    در ضمن برادرم اینجا ایرانه نه لندن که مقایسه میکنی…….

  9. محمد گفت:

    در ضمن فقط و فقط اپل از یک درگاه به دیوایس دیگه متصل میشه ولی سیستم عامل اندروید اپن سورسه و قابلیت برنامه نویسی و متن باز هستش

  10. mamal گفت:

    اینارو بیخیال فقط ایپد ایر دو نسخه شصت و چهار گیگابایتی و نسخه سیم کارت خورش خواهشا. اول. مشخصات اونو ببینید بعد نظر بدید که سامسونگ بهتره باشکر

  11. عباس گفت:

    اصلا قابل قیاس نسیتن خدایی تب اس خیلی بهتره

  12. عرشیا گفت:

    همش دروغه فقط گلکسی تب اس . من خودم 6 ماهه که دارم اصلا مثل روز اولشه هیچ تغییری نکرده.??

  13. نیلوفر گفت:

    هر مارکی جز اپل فقط یک شوخیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *