از لفظ آنر 8 که بگذریم باید بگوییم که هواوی به طور عمده ای از ژن و DNA گوشیِ پرچم دار P9 در طراحی و ساخت آنر 8 بهره برده است. هواوی سعی کرده آن مواردِ اشکال دارِ موجود در P9 را در آنر 8 بر طرف کند و گوشی بهتری را نسبت به P9 در دسترس عاشقان محصولات هواوی قرار دهد. P9 که همین چند ماه پیش عرضه شد یکی از برترین گوشی هایِ ساخت هواوی بود که هم از نظر تجهیزات و سخت افزا و هم از نظر ساخت، نوآوری هایِ تازه ای داشت. این گوشی همچنین با تبلیغات گسترده روبرو بود و دو بازیگر مطرح هالیوودی وظیفه تبلیغ P9 را بر عهده داشتند. از نظر سخت افزار و صفحه نمایش آنر 8 نسبت به نمونه های قبلی تفاوت چندانی نکرده و از همان صفحه نمایش 5.2 اینچی فول HD بهره گرفته. قلب تپنده آن نیز از چیپست شرکت کرین می باشد. هر دو مدل 32 و 64 گگیابتی آنر 8 با 4 گیگابایت رم عرضه شده اند که در نوع خود جالب توجه است.

بخش بسیار بسیار! قابل توجه در آنر 8 موضوعِ بکارگیری دو دوربین اصلی است هر چند که این دو دوربین محصول شرکت لایکا نیستند اما بکار گیری دو دوربین در این گوشی نیز نشان دهنده رضایت مهندسان چینی هواوی از چنین ساختاری است. ترکیب این دو دوربین باعث خلق عکس هایی شفاف و روشن تر در مناطق کم نور است.

چیپست کرین در ترکیب با این دوربین ها قادر به فیلم برداری با کیفیتِ 4K نیست و این یکی از معایب این چیپست است که می توانست با مدل اسنپدراگون 820 جایگزین شود. در ادامه نگاهی به طراحی و کیفیت ساخت، صفحه نمایش و سخت افزار، باتری و دوربین گوشی خواهیم داشت پس با پارسیش همراه باشید:

مشخصات آنر 8

  • صفحه 5.2 اینچی 1080P LTPS با تراکم پیکسلی 423ppi
  • چیپست هشت هسته ای HiSilicon Kirin 950 که شامل 4xCortex-A72 @ 2.3GHz plus 4xCortex-A53 @ 1.8GHz بوده. Mali-T880 MP4 GPU; 4GB of RAM
  • دارای حافظه 32 و 64 گیگابایتی
  • اندروید 6 مارشمالو با رابط کاربری Huawei EMUI v4.1
  • دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی رنگی و مونوکروم. f/2.2 دیافراگم ; 1080@ 60fps ضبط ویدئو
  • دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 با ضبط ویدئویی 1080p و قابلیت سلفی واید
  • هایبرید بودن سیمکارت و درگاه میکرو SD
  • ارتباطات: Cat. 6 LTE (300/50Mbps); dual-band Wi-Fi a/b/g/n/ac, Wi-Fi hotspot, Wi-Fi Direct; Bluetooth 4.2 LE; NFC; GPS/GLONASS/Beidou; USB Type-C
  • باتری 3000 میلی آمپری رپید-شارژینگ

آنباکسینگ

آنر 8 در یک جعبه شسته رفته و جمع و جور جا داده شده و ملزوماتی همچون هدفون شبیه به Ear Pad آی فون و همینطور USB type C در کنار شارژر با قدرت 9 ولت/2 آمپر قرار داده شده. شارژر با این قدرتی که دارد توانایی شارژ سریع را فراهم می آورد.  گوشی دارای ابعادی 145.5 در 71 در 7.5 میلی متر می باشد. این ایعاد بسیار نزدیک به P9 است. وزن آنر 8 تا 9 گرم بیشتر از P9 است (153 گرم) که البته در مقایسه با P9 به هیچ وجه قابل احساس نیست و می توان گفت دو گوشی وزنی برابر دارند.

honor-8-unbox-1

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی آنر 7 اولین گوشی تمام فلزی هواوی محسوب می شد که یک گوشی سخت جان با زیبایی منحصربفرد بود. اما در آنر 8 در بسیاری از مسایل شاهدِ کپی برداری از P9 هستیم، با این حال همچنان رگه هایی از طراحی یونیک و یگانه، که در آنر دیده می شده، در این گوشی نیز حفظ گردیده. گوشی هایِ آنر معمولا براق ترین و جذاب ترین گوشی های هواوی محسوب می شوند و آنر 8 نیز از این قاعده مستثنی نبوده.  این گوشیِ درخشان و زیبا ترکیبی از فلز و شیشه دارد و مدل آبی-کاربنی آن بسیار دلنشین است و حسِ خوبی را منتقل می کند.

فریم گوشی تنها جایی است که هواوی، تصمیم به بکارگیری فلز گرفته. شاسیِ گوشی به طور ماهرانه ای خمیده طراحی شده و جای گرفتن آن در دست بسیار دلپذیر است. صفحاتِ نمایش از نوع با لبه یِ 2.5D می باشد که به طور ماهرانه ای به فریم فلزی جوش خورده تا جایی که می توان این دقت در اتصال فلز و شیشه را در گوشی هایِ پرپم دارِ پر رونق بازار دید. شیشه های دو طرفِ گوشی به طورِ وحشتناکی جاذب اثر انگشت و لک هستند و هر از چند گاهی باید آنها را پاک کنید.

huawei-honor-8-hands-on-2-970x647-c

بخش روبرویی گوشی ظاهری بیزنس واری دارد اما بخش پشتی آن کمی زیباتر به نظر می رسد. مثلا دوربین های دوگانه در پشت گوشی به کار برده شده دارای درز برجسته نبوده و سطح دوربین با سطح پنل پشتی یکسان بوده و خبری از بیرون زدگی دوربین نیست که خیلی جالب و البته منحصربفرد به نظر می رسد. دوربین به همراه دو فلاش LED در بخش بالاییِ پنل پشتی جا داده شده . در زیر آنها و در وسط پنل پشتی، اسکنر اثر انگشنت دایره ای وار قرار گرفته. این اسکنر از نوع Always-on بوده و سرعت بالایی در پاسخگویی به خواندن اثر انگشت دارد. این اسکنر می تواند نقش کلید را نیز بازی کند! در واقع می توان برای سه حالتِ: یکبار فشردن، دو بار فشردن و فشردن و نگه داشتن، اکشن هایی تعریف کرد و اپ ها و یا عملیات های دلخواهمان را برای این اکشن ها ثبت کنیم.

اگر از نزدیک به گوشی خیره شویم یک الگوی جالب شبیه به خط های اثر انگشت می بینیم که بسیار زیبا و چشم نواز به نظر می رسد و از آنجا که اثر انگشت روی بدنه گوشی می ماند شاید این طراحی بتواند تا حدودی استتاری برای این موضوع باشد.

huawei-honor-8-hands-on-1-970x647-c

در بالای صفحه نمایش 5.2 اینچی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی، خروجی صدا گوشی و سنسورهای مختلف محیطی و مکانی قرار گرفته اند. همچنین چراغ نوتیفیکیشن در زیر مشبک خروجی صدا جا داده شده اما به راحتی قابل مشاهده است. در پایین صفحه نمایش صرفا لوگویِ آنر دیده می شود.

در لبه ی سمت چپ، سیمکارت و درگاه میکرو SD قرار گرفته که برای مدل های دو سیم کارته هایبرید بوده به این معنا که می توان به جای میکرو SD از سیمکارت دوم استفاده کرد. کلیدهای فلزی صدا و پاور در سمت راست واقع شده اند. در لبه بالایی گوشی، IR Blaster (مادون قرمز)، میکروفون دوم قرار داده شده اند. در لبه زیرین نیز درگاه USB Type-C در کنار جک هدفون و اسپیکرهای مشبک وار گوشی قرار دارد. میکروفون اصلی نیز در زیر این طرح مشبک وار جا داده شده.

آنر 8 دو سنسور 12 مگاپیکسلی در پشت دارد که یکی استاندارد و رنگی و دیگری بصورت مونوکروم یا سیاه سفید فیلم برداری می کند. ترکب این دو دورربین برای خلق تصاویر با نور و عمق بیشتر و کاهش نویز بسیار عالی است. همانطور که گفته شده سنسور اثر اگشت در بخش پشتی جا داده شده.

honor-8-unbox-6

صفحه نمایش

انر 8 همانطور که وعده داده بود از یک صفحه نمایش IPS LTPS استفاده کرده که داری کیفیت 1080p است که اگرچه قدیمی به نظر می رسد اما تلفیق آن با تکنولوژی  LTPS باعث شده تا تراکم پیکسلی 423ppi ایجاد گردد که در نوع خود بی نظیر و عالی است. صفحه نمایش LTPS باعث شده که نمایش رنگ های مشکی غلیظ تر و وسعت و طیف رنگ ها هم بالاتر از حد یک صفحه نمایش IPS باشد. صفحه نمایش با لبه های 2.5D بکار گرفته شده اما متاسفانه در مشخصات گوشی چیزی بعنوان محافظ صفحه نمایش گوشی (به مانند گوریلا گلس که در اکثر پرچم دارن برای حفاظت از شیشه بکار برده می شود) ذکر نشده. طی بررسی های انجام شده قابل تایید است که خط و خش روی صفحه به آسانی شکل می گیرد پس می توان بر این خساستِ هواوی در بکارگیری شیشه محافظ انتقاد داشت.

honor-8-unbox-3

صفحه نمایش P9 تا حدودی روشن تر از آنر 8 است (500 نیت نسبت به 460 نیت). مینیمم روشنایی نیز به 1.6 نیت می رسد که برای مواقع بسیار تاریک، بکار می آید. کنتراست 1243:1 بسیار عالی و بهتر از P9 است. حالت روشنایی صفحه کمی مشکل دارد و توانایی تشخیص مناسب محیط را ندارد. البته ممکن است مشکل از حسگرهای محیطی باشد اما به نظر می رسد مشکل نرم افزاری بوده و هواوی در آپدیت های بعدی باید آن را اصلاح کند.

دقت رنگ ها در صفحه نمایش طبق شاخص DeltaE برابر 7.5 است که تقریبا به مانند گوشی P9 است. برخی از صفحه نمایش های گوشی های پیشرفته و پرچم دار نیز دقت رنگ بدتر از این هم داشتند اما این مقدار دقت رنگ چندان جالب نیست آنهم زمانی که شرکت هایی مثل اپل، سال به سال خطای رنگ صفحات خود را به صفر نزدیک می کنند. بهتر است بدایند DeltaE هر چه به صفر نزدیک تر باشد نشان دهنده دقت رنگ بهتر است. آنر 8 در برابر نور خورشید نیز تست شده و می توان آن را در دسته غیر امولدی ها (امولد: نوعی صفحه نمایش که بیشتر توسط سامسونگ بکار گرفته می شود)، در جایگاه یکی از بهترین ها قرار دارد.

huawei-honor-8-hands-on-6-970x647-c

باتری

انر 8 داری باتری 3200 میلی امپری است. این باتری از شارژر 9 ولتی/2 امپری پشتیبانی می گیرد لذا شاهد شارژ سریع گوشی خواهیم بود تا جایی که 40 درصد باتری در 30 دقیقه پر می شود. امتیارزی که  سایت GSMArena به این گوشی داده 63h است. این عدد برای نوت 7 برابر 90h و د ر گلکسی اس 7 اج بالاتر از 92h است. باتری گوشی های نوت 7 و اس 7 به ترتیب 3500 و 3400 میلی امپر است اما این گوشی ها به نحوی کانفیگ شده اند که مصرف بهینه تری در بخش باتری دارند. اگر از دو سیمکارت honor 8 استفاده کنید اوضاع باتری کمی بدتر می شود. پاور سیوینگ POG به عنوان بخش مرکزی بهینه سازی مصرف باتری، می تواند کیفیت صفحه نمایش را به 720p کاهش داده و در مواقع بازی نیز مصرف را کم کند.

honor-8-unbox-10

عملکرد

قلب تپنده ی آنر 8 چیپست کرین 950 می باشد. این عدد بسیار نزدیک به کرین 955 بکار گرفته شده در P9 است و از نظر عملکرد نیز پاور  و قدرتِ تقریباً برابری دارند. این نزدیکی در چیپست باعث شده تا این گوشی ها، در رده بندی ها تقریبا در کنار یکدیگر باشند. کرین 950 یک CPU هشت هسته ای که شامل 4 هسته کورتکس A72 با سرعت 2.3 گیگاهرتز   (که در کرین 955 کورتکس A72 سرعتی تا 2.5 گیگاهتر دارد) و چهار هسته کورتکس A53 که سرعتی برابر 1.8 گیگاهرتز دارد که دقیقا همان چیزی است که در کرین 955 بکار گرفته شده. GPU چهار هسته ای و از نوع maliT-880-MP4 می باشد. آنر 8 هر دو مدل 32 و 64 گیگابتیی را با 4 گیگابایت رم عرضه می کند. به طور معمول گوشی های با فضای ذخیره سازِ کمتر، از رم کمتری نیز برخوردارند (مثلا گوشی با حافظه 32 گیگابایت 3 گیگابایت رم و 64 گیگی دارای 4 گیگ رم می باشند).

عملکرد هسته A72 در بنچ مارک GeekBench3- One Core در مقایسه با اسنپدارگون 820 ضعیف تر است اما در Muti Core اوضاع متفاوت بوده و مدل آنر 8 و P9 عملکرد بهتری در بنچ مارک GeekBench3 از خود نشان می دهد، لذا آنر 8 بالاتر ار گوشی های چون اس7 و یا وان پلاس 3 قرار  می گیرد.

huawei-honor-8-hands-on-9-970x647-c

در بنچ مارک Antutu 6 اوضاع به نفع اس 7 و وان پلاس 3 می باشد و این گوشی ها، عملکرد بهتری در ساختار کلی (پردازنده – رم – حافظه و..) دارند.

آنر 8 با یک سخت افزار قوی توانسته خود را در لیست پرچم داران هواوی قرار دهد. کرین 950 شاید عالی ترین چیپست بازار نباشد اما برای honor 8 که صفحه نمایش 1080p دارد مناسب به نظر می رسد. پاور سیوینک ROG در مواقع حساس می تواند مصرف سخت افزاری را کاهش داده و کیفیت صفحه نمایش را تا 720p تغییر داده و در مصرف انرژی صرفه جویی کند.

دوربین

به مانند P9، انر 8 دارای دو دوربین 12 مگاپیکسلی بوده که یکی به طور عادی، عکس های تمام رنگی می گیرد و دیگری از نوع مونوکروم می باشد که عکس های سیاه سفید می گیرد. این دوربین ها دیگر از نوع لایکا نبوده که خود محدودیت هایی ایجاد می کند. مثلا دیگر خبری از حالت های فیلم برداری  Vivid  و Smooth نیست هر چند که هواوی خود روش های مختص به خود را برای بر طرف کردن این کاستی ها به کار گرفته. دوربین مونوکروم فاقد فیلتر بایر بوده که البته صرفا برای دوربین رنگی مهم است.

سنسور مونو کروم برای عکس برداری و فیلم برداری برای افزایش روشنایی تا سه برابر بیشتر در مناطق تاریک بدرد بخور است و باعث ارتقای روشنایی و کیفیت عکس ها می شود. مکانیزم دوربین به این شیوه است که زمانی که عکس سیاه سفید در کنار عکس های رنگی گرفته می شود دوربین به طور هوشمند آنها را تلفیق کرده و عکس هایی روشن تر و البته عمیق تر می گیرد. دوربین دارای حالت مانوال است که امکان عکس برداری های RAW و فوکوس دستی را می دهد و می توان سرعت شاتر و همینوزر ISO و برخی دیگر از آپشن ها را به راحتی تغییر داد.

honor-8-unbox-5

رابط کاربری Pro Camera بسیار راحت بوده هر چند که باید طرز کار با آن را به خوبی یاد بگیرید. تمام آپشن های دوربین در منوهایی مخفی شده اند که با اسوایپ و کشیدن این منوها به داخل صفحه، گزینه مورد نظر را انتخاب می کنیم. شاید در ابتدا گیج کننده به نظر برسد اما خلوتی صفحه به این گیج شدن می ارزد! در منوی اصلی ویژگی های عکسی برداری مانند Photo، HDR ، بیوتی و Paint Lighting جا داده شده اند. همچنین یک منوی تنظیمات پیشرفته وجود دارد که با اسوایپ از بالا قابل دسترسی است.

از آنجایی که صبحت از عکس های سیاه و سفید شده، برخی از نمونه های گرفته شده با این حالت را در زیر می بینید که در صحنه های با نور کم نویزهایی در عکس ها دیده می شود که بیشتر از P9 است (البته طبیعی است چرا که مارک دوربین P9 لایکا می باشد و کیفیت بهتری دارد) با این حال کیفیت عکس ها بسیار عالی است:

b-w-simple-honor8

علت اصلی بکار گیری دوربین دوم، عملکرد بهتر در شرایط کم نور است. این دوربین های سیاه سفید، فاقدِ فیلتر RGB بوده که باعث عبور نور بیشتر شده که خود دلیلی است بر کاهش نویز. این عکس هایِ با نویز کمتر با عکس رنگی میکس شده و نتیجه آن عکس هایی با نویز بسیار پایین است. علاوه بر این دو سنسور دوربین باعث شده تا گوشی بتواند فاصله سوژه را محاسبه کند که بخش مهمی از اتو فوکوس هایبرید هواوی محسوب می شود که اجازه می دهد عمق سابجکت تشخیص داده شود. این دوربین ها در ترکیب با هم عکس هایی فوق العاده زیبا با بک گراندهایِ دی فوکوس شده می گییرند که با عنوان بوکه (Bokeh) معرفی شده اند:

honor-8-camera-samples-10

در هنگام عکس برداری بوکه، می توان عکس ها را زنده و قبل از شات دید و در صورتی که از فوکوس آن راضی نیستید می توانید فوکوس آن را تغییر دهید و عکس هایی نیوک خلق کنید.

در حالت لایت پنتیگ کیفیت عکس ها به 8 مگاپیکسل کاهش می یابد که شامل چهار طرح متفاوتاز جمله گرافیتی و … است که در تاریکی شب جلوه های زیبایی به نور پردازی ها، چراغ خانه ها و اتومبیل ها می دهند.

honor-8-camera-samples-18

عکس های گرفته شده در مناطق تاریک توسط دوربین آنر 8 بسیار عالی و با حداقل نویز است:

honor-8-camera-samples-19

عکس برداری در نور روز بسیار درخشنده است. دوربین 12 مگاپیکسل رنگی، جزئیات بسیار بالایی را در در کنار رنج دینامیکی بالا، به رخ می کشد هر چند که وسعت نویز در آن متوسط است. حالت HDR آن باعث غنای رنگ و روشنایی می شود:

honor-8-camera-samples-14 honor-8-camera-samples-17

حالت پانورمای آنر 8 یکی از بهترین هاست که بصورت اتوماتیک بین حالات پرتره و لند اسکیپ سوییچ می کند. زمانی که عکس را به صورت پرتره می گیرد عکس های پانارومیک با کیفیتیی بالغ بر 3000 پیکسل (30 مگاپیکسل) عکس برداری می شوند. کیفیت این عکس های پانارومایی بسیار عالی است.

عکس زیر اختلاف عکس برداری شبانه آی فون و آنر 8 را نشان می دهد. واضح است که honor 8 عکسی روشن تر و با نویز کمتری گرفته.

www-gizdev-com_2016-09-18_22-13-22

به سراغ ددوربین سلفی می رویم. این دوربین 8 مگاپیکسلی بوده و عکس هایی با اندازه 3264*2448 پیکسل می گیرد. لنز آن دارای دیافرگم f/2.4 است که برای مناطق کم نور خیلی جالب نیست اما در مناطق روشن دوربین بخوبی عمل کرده. دوربین حالات زیباسازی را بکار میگرد مثلا لکه های صورت را حذف می کند. رنگ و کنتراست این دوربین راضی کننده است.

قابلیت فیلم برداری دوربین در حد 1080 بوده و متاسفانه خبری از فیلمبرداری 2160 نیست.

honor-8-unbox-4

نتیجه گیری

واضح است که شرکت چینیِ هواوی دوربین های لایکا را از P9 حذف کرده و به گوشیِ آنر 8 رسیده! این کار باعث شده تا قیمت دوربین تا 150 یورو کاهش یابد و این به نفع خریداران است و آنها می توانند با نبودِ لایکا نیز زنده بمانند! این گوشی کمی از رقبا عقب تر است بویژه در صفحه نمایش و کیفیت فیلم برداری اما از جهاتی همچون طراحی زیبا و درخشان، عکس برداریِ و … بسیار عالی عمل کرده تا جایی که در بحث دوربین حتی از آی فون 6اس پلاس بالاتر رفته.

ویژگی های اصلی

  • طراحی اعلا، درخشان و زیبا اما… در معرض اثر انگشت.
  • صفحه نمایش LTPS باعث بهبود کنتراست و نمایش رنگ ها در حدی بالاتر از حد متوسط شده اند. روشنایی گوشی تا 460 یت بالا می رود که عالی است. این صفحه در زیر نور خورشید نیز به خوبی از عهده ی نمایش محتویات بر می آید اما …. روشنایی اتوماتیک آن مشکل دارد.
  • باتری در حد متوسط است پس…. باید به فکر یک پاور بانک باشید.
  • پردازنده از نوع Kirin 950 بوده که اگرچه بد نیست اما … در سوییچ کردن بین اپ و بازی ها ممکن است دچار تاخیر شود.
  • کیفیت صدای پخش شده از اسپیکر و هدفون ها عالی است.
  • دوربین دو گانه باعث شده تا عکس هایی با رنج دینامیکی، رنگ و روشنایی بالا تهیه شود. به جرات می تواند دوربین آنر 8 یکی از بهترین دوربین هایِ گوشی های همراه است …. اما امکان ضبط ویدئو با کیفیت 4k را ندارد.
  • کیفیت دوربین سلفی با 8 مگاپیکسل به نظر کافی به نظر می رسد.

معایب گوشی

  1. عدم فیلم برداری 4K یا 2160 پیکسل
  2. عدم بکارگیری محافظ صفحه نمایش همچون گوریلا گلس
  3. هایبرید بودن درگاه میکرو SD با سیم کارت دوم
  4. باتری غیر قابل تعویض

4 thoughts on “هواوی آنر 8 ستاره ای درخشان از مشرق زمین

  1. از این تم سفیدی که در محصولات هواوی هست، خیلی خوشم میاد. اولین گوشیم پی 8 بود و واقعا حس داشتن آیفون رو از لحاظ ظاهری برام تداعی میکرد.

  2. بهنام گفت:

    هواوی و چین دارن کل دنیارو تسخیر میکنن!

  3. عدالت گفت:

    بسیار شبیه ایفون است از لحاظ ظاهری برای کشانی که توانایی خرید ایفون را ندارد گزنه مناسبی است این گوشی من خودم ظاهر ایفون رو خیلی دوست دارم امید است که حداقل بخشی از کارایی ایفون را نیز داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *