بررسی سامسونگ گلکسی S7 نباید خیلی کارِ سختی باشد چرا که این محصول تازه، فرق چندانی با خَلَف سابق خود یعنی گلکسی S6 ندارد. گلکسی S6 طرحی جدید و جسورانه در صنعت موبایل سازیِ کمپانی سامسونگ بود که به لطف طراحی فلزی و شیشه ای، در عین قدرت سخت افزاری، زیبایی منحصر بفردی را نیز به رخ می کشید. در واقع گلکسی S6 را می توان بزرگترین گامِ سامسونگ برای نزدیک شدن به اپل و آی فون دانست. اما این لوکس شدن هزینه هایی به همراه داشت. از جمله این نقص ها می توان به حذف قابلیت هایی چون میکرو SD و مقاومت در برابر آب اشاره کرد. در S7 سامسونگ سعی کرده تا ویژگی دو نسل قبلی خود یعنی S5 و S6 را بکار گیرد تا محصولی جذاب تر و البته کاربردی تر ارائه کند. حقه ایی هوشمندانه که احتمالاً سامسونگ آن را برای تضمین فروش S7 رو کرده. بازگشت به چیپِ کوالکوم یکی از شگفتی هایِ رونمایی S7 بود آنهم بعد از اینکه چیپ اگزینوس 7420 به موفقیت هایی حیرت آور در بنچ مارک ها نایل آمد. دوربین سریعِ دوال-پیکسل و آخرین ورژن اندروید از موارد دیگری است که S7 را به هیولایی دوست داشتنی بدل می کند. اگر می خواهید در جریانِ جزئیات بیشترِ نوعِ طراحی، دوربین، سخت افزار و نرم افزار گوشی قرار گیرید، بررسی و نقد گلکسی S7 از پارسیش را دنبال کنید:

طراحی: سراسر فلز و شیشه

در نگاه ابتدایی اولین چیزی که خواهید گفت این است که: این همان S6 است! اما وقتی گوشی را در دست می گیرد، خواهید یافت که سطح فلزی-شیشه ای گوشی به طور حرفه ای تری جلا خورده. اسکنر اثر انگشت در جلوی گوشی و بر روی کلید Home جا خوش کرده که لبه ای فلزی دورتادور آن را پوشانده. دوربین 12 مگاپیکسلی پشتی نیز همچون گذشته کمی بیرون زدگی دارد که البته این برون زدگی، کمتر از S6 است.

سامسونگ حتی با الهام گیری از نوت 5 ناحیه منحی وارِ پشت گوشی را نیز در گلکسی S7 بکار برده که ضمن جذاب تر کردن آن، سبب شده تا نگه داشتن گوشی در دست ساده تر و راحتر شود. همچون گذشته سامسونگ با بکارگیری کلید های سخت افزاری در گوشی، امکان بک کردن و باز کردن منوها را بصورت فیزیکی فراهم ساخته. این برای افرادی همچون من که از کلیدهای مجازی روی صفحه نمایش تنفر دارند بسیار عالی است.

aswAsw2d

حالت رویایی و معجزه وارِ گلکسی S7 در بخش میکرو SD و خاصیت ضد آب بودن آن نهفته است. در واقع شرکت کره ای با بکار بردن یک واشر پلاستیکی خاص در اطراف درگاه USB و میکرو SD و سیم کارت، آنهم تحت استاندارد IP68 (عمق تا 5 فوت در مدت 30 دقیقه) توانسته این بخش ها را ضد آب کند بویژه اینکه مثلا در بخش USB هیچگونه درپوشی تعبیه نشده و همین واشر، نقش انسدادی در برابر نفوذ آب را بازی می کند. اسپیکرهای گوشی نیز در حین غوطه وری صدا را پخش می کنند اما تا زمانی که واشر آنها نیز نقش آب زدایی را بازی می کند صدای تولیدی این اسپیکرها کاهش می یابد. IR Blaster که می تواند نقش کنترل تلوزیون و … را ایفا کند در S7 بکار گرفته نشده حال آنکه در S6 شاهد بکارگیری آن بودیم. البته این قابلیت برای خیلی ها بی فایده بوده و شاید خیلی ها، متوجه کمبود آن نشوند.

S7-chillin_w_755

اگرچه که گوشی های سامسونگ سال به سال باریک تر و سبک تر می شوند اما شاید تعحب کنید که در S7 شاهد افزایش ضخامت 1 میلیمتری و یک اونس افزایش وزن بودیم. شاید برخی اینگونه احساس کنند که S7 سنگین تر شده اما در عمل اینگونه نیست و S7 همچنان در دست بخوبی جای می گیرد. این بزرگ شدن ضخامت گوشی و افزایش وزن آن احتمالا بخاطر باز کردن فضا برای باتری 3000 میلی آمپری جدید است که تا 20 درصد بزرگتر از نمونه بکار گرفته شده در S6 است. جالب است بدایند که اگرچه بسیاری از شرکت ها طی چند ماه اخیر گوشی های خود را با پورت USB C type عرضه کردند اما چنین خبری در S7 نیست و ظاهرا سامسونگ ترجیح داده تا روش منسوخ شده Micro-USB 2.0 را ادامه دهد. این مساله می تواند بر روی شارژ کردن گوشی و سرعت انتقال اطلاعات از طریق USB تاثیر منفی بگذارد.

وزن گلکسی S7 چیزی در حدود 5.36 اونس و اندازه های  142.4 در 69.6 و 7.87 میلی متر است که این گوشی 5.1 اینچی را سنگین تر از آی فون 6 اس 4.7 انچی ، با وزن  5.04 اونس و  ابعاد 138.8 در 67 در 7.11 میلی متر می کند. سامسونگ بخوبی می تواند صفحه نمایش های بزرگ را در ابعاد کوچکتر جا کند که خود یک توانایی مهم است مثلا مدل اس7 اج که 5.5 اینچی است در ابعادی بسیار مشابه S7 گنجانده شده که خود گواهی بر توانایی های سامسونگ در کوچک نگاه داشتن ابعاد گوشی است که البته به سیی نازکی لبه ها حاصل می شود.

samsung-galaxy-s7-edge-product-hero-12

صفحه نمایش: همیشه روشن (always-on)

یکی از ویژگی هایی که سامسونگ آن را مستقیماً از S6 به S7 منتقل کرده صفحه نمایشِ شاهکارِ 5.1 اینچی کواد HD امولد است که با رزلوشن 2560 در 1440 بهترین منظره ممکنه از محتویات گوشی را برای مخاطب نشان می دهد. البته نباید افتخار S6 به داشتن یکی از بهترین صفحات نمایش را فراموش کرد. این یادآوری، این نکته را برای ما تداعی می سازد که چرا سامسونگ به سمتِ اولترا HD حرکت نکرده آنهم در حالی که رقبایی همچون سونی به بکارگیری اولترا HD در گوشی های هوشمند رو آورده اند. البته لازم نیست که یاد آور شویم اصولاً چنین تراکمی از پیکسل چندان هم به چشم انسان نمی آید و ما کمتر متوجه تفاوت کواد و یا اولترا HD می شویم.

یکی از ویژگی های جدید بکار گرفته شده در گوشی، که مرتبط با صفحه نمایش هم هست، حالت always-on است که زمان، تاریخ، میزان باتری و حتی تقویم را نشان می دهد. طریقه آن اما به طور سنتی که باید گوشی را روشن و با قفل گوشی را باز می کردید، نیست چرا که این موارد با رنگ مشکیِ قابل مشاهده بر روی صفحه امولد گوشیف آنهم بصورت دائم نمایش داده می شوند! سامسونگ می گوید این ویژگی، به هدر رفت یک درصد از باتری در هر یک ساعت منجر می شود که اگر نیازی به آن ندارید می توانید آن را غیر فعال کنید. یکی از مشکلات always-on این است که امکان تغییر و سفارشی سازی آن، حداقلی است و کمتر چیزی وجود دارد که شما بتوانید در آن تغییر ایجاد کنید مگر اینکه بخواهید در رنگ و فرمت نمایشی تغییراتی ایجاد کنید.

S7-always-on-display

صفحه نمایش گلکسی S7به خوبی می تواند رنگ مشکی را به نمایش بگذارد که علت اصلی آن بکارگیری صفحه امولد است. غنای رنگ های آبی و قرمز نیز به زیباییِ هر چه تمام تر به نمایش گذاشته می شود. میزان روشنایی محاسبه شده روشنایی نیز در این صفحه چیزی در حدود 487nits است که کمی پایین تر از S6 با میزان 521 می باشد که البته خیلی هم در فضای بیرون تاثیر ندارد چرا که به هر حال مشاهده محتویات صفحه چه در S6 و چه در S7، در هنگام تابش مستقیم خورشید بسیار سخت است. آی فون 6S با روشنایی 452nits میزان روشنایی کمتری نسبت به S7 دارد. رنج sRGB  این صفحه امولد برابر  196.6 درصد می باشد که بسیار بالاتر از حالت طبیعی یعنی 100 درصد است. برای گوشی آیفون شاخص sRGB برابر 109 است که رنجی نزدیک به حالت طبیعی است. این بدان معناست که گوشی آیفون رنگ ها را واقعی تر و گوشی سامسونگ رنگها را پرحرارت نمایش می دهد. با توجه به سلیقه، افراد در رقبت به صفحات IPS و امولد نظر متفاوتی دارند و عده ای عاشق رنگ های پرحرارت و عده ای دم از رنگ های طبیعی می زنند. اما در نگاه اول قطعا شما عاشق حرارت بالای رنگها در امولد خواهید شد اما پس از مدتی شاید دلتان رنگهای طبیعی تری را هوس کند! سامسونگ همچنین دستی بر میزانِ صحت و دقت نمایش رنگ ها کشیده چرا که شاخص Delta-E آن به 3.52 کاهش یافته که نسبت به S6 با میزانِ 4.7 ترقی به حساب می آید. آی فون 6S با Delta-E برابرِ 0.3 یکی از دقیق ترین صفحاتِ مارکتِ گوشی های هوشمند را ارائه می کند.

oo5qdpcr

دوربین: دوال-پیکسل

سامسونگ با عقب گردی معنادار، دوربین 16 مگاپیکسلی ای را که در تولیدات پرچم دارن اخیر خود بکار می گرفته کنار گذاشته و گوشی جدید  را با دوربینی 12 مگاپیکسلی روانه بازار رقابت کرده. اینکه سامسونگ دست به چنین عملی زده ثابت می کند که مگاپیکسل، به خودی خود مهم نیست و دوربین باید شاخصه های دیگری داشته باشد تا واقعاً دوربین باشد! سامسونگ نیز دقیقا با همین طرز فکر و علی رغم کاهش مگاپیکسل، دوربین را به طورِ ملموسی تقویت کرده. برای شروع بهتر است به تکنولوژی دوال-پیکسل اشاره کنیم. دوال پیکسل در واقع به این معناست که دوربین S7 بخوبی می تواند با حداقل نور موجود در محیط در عین فوکوسِ سریع، عکس هایی با حداکثر جزئیات بگیرد. وقتی با سامسونگ شروع به عکس برداری می کنید خواهید دید که گوشی با سرعتی تا 3 برابر بیشتر از دیگر رقبا، اقدام به فوکوس اتوماتیک می کند.

می توان تایید کرد که سامسونگ تعریف جدیدی را برای عکاسی در نور کم ارائه کرده است.

به دو عکس زیر توجه کنید و کیفیت را در دو دوربین گلکسی S7 و آیفون 6s مقایسه کنید. نحوه عکس برداری بر روی سوژه ها نیز برای دو گوشی مختلف است. مثلا در گلکسی S7 ابتدا در سوژه زوم می کند و بعد آروم آروم از آن فاصله می گیرد تا فوکوس ثابت شود اما فوکوس آی فون رو به جلو و با تاخیر بیشتری همراه است.

flowers_w_755

لنز وسیع و گسترده ی (واید) با روزنه f/1.7 ( در مقایسه با f/1.9 در S6) می تواند عکس هایی بسیار روشن تر و واضح تر در فضای کم نور بگیرد. دو عکس زیر که در ساعت 11 صبح در فضای داخلی گرفته شده ثابت می کند که دوربین سامسونگ با اکسپوژر بهتر روشنایی و وضوح بهتری را ارائه می کند. تا جایی که اگر به کسی، عکس گرفته شده با آیفون را نشان دهید ، خواهد گفت عکس در شب گرفته شده!

lion_w_755

عکس زیر نیز که در لابی همان مکان گرفته شده علاوه بر موارد فوق الذکر، نتایخ بهتری را از رنگ سبزِ درخت ها در S7 بشاهد هستیم. واضح است که عکس های آی فون تاریک تر و کمی مه آلود ترند.

stairs_w_755

در فضای با نور مناسب، نتیجه دو دوربین بسیار به هم شبیه است. مثلا عکس زیر که در یک میوه فروشی گرفته شده. آنچه در عکس های سامسوگ قابل توجه است این است که در آن عکس های پس زمینه تار شده و به اصطلاح از فوکوس خارج می شوند اما در آی فون سعی بر گرفتن عکس هایی با فوکوس کلی است. در واقع اگر بر عکس گرفته با آی فون توجه کنید خواهید دید که هیچگونه تاری بر هیچ کدام از بخش های عکس وجود ندارد و بک گراند همچون فرونت وضوح کامل دارد اما در S7 فرونت فوکوس شده ولی بک گراند تار شده تا تاکید فقط بر سیب های جلویی باشد. البته این امکان وجود دارد که عکس هایی گرفته شود تا تمرکز بر بک گراند باشد و فرونت تار گردد. اما به طور کلی از نظر کیفیت هر دو، در یک حد هستند.

apples_w_755

عکس زیر که از یک خرچنگ در آب گرفته شده به وضوح روشنایی بیشتر و جزئیات حداکثری را در عکس S7 نشان میدهد با این حال باید از غنای رنگ آبی در آی فون نیز تعریف کرد.

lobster

دوربین سلفیِ گلکسی S7 برابر 5 مگاپیکسل کیفیت دارد. در مقایسه با آی فون 6s باید برتری را به ساخته دست اپل داد. در عکس زیر واضح است که آی فون 6 اس جزئیات بیشتری را مثلا در موهای سوژه به نمایش می گذارد اما نباید از عکس واید گرفته شده توسط S7 غافل شد که آی فون از آن محروم است. از طرفی اکسپوز (روشنایی) در دوربین سامسوگ بهتر کنترل شده.

selfie_w_755

سخت افزار و عملکرد: سریع تر از کهکشان

سال گذشته و بر روی محصولات پرچم دار سامسونگ شاهد بکارگیری اکسینوس 7420 بودیم که انصافاً توانسته بود بهترین عملکرد ممکنه را بخصوص در غیبت محصولِ درست حسابی! از کوالکوم ارائه کند. در تمام بنچ مارک های انجام شده گوشی S6 از تمامِ اسمارت فون های بازار (به جز هواوی- میت 8) نتیجه بهتری را به رخ کشید. حال پس از آن موفقیت، سامسونگ تصمیم گرفت تا دوباره به دامان کوالکوم بخزد! که یکی از احتمالات این تصمیم این است که سامسونگ نتوانسته تا بر روی تولیدِ چیپی جدید تمرکز کند که بتواند بر اسنپدارگون 820 غلبه کند. بهتر است ابتدا به امکانات سخت افزاری گوشی اشاره کنیم و بعد بنچ مارک های گوشی را بررسی کنیم.

  • پردازنده: کوالکوم اسنپدارگون 820
  • رم: 4 گیگابایت
  • حافظه داخلی: 32 گیگابایت به انضمام میکرو SD

این مشخصات ثابت می کند که همه کار از جمله: بازی، وبگردی و … به سریع ترین شکل ممکن دنبال خواهد شد و هیچونه لگی (که سابقا در S6 حس می شد) در این گوشی وجود ندارد. با وجود بکارگیری اسنپدراگون 820 باز هم محصول جدید سامسونگ نتوانست در بنچ مارک های انجام شده از Mate 8 هواوی جلو بیفتد.

zas4sefAw2

بنچ مارک Geekbench 3 که عملکرد کلی گوشی را امتیاز می دهد نشان می دهد که S7 با امتیاز 5498 همچنان از هوای میت 8 با امتیاز 6207 عقب تر است. ( این گوشی چینی دارای 8 هسته Quad-core 2.3 GHz Cortex-A72 + quad-core 1.8 GHz Cortex A53 و 4 گیگابایت رم است)

bechmark

اگر سراغی از قدرت گرافیکی گوشی بگیرید باید با اطمینان به شما بگوییم که بهترین گوشی بازار تا این لحظه در حوزه گرافیک گلکسی S7 است. بنچ مارک 3DMark’s Ice Storm Unlimited benchmark این موضوع را اثبات می کند.

bechmark002

باتری: بهتر از آی فون 6s

جدول زیر میزان دوام باتری را در حین روشن بودن وای-فای و وب گردی نشان می دهد که زمان بدست آمده برای S7 در حدود 8 ساعت و 43 دقیقه است. البته در این تست روشنایی صفحه نیز بروی 150 nits قرار داده شده. این رقم فقط تا 10 دقیقه بیشتر از S6 است. در مدل اج، میزان دوام باتری بیشتر و بهتر است و تا 10 ساعت می رسد.

battry

کلام آخر

تاچ ویز رابط کاربری مخصوص سامسونگ هر ساله برای سبک و سریع شدن ترمیم می شود اما حتی در S7 چند بخش مبهم و غیر ضروری عجیب باقی مانده که به منزله سدی بین شما و مارشمالو (اندروید 6) جلوه می کند و مانع تجربه مارشمالو می شود.

ui-s7

از ویژگی های کلیدی و کاربردی تاچ ویز می توان به وبژگی هایی چون دوال-ویندو یا همان دو پنجره همزمان اشاره کرد که می تواند انجام دو عمل همزمان را برای شما تسهیل کند. خوشبختانه اگر در تم استور سامسونگ وقت بگذارید می توانید رابط کاربری بسیار بهتری پیدا کنید.

bmrqopv7

در آخر باید گفت اگر S6 را تولیدی دوباره در طراحی و صنعت گوشی های سامسونگی بدانیم قطعاً S7، وجه تکامل آن است. این تکامل در باز طراحی ظاهر و سخت افزار و بویژه در دوربین دوال پیکسل S7 دیده میشود. مقاوم بودن گوشی در برابر آب و اضافه کردن مجدد میکرو SD نیز اثبات می کند که سامسونگ به خوبی توانسته تا نواقص S6 را حل و فصل کند و گوشی ایده آل تری را در رقابت با اسمارت فون های بازار ارائه کند.

2 thoughts on “گلکسی S7 هیولای زیبا و قدرتمند سامسونگ

  1. reza گفت:

    مطلب عالی و پرکاربردی است
    مــرســی

  2. سلام و درود عالی بود مرسی و ممنون از سایت خوبتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *