ال جی V10 حرف زیادی برای گفتن دارد! اول اینکه پرچم دار است و نخستین نسخه از سری V محسوب می شود. بعد اینکه گوشی دو دوربین سلفی دارد. بدنه آن هم بی شباهت به پوست تمساح نیست! هم از نظر شباهت ظاهری و هم از نظر سختی و مقاومت. در کنار اینها صفحه نمایش و دوربین سلفی دوگانه گوشی را هر چه بیشتر جذاب و خواستنی می کند. اگرچه داشتن صفحه نمایش دوم قبلاً هم در برخی محصولات به کار گرفته شده اما داشتن دو دوربین همزمان برای گرفتن سلفی، کاری جدید و نوآورانه به حساب می آید.

قبل از LG v10 گوشی هایی همچون LG G4 و Flex2 به عنوان پرچم داران شرکت کره ای به حساب می آمدند اما ظاهراً V10 در قدُ و قَواره ی سلطان تمامِ پرچم داران الجی ظاهر شده. به خصوص صفحه نمایش کوچک دوم که می تواند 24 ساعت شبانه روز اعلانات و همینطور محلی برای درج شورت کاتهایی از مهمترین ابزار و اپ ها باشد. دوربین دوگانه سلفی نیز که پیشتر به آن اشاره کردیم، شامل یک دوربین 120 درجه واید و همینطور دوربین استاندار 80 درجه می باشد که کمک می کند سلفی هایی عریض داشته باشید و بتوانید تمام دوستانتان را در آن جا کنید!

دوربین اصلی LG V10 نیز از غافله عقب نمانده و حتی فراتر از آن، کاملترین کنترل های دستیِ ممکنه را در خود جای داده تا جایی که حتی محصولات هایبرید دوربین-گوشی سامسونگ و یا لومیا PureView مایکروسافت به گردِ پای آن نمی رسند. از دیگر مشخصات گوشی می توان به اسکنر اثر انگشت دقیق، سیستم صوتی 32 بیتی Hi-Fi DAC و هدفون های بی نظیر اشاره کرد. اگر می خواهید جزئیات بیشتری از این غولِ بی شاخُ و دُمِ الجی بدانید بهتر است بررسی کامل تهیه شده توسط تیم پارسیش را مطالعه کنید. در این متن به جعبه گشایی، بدنه، صفحه نمایش، سخت افزار و رابط کاربری می پردازیم و در نهایت با معرفی دوربین گوشی، با نمایش نمونه هایی از عکس برداری، بررسی را تکمیل می نماییم. با ما همراه باشید.

جعبه گشایی

جعبه ی گوشی اگرچه ابتداً ساده به نظر می رسد اما وقتی کار به باز کردن جعبه می رسد حالتی کتاب وار را پیش روی خود می بینید که یک صفحه از آن برای نگه داری گوشی و صفحه دیگر برای مکان دهی به لوازم جانبی تعبیه شده.  ابتدا از شارژر موسوم به Quick Charge 2.0 شروع می کنیم که این قابلیت را دارد تا در مدت 40 دقیقه، 50 درصد گوشی را شارژ کند. کابل میکرو USB نیز یکی دیگر از لوازم جانبی قرار داده شده در جعبه است.

 6v10

هدستِ Quad Beat 3 در ترکیب با گوشی LG v10 بسیار عالی به نظر می رسد. سیم های این هدست در زیر کاور پلاستیکی پنهان شده و جک فلزی مانند 3.5 میلی متری ارتباط دهنده آن با گوشی می باشد. گوشی های این هدست نیز با رنگ مصنوعی، طلایی مانند شده اند که رنگی اختصاصی برای V10 به حساب می آید چرا که رنگ”کواد بیت ها” مشکی یا  قرمز است. این هدفون ها توسط شرکت نام آشنای AKG که در ساخت محصولات با کیفیت شهرت دارد، ساخته شده است. DAC بکار گرفته شده (مبدل دیجیتال به آنالوگ برای صوت) در V10 نیز دارای کیفیت بسیار بالایی است که امکان استفاده از هر هدفونی را فراهم می آورد اما ترکیب Quad Beat 3 و این DAC قطعاً تجربه ای شگفت انگیز را عاید کاربر می کند.

بدنه و ساختار

 الجی V10 از بدنه قوی و تمام مهندسی شده بهره می برد. فولاد زنگِ پرقدرت دور تا دور گوشی را فرا گرفته که بسیار پرقدرت تر از آلومینیوم است. این استیل ضد زنگ با کروم اکسید پوشانده شده و به هنگام خراشیده شدن، این کروم با اکسیژن واکنش داده و محل خراشیده شده بهبود می یابد و از آسیب بیشتر در آینده جلوگیری می کند. بخش دیگری از پوشش گوشی “دورا اسکین” نام دارد که یک ماده الاستیک (قابل ارتجاع و برگشت پذیر: به این معنا که به مانند اسفنج، در صورت فشرده شدن می تواند حالت اولیه خود را مجددا بازیابد) محسوب می شود که قدرتی تا دو برابر بیشتر از پلاستیک و تا 10 برابر بیشتر از آلومینوم دارد.
الجی V10 با استاندارد MIL-STD-810G در برابر شوک نیز مقاوم شده. تست های سقوط نشان می دهد که این گوشی نیز به مانند بیش از نیمی از گوشی ها، بر روی گوشه ها سقوط می کند. الجی در این بخش ها با تعبیه ضربه گیرهایی سلیکونی، توانسته تا میزان قابل توجهی از صدمه خوردن گوشی جلوگیری کند. از طرفی قاب استیل غیر قابل حرکت باعث می شود تا آسیب فشاری به شیشه ها به حداقل برسد و با احتمال بسیار بالایی از خرد شدن صفحه نمایش جلوگیری کند.
 الجی برای محافظتِ بیشتر از صفحه نمایش، لایه گلوریا گلاس 4 را بر روی پنل تصویری کشیده تا در برخوردهای مستقیم، تا حدودی صفحه نمایش را از شکستن نجات دهد. صفحه نمایش کوانتومی 5.7 اینچی V10 به سه قسمت تقسیم می شود، یکی صفحه اصلی(1)، در بالای آن نیز صفحه نمایش دوم نواری(2) و دو دوربین(3) جا می گیرند. صفحه نمایش کوچک تنظیمات خاص به خود را دارد و مثلاً می تواند روشنایی مختص به خود را داشته باشد، به این ترتیب می توان آن را صفحه ای کاملاً جداگانه به حساب آورد که به تنظیمات صفحه اصلی وابسته نیست.
 LG V10
دوربین های سلفی دوقلو ویژگی منحصربفرد دیگری از طرف الجی به حساب می آید. یکی از این دوربین ها با زاویه گستردگی 80 درجه عکس های سلفی استانداردی می گرد اما دیگری با زاویه 120 درجه می تواند در هر چه عریض تر کردن عکس های سلفی تاثیر بگذارد. ترکیب این دو دوربین می تواند نتایج خارق العاده ای در بر داشته باشد البته شرکت سامسونگ برای گسترده تر کردن عکس های سلفی راه حل ذیگری را در پیش گرفته و آنهم استفاده از خاصیت پاناروما ست. البته یک راه حل دیگر بکارگیری یک دوربین با زاویه گسترده ی بیشتر بود اما به هر حال الجی تصمیم به بکارگیری سیستمی دوقلویی در دوربین های سلفی گرفته.
LG V10
با توجه به شلوغ کاری الجی در بخش بالای صفحه نمایش امکان قرار دهی سنسورهای مهمی چون حسگر نور و حسگرهای مجاورتی وجود نداشت لذا شرکت کره ای تصمیم بر جا به جای آنها به بخش فوقانی گوشی و در کنار خروجی صدای تلفن (ایرپیس) گرفته. در زیر صفحه نمایش نیز چیزی جز لوگوی LG دیده نمی شود. کلیدهای اصلی گوشی نیز بر روی صفحه نمایش تعبیه شده اند. کلیدهای پاور و تنظیم صدا همچنان در پشت گوشی و در منتهی الیه دوربین نصب شده اند که البته این کلید پاور مجهز به اسکنر اثر انگشت هم هست که بر خلاف گوشی اکسپریا Z5 که با تعبیه کلید پاور در بغل گوشی آن را به نوعی برای راست دست ها ایجاد کرده، الجی برای هر دو گروه راست دست و چپ دست قابل استفاده است.
دوربین اصلی بوسیله یک حلقه فلزی دوردوزی شده که اگرچه جذابیت خاصی به آن بخشیده اما مطلقاً تاثیری بر حفاظت از آسیب دیدن لنز دوربین نمی کند. در سمت راست دوربین، ماژولِ لیزی فوکوس اتوماتیک و در سمت چپ دوربین نیز فلاش LED و سنسور طیف رنگ تعبیه شده.
8v10
درگاه میکرو USB در زیر گوشی نیز از Quick Charge 2.0 ساپورت می کند که به معنی سرعت بالا در شارژ باتری است. علاوه بر این جک 3.5 میلی متری هدفون که به داکِ  Hi-Fi سی و دو بیتی متصل است (که به معنای تولید صدای با کیفیت و پر قدرت می باشد)، در این بخش قرار گرفته. همچنین گوشی V10 در مجموع دارای سه میکروفون می باشد که باز هم ویژگی منحصربفرد محسوبی می شود. امکان تنظیم این سه میکروفون برای بهتر کردن نویزگیری فراهم است.
کاور پشتی که از جنس دورا اسکین می باشد قابلیت جداپذیری دارد که در پشت آن می توانید باتری جداپذیر 3000 میلی آمپری و همینطور درگاه میکرو SD را مشاهده کنید. البته با 64 گیگابایت حافظه داخلی احتمالاً هیچ وقت نیازی به فضای اضافه تری نداشته باشید. (البته به شرطِ تعادل مصرف)
LG V10

صفحه نمایش

الجی V10 صفحه نمایشی دارد که تاکنون در هیچ گوشی هوشمندی دیده نشده. در واقع صفحه نمایش دوم قبل از صفحه نمایش اصلی قرار گفته که تنظیمات اختصاصی خاص خود را دارد بطوریکه مثلاً می توان روشنایی آن را کم و زیاد کرد. این صفحه نمایش دسترسی شما به شورت کاتها و تنظیمات را فراهم می کند و در بسیاری موارد بدون اینکه لازم باشد گوشی خود را بیدار نمایید، می تواند موارد مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. این صفحه همچنین می تواند اعلانات و نوتیفیکیشن ها را به نمایش بگذارد.
بعد از صفحه نمایش دوم، صفحه نمایش اصلی قرار گرفته که بر روی کاغذ همان صفحه نمایش G4 به حساب می آید اما وقتی آن را وارسی می کنیم، در می یابیم که صفحه نمایش از کنتراست بیشتری (1:1490) برخوردار است. سطح روشنایی حداکثر آن، کمی کمتر از G4 است. (432nits نسبت به 532nits) اما این باعث نشده که رنگ مشکی آن بدتر از G4 شود بلکه بالعکس، این صفحه رنگ مشکی را غلیظ تر نشان می دهد. (0.29 نسبت به 0.45 که هر چه کمتر باشد به معنای غلظت بیشتر رنگ مشکی به حساب می آید)
از نظر دقت و صحت رنگ هر دو صفحه نمایش V10 و G4 تقریبا برابرند. (deltaE میانگین 4.9 و حداکثر 10.7 deltaE) در کنار این الجی هیچ تمهیداتی برای سفارشی سازی و تنظیم دما و میزان حرارت رنگ در نظر نگرفته است. این صفحه در زمینه نمایش حداقل میزان روشنایی (3.9nits) نیز بسیار عالی عمل می کند البته پیشتر جی4 نیز چنین قابلتی از خود نشان داده بود. این قابلیت می تواند در مناطق تاریک که قرار نیست نور صفحه مزاحمتی برای دیگران ایجاد کند، بکار آید مثلاً در هواپیما و یا هر جای تاریک دیگر.
LG V10
نسبت کنتراست در زیر نور خورشید، چندان بالا نیست به طوریکه که این نسبت، برای گوشی +S6 برابر 4.6 و برای نوت 5 برابر 4 می باشد اما برای V10 چیزی در حدود 2.7 می باشد که این اَبَر گوشی را در حد و اندازه های Xperia M5 و یا کامپکت Z5 قرار می دهد که گوشی هایی میان رده محسوب می شوند. از این رو نباید انتظاری که از صفحه نمایش های پرچم دار سامسونگ در زیر نور خورشید وجود دارد از v10، انتظار داشت.
LG V10

ارتباطات

 اتصال به اینترنت تحت شبکه سیم کارتی به کمک تکنولوژی LTE Cat. 6 تا 300 مگابیت و تا 42 مگابیت تحت 3G امکان پذیر است. برای اتصال به اینترنت محلی سیستم آشنای Wi-Fi a/b/g/n/ac به همراه ویژگی های Wi-Fi Direct و DLNA در دسترس است. اتصالات کوتاه برد نیز به کمک بلوتوث 4.1LE امکان دارد که کدک صوتی apt-X را برای انتقال صدا را ساپورت می کند. NFC به صورت آن بُرد قابلیت اتصال به “اندروید پی” گوگل را دارد البته شایعاتی در جریان است که این تراشه با سیستم پرداخت اختصاصی LG نیز کار خواهد کرد که البته این شایعه منوط به معرفی سیستم پرداخت الجی می باشد که با نام G PAY در آمریکا و کره به ثبت رسیده است. اسکنر اثر انگشت نیز برای امنیت بیشتر در دسترس است.
LG V10
 تیونر DMB-T TV که البته کاربری محلی و منطقه ای دارد نیز توسط الجی کار گذاشته است. سیم و پورت میکرو USB نیز برای انتقال اطلاعات ما بین گوشی و کامپیوتر به کار می آید. گوشی همچنین می تواند به دستگاههای ذخیره ساز و خروجی تلوزیون ها متصل گردد. از دیگر ویژگی هایی که با خرید LG v10 گیرتان می آید پروتکول های DLNA سرور و همینطور Miracast می باشد که امکان به اشتراک گذاری دیتا را در میان دستگاههایی که از این قابلیت های ساپورت می کنند فراهم می کنند. مثلاً اگر تلوزیون شما از خاصیت DLNA پشتیبانی کند می توانید به کمک V10 مدیاهای خود را روی تلوزیون پخش کنید. ویژگی هایِ الجی محور، همچون SmartShare Beam (برای انتقال اطلاعات بین دستگاههای الجی) و همینطور LG AirDrive که به کمک اکانت LG امکان رد و بدل ساختن اطلاعات بین گوشی و کامپیوتر را نصیبتان می کند نیز از دیگر امکانات اختصاصی LG V10 می باشند.

باتری

گوشی LG G2 با صفحه نمایش 5.2 اینچی مجهز به باتری 3000 میلی متری بود. بعد از آن G3، G4 و حال V10 عرضه شده اند اما ظاهراً الجی تمایلی به ارتقای میزان ظرفیت باتری نداشته و 3 نسل از سری G و این سری از V را با همان باتری 3000 میلی آمپری عرضه کرده. در تست های انجام شده مشخص گردید زمان خالی شدن باتری در شرایطِ استاندارد به این قرار است:
زمان مکالمه تحت شبکه 3G موبایل: 16 ساعت و 40 دقیقه
وب گردی: 8 ساعت و 20 دقیقه
پخش ویدئو: 7 ساعت و 30 دقیقه
LG V10
به راحتی می توان فهمید که این میزان دوامِ باتری، حدی متوسطی است، چرا که گوشی های جدیدی همچون نوت 5 با اندازه و کیفیت صفحه نمایش مشابه تا 28 ساعت مکالمه و تا 10 ساعت وبگردی و همچنین تا 14 ساعت پخش ویدئو را ساپورت می کنند. گوشیِ جدید اپل یعنی آی فون 6S پلاس نیز تا 16 ساعت مدت مکالمه و تا 14 ساعت ویدئو پخش می کند که به خوبی ثابت می کند که نباید خیلی به باتری با ظرفیتِ بالای الجی دل بست. خوشبختانه این باتری قابل تعویض است اما اگر نمی خواهید درگیر تغییر باتری باشید می توانید با خریدِ یک پاور بانک در مواقع ضروری مشکل تخلیه زود هنگام باتری را سَرِهَم بیاورید! توجه کنید که در این بررسی، گوشی کره ای مورد آزمایش قرار گرفته و ممکن است الجی با معجزاتی، کیفیت مصرف را در نسخه های بین المللی بهبود ببخشد.

دو رابط کاربری برای دو صفحه نمایش

کار با V10 را می توان حتی بدون باز کردن قفل گوشی جلو برد! این مهم، به کمکِ صفحه نمایش نواری و کوچک بالای صفحه اصلی امکان پذیر شده. این صفحه نمایش که دارای ابعاد 160 در 1040 پیکسل است شورت کاتها و همچنین اعلانات را در خود جای می دهد لذا می توان انتظار داشت این صفحه، فارغ از خاموش بودن صفحه اصلی، همیشه روشن باشد. علاوه بر اینها این صفحه کوچک ساعت و تاریخ را نیز در مواقع بیکاری نشان می دهد. شورت کاتهایی که می تواند در این صفحه یافت شامل: چراغ قوه، وای فای، تنظیم صدا و دوربین است که با اسوایپ به کناره ها می توان به این شورت کاتها دسترسی یافت.
کنترلرهای موزیک نیز به عالی ترین شکل ممکن کار می کنند و سریعترین راه ممکنه برای تغییر تراک های موزیک را پیش روی کاربر می گذارد. یکی دیگر از قابلیت های آن درج جمله مورد نظر خودمان بر روی این صفحه است مثلاً می توانیم نام خود را بر روی آن امضا کنیم. همچنین فونت هایی برای تغییر وجود دارد که البته در فارسی نویسی تاثیری نمی گذارند. توجه کنید که این شورت کاتها و امکانات در هنگام خاموش بودن صفحه اصلی در دسترس هستند.
LG V10
وقتی گوشی را روشن و قفل آن را باز کنیم و وارد محیط صفحه اصلی شویم کاربری صفحه نمایش دوم کمی متفاوت تر می شود و امکانات بیشتری را پیش روی کاربر می گذارد. این صفحه می تواند آخرین اپ های بکار گرفته شده را نشان داده و خاصیت مولتی تسکینگ (چند وظیفه گی) را فراهم آورد به این معنا که می توانید اپ دیگری را که قبلا شورت کات آن را برای این قسمت تعریف کرده اید، فراخوانی کنید.
 توجه داشته باشید که استفاده از صفحه دوم کاری منحصر به استفاده از دو دست می باشد چرا که رساندن انگشت شست به این صفحه عموماً کارِ مشکی است مگر اینکه دستانی به بزرگی حامد حدادی داشته باشید!
LG V10
بهتر است کمی هم به رابط کاربری صفحه اصلی بپردازیم:
برای باز کردن قفل گوشی خاصیت دابل-تپ (همان تپ دو باره بر صفحه نمایش) یا ایمن تر از آن ناک کدِ الجی (Knock Code) در دسترس است. فرق این دو در آن است  که ناک کد یک رمزگشایی ضربه ای اختصاصی را برای گوشی فراهم می آورد.
بهترین راه برای حفظ امنیت اطلاعات گوشی، استفاده از اثر انگشت می باشد که تنها با فشردن کلید پاور در دسترس قرار می گیرد که پس از تعیین کدی چند رقمی، اثر انگشت شما گرفته می شود و نتیجه در کلید پاور ذخیره می گردد. بعد از آن تنها با نگه داشتن انگشت می توانید قفل گوشی را باز کنید. فراموش نکنید برای تغییر اثر انگشت می بایست کدی را که تعیین کردید به یاد داشته باشید. قرار گیری کلید پاور در پشت گوشی باعث شده هر دو قشرِ چپ دست و راست دست به راحتی بتوانند از این ویژگی استفاده کنند.
LG V10
بخش اعلانات گوشی بسیار محدود و توهَم به نظر می رسد. ابتداً با ساعت و تاریخ شروع می شود و سپس به شورت کاتهایی از تنظیمات می رسیم (Quick Setting) پس از آن نیز می توانید در صورت تمایل ردیفی از شورت کات های مورد نظر خود را قرار دهید. بعد از آن هم نوارهای پیمایشی تنظیم روشنایی و صدا بخشی از صفحه را مالِ خود می کنند بر این اساس است که تنها یک سوم از صفحه نمایش برای نمایش اعلانات باقی می ماند. البته در تنظیمات می توانید هر کدام از این بخشها را غیر فعال کنید تا فضای بیشتری برای اعلانات خلق کنید.
یکی از تغییرات جالب، نمایش بخش بالایی صفحات پاپ آپ اعلانات در صفحه نمایش دوم است. همچنین خاصیت چند وظیفگی یا مولتی تسکینگ با سه روش مختلف در دسترس است: اولین روش بهره گیری از “اپ های تازه استفاده شده” در صفحه نمایش دوم است که قبلاً به آن اشاره شد. همچنین اپ های Qslide که قابلیت شناوری را دارند این امکان را به ما می دهد از دسته اپ های شناور، آن اپ مورد نظر خود را انتخاب کنیم. روش سوم بهره گیری از خاصیت دو پنجره گی (دوال ویندو) است که صفحه را برای دو اپ متفاوت، به دو بخش تقسیم می کند. این تقسیم صفحه قابل دستکاری و تغییر در اندازه می باشد. امکان تبادل اطلاعات ما بین این اپ ها، تمام صفحه کردن مجدد و دیگر عملیات هایی چون زوم کردن در دسترس است. کلید Dual window در بخش اپ اسویچر به صورت اختصاصی برای استفاده از این ویژگی در دسترس است.
خاصیت پین یا همان سنجاق کردن هم توسط الجی تعریف شده که راهی برای ذخیره و نگاه داری اپ های مهم در حافظه گوشی است. پس اگر محیط اپ اسویچر برخی اپ ها را pin کنید و گزینه “بستن همه” یا همان Close All را بزنید، مطمئن هستید اپ هایی که پین شده اند پاک نمی شوند. یکی از دیگر خاصیت های موجود در تنظیم و سفارشی سازی کلید های اصلی هوم، بازگشت و اپ اسویچر است که با عمل دراگ کردن میتوانید کلیدهای دیگری را با آن جایگزین نمایید. البته کلیدهای جایگزین محدود و شامل: اعلانات، Capture+، Qslide  و یا Dual Window می باشند علاوه بر این پس زمینه پشت این کلیدها را به انتخاب خود می توانید مشکی یا سفید تعیین کنید.

سخت افزار و بنچ مارک

همان چیپ MSM8992 اسنپدارگون 808 که در گوشی LG G4 بکار گرفته شده بود در V10 مجدداً مورد استفاده قرار گرفته و ظاهراً الجی فاصله خود را با اسنپدراگون 810 حفظ کرده و حاضر به بکارگیری این چیپ دردِسر آفرین نیست. البته این چیپ بر خلاف G4 که 8 هسته ای بود، از 6 هسته برخوردار است: چهار هسته ای کورتکس A53 با سرعت 1.44 مگاهرتز و دو هسته ای کورتکس A57 با سرعت 1.82 گیگاهرتز. این چیپ در بردارنده ی 4 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی یا GPU مدل آدرنو 418 است که همان مدل G4 است که البته یک مدلِ ایده آل در سازگار با اعمالِ صفحات QHD نیست و انتظار بهتر از اینها می رفت.
در بنچ مارک GeekBench 3 که به بررسی عملکرد پردازنده می پردازد می توان گفت V10 با 3607 امتیاز، جایگاهی بعد از گوشی هایی چون +S6 با چیپ اکسینوس 7420 سامسونگ و یا A9 اپل و حتی One Plus2 که مجهز به اسنپدارگون 810 است پیدا می کند. ظاهراً تاکنون موفق ترین شرکت در بکارگیری اسنپدارگون 810 همین استارت آپ چینی وان پلاس بوده است.
 25v10
در عملکرد کلی سخت افزاری و تحت بنچ مارک AnTuTu 5 گوشی V10 الجی رتبه ای خوبی کسب می کند و از وان پلاس 2 جلو می افتد اما باز هم نمی تواند در رقابت با محصولات جدید سامسونگ و اپل، خودی نشان دهد.
LG V10

دوربین

دوربین V10 بر روی کاغذ به نظر همان دوربین G4 است که به معنای سنسور 1/2.6 اینچی با رزلوشن 16 مگاپیکسل است. لنز f/1.8 آن تا 80 درصد روشنایی بیشتری نسبت به G3 با لنز با روزنه f/2.2 ،به عکس ها می بخشد و تثبیت کننده دیجیتالی تصاویر در این دوربین کمک می کند تا بتوان عکس هایی بدون تاری حاصل از لرزش دستان تهیه کرد. خاصیت OIS نیز فریاد رسِ عکس ها در فضای تاریک است هر چند که V10 ویژگی های برتر دیگری جون فوکوس اتوماتیک لیزی را نیز در آستین دارد که برای عکس برداری و فوکوس سریع در فضای تاریک به کار می آید. قفل فوکوس و سنسورِ طیفِ رنگ، رندرینگ بهتری را از لحاظ رنگ و نور سبب می شوند.
ال جی V10 به کمکِ نرم افزار پیشرفته دوربینی که از G4 بکارگیری آن را آغاز کرده، می تواند عکس ها را به طور قابل توجهی جلا و مرغوبیت دهد. حالت دستی یا مانوال (Manual) این اپ، ویدئوهایی کوتاهی برای آموزش روش ها و ویژگی های عکس برداری دارد.
LG V10
حالت دستی می تواند تنظیم راحت و سفارشیِ مواردی  همچون: بالانس و تعادل سفیدی، فوکوس دستی، اکسپوژر (میزان نور و تطابق آن با نقاط سایه دار)، ISO از 50 تا 2700 و سرعت عکس برداری (تا 30 ثانیه) را در اختیار کاربر بگذارد.
امکان عکس برداری RAW نیز در حالت RAW+JPG وجود دارد به این معنا که عکس برداریِ منحصراً RAW تعریف نشده. عکس برداری ترکیبی، پردازش نتیجه نهایی را زمان بر می کند، چرا که عکس JPG حدودا 8 مگابایت و عکس RAW تا 20 مگابایت حجم دارند و V10 مجبور است تا پردازش دو عکس را همزمان جلو ببرد. البته باید از الجی بابت فضای ذخیره سازی 64 گیگابایتی تشکر کرد که بسیاری از محدودیت های ذخیره سازی را مرتفع می کند.
خاصیت دیگری با عنوان front and rear curtain sync وجود دارد که کمک مب کند در تاریکی شب بتوان با مهار اکسپوژر از نماهای نزدیک عکس برداری کرد. مثلا در دو عکس زیر ابتداً با فلش روشن اقدام به عکس برداری کردیم که باعث روشن شدن بیش از حد گلدان شد اما پس از آنکه ویژگی front and rear curtain sync را فعال کردیم توانستیم با فلاش روشن عکسی واضح و بدن اکسپوژر روی اشیا نزدیک به فلاش، بگیریم:
این دوربین عالی همچنین می تواند در ضبط صداها حین فیلم برداری، ورود پیدا کند و اقدام به ضبط مثلاً صدای روبروی خود ویا صدای شما و یا هر صدایی دیگر کند و حتی بین چند صدا تعادل ایجاد کند. این ویژگی برای محیط های نویزی و شلوغ بسیار کارآمد خواهد بود و می تواند کنترل حذف و یا تمرکز بر صداها را به دستان با کفایت شما واگذار کند. این ویژگی در V10 با عنوان Directivity  و در تنظیمات میکروفون در دسترس است. علاوه بر این از طریق تنظیمات میکروفون می توانید  سطح صدای میکروفون را تعیین کنید. فیلتر کردن صدای باد نیز یکی از ویژگی های جالب و منحصربفرد در اپ دوربین V10 به حساب می آید. اگر می خواهید ضبط صدا را حرفه ای تر انجام دهید می توانید از میکروفون های بلوتوث نیز بهره بگیرید و به راحتی آنها را به دوربین LG v10 خود متصل کرده و ضبط صدایی حرفه ای را تجربه کنید.
28v10
فیلم برداری دستی این گوشی، انعطاف پذیری بالایی دارد تا جایی که آن را در میان اسمارت فون ها بی نظیر می کند. کیفیت فیلم برداری می تواند شامل کم، متوسط و عالی دسته بندی شود و سرعت فیلم برداری از 1fps تا 60fps قابل تغییر است. علاوه بر اینها به مانند حالت عکس برداری در بخش تنظیمات دستی فیلم برداری می تواند به تنظیمات حین فیلم برداری مبادرت کرد.
دوربین دوقلوی سلفی نیز تا حد بسیار زیادی هیجان برانگیز به نظر می رسد. یکی از دوربین ها با لنز 80 درجه و دیگری با لنز 120 درجه توانایی خلق سلفی را به چالش می کشند. الجی در این باره می گوید که نیاز به بهم چسبانی عکس های سلفی با این دوربین دو قلو از بین می رود کاری که سامسونگ و دوربین 120 درجه ای سلفی اش برای گرفتن عکس های واید بکار می گیرند (به مانند حالت پاناروما).
دوربین سلفی فاقد حالت مانوال یا کنترل دستی است اما به نظر نمی رسد که چندان هم مورد نیاز باشد. یکی از ویژگی های سرگرم کننده و فانِ عکس برداری در LG V10 حالت Multi-shot است که قابلیت فیلم برداری چند تصویره را فراهم می کند. در حالت چهارتاییِ زیر: یکی از تصاویر با دوربین 80 درجه، یکی با دوربین 120 درجه سلفی و دو تای دیگر با دوربین اصلی در حال فیلم برداری هستند. قالب های دیگری هم در دسترس و تنظیمات تعداد و حالت فیلم برداری در اختیار شماست مثلاً می توانید آن را به دو تصویره کرده که یکی شامل دوربین اصلی و دیگری شامل دوربین سلفی باشد:
29v10
کیفیت عکس برداری V10 نیز به مانند G4 معرکه است. جزئیات به طور قابل توجهی عالی نمایش داده شده و خبری از نویزهای آزار دهنده در سرتاسر عکس دیده نمی شود. رنگِ عکس ها نیز تا حدود زیادی دقیق به نظر می رسد هر چند که رنگ های قرمز تا حدودی متمایل به زردی دارند و ظاهراً از غلظت کامل بهره بند نشده اند. عکس های زیر نمونه ای از عکس برداری V10 هستند:
 LG v10LG v10
در حالت HDR نیز جزئیات به ویژه در مناطق سایه دار بهتر نمایش داده می شود. این موضوع را مثلاً می تون در مناطق زیر سایه بان ساختمان ها به وضوح دید:
 LG V10

جمع بندی LG v10 :

الجی با ارائه G3 توانست جایگاهی در عرضه گوشی های هوشمند پیدا کند. در واقع الجی با تکیه بر محبوبیت فبلت ها جایگاهی منحصربفرد را در این رده برای خود دست و پا کرد به خصوص اینکه الجی در این زمینه کاملاً بروز شده قدم بر می داشت، مثلاً زمانی که اکثر رقبا در حال عرضه گوشی های با صفحه نمایش فول HD بودند شرکت الجی گوشی با کیفیت صفحه نمایش QHD (کوادHD) را روانه بازار کرد. گوشی های منحصربفرد سری G Flex نیز توانستند نام و آوازه الجی را بیشتر کنند بویژه تولید G4 با بدنه چرمی، این شرکت را هر چه بیشتر در دل علاقه مندان به گوشی های اندرویدی جا کرد. V10 نیز با داشتن تمام ویژگی هایِ عالی برای یک گوشی هوشمند همچون صفحه نمایش QHD و دوربین پرقدرت، امکاناتی همچون ضدِ ضربه بودن و بدنه مستحکم و قوی با نیرویی تازه به خط تولید الجی بخشیده است.

ویژگی های کلیدی

  • صفحه نمایش کوانتومی 5.7 اینچی QHD با تراکم پیکسلی 515ppi
  • صفحه نمایش دوم 2.1 اینچی خطی، حاشیه دورتادوری استیل ضد زنگ
  • دوربین 16 مگاپیکسلی اصلی با سنسور 1/2.6 اینچ و روزنه لنز f/1.8 با خاصیت تثبیت کننده تصویر در لرزش ها و فوکوس اتوماتیک لیزری
  • فیلم برداری 4k یا 2160p. دوربین جلویی دوگانه که هر دو 5 مگاپیکسلی می باشند که همانطور گفته شده دارای زوایای پوششی 80 و 120 درجه هستند
  • چیپ اسنپدارگون 808 که پردازنده ای 6 هسته ای شامل دو هسته ی کورتکس A57 با سرعت 1.82 گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A3 با سرعت 1.44 گیگاهرتز و همینطور  پردازنده گرافیکی آدرنو 418 با همراهی 4 گیگابایت رم.
  • رابط کاربری اوپتیموس ( Optimus) که لولی پاپ 5.1 را رنگ و لعاب داده.
  • حافظه داخلی 64 گیگابایت که در کنار درگاه میکرو SD هیچ نگرانی از پر شدن حافظه را ایجاد نمی کند.
  • باتری 3000 میلی آمپری با خاصیت شارژ سریع (Quick Charge 2.0) که می تواند در مدت 40 دقیقه تا 50% باتری را شارژ نماید.

نقاط ضعف

  • چیپست هایی پر قدرت از اسنپدارگون 808 هم وجود داشت و پرچم دار باید بهترین نمونه موجود را از آن خود کند.
  • اگرچه بدنه ی سختی گوشی را احاطه می کند ام متاسفانه گوشی ضد آب نبوده.
  • پوشش پشتی گوشی چندان و به اندازه پوشش چرمی G4 اعلا به نظر نمی رسد اما از نظر قدرت و مقاومت بی نظیر است.
  • اگرچه گوشی بزرگ است و وزن بالا، برای آن عادی است اما باز هم نسبت به سایر گوشی های هم اندازه سنگین به نظر می رسد.

7 thoughts on “بررسی LG v10 غولِ تازه الجی با دو صفحه نمایش

  1. خیلی استفاده کردم عالی بود

  2. ریحانه گفت:

    یه سوال…من دو روزه خریدمش…دوبار شارژش کردم….ولی یه مشکلی دارم من خاموش میکنم میزنم به شارژ بعد یه مدتی روشن میشه باز خود به خود!!!!خرابه یعنی؟؟؟؟برم پس بدم؟

    1. این مشکلات معمولا نرم افزاری هستند و ربطی به خرابی دستگاه نداره

  3. بولینگ گفت:

    واقعا فوق العاده است با تشکر از توضیحات فنی شما

  4. الهام گفت:

    خیلی عالی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *