اگر در سه مطلب گذشته با من همراه بوده باشید قطعا امروز می توانید برنامه ای هدفمند و پلکانی برای شروع حرکت به سمت کارفرما شدن و کارآفرینی بردارید. اگر هم هنوز مطالب قبلی را نخوانده اید پیشنهاد می کنم سری به آنها بزنید. هرچند مطالعه مطلب فعلی نیازمند پیش مطالعه مطالب قبلی نیست.

امروز می خواهم درباره نقش یادگیری، در توانمند شدن فرد به عنوان یک کارفرمای کارآفرین برای شما بنویسم؛ و در همین ابتدای ورود به بحث به شما می گویم که یادگیری، اولین اصل یک کارفرمای موفق است.

لطفا تصورات قشنگ و فریبنده را دور بریزید. نسخه نیمه کاره رها کردن تحصیل سال هاست دیگر جواب نمی دهد و کسی با کنار گذاشتن درس و مدرسه و یادگیری، کارفرما که نمی شود هیچ، جایی هم برای استخدام پیدا نخواهد کرد.

البته کمی صبر کنید! شما می توانید همین امروز از تحصیل انصراف دهید و موفق باشید. اگر و تنها اگر مطمئن هستید که پروسه تحصیل شما کوچکترین ارتباطی با موضوع یادگیری ندارد. مسئله ساده است. در اینجا منظور دقیقا یادگیری و افزایش دانش است. حال این موضوع می خواهد از طریق تحصیلات دانشگاهی بدست آید و یا مطالعه شخصی و…  اما به راستی چرا یک کارفرما به شدت نیازمند یادگیری است؟ به زبان ساده، چون تنهاست و در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

چرا یادگیری اولین اصل کارفرما شدن است؟

وقتی خدا دست به آفرینش جهان زد تنها بود. او باید به تنهایی از پس کارهای بسیاری برمی آمد تا بتواند جهان را آنگونه که ما می بینیم بر طبق نظمی عظیم، بیافریند. و پس از آن انسان که جانشین خدا بر روی زمین بود، خداگونه دست به آفرینش چیزهایی زد.

یک کارفرما، خدای کسب و کار خود است و باید خداگونه آن را اداره کند. او باید شناخت درستی و عمیقی از موضوع کسب و کارش داشته باشد. در قسمت های مهم و حیاتی آن از دانش کافی برخوردار باشد و بتواند خود به تنهایی کسب و کارش را اداره کند. حقیقتا معتقدم یک کارفرما باید توانایی عملی (نه زمانی و فردی) انجام کلیه پروسه هایی که در کسب و کارش انجام می شود را داشته باشد. از تولید گرفته تا بازاریابی و فروش و… و تنها به علت کمبود زمان و انرژی آن را به دیگری بسپرد.

این اعتقاد هم ناشی از موارد مختلفی است که در ادامه مشاهده می کنید

  • یک کارفرما ( بخصوص در ابتدای کار ) تنهاست. او باید بتواند از پس کارهای اصلی و مهم کسب و کار خود به تنهایی برآید (مثلا از تی کشیدن دفتر تا حسابداری مخارج و درآمدها تا روابط عمومی و…) و آن ها را تا میزان معقول و مورد تاییدی انجام دهد.
  • یک کارفرما در ادامه نیز نیازمند داشتن سطح مشخصی از دانش درباره موضوع کسب و کار خود است. بزرگ شدن کسب و کار، پیچیده شدن موضوعات و افزایش تعداد متخصصین در بخش های مختلف کسب و کار شما، همگی نشانه ای است که هشدار می دهد اگر دانش خود را افزایش ندهید به زودی کله پا خواهید شد. چرا؟ چون نمی توانید روی کیفیت و کمیت کارهای انجام شده در کسب و کارتان نظارت درستی داشته باشید. با این شرایط به زودی متوجه افت راندمان کاری کارمندان، شکایت مشتریان و خارج شدن زمام امور از دستان خود خواهید شد.
  • فضای کسب و کار هر لحظه در حال تغییر است. دیگر گذشته آن سال هایی که داشتن یک مغازه در میدان اصلی شهر تضمینی بر موفقیت بود. این روزها یک کارفرمای موفق کسی است که بر دانش بروز شده موضوع کسب و کار خود احاطه داشته باشد، در جریان آخرین تغییرات و تکنولوژی های کاری خود قرار بگیرد و به طور کلی شناخت خوبی از فضای کسب و کار داشته باشد. و در نهایت بتواند از آنها برای بهبود کسب و کار خود و عقب نیفتادن از رقبا استفاده کند. پس باز هم یادگیری اولین اصل کارفرمایی است.

تحصیلات خود را رها کنید اگر

واقعا گاهی باید به مانند بزرگان جهان فضای تحصیلات آکادمیک را رها کرد؛ اما نه همیشه. پیشنهاد می کنم تحصیلات خود را رها کنید اگر شامل یکی از موارد زیر می شود:

  • دانش شما فرا تر از چیزی است که در محیط تحصیل به شما آموزش می دهند.
  • در حال تحصیلی هیچ چیز مشخصی به شما یاد نمی دهند. (باور کنید همچین مواردی هست)
  • مواردی که می آموزید نه ربطی به علاقه شخصی و نه زمینه کاری تان دارد.
  • مواردی که می آموزید را می شود با مطالعه شخصی و هزینه و زمان کمتر فرا گرفت.
  • محل تحصیل شما تنها فضایی برای سرگرمی و رفاقت و چشم و همچشمی و … است.
  • هزینه های تحصیل شما در صورت پس انداز می تواند خرج ده سال زندگی آبرومندانه تان را بدهد.
  • ساکن تهرانید و در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی در حال کسب مدرک کاردانی زنبورداری هستید. در حالی که به وب علاقه زیادی دارید! (و موارد مشابه بسیار)
  • در کنکور درصدهایی زیر 20 دارید و تنها برای کسب اعتبار شخصی در دانشگاهی مشغول تحصیل شده اید.
  • و …

مسیر یادگیری از کجا می گذرد؟

فکر می کنم به اندازه کافی درباره اهمیت یادگیری برای یک کارفرما و یا کارآفرین صحبت کردیم. اما مسیر یادگیری از کجا می گذرد؟ و چگونه و چه چیزی را باید یاد بگیریم؟

تصور می کنم پاسخ این سوال را با شروع کسب و کار خود خواهید آموخت. کسب و کار شما هر لحظه به شما می گوید که باید در چه زمینه ای دانش و توان خود را افزایش دهید و کافی است گوشی شنوا داشته باشید. فراموش نکنید تقریبا تمامی فعالیت های موجود در یک کسب و کار را می شود برون سپاری کرد؛ اما با یک شرط کوچک: شما باید ابتدا خود در انجام آن فعالیت تا اندازه ای توانمند شوید.

باور کنید تا از صورت های سود و زیاد و ترازنامه سر در نیاورید، تا مفهموم بدهکار و بستانکار را متوجه نشوید و تا به اهمیت حسابداری در کسب و کار خود پی نبرید، نمی توانید حسابدرای قابل و خوب را با قیمت و شرایط مناسب استخدام کنید. این مثال درباره باقی فعالیت ها نیز صادق است.

اما اینکه چگونه یاد بگیریم امری شخصی است. بسته به اهمیت موضوع در کسب و کار شما ممکن است راه حل های مختلفی وجود داشته باشد. از شرکت دوره ای آموزشی تا مطالعه کتاب های مرتبط و یا جستجو در اینترنت. که پیشنهاد می کنم این مورد آخر را به شدت جدی بگیرید. با جستجو در اینترنت پاسخ بسیاری از سوالات خود را خواهید یافت و مهارت های بسیاری را می شود از این طریق فرا گرفت. ترکیب تمرین عملی و مطالعه منابع مرتبط می تواند کارا ترین مدل یادگیری برای یک کارفرمای گرفتار باشد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، و خوشحال می شوم نظر شما را در این باره بدانم.

2 thoughts on “یادگیری، اولین اصل کارفرما شدن

  1. ERFAN-HD گفت:

    مرسی خیلی خوب بود ?
    منم به فکر رها کردن درسو دانشگام هستم اما یه مقدار ریسکش بالاست. باید بیشتر بهش فکرکنم

  2. احمد گفت:

    سلام خوب بود استفاده کردیم.
    در تکمیل فرمایشتان این نکته گفتنش لازمه که بگفته استیو جابز کافی است انسان در زندگی برای رسیدن به موفقیت در جهت علاقه مندیهایش حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *