مدت زمان طولانی است که تنها پردازنده و رم یک گوشی هوشمند ملاک خرید و تصمیم گیری و حتی مقایسه ما است اما ما به صراحت به شما می گویم که نرم افزارها و پلت فرم های مختلف آنقدر سریع و سبک شده اند که بر روی هر دستگاهی با هر پردازنده و رمی به راحتی و روانی کار می کنند پس بهتر است به جای نگرانی در مورد سخت افزار به دنبال ویژگی های متفاوت و درخشان یک گوشی هوشمند باشیم. به عنوام مثال ویژگی درخشان در محصولات اپل، سیستم عامل و طراحی فلزی و کیفیت ساخت آن است یا برای سامسونگ می توان به صفحه نمایش اغواگر و یا قلم دیجیتالی موجود در سری نوت اشاره کرد اما برای Oppo N3 که جا پای N1 گذاشته است، دوربین 16 مگاپیکسلی چرخشی آن است که ما را دیوانه می کند! این دوربین تضمین می کند که شما بهترین سلفی ممکن را بگیرید. ذیلاً بررسی کاملی را از این گوشی انجام داده ایم که قابل توجه است:

طراحی

چیزی در بازار پیدا نخواهید کرد که شبیه به Oppo N3 باشد مگر نمونه قبلی همین گوشی موسوم به N1 که در سال 2013 وارد بازار شد. گوشی N3 نسبت به N1 دوربین قوی تری دارد و البته از نظر مشخصات نیز بهبود قابل توجهی پیدا کرده است و موتور چرخاننده ی دوربین آن نیز شاهد توسعه طول عمر بوده به طوری که Oppo تضمین کرده است این موتور تا 100 هزار چرخش را بدون مشکل انجام خواهد داد که اگر فرض کنیم هر شخص روزی 100 بار! با این دوربین در هر دو بخش سلفی و عادی عکس بردای نماید، این موتور تا 3 سال دوام خواهد آورد.

Oppo-R3-2-730x487

مورد دیگری که در مورد N3 می توان به آن اشاره کرد چراغ LED اطللاع رسان آن است، که Oppo به جای استفاده از یک چراغ استاندارد چشمک زن LED از چیزی به نام Skyline Notifcation 2.0 استفاده کرده است که به صورت چراغی نواری شکل در زیر گوشی جای داده شده است. ورژن یک اسکای لاین در گوشی 7A این شرکت بکار گرفته شده بود. Oppo اعلام کرده است که اسکای لاین به مانند یک چراغ LED ، به طور آزاردهنده ای چشمک نمی زد بلکه با پالس هایی آرام شما را از وجود اعلانیه مطلع می سازد. البته خیلی بهتر می شد که با توجه به اندازه نسبتاً بزرگ این گوشی، این امکان در آن تعریف می شد که از پالس های مختلف و همینطور رنگ های دیگر نیز پشتیبانی کند، این مورد زمانی اهمیت پیدا می کند که شما بتونید برای هر اعلانیه متفاوت، ریتم نمایش و یا رنگ متفاوتی را تعریف نمایید.

Oppo-R3-4-730x487

به مانند تاچ آی دی که در آی فون 5اس به بالا شاهد آن بودیم، در این گوشی نیز سنسور اثر انگشت کار گذاشته شده اگرچه که این سنسور در پشت N3 واقع شده. این دستگاه با ابعاد 161.2 در 77 میلی متر و ضخامت 9.9 میلی متر تنها کمی از آی فون 6 پلاس بزرگتر است پس امکان استفاده از گوشی با یکدست را باید کاملا فراموش کرد هر چند که آپشن های استفاده از یک دست در آن تعریف شده است. قاب فلزی که به دور آن پیچیده شده است، احساس بسیار محکم بودن را به شما منتقل خواهد کرد، با این حال چند نکته در مورد طراحی این گوشی وجود دارد که سوال برانگیز است، مثلا اینکه جک هدفون و کلید پاور هر دو در اطراف N3 تعبیه شده اند که ممکن است آزاردهند باشد بویژه در خصوص جک هدفون، که قرارگیری گوشی در جیب آنهم زمانی که هدفون به آن وصل شده است را تقریبا غیر ممکن می کند و حتی ممکن است سبب خراب شدن سریع هدفون و سیم آن گردد. در مجموع نمی توان این گوشی را از نظر طراحی و زیبایی یک ملکه دانست اما می توان به آن نمره قبولی داد.

Pants-11-730x487

صفحه نمایش

گوشی oppo N3 دارای یک صفحه نمایش 5.5 اینچی کوچکتر از صفحه نمایش 5.9 اینچی N1 است که با اندازه بزرگ خود یک معضل محسوب می شد. رزلوشن تصویری این صفحه برابر 1920 در 1080 پیکسل می باشد که تراکم پیکسلی 403 ppi را تولید می کند که به اندازه کافی وضوح ایجاد می نماید، در واقع اگر خیلی در جزئیات صفحه فرو نرویم و کیفیت متون را نیز در نظر نگریم، هیچگونه تفاوتی در کیفیت این صفحه با صفحه 2K بکار گرفته شده در دروید توربو با تراکم 565ppi نخواهیم یافت.

در زمینه رنگ کار N3 نا امید کننده است، البته منظور من را اشتباه متوجه نشوید، صفحه LCD IPS این گوشی در زمینه رنگ چیزی کم ندارد اما آنچیزی که در صفحات گوشی های پرچ دار اخیر دیده می شود بسیار بهتر از N3 است و برای یک گوشی که با محوریت عکس برداری تولید شده است، شرم آور می باشد که نمی تواند عکس های فوق العاده خود را به بهترین شکل ممکن، نمایش دهد. شاید اگر این شرکت از صفحه ای AMOLED بهره می گرفت اوضاع بهتری داشت.

Oppo-R3-9-730x487

جدای از موضوع رنگ، صفحه نمایش به اندازه کافی روشن و دارای کنتراست خوب هست به طوری که آن را در زیر نور خورشید شایسته خواهید یافت! تنظیم روشنایی این صفحه نیز کاملا شسته و رفته است در واقع علاوه بر تعییین روشنایی ثابت و یا اتوماتیک قادر خواهید بود تا حساسیت خودکار روشنایی را نیز تغییر دهید. در کل می توان گفت در زیر نور خورشید و زوایای دید مختلف کار این صقحه خوب است و اگرچه برای مطالعه و متون رنگ و دقت صفحه معقول به نظر می رسد اما قطعا برای مشاهده عکس و فیلم که در یک گوشی با صفحه بزرگ، پر اهمیت است، N3 در حد و اندازه های بزرگان بازار نخواهد بود.

صدا و کیفیت تماس

اسپیکرهای N1 چنگی به دل نمی زدند اما خوشبختانه حال و روز این اسپیکرها در N3 بهتر شده هر چند که نمی توان گفت این اسپیکرها در حد بوم سوند HTC One هستند با این حال در صداهای بلند نیز کیفیت و وضوح خود را حفظ می کنند تا جایی که می توانم ادعا نمایم در حین رانندگی هیچ مشکلی با اسپیکرهای گوشی که معمولا در گوشی های پرچم دار دیده می شود، نداشتم. تعجب نکنید از اینکه بگویم خروجی صدای مکالمات در دوربین دوار آن قرار دارد که البته صدای بسیار خوب و بلندی دارد، N3 در این زمینه نیز هوشمند کار می کند و به محض دریافت تماس اقدام به چرخاندن دوربین در جهت صحیح می کند تا بتوانید به تماس پاسخ دهید.

Oppo-R3-8-730x487

خروجی هدفون N3 نیز قوی و شفاف می باشد همچنین بخشی موسوم به MaxxAudio در آن تعریف شده که امکان تنظیم و سفارشی سازی پخش موزیک  را فراهم می آورد، ویژگی داخل گوش رفتنی بودن ایرفون ها باعث می شود که صدا با کیفیت بیشتری دریافت شود.

نرم افزار

Screenshot_2014-12-25-04-04-56-949-730x1298

Oppo N3 دارای سیستم عامل اندروید کیت کت 4.4 است که با رابط کاربری این شرکت موسوم به Color OS 2.0 بالا می آید و فعلا هم خبری از اندروید آبنبات چوبی برای آن نیست و متاسفانه به طرفداران سیانوژن نیز باید اعلام کنیم که Oppo هیچ برنامه ای برای تعریف آپشنی برای نصب رام سیانوژن به مانند آنچه که در گذشته انجام داده، ندارد. رابط کاربری Color OS کاربر پسند تر از اندروید خام است و برخی ویژگی های آن مانند اضافه کردن مواردی به منوی تنظیمات سریع (Quick Settings)، استفاده از گوشی را لذت بخش تر کرده است.

برخی ژست های قابل تنظیم نیز در این گوشی دیده می شود که به شما اجازه می دهد که بیدار کردن گوشی و یا باز کردن اپ ها را با حرکاتی خاص انجام دهید. یکی از ویژگی های قابل ستایش در N3 حالت استفاده تک دستی است که به مانند سامسونگ صفحه را کوچک می کند و به کاربر اجازه می دهد تا با یک دست به راحتی به تمام بخش های صفحه دسترسی پیدا کند، این حالت بهتر از حالتی است که در iOS شاهد آن هستیم.

 برای مشاهده برنامه های باز شده نیاز است تا دکمه منو را برای مدتی نگاه دارید و هیچ راهی برای تغییر این بخش وجود ندارد. بدتر از آن، اینکه تغییر بین اپ ها به این روش دارای لکنت و تاخیر است. یکی از خوبی های این اپ سویچینگ (جابه جایی اپ ها) این است که می توانید اقدام به قفل کردن اپ نمایید و بعد از آن با زدن end all (بستن همه) بجز اپ های قبلاً قفل شده، همه اپ ها را ببندید. شاید چندان از طرفداران Color OS نباشید چرا که این لانچر فاقد بخش Apps است و این باعث می شود تا تمام اپ ها در صفحه اصلی تجمع نمایند که ممکن گیج کننده و سبب آشفته نشان دادن دستگاه شما شود، با این حال خدا رو شکر می توان با دسته بندی حروف الفبایی از این آشفتگی کاست. باز هم باید خدا رو شکر کرد! که سیستم عامل، اندروید است چرا که می توان به راحتی لانچر گوگل ناو را بر روی دستگاه نصب کرد و از شر Color OS خلاص شد!

اسکنر اثر انگشت N3 که در پشت گوشی واقع گردیده نیز در عین اینکه به نظر کمی کوچک می باشد اما کلا خوب کار می کند و آنلاک در آن بسیار سریع انجام می شود هر چند که موقعیت، در پشت گوشی بودن آن، کمی کند کننده است؛ برای مثال فرض کنید گوشی روی میز قرار دارد و بخواهید آن را باز کنید، قطعا مجبور می شوید گوشی را بلند کنید و هر بار نیز این اتفاق رخ خواهد داد، تا جایی که ممکن مثل من، بی خیال باز کردن گوشی با اثر انگشت شوید! برخی اپ های ساخت دست Oppo همچون تقویم و یا بخش SMS وجود دارند که احتمالا همه ما ترجیح خواهیم داد از اپ های گوگل به دلیل آشناییت و سینک پذیری بهتر، استفاده نماییم.

Oppo-R3-7-730x487

 O-Click

راه دیگر که Oppo به دنبال متمایز نشان داده N3 از سایر گوشی هاست، ریموت کوچکی به نام O-Click است. اول از همه اینکه به کمک آن می توانید پخش موسیقی را کنترل نمایید اما چه بد اینکه این ریموت فقط با اپ مادری از Oppo و تنها برای موزیک های محلی بکار می آید و به کمک آن قادر به هیچگونه کنترلی بر روی Google Play Music و یا Spotify  نیستید مگر در زمینه کنترل میزان صدا. اگر دکمه مرکزی O click را نگاه دارید اپ دوربین اجرا، که برای سلفی بازان یک ایده آل محسوب می شود. البته برخی باگ ها در این گجت اضافی وجود دارد برای مثال وقتی از شعاع بلوتوث خارج می شویم و دوباره به آن شعاع باز می گردیم، گجت قادر نیست تا به صورت اتوماتیک مجددا به N3 متصل گردد که ممکن است در آپدیت های نرم افزاری بعدی حل شود.

Oppo-R3-5-730x487

عملکرد

 گوشی چینی N3 دارای پردازنده چهار هسته ای 2.3 گیگاهرتزی به همراه 2 گیگابایت رم است که قطعاً مشخصاتی در حد و اندازه های گلکسی اس 5 و یا hTC One نیست اما قطعا برای کار روان اندروید، کافی است. در واقع می توان به جرات کفت که تجربه کار با آن یکی از روان ترین تجربه های من با گوشی هایی بود که از اندروید خام (استوک) بهره نگرفته بودند البته گوشی کاملا بی نقص نیست و همانطور که پیش تر ذکر شده لگ های گاه و بی گاهی در اجرای برنامه ها دیده می شود. این دستگاه دارای 32 گیگابایت فضای ذخیره سازی است و امکان ارتقای آن از طریق اسلات میکرو SD فراهم است.

Charger-1-730x487

ظرفیت باتری به کار گرفته شده در N3 با 3000 میلی آمپر، کمتر از 3610 میلی آمپری است که در N1 بکار گرفته شد، البته نباید از یاد برد که N1 صفحه بزرگتری داشت و صفحه کوچکتر در N3 به معنای حفظ باتری بیشتر می باشد. در تست انجام شده که شامل وب گردی های متعدد، پخش موزیک در حدود یک ساعت، چک کردن فیسبوک و توییتر و مشاهده چند ویدئو در یوتیوب که در کل چیزی حدود 6 ساعت روشنی صفحه نمایش را به دنبال داشت، باتری تا نیمه های روز بعد نیز دوام آورد. این گوشی همچنین با داشتن یک آداپتور با آمپراژ بالا، شارژ سریع باتری را تضمین می نماید برای مثال در تستی که انجام شد این گوشی در کمتر از 30 دقیقه تا 70% شارژ شد.

دوربین

کیفیت و عملکرد این دوربین نسبت به N1 بهتر شده. این گوشی دارای دوربین 16 مگاپیکسلی پرقدرتی است که از قضا عکس های با کیفیت و وضوح بالا می گیرد. این دوربین به موتوری چرخشی مجهز است که ان را قادر می سازد تا عکس برداری سلفی را نیز به همان خوبی عکس های عادی انجام دهد. در حین فیلم برداری نیز می توان از این خاصیت چرخشی بهره گرفت. ویژگی عکس برداری پانارومای آن نیز بسیار شگفت انگیز است در واقع کافی است دوربین نگه داردید تا موتور دوربین خود کار را برای شما تکمیل نماید.

Oppo-R3-3-730x487

IMG20141225123824

به طور معمول سخت افزار قوی به همراه نرم افزار ضعیف و یا بر عکس ظاهر می شوند که به نظر چنین قانونی بر N3 حاکم نیست. N3 در تعادل رنگ سفید خوب کار می کند و از تشدید نور در فضای با روشنایی مناسب و نویز بیش از اندازه در فضای تاریک اجتناب می کند. در واقع من بیشتر از این نگران بودم که دوربین در فضای بسته از عدم ثبات تصویری نوری (اپتیکال) رنج ببرد اما در تست های انجام شده دیده شده که دوربین کمترین میزان درگیری با محیط فضای داخل را دارد و عکس هایی قابل قبول می گیرد و در فوکس مشکل چندان ندارد.

قابل ذکر است که اپ دوربین Oppo مجهز به مارکت خود است که افزونه های رایگان را برای عکاسان ارائه می دهد که در میان آنهام می توان به توانایی عکس برداری RAW اشاره کرد. اگر با این موضوع آشنا نیستید باید بگویم، که این فرمت در اصل عکس هایی می گیرد که به مرحله پردازش و فشرده سازی سنسورهای دوربین وارد نمی شوند که به عکاسان اجازه می دهد از انعطاف پذیری بیشتری برای ویرایش، بخصوص برای اصلاح تعادل رنگ سفید برخوردار باشند. ذیلاً می توانید به مقایسه عکس گرفته شده عادی و عکس RAW که در به مدت 30 ثانیه Adobe Lightroom بوده بپردازید. قطعا کیفیت بالای عکس های RAW مستلزم حجم بالایی نیز هست در حقیقت عکس های RAW به جای حجم های 3 یا 4 مگابایتی، حجم 30 مگابایتی دارند. این ویژگی قرار است در آپدیت های بعد آبنبات چوبی به صورت بومی در اندروید بکار گرفته شود اما در حال حاضر دستگاههای کمی به آبنبات چوبی مجهز هستند.

IMG20141225155113_1-730x548

 RAW-730x547

از دیگر ابزارهای دیگر موجوددر اپ دورببن حالت expert mode است که به شما اجازه می دهد که به طور دستی اقدام به تنظیم فوکس و بالانس نور و سفیدی عکس ها نماید. حالت تغییر فوکس بر روی عکس ها پس از گرفتن آنها و ساخت عکس های گیف (GIF) از دیگر ویژگی های گنجانده شده در دوربین است. متاسفانه یکی از بدی ها این ابزار عدم توانایی در تلفیق آنها است برای مثال شما قادر نخواهید بود تا از حالت expert mode برای تنظیم فوکس دستی استفاده نمایید و در عین واحد عکس های RAW بگیرید. این دوربین قادر به تهیه ویدئوهای 4K نیست اما حداقل سنسور آن عکس های خوبی می گیرد. عکس های سلفی که این دوربین می گیرد از نظر زیبا بودنو نمایشس جزئیات و پوست عالی عمل می کند.

IMG20141225155302-520x390

IMG20141213220444-1-520x390 IMG20141214161441-520x390 IMG20141225150204-2-520x390 IMG20141225155200-1-520x390

جمع بندی

شاید این گوشی بر روی کاغذ یک شاهکار نباشد حداقل در بخش سخت افزار، اما از کار با آن لذت خواهید برد. دوربین چرخشی آن مزایای عالی از جمله تهیه سلفی های بی نظیر را عائد شما می کند و گجت O Click آن، کنترل بر روی پخش موزیک و همینطور تهیه عکس از راه دور را نصیبتان می کند. طراحی این گوشی خوب و از سخت افزار قابل قبولی بهره دارد و صفحه نمایش 5.5 اینچی آن کیفیت معقول و مناسبی را از خود نشان می دهد. چیزی که باید در مورد N3 به آن اشاره نماییم قیمت احتمالا 650 دلاری آن است که قیمتی بالا در مقایسه با پرچم داران دیگر بازار همچون گلکسی اس 5 و یا آی فون 6 محسوب می شود که احتمالا بسیاری را از خیر خرید این گوشی چینی منصرف خواهد کرد.

Oppo-R3-1-730x487

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *