بیشتر از یکسال است که از معرفی پروژه آرا توسط بخش تکنولوژی و پروژه های  پیشرفته گوگل (ATAP) می گذرد. این تحقیقات در واقع در راستای به ثمر رساندن پروژه ای است که طی آن اولین گوشی تقسیم شونده یا ماژولار جهان تولید شود. این تیم تلاش زیادی کرد تا قبل از پایان دو سالگی تحقیقات خود، اولین و نمونه اولیه گوشی ماژولار را ارائه دهد که در همین راستا شاهد معرفی اسپیرال 1 نمونه اولیه و کاربردی این گوشی که با اندروید کار می کند بودیم. ورژن بعدی موسوم به اسپیرال 2 نیز قرار است تا آخر امسال در اختیار توسعه دهندگان قرار گیرد. پاول ارمنکو سرپرست تیم آرا به 5 سوال متفاوت در مورد پروژه آرا پاسخ می دهد:

آیا از میزان بازخورد و علاقه عموم و همچنین توسعه دهدگان و برنامه نویسان اطلاع دقیقی دارید؟

میزان علاقه مندی طراحان و توسعه دهندگان بسیار بیشتر از میزان انتظار ما بود اما در بحث مصرف کنندگان و مردم عادی نمی توانم پاسخ دقیقی بدهم اما برخی نظرات از مردم نیز در اینجاو انجا دیده و شنیده می شود که عموماً نیز نظرات مثبتی نسبت به پروژه است. با این حال از انجا که ما هنوز محصول را وارد بازار نکرده ایم مکالمه و نظرات مهم و بزرگی در این خصوص پروژه آرا شکل نخواهد گرفت.

از آغاز کار آرا تا کنون چه چیز شگفت انگیزی در مورد صنعت وایرلس را آموخته اید؟

اینکه چه پتانسیل عظیمی برای نوآوری وجود دارد!

هنگامی که شما پروژه آرا را شروع کردید در مورد اینکه توسعه دهندگان به چه چیزی فکر می کردند دانشی نداشتید. از ان موقع تا کنون بدترین و احمقانه ترین طرحو پیشنهادی که دیدید چه بود؟

بدترین چیزی که دیدم مربوط به چرخ های لاستیکی بود که این امکان را ایجاد می کرد که گوشی از شما فرار کند! و یا در محل خود بچرخد!!!  قطعا این بدترین چیزی است که می توان انتظار آن را داشت. اما فراموش نکنیم که ایده های بسیار ناب و با ارزشی در خصوص موارد پزشکی و محیط زیست و زندگی نیز ساخته شده است.

چرا تا قبل از شما هیچ گوشی ماژولاری ساخته نشد؟

من مطمئنم که قطعا ما اولین تولید کننده گوشی ماژولار نیستیم، و فکر می کنم دو چیز متفاوت وجود داد که باید به انها اشاره کنم. اول، اینکه ما این پروژه را به عنوان یک پلت فرم اپن سورس و رایگان جلو می بریم. در واقع ما هیچ برنامه ای برای ساخت ماژول ها مختلف و فروش انها نداریم. دوم اینکه ما معتقدیم که ما در نقطعه عطف تکنولوژی هستیم، جایی که سیستم ماژولی سازنده یک سیستم کامل است. به نظر ما این سیستم توسط بسیای از کاربران قابل قبول است چرا که امکان شخصی سازی عمیق بر روی سیستم برای آنها فراهم است. چیزی که قبلا وجود نداشته.

چالش برانگیزترین و غیر منتظره ترین اتفاق که در طول پروژه برای شما رخ داد چه بود؟

ساخت سخت افزار توسعه دهنده. به طور جدی باید بگویم که در همان روزهای انجام پروژه من ساخت کیت توسعه دهنده و دشواری پیش رو در ساخت ان را دست کم گرفتم چرا که لازم بد این کیت انعطاف پذیر، قوی و توسعه پذیر باشد. از همین رو بود که ما چند روزی را در معرفی اسپیرال 1 را از دست دادیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *