Codecademy نام استارت آپی نیویورکی است که به منظور یادگیری پلت فرمی با همین نام راه اندازی شده است. حال کد آکادمی با کمک گوگل و موسسه خیریه آنلاین DonorsChoose مشترکاً، تیمی را برای جذب دختران علاقه مند به کد نویسی و علوم کامپیوتر تشکیل داده اند. سایت Google.org بازوی بشر دوستانه غول فن آوری جهان یعنی گوگل است. این دپارتمان بشر دوستانه گوگل تعهد کرده است تا یک میلیون دلار به این پروژه کمک مالی نماید. یادگیری تنها ویژگی شرکت در این کلاس ها نیست بلکه حتی می تواند شرکت کنندگان در آن را نیز پولدار(!) نماید. در واقع هنگامی که یک دانش آموز یکی از دوره های خاص و برنامه ریزی شده توسط کد اکادمی را سپری نماید از سوی این نهاد  125 دلار جایزه دریافت می کند. هزینه های  این جایزه را نهاد خیریه DonorsChoose تقبل می کند. همچنین جایزه ای نیز برای معلمان در نظر گرفته شده است. این جایزه 500 دلاری به معلمانی داده می شود که حداقل چهار نفر از شاگردانشان با موفقیت این دوره آنلاین را سپری نمایند.

این رویه کمی متفاوت از شیوه عملکردی است که سابقا نهاد خیریه DonorsChoose داشته است. در سایت این موسسه، معلمان و مدارس پروژه هایی را که می خواهند به دانش آموزان ارائه دهند را معرفی  و خیرین پس از مطالعه پروژه، از آن ها حمایت مالی می کنند. این روش دقیقا به مانند پلت فرم کمک مالی Kickstarter است، در این سایت نیز شما پروژه خود را معرفی و افراد مختلف و یا حتی شرکت ها، هزینه های کار شما را تامین می کنند. فراموش نکنیم که کد آکادمی کاملا رایگان است، لذا تامین بودجه های آن بسیار سنگین است؛ در عوض جوایز گذاشته شده و مواد و تجهیزات مورد نظر (مانند تبلت و …) که توسط گوگل و DonorsChoose  تامین می شود می تواند برای بسیاری از معلمان و دانش اموزان ایجاد انگیزه نماید.

ژاک سیمز مدیر عامل و یکی از بنیانگذارن کد اکادمی می گوید:  در برنامه نویسی شاهد شکاف عظیمی در جنسیت هستیم و تنها 12 درصد از افراد فارغ التحصیل در علوم کامپیوتری از زنان هستند. ما معتقدیم که حل این مشکل نیاز به ارائه چندین راهکار دارد، افزایش دسترسی به تعلیم و آموزش، ارائه تصویر و مدلی روشن از آینده دانشجویان و تشویق معلمان و دانش آموزان برای برداتشن گام در جهت علوم کامپیوتر از جمله این راه کار هاست.

سیمز امیدوار است این پروژه با همکاری گوگل و تبلیغات بیشتر، میزبان تعداد بیشتری دانش آموز برای آموزش باشد. او معتقد است که در کنار بهبود سطح و تعداد دانش آموزان، این نهاد از فنی  و آماده سازی کلاس ها نیز خود را اماده تر کرده است.

کمک های بیشتر گوگل:

در همین رابطه گوگل تصریح کرده است که بودجه ای 50 میلیون دلاری را برای سازمانها و ارگانهایی که می توانند دختران بیشتری را جذب علوم کامپیوتر نماید اختصاص خواهد داد. گوگل با راه اندازی سایت و پروژه ای تحت عنوان Made With Code به معلمانی که دختران را برای برنامه نویسی در آکادمی هایی چون کد اکادمی و یا خان آکادمی آموزش دهند، پاداش پرداخت می کند. گوگل همچنین در ویدئویی تبلیغی که به معرفی Made With Code می پرداخته با محور قرار دادن دختران، کد نویسی را به عنوان عاملی برای ساخت بسیاری از چیزها معرفی می کند و استفاده آن را از پزشکی تا انیمیشن سازی و سایت سازی تعریف می کند. گوگل با موسسات و دانشگاهها و به روش های خاص، قصد دارد تا این علاقه را در دختران ایجاد نماید.  گروههای پیشاهنگی دخترانه، آزمایشگاه دانشگاه MIT ، مرکز ملی زنان و فناوری اطلاعات آمریکا، از جمله نهادهایی هستند که چشم به کمک Made With Code دوخته اند. گوگل همچنین امکان ارائه ابتکارتی که با کدنویسی امکان پذیر است را در این سایت گنجانده است لدا شما می توانید تراوشات مغزی خود را در این سایت معرفی نمایید.

2 thoughts on “گوگل برای ورود دختران به دنیای کد نویسی تلاش می‌کند

  1. بتول گفت:

    سلام چگونه برنامه نویسی یاد بگیریم

    1. سلام. بستگی داره که در چه زمینه ای میخواید برنامه نویسی کنید. برنامه نویسی مربوط به سیستم های عامل (مثل ویندوز و یا اندروید)، وب (مثل ساخت سایت های اینترنتی) و یا حتی برنامه نویسی های تحت شبکه که اونهم به نوعی مربوط به سیتم عامل هست.
      اما چیزی که باید توجه کنید اینه ساختار اصلی تمام زبانها به یک شکل هست و اگر یکی رو یاد بگیرید مابقی رو ساده تر یاد خواهید گرفت. برای شروع از سی پلاس (C+) و بعد سی شارپ (C# ) شروع کنید.
      سی پلاس شما را با دنیای برنامه نویسی آشنا می کنه و ساختار کلی برنامه نویسی و در ورود به دنیای برنامه نویسی رو به شما نشون میده.
      در سی شارپ مبحث شی گرایی به تفصیل مورد بحث قرار می گیره که می تونه پایه برنامه نویسی جاوا، PHP و … باشه. بسیاری از مباحث سی شارپ رو قبلا در سی پلاس یاد میگیرد، پس یادگیری این زبان آسونتر میشه.
      بعد از یادگیری این دو به سراغ حرفه ای برید که می خواید کار کنید. مثلاً اگر وب سایت سازی هست باید PHP رو شروع کنید که خودش نیازمند برخی الحاقات مثل HTML و CSS هست. و یا اگر مثلاً اندروید هست باید به سراغ جاوا برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *