ظاهراً مایکروسافت توانسته است در زمینه ارائه تکنولوژی های آینده از اپل جلو بیفتد. شاید باور کردنی نباشد اما به کمک هولولنز (HoloLens) مایکروسافت قادر خواهید بود تا بر روی سطح مریخ قدم بزنید! بازی کنید و یا پیام های اسکایپ خود را پاسخ دهید اگرچه باید اعتراف کرد که نمونه هدست و یا عینک مایکروسافت به نمایش درآمده در کنفرانس به آن درخشانی معرفی شده در سخنرانی ها نبود با این حال هولولنز می تواند در بردارنده تمام موارد آموزشی و سرگرمی باشد و در بهبود پزشکی و فضانوردی به کار آید. تجربه هر چند محدود کار با هولولنز شگفتی آور و هیجان بر انگیز است که البته مایکروسافت این فرصت را در رویداد 21 ژانویه خود ایجاد نمود و حال می توان نگاهی اولیه به این محصول خاص مایکروسافت انداخت و برخی ویژگی های مهم مربوط به آن را معرفی کرد. باید گفت که هولولنز مایکروسافت در واقع یک سیستم هولوگرافیک نیست اما مقابل آن هم نیست. واقعیت تعجب آور در مورد مایکروسافت این است که گجت جدید این شرکت چیزی خاص و منحصربفرد و فوق العاده است. شابد بتوان به صراحت گفت که این دستگاه احتمالاً اولین دستگاه مجازی-واقعی است که بدون هیچگونه درزی واقعیت و دنیای مجازی را در هم مخلوط می کند و در عین واحد هر دو را پیش روی شما می گذارد. در واقع اولین چیزی که با دیدن این عینک به ذهنم خطور کرد فیلم های علمی و تخیلی هالیوودی بود که با اشاره انگشتشان صفحه نمایش را جلوی چشم خود باز می کردند و کارها و برنامه ها و تماس های خود را پیش می بردند.  مایکروسافت عکس برداری و تهیه فیلم از این محصول شاخص خود را ممنوع کرده بود لذا در بررسی پیش رو از عکس های خود شرکت برای توصیف این محصول استفاده خواهیم نمود.

تفاوت نسخه نمایشی و نهایی

نمی توان نمونه ای همتای هولولنز را یافت که به شما بگوییم این هدست مایکروسافت شبیه به آن است. هدست به نمایش درآمده در رویداد مایکروسافت متصل به یک جعبه بود که باید آن را به دور گردن خود بیندازید که احتمالاً میزبان GPU، CPU و HPU (واحد پردازش هولوگرافی) است. این موارد کمک می کند تا دستگاه بتواند محاسبات ترابایتی اطلاعاتی را که از سنسورهای عینک ها بدست می آورد را درجا انجام دهد. در نسخه نهایی این عینک تمام این موارد در درون خود عینک جای داده شده اما متاسفانه  خبری از نسخه نهایی در این کنفرانس نبود. از نظر ظاهری جفتی از کلیدها در هر دو طرف آن و اسپیکرها در قسمت زیرین و یک درگاه میکرو USB در پشت آن دیده می شد که احتمالاً به منظور شارژ بکار می آید.

HoloLensDesign_w_600

دوربینی در این عینک ها کار گذاشته شده است که میدان دیدی 120 درجه را ایجاد می کند. به این ترتیب، دستگاه می تواند حرکت دستگاههای شما را بهتر تشخیص دهد. این عینک به هیچ وجه دید محیطی شما را کاهش نمی دهد و کلاً برای شما مشکل ساز نخواهد بود. جالب است بدایند که قبل از استفاده از این هدست مایکروسافت مجبور به اندازه گیری فاصله و وارد کردن آن به یک PC متصل شده بود با این حال شرکت تاکید کرد که در نسخه نهایی، هدست قادر خواهد بود تا این محاسبات را اتوماتیک انجام دهد.

هولولنز ویژگی مشاهده از طریق لنز هولوگرافی و صوت مکانی را دارد لذا شما می توانید هولوگرام را در محیط زندگی خود دیده و بشنوید. بر اساس توضیحات مایکروسافت، هولوگرام بر پایه نور کار می کند و می تواند دو بعدی و یا سه بعدی باشد. بسته به اپلیکیشن شما می توانید هولوگرام ها را حرکت، تغییر شکل و یا حتی تغییر رنگ دهیدکه نتیجه آن تعامل هر چه بیشتر هولوگرام ها و دنیای مجازی با جهان واقعی است.

Microsoft-HoloLens-MixedWorld-RGB

Minecraft را در اتاق نشیمن خود بازی کنید

اگر از طرفداران Minecraft  هستید خبر خوب این است که به کمک هولولنز قادر خواهید بود تا به شبیه سازی این بازی در هر کجایی که خواستید بکنید. در واقع این کیت پیشرفته به کمک تشخیص و نقشه برداری مکانی  به شما این امکان را می دهد تا اجزای مختلف بازی را بر روی میز و دیگر وسایل خانه تان پیاده نمایید. در خلال بازی شما می توانید هر آیتمی را که خواستید فراخوانی نمایید مثلا بیلی را فراخوانی کرده و هر کجای میز را که خواستید خندق بزنید تا از ورود زامبی ها به برج و قلعه تان جلوگیری کنید! در واقع تنها چیزی که برای این کار لازم است تپ کردن در هوا است! به این معنا که فقط کافی است که چشم خود را بر روی شی مورد نظر قرار دهید سپس با دست و انگشت خود حرکت مورد نظر را شبیه سازی کنید. جال ایت بدانید مثلاً اگر انفجاری را در دیواری شبیه سازی کنید، و درون دیوار سوراخ شده را نگاه کنید قادر خواهید بود آنچه را پشت دیوار مجازی اتفاق می افتد را نیز ببینید که بسیار هیجان انگیز است. احتمالاً برای انجام دیگر بازی ها به این روش باید گیم ها با این ابزار هولوگرامیک مچ شوند اما در آینده شاهد بازی های بیشتری خواهیم بود که با این روش دلپذیر تر اجرا خواهند شد.

MicrosoftHoloLensMineCraft_w_600

Holobuilder: ساخت ابزار سه بعدی در هوا

Holobuilder ویژگی منحصربفرد و خلاقانه در هولولنز است که به شما اجازه می دهد اشیا سه بعدی خلق کنید و اقدام به اشتراک گذاری و حتی پرینت انها کنید. جالب است بدایند که شما با حرک سر و به کمک دستانتان قادر خواهید بود تا اشیا را به این طرف و آن طرف ببرید و با راحتی بیشتری شی مودر نظر خود را طراحی کنید. مثلاً در خلال کنفرانس، مجری از واژه کپی استفاده کرد تا نمونه تایر دیگری را برای شی که در حال ساخت آن بود ایجاد نماید به همان راحتی می توانید اندازه اشیا را کوچک و بزرگ کنید و رنگ آنها را نیز تغییر دهید. حتی اگر به پرینترهای سه بعدی دسترسی ندارید می توانید به راحتی شی ساخته شده خود را به اشتراک بگذارید و یا اینکه آن را با عکسی از خود واقعیتان تلفیق کنید.

Holobuilder_w_600

 تماس اسکایپی

شاید یکی از بخش های جالب این هدست، تماس اسکایپی آن است. در این مدل از تماس ویدئویی کاربر می تواند مجموعه ای از نورها را بر روی اشیا واقعی اطراف خود ببیند مثلاً در پوستر زیر که مایکروسافت منتشر کرد است پدر در حال آموزش بستن و تعمیر روشویی و اتصالات آن به دختر است و با کشیدن الگویی به دختر آموزش می دهد که قطعه ای که در دست دارد به کجا باید متصل شود. این مدل اسکایپ برای کاربران این امکان را فراهم می آورد تا بتوانند محیط خود را به کمک ابزار مختلف بهتر توصیف و توضیح نمایند. تصویر تماس گیرنده همواره دیده می شود و شما می توانید آن را در موقعیتی خاص پین نمایید لذا این ویژگی این امکان را به شما می دهد تا بتوانید سر خود را به هر جا که می خواهید بچرخانید. در واقع در همین پوستر نیز دختر تصویر پدرش را بر دیوار الصاق کرده و این شرایط برای او بوجود امده تا بتواند اشیا را دیده و آنها را به پدرش نشان دهد و پدر نیز روش درست نصب کردن را به او گام به گام و با رسم شکل و راهنما توضیح دهد. قطعاً اسکایپ یک نمونه است و این پتانسل در هولونز وجود دارد که برای اپ های دیگر نیز بکار آید مثلاً از طرق فیلم های یوتیوب و یا دستورالعمل های دیگر می توان به راحتی از هولولنز بهره گرفت مثلاً فرض کنید در فروشگاهی هستید و با زدن هولونز و پخش ویدئویی آماده، تمام محصولات مهم این فروشگاه برای شما توصیف و توضیح داده می شود. حتی تصور کنید که این شیوه چه تاثیر عمیقی در علوم پزشکی می گذارد و باعث می شود یک پزشک از سرتاسر دنیا بتوانید در انجام یک عمل جراحی در جایی دیگر از کره زمین و یا حتی فضا نقش ایفا نماید.

Microsoft-HoloLens-Skype_w_600

مریخ نوردی با هولولنز

به کمک هولولنز می توانیم در سطح مریخ گردش کنیم و به سنگ ها و سرنخ هایی از وجود حیات و آب در این سیاره خیره شویم. یک محقق ریموت از JPL ناسا شما را در این سفر همراهی می کند و یه شما کمک می کند تا عکس های با رزلوشن بالاتر از کوهها و صخره ها و … در دسترستان قرار گیرد. شما می توانید این دانشمند ریموت را در آواتاری سبز رنگ مشاهده نمایید. نکته ای که از این ویژگی هولولنز عائد ما می شود این است که به کمک این دستگاه می توان آموزش را تسریع و دلنشین تر کرد و حتی سرعت اکتشافات را نیز افزایش داد به طوری که JPL اعلام کرده که به کمک این فناوری می تواند حداکثر تا ماه ژوئیه 2015 کنترل مریخ نوردهای خود را به این شیوه انجام دهد.

HololensMarsOnSight_w_600

کورتانا بر روی دسکتاپ و استریم باری های ایکس باکس و دیگر ویژگی های ویندوز 10 جالب هستند اما هولولنز چیز دیگری است و یک جهش بزرگ به آینده محسوب می شود. این ثابت می کند که مایکروسافت چیزی از گوگل و اپل، در برداشتن گام های خلاقانه، کم ندارد. پلت فرم جدید می تواند با ترکیب واقعیت و دنیای مجازی بسیاری از نیازها ومشکلات بشری از فضا نوردی تا آموزش و پزشکی را برطرف نماید. به نظر نمی رسد که هولولنز فعلاً گجتی باشد که بتوان از آن در خانه استفاده کرد با این حال امیدواریم در آینده نه چندان دور بتوانیم شاهد بکارگیری چنین دستگاهی در زندگی شخصیمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *