فیس‌بوک 1.6 میلیارد کاربر دارد، اجتناب‌ناپذیراست که تعداد بسیاری از آنها فوت کنند و حساب‌های کاربریشان در شبکه‌های اجتماعی‌‌، غیرفعال ‌بماند.

فیس‌بوک در سال گذشته قدم بزرگی در جهت چگونگی مواجهه با افزایش روزانه ۸۰۰۰ نفری حساب‌های شبکه‌های اجتماعی که صاحبانشان فوت کرده‌بودند برداشت. طرح مخاطب وارث به کاربران کمک ‌کرد که در بزرگترین شبکه اجتماعی جهان، با مرگ عزیزان راحت‌تر کنار بیایند.

جزمین پرابست، مدیر استراتژیک محتوای فیسبوک در یک گزارش به ما گفت:

تیم طراحی محصولات ما طی صحبت‌هایی که با بازماندگان داشتند دریافتند راه‌های محبت‌آمیز بیشتری هست تا به کاربران اطمینان داد که ما در آینده از حسابشان پشتیبانی می‌کنیم. در حالی که تیم مشغول طراحی بود، دو موضوع اصلی ذهنمان را مشغول می‌کرد. کاربران بتوانند مخاطب وارثشان را انتخاب کنند و همچنین این امر برای این مخاطب به آسانی هرچه تمام باشد.

شما می‌توانید در قسمت تنظیمات حساب کاربریتان که زیر زبانه امنیت قرار دارد، مخاطب وارثتان را انتخاب کنید. این گزینه شما را قادر می‌سازد تا برای حساب یادبودتان یک کاربر دیگر معرفی کنید. پس از درگذشت شما، بالای اسمتان در پروفایل کاربری‌، عبارت «یادبود» ظاهر می‌شود. فیس‌بوک به وارث شما اجازه میدهد عکس نمایه و زمینه صفحه شما را عوض کند یا تمام اطلاعات حسابتان چون عکس‌ها و مطالب را دانلود کند. او همچنین می‌تواند یک پیام بالای صفحه شما قرار‌ دهد.

موضوع بسیارپیچیده است

پرابست می‌گوید:

ما این سرویس را ساختیم تا مخاطب وارث بتواند اطلاعاتی همچون مراسم ختم یا ادای احترام به درگذشته را به راحتی به اشتراک بگذارد. باقی تنظیمات حساب شما همچون گذشته خواهد ماند و وارث شما نخواهد توانست به پیام های شخصیتان دسترسی پیدا کند.

legacy-contact-facebook

اگر نمی‌خواهید که حساب شما به یادگار در فیسبوک بماند یا مخاطبی را بعنوان وارث خود معرفی کنید، می‌توانید از فیسبوک بخواهید در صورت آن پیشامد ناگوار، حساب شما را از پایگاه خود حذف کند. اما هنوز هم لازم است کسی باشد تا به فیسبوک اطلاع دهد که شما فوت کرده اید. به همین خاطر است که فیسبوک از شما می خواهد حتما در دنیای واقعی به کسی بگویید که پس از فوتتان، علاقمندید برای حسابتان چه پیش آید.

در اوایل سال 2015، مرکز تحقیقات کسب و کار (globalwebindex) اعلام کرد که به طور میانگین هر شخص 5 حساب کاربری در فضای مجازی دارد و طی یکسال این رقم به راحتی می تواند به ۸ حساب افزایش یابد. اگرشما هم بیش از ۵ عدد حساب کاربری دارید، برای بازماندگان بسیار دشوار خواهد بود تک تک آنها را حذف کنند و همینطور بسیاری از حساب هایتان ممکن است سالها فعال باقی بمانند. اما بسیاری از شبکه های اجتماعی تمهیدی برای این موقعیت ها نیندیشیده اند. برای مثال اینستاگرام هم که مالک آن فیس‌بوک است، این برنامه را اجرا نمی کند.

اینستاگرام به شما اجازه می دهد که اگرعلاقمند هستید حساب شما به یادبود تبدیل شود یا کاملا آن را حذف کند. هیچ راهی وجود ندارد که این موارد را از پیش تعیین کنید بلکه از شما می خواهد تا گواهی فوت فرد متوفی را به این شبکه اجتماعی ارائه دهید. حساب های یادبود نیز به همین منوال در فیسبوک عمل میکنند ولی قید وشرط ارائه گواهی فوت را لازم ندارند.

اینستاگرام می‌گوید:

ما نمی‌خواهیم روی اینستاگرام هیچ اشاره یا ارجاعی به حساب های یادبود مشاهده شود چون ممکن است برای دیگر اعضای خانواده یا دوستان صاحبان این حساب ها بسیار ناراحت کننده باشد. ما همچنین امنیت حساب این افراد را پس از مرگ نیز تامین می‌کنیم.

توییتر نیز همینطور است؛ هیچ برنامه یادبودی برای حساب ها در نظر گرفته نشده و شما باید یک درخواست برای این شبکه بفرستید تا حساب فرد درگذشته راحذف کند. برای اینکه بتوانید یک حساب را حذف کنید باید ازاعضای تاییدشده خانواده یا سرپرست اموال صاحب آن باشید. وقتی این درخواست را می‌فرستید، توییتر به شما ایمیل می فرستد و مدارک شناسایی، رونوشت گواهی فوت و اطلاعات بیشتر را از شما می خواهد. لینکداین نیز همینقدر در گزارش فوت سخت گیر است.

اصلا آسان نیست

لینکداین از متقاضی که اغلب از بازماندگان آن همچون دوست نزدیک یا خانواده متوفی است میخواهد که اطلاعات نام شخص ،آدرس اینترنتی حساب کاربری، نسبت ،آدرس صندوق پیام اینترنتی، تاریخ فوت، لینک آگهی فوت وحتی شرکتی که در آن کار می کرده را ارائه دهد. لینکداین همچنین صفحه یادبود نمی سازد بلکه آن را کاملا حذف می کند.

برخی می‌خواهند صفحات کاربریشان در شبکه های اجتماعی حتی پس از مرگشان نیز فعال باشد که این امکان از طریق ایجاد کانال های شخصی امکان پذیر است. جامعه مردگان، ابزاریست که کمک می‌کند صفحات شما پس از مرگتان نیز فعالیت کنند.

با فعال کردن این سرویس، پیام ها و مطالب از حساب های فیسبوک، گوگل پلاس، توییتر، اینستاگرام و لینکداین شما در تاریخ مشخصی به بازماندگان فرستاده می‌شود. برای مثال هرسال می توانید برای همسرتان درهمان تاریخ بخصوص، پیام تبریک تولد بفرستید. شما حتی می‌توانید ویدیوکلیپ شخصی ضبط کنید تا برای عزیزانتان فرستاده شود.

جامعه نوین

وقتی در این جامعه ثبت‌نام میکنید، می‌توانید ۶ نفر‌را انتخاب کنید تا پس از مرگ شما با این سرویس دهنده ارتباط برقرار کنند و خدمات ارسال پیام از سوی شما را آغاز کنند. وبسایت جامعه مردگان ادعا می‌کند که خدماتشان به طرز چشمگیری می‌تواند اندوه بازماندگان را کاهش دهد.

در دنیایی که ارتباطات ازهم گسیخنه است و تنها اثری ناچیز از ما به جای می ماند، الزام جامعه ایجاب می کند این آثار را جمع آوری و تطبیق دهیم.

پرداختن به مرگ صاحبان صفحات اجتماعی، موضوع دشواریست مخصوصا وقتیکه می تواند در معرض شوخی های زننده قرا گیرد. این موضوع را باید‌ دلسوزانه موشکافی کرد وشبکه های اجتماعی نیز بایستی راه حلی ساده در جهت حذف حساب ها یا تبدیل آنها به یادبود ارائه دهند. آنچه که پس از مرگ ما بر روی جامعه مجازی باقی می‌ماند، اهمیت ویژه ای همچون یک وصیتنامه درباره ی اموال واقعی دارد. برعهده این شبکه های مجازی است‌‌ تا ابزارهایی ارائه دهند که بتوانیم امور را بدرستی ترتیب دهیم. فیس‌بوک در این رقابت بسیار پیشرفته است اما هنوزهم کارهای زیادی دارد تا آگاهی جمعی کاربران را راجع به وضعیت حساب‌ها پس از مرگ، افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *