سوال اصلی که باید از خودتان بپرسید این است که نگاه شما به بالای پله ها است یا خودِ پله؟! نگاه شما آبنده نگرانه است یا صرفاً به دنبال رد کردن اوضاع کنونی به بی هزینه ترین وجه ممکنه هستید؟ پاسخ شما به این سوالات تعیین کننده است که آیا می توانید در حرفه خود رشد یا به قولی پیشرفت شغلی داشته باشید یا نه! اما ممکن است مطمئن نباشید و یا دچار شک شده باشید که آیا واقعا حرفه ای که دنبال می کنید آینده ای دارد یا نه؟ بهتر است چهار فاکتور پیش رویتان را خوانده و کمی به ذهن و منطق خود سر و سامان دهید.

چیزی که ابتدای امر باید آن را تذکر دهیم این است که شما قطعاً نمی توانید در یک لحظه تمام این چهار فاکتور را بکار بگیرید چرا که شرایط شغلی و مسئولیت هایی که به عهده دارید ممکن است شما را محدود کند. استقلال و مسئولیت بیشتر، می تواند شما را در بکار گیری چهار فاکتور زیر کمک کند. بهتر است این چهار فاکتور را به اختصار با هم مرور کنیم.

1- کمتر از پیش به راهنمایی و تایید رئیستان وابسته باشید

منظور ما این نیست که هر چه بخواهید انجام دهید! بلکه مقصود و هدف ما این است که وقتی در کار خود پیشرفت می کنید و مراحلی را طی می کنید رئیستان بیشتر از پیش به شما اعتماد می کند و انتظار دارد در مسیر و مسئولیتی که پذیرفته اید بصورت صحیح و در جهت اهداف سازمان گام بر دارید. تصمیم گیری های شما باید صحیح و در مسیر اهداف تعیین شده شرکت باشد. این مرحله از شرایط کاری شما بگونه ای است که باید بتوانید اهداف اصلی محل کار خود را شناخته باشید و به خوبی تصمیم گیری های صحیح را انجام دهید. اگر بتوانید تصمیمات درست را تشخیص و پیاده کنید آنگاه شرایط برای رشد شغلی شما فراهم می شود و به اصطلاح وارد مرحله حرفه ای شدن می شوید. پس به قضاوت های خود اعتماد کنید و آنها را با دقت انتخاب کنید و برای سوال کردن در مورد هر چیزِ کوچکی به نزد رئیس خود مشرف نشوید! چون اینکار شما را در قالب یک انسان نامناسب برای سپردن یک مسئولیت خطیر نشان می دهید که مساوی است با عدم پیشرفت.

2- برای کار کردن زیاد آماده شوید

بهتر است بدانید پیشرفت شغلی هزینه دارد! پس اگر هدفتان گرفتن حقوق و کار نکردن است مطمئن باشید نه تنها پیشرفتی در کار خود نخواهید داشت بلکه حتی از آن سرخورده شده و حتی ممکن است مورد تمسخر همکاران خود قرار بگیرید که در دراز مدت شما را قطعاً له خواهد کرد! پس برای پیشرفت دست و پا بزنید و از کار کردن فرار نکنید.

اگر مسئولیتی به دستان داده شده فقط برای انجام کارهای روزانه برنامه نداشته باشید و سعی کنید برای یک هفته دیگر و حتی ماه و سال آینده یک هدف مشخص را تعیین کنید. کارهای مهم را در اولویت قرار دهید و به آنها توجه و بهایِ بیشتری بدهید. اگر اولویت بندی کاری و زمانی نداشته باشید ممکن است به عنوان یک سد اصلی برای پیشرفت سازمان بدل شوید و به این ترتیب برای مسئولتی که به دستتان است نامناسب تشخیص داده شده و کنار گذاشته شوید

فراموش نکنید که باید با تصمیمی گیری سریع و اولویت بندی ها، سازمان را بالا بکشید و با این کار رشد و پیشرفت شغلی خود را تضمین کنید.

3- مربی خوبی برای سایرین باشید

اگر بتوانید مربی خوبی باشید قطعا می توان گفت در آن زمینه خاصِ شغلی خود کاملا حرفه ای و استاد شده اید. با این تکنیک می توانید خود را برای گرفتن مسئولیت های بیشتر در آینده اماده کنید و خود را به عنوان یک رهبر خوب به تیم معرفی کنید. اگرچه که شما باید بر روی کار زیردستان خود نظارت کنید اما سعی کنید آنها را راهنمایی کنید و در مسیر مفید بودن قرار داده و فیدبک های مثبت به آنها انتقال دهید. اینکار باعث رشد شخصیت رهبرگونه شما می شود و نتیجه ی آن احترام مضاعف در حوزه کاریتان است.

4- به فکر کاری خارج دفتر کار خود باشید

اینکه نشان دهید انسان با دانشی هستید کار سختی است اما فرض کنید که به عنوان یک مهندس عمران و شاغل در یک سازمان دولتی، یک دفتر مهندسی نیز در خارج از محل کار خود داشته باشید و پروژ های بزرگی نیز دریافت کره باشید. وقتی که رئیس شما ببیند شما علاوه بر توان کاری سازمانی، مدیرِ کسب و کار خود نیز هستید، شما را به سایرین ترجیح داده و این باعث رشد شغلی سازمانی شما می گردد.

مثال دیگری که می توان زد در مورد نرم افزارهای مختلف است. اگر در حوزه کاریتان کار با نرم افزار یک اصل مهم است پس حتما آنها را یاد بگیرید. این مهارت، زندگی شغلی شما را در موقعیت بهتری قرار می دهد.

نتیجه گیری نهایی

استقلال در پیشرفت شغلی عامل اساسی به حساب می آید. پس با افزایش سطح علمی و کارایی می توانید شخصیتِ قابل اعتماد تری نزد رئیس خود پیدا کنید. با آموزش به زیردستان احترام بیشتری را کسب کنید و جایگاه اجتماعی خود را در محل کار افزایش دهید.

One thought on “چهار فاکتور اساسی برای پیشرفت شغلی

  1. الف دال گفت:

    وقتی سیستم های ساماندهی شما پیچیده باشند اغلب مورد استفاده قرار نمی گیرند. افراد منظم با استفاده از ابزار های ساده لوازم و ابزار های کارشان مثل رسید ها، قبض ها و کتاب های مختلف را به شکلی دسته بندی می کنند که دسترسی به آنها آسان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *