اگر شما یک وبلاگ یا وبسایت دارید یا به شکلی با اینترنت در ارتباط هستید شما باید درباره بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو یا به اصطلاح سئو را بدانید. یک راه خوب برای بالا بردن بازدید و رتبه خود در گوگل به روش درست که خود گوگل الگورتیم آن را تولید کرده است و این 20 اصطلاح رایج در سئو و بهینه سازی میتواند به شما کمک کند مقاله های تخصصی را بهتر بفهمید.

ویکی پدیا SEO را چنین تعریف میکند :

بهینه‌سازی موتور جستجو، (به انگلیسی: Search engine optimization)، یک روند مناسب برای بهبود دید یک وب سایت یا یک صفحه وب در یک موتور جستجوی طبیعی و یا الگوریتمی است. بطور کلی وبسایت‌هایی که بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحه نتایج جستجو را دارند، بازدید کننده بیشتری از طریق موتورهای جستجو بدست می‌آوردند. SEO توانایی انواع جستجو را دارد، از جمله: جستجوی تصاویر، مکانی، جستجوی ویدئو، جستجوی علمی، جستجوی خبری و صنعت خاص در رأس موتور جستجو هستند.
به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی، SEO به چگونگی کارکردن موتورهای جستجو و اینکه چه چیزی جستجو می‌شود، رسیدگی می‌کند و همین‌طور کلمات کلیدی تایپ شده و اینکه کدام یک از موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. بهینه‌سازی وب سایت شامل توسعه مطالب موجود در خود سایت و HTML و برنامه نویسی مربوط به هر دو و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیتهای نمایه سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده و یا لینک‌های ورودی، از دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است. در کل SEO به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو است.

1. SEM : یعنی بهینه سازی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی (Search Engine Marketing) و این کلمه را بیشتر در سایت های ارائه دهنده خدمات بازاریابی مشاهده خواهید کرد. SEM به دو قسمت تقسیم شده است: SEO & PPC. سئو که یعنی بهینه سازی برای موتور های جستجو که در بالا اشاره شد و PPC یعنی پرداخت به ازای کلیک که جوری به تبلیغات اینترنتی مربوط می‌شود که سایت موفق ایرانی آن آنتورک است.

2. بک‌لینک : بک لینک ها لینک هایی در صفحات اینرتنتی استند که به وبسایت شما ربط دارند یعنی لینک وبسایت شما در صفحه ای با مشخصات خاص مانند PA & DA & Pr قرار دارد که بستگی به خصوصیاتشان میتوانند مفید یا مضر باشند و این لینک ها اگر به شیوه درست در سایت ها قرار گیرند تاثیر بسیار زیادی بر روی رتبه شما دارند.

3. پیج رنک : یک واحد برای ارزش یک صفحه توسط گوگل معرفی شد ولی در چند ماه پیش تمام پیج رنک ها صفر شدند، قبل از آن پیج رنک ها نقش مهمی در خرید و فروش وبسایت ها و تبلیغات آن ها بودند اما با صفر شدن آنها واحد دیگری برای ارزشیابی قدرت صفحه به وجود آمد که در ادامه به آنها میپردازیم.

4. Linkbait : لینک بیت یک مقاله یا امکانی است که برای قشر مخاطبنان شما جذاب باشند، این لینک ها معمولا در بازاریابی ویروسی استفاده می‌شوند و اگر درست اعمال شوند میتوانند سکوی بسیار خوبی برای پرتاب شما باشند و معمولا مقاله، عکس یا یک ویدیو هستند. مت کاتز مدیر بخش اسپم گوگل درباره  Linkbait ها میگوید:

یک چیز آنقدر جذاب که توجه بازدیدکنندگان را جلب کند

5. Link farm : گروه دسته جمعی از لینک ها در یک سایت که به منظور افزایش مصنوعی PageRank تولید می‌شوند. قبلا اینجور لینک ها باعث افزایش سریع رتبه می‌شوند اما حال با وجود هوشمند تر شدن ربات های گوگل این اتفاق دیر یا حتی اصلا نمی‌افتد و در حقیقت این لینکها و این روش جز روش های کلاه سیاه سئو به حساب می‌آید.

6. Anchor text : انکر تکست یک متن است که شما را به صفحه ای هدایت میکند که در حقیقت امروزه در مرورگرها آن را به رنگ آبی نشان میدهند، اگر Anchor text به خوبی استفاده شود و درست نوشته شود میتواند تاثیر بسیاری زیادی روی وبسایت شما داشته باشد. برای مثال این یک نمونه آنکر تکست است:

وبلاگ خوب تنها پارسیش است. «پارسیش» یک Anchor text می‌باشد.

7. NoFollow : نوفالو خاصیتی در لینک است که صاحبان وبسایت ها استفاده میکنند تا سیگنالی را برای جلوگیری از تمجید و تعریف از لینک به گوگل بدهند. این لینک ها زمانی به کار می‌روند که لینک ها توسط کاربران یا اسپانسران و تبلیغ دهندگان شما ساخته و تنظیم شده باشد. وقتی گوگل با لینک های نوفالو رو به رو می‌شود، آن را در افزایش رتبه و پیج رنک تاثیر نمی‌دهد.

8. Link Sculpting : مدیران وب‌سایت با استفاده استراتژیک از خاصیت Nofollow در لینک ها جریان پیج رنک صفحات وبسایت خود را کانالیزه می‌کنند که باعث افزایش پیج رنک صفحات مورد نظر خواهد شد. با تغییرات اخیر گوگل در نحوه استفاده از Nofollow این قابلیت دیگر تاثیرگذار نیست.

9. Title Tag : تگ های عنوان عیناً اسم وبسایت شما هستند، و این یکی از مهمترین عناصر در الگوریتم جستجو گوگل است. انتخاب نام در حقیقت مانند انتخاب شخصیت خودتان است، Title Tag سایت شما باید شامل کلمات کلیدی که در آن فعالیت میکنید باشد. برای مثال سایت های که در ضمینه بازاریابی فعالیت میکنند معمولا از اسم های با نام های آژانس بازاریابی، خدمات بازاریابی و … استفاده میکنند.

10. Meta Tags : دقیقا شبیه به Title Tag ها هستند با این تفاوت که تایتل تگ ها اطلاعات مورد نیار و الزامی را به ربات جستجو میدهند و متا تگ های اطلاعات اضافه و در حقیقت تکمیلی را در اختیار آنها میدهند، متا تگ های مختلفی وجود دارند و هر کدام استفاده های متفاوتی دارند. متا تگ ها در Head هر صفحه قرار میگیرند.

11. الگوریتم جستجو : گوگل یک الگوریتم خاص برای جستجو در صفحات و ثبت آنها در دایرکتوری بزرگش دارد. این الگوریتم با بیش از 200 قانون برای ثبت شما تولید شده و پس از اینکه وبسایتتان را صفحات گوگل می‌بینید خوشحال باشید که از این راه پر پیچ و خم گذر کرده است. نمونه ساده اش همان متا تگ ها، تایتل تگ، انکر تسکت ها و لینک ها استند.

12. SERP : که به انگلیسی Search Engine Results Page میشود. اگر بخواهیم آن را ترجمه کنیم موتور جستجو نتایج صفحات میشود، که به طور ساده یعنی همان سرچ کلمه خاص شما در صفحه نتایج گوگل و ساده تر یعنی رتبه شما در نتایج گوگل که هرچه رتبه شما در نتایج بالاتر باشد ورودی بیشتر دریافت خواهید کرد.

13. Sandbox : سند باکس یک پنالتی موقت توسط گوگل یا بهتر بگوییم یک جریمه موقتی است، در حقیقت روز های اول که وبسایتتان را تاسیس میکنید و روی کلمه های کلیدی خودتان کار میکنید شاهد هستید سریع بالا می‌آیید ولی دوباره به نتایج آخر سقوط میکنید و این بخاطر این است که گوگل اجازه نمی‌دهد وبسایت های تازه تاسیس در صفحات اول باشند و پس از مدتی که معمولا بین 3 ماه تا 1 سال متغیر و نسبت به رقابت کلمه کیلیدی تغییر میکند، دوباره باز میگردید و سند‌باکس برای شما هیچ خطری ندارد و یک عادت ماهیانه گوگل است.

14. Keyword Density : این کلمه به معنی چگالی کلمات در یک صفحه میباشند. چگالی صفحه یعنی تعداد کلمات کیلیدی شما نسبت به تمام کلمات در صفحه که اگر این مقدار بیش تر از حد ممکن شود توسط گوگل جریمه خواهید شد. افزونه Yoast SEO چگالی کلمات را زیر 2/5% قبول میکند اما خب در کل صفحه سایت میتواند تا 5% باشد.

15. keyword stuffing : تکرار کلمات کلیدی در سال های 2007 تا 2010 بسیار بر بالا بردن رتبه شما در گوگل تاثیر گذار بود اما با روی آمدن الگوریتم پاندای گوگل و جدیتر شدن چگالی کلمات این روش منسوخ شد و جز روش های کلاه سیاع گوگل بشمار می‌رود. برای مثال نمونه بسیار زیاد آن که در ایران رایج است نوشتن حجم بسیار زیادی کلمه کیلیدی در متاتگ ها است.

16. Cloaking : این تکنیک روشی برای نشان دادن محتوا متفاوت برای دو گیرنده یعنی موتورهای جستجو و خوانندگان وبلاگتان است. مثال ساده اش این است که شما مطلبی نوشته اید که میتواند شما را به بهترین رتبه در گوگل برساند اما محتوایش برای خوانندگان جالب نیست پس از تکنیک Cloaking استفاده میکنید. این روش تفکری اسپم گونه را ایجاد میکند و احتمال پنالتی شدن شما (اگر ممنوع نشده باشد) کم است.

17. Web Crawler : خزندگان وب، یا همان ربات هایی که در وبسایت ها و صفحات مختلف میخزند و اطلاعات را برای دیتاسنتر ها میفرستند برای مثال خزنده گوگل وارد وبسایت شما می‌شود و هر چه که بتواند بخواند را ثبت و به دیتاسنتر های گوگل میفرستند تا آنجا اطلاعات هضم شود و به صورت همان نتایج گوگل به شما نمایش داده شود که به این فرایندی که توضیح دادیم فرایند ایندکس کردن میگویند. اینکه چطور وبسایت شما را پیدا میکنند داستان طولانی است که به صورت مفصل در مطالب بعدی به شما میگوییم.

18. Duplicate Content : محتوای کپی را که با آن آشنا هستید، این محتوا در حقیقت بلوک ها یا ماده هایی هستند که در دو دامنه و یا وبسایت هستند که یا دقیقا محتوای مشابه دارند یا اینکه شباهت های زیادی بین آنها وجود دارد. شما باید از بارگذاری محتوای کپی اجتناب کنید که این کار شما به سادگی شناخته نمیشود ولی اگر شناخته شود میتواند شما را در لیست سیاه گوگل قرار دهد.

19. Canonical URL : در حقیقت Canonicalization یک روند برای تبدیل داده است که دارای بیشتر از یک راه برای رسیدن به حد استاندارد است. از این رو Canonical URL یک Url استاندارد برای دسترسی به یک صفحه خاص در وبسایت شما است. برای مثال، نسخه استاندارد دامنه خودتان میتواند به این شکل http://www.domain.com یا به این شکل http://domain.com باشد.

20. Robots.txt : در واقع چیزی نیست جزء یک فایل که در قسمت  Root  دامین شما جا میگیرد. که ساختار وبسایت شما را با ربات های گوگل و بقیه جستجو گر ها آشنا میکند. داشتن این فایل بسیار پر اهمیت است و در داشتن رتبه خوب بسیار تاثیر دارد.

در اینجا به پایان این نوشته رسیدید و شما با مهم‌ترین و رایج ترین اصطلاحات سئو آشنا شدید، قطعا هزاران اصطلاح دیگر هم وجود دارند اما اگر شما دارنده یک وبسایت هستید و به صورت تخصصی به دنبال سئو نرفته اید، همین چندین اصطلاح میتواند شما را با مقاله های تخصصی سئو اُخت دهد.

5 thoughts on “20 اصطلاح سئو که باید بدانید

  1. احسان گفت:

    مقاله بسیار جالب و خواندنی ای بود، بسیار ممنون بابت اشتراک گذاری این مقالات در سایت خوبتون

  2. سئو گفت:

    عالی بود تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *