اگر شما هم عضو یک تیم تولید محتوا هستید حتما با مشکل همیشگی پیدا کردن یک ایده ی جدید روبرو هستید. هر کدام از ما بالاخره به نقطه ای می رسیم که هیچ ایده ی جدیدی نداریم و به این فکر می افتیم: خُب حالا باید چه کاری انجام دهم؟

همین شرایط شما را مجبور می کند که به اطراف نگاهی بیندازید و از خودتان بپرسید: چه نکته ای توانسته، این نوشته ی وبسایت رقیب را از بقیه متمایز کند؟ یک پست خوب برای برند من باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ بهترین مطلب برای مخاطب برند من چیست؟

ما سعی میکنیم در این مقاله روش های جدیدی را به شما نشان می دهیم تا راحت‌تر در زمینه تولید محتوا موفق شوید.

از اثر حمام استفاده کنید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد و در طول حمام کردن ایده ای جالب به ذهنتان خطور کند. من هم همیشه به دنبال یک وایت‌بُرد ضد آب بودم تا در حمام از آن استفاده کنم چون جای خیلی خوبی برای سبک و سنگین کردن ایده ها است بطوریکه ممکن است ایده ای که در حمام به ذهن شما خطور می کند یکی از نوشته های برتر شما باشد. با این اوصاف آیا می توانیم از شرایط حمام برای مدت طولانی استفاده کنیم؟ پس قبض آب چه می شود؟

 از اثر سیگار استفاده کنید

حتی در فیلم های هالیوودی هم افراد با نوشیدن قهوه و سیگار کشیدن به ایده های خلاقانه ای دست پیدا می کنند. به عنوان مثال می توانید تمام اعضای گروه را در اتاق دور هم جمع کنید و هر کدام به بیان ایده های خود بپردازید ولی این شیوه تنها از نظر تئوری منطقی و خوب به نظر می رسد و در عمل، به بحث و مشاجره می انجامد. در نهایت باید به ناچار به دنبال راهی بگردید که این درگیری های پیش آمده را حل و فصل کنید.

از اثر سوال ها استفاده کنید

تصور کنید که به یک جلسه ی سالانه ی استراتژی می روید و قصد دارید ایده هایی که برای تولید محتوا دارید را ارائه دهید. بلافاصله سوالاتی از شما پرسیده می شود.

  • چرا این موضوع را انتخاب کرده اید؟
  • آیا واقعا فکر می کنید که مشتری های ما به این موضوع علاقه دارند؟
  • این مطلب چه تاثیری خواهد داشت؟

شاید جواب دادن به این سوالات ساده به نظر برسد ولی بهتر است کمی تحقیق کنید تا بتوانید با استناد به منابع معتبر جواب بدهید. بهتر است از یک مقیاس شناخته شده برای ثابت کردن خودتان استفاده کنید.

اگر با حمام هم نتوانستید به ایده ی جدیدی برسید و هیچ علاقه ای به سیگار ندارید ما روش دیگری را به شما نشان می دهیم. بیشتر مردم از روی احساسات خود تصمیم گیری می کنند و این می تواند برای آن ها خوش شانسی بیاورد و یا به کل انتخابی اشتباه باشد.

اطلاعات در دسترس را جمع آوری کنید

شاید تشخیص محتوای مناسب کار مشکلی باشد ولی بهتر است بدانید که چنین محتوایی ویژگی های برجسته ای دارد. دو ویژگی که بلافاصله به ذهن خطور می کنند شامل موارد زیر هستند:

محتوا باید با توجه به سلیقه ی مخاطب نوشته شود. مطلبی که مورد توجه یک دسته از مخاطب ها قرار می گیرد برای همه مناسب نیست. دومین مورد که در نوشتن یک مطلب اهمیت زیادی دارد می تواند توانایی نوشته در جذب کردن مخاطب باشد و بهترین راه برای کنترل کردن این مورد استفاده از شبکه های اجتماعی است.

مورد اول شدیدا به نوع مخاطب بستگی دارد. اهمیت آن را دست کم نگیرید. بهترین روش برای کنترل مورد دوم بررسی شبکه های اجتماعی است. علاوه بر بررسی مخاطب ها باید گوشه چشمی به رقبا داشته باشید. وبلاگ های آن ها را شناسایی کنید. ببینید محتوای رقبا به چه موضوعاتی اختصاص داده شده است. همین نکته ی به ظاهر بی اهمیت برای نوشتن یک مطلب جذاب، فوق العاده مهم است. بهتر است برترین پست ها را مطالعه کنید. ببینید کاربران چه نظراتی نوشته اند و از کدام نکته ی مثبت آن تعریف کرده اند. نظرات کاربران دقیقا همان چیزی است که باید در نوشتن یک پست جدید رعایت کنید.

از گزیده ی مطالب داغ استفاده کنید

حالا که می دانید مخاطب شما به دنبال چه مطالبی است بهتر است از چند موضوع داغ استفاده کنید تا به یک مقاله ی کامل و جامع برسید. در هر زمینه ای، همیشه موضوعی در صدر قرار می گیرد که پرداختن به آن می تواند شما را در مرکز توجه قرار دهد.

بخش های مختلف یک مطلب کامل را به درستی بشناسید

آیا دقیقا می دانید که یک مقاله ی کامل از چه قسمت هایی تشکیل می شود؟ درصورتیکه جواب شما منفی است ما قسمت های مهم آن را به شما نشان می دهیم.

طول مقاله: بهتر است از روی تعداد کلماتی که یک مقاله را تشکیل می دهند یک حد متوسط در نظر داشته باشید.

تعداد عکس: در هر مقاله تعداد معینی عکس قرار دهید.

لینک های اضافی: آیا لینک هایی که در مقاله قرار می دهید خواننده را به مطالب اضافی می رساند؟

نوع نوشته: نوشته ها به چند نوع تقسیم می شوند. لیست ها، راهنماها و نظرات شخصی

این مشخصات را از قبل تعیین کنید. به این ترتیب به خوبی می دانید مخاطب نوشته چه کسانی هستند، طول مقاله چقدر است و برای کامل کردن آن به چه تعداد عکس نیاز دارید.

طبیعتا برای اینکه تعداد بیشتری از کاربران مطلب شما را بخوانند باید آن را دست به دست یا share کنید. پس اطلاعات جزئی دیگری را هم باید در نظر داشته باشید:

  • طول نوشته هایی که در توییتر به اشتراک گذاشته می شوند
  • تصاویری که به اشتراک گذاشته می شود
  • افراد و شرکت هایی که زیر پست منشن می شوند تا در دست به دست کردن مطلب به شما کمک کنند
  • ابزارهایی که برای به اشتراک گذاشتن استفاده می کنید

شاید توجه به موارد بالا کمی وقت گیر یا مشکل باشد ولی زمانی که از تاثیر آن شگفت زده می شوید، رعایت این نکات را ضروری می دانید.

عناوین

شاید کمی غیرمنطقی به نظر برسد ولی بهتر است برای جذب کردن مخاطب از یک عنوان جالب استفاده کنید. الزاما واجب نیست از عناوین فریبنده استفاده کنید بلکه بهتر است کلماتی که در عنوان می گنجانید را در مطلب اصلی واقعا در اختیار خواننده قرار دهید.

با این سوالات کیفیت عنوان را بررسی کنید:

  • متوسط تعداد کلمات تشکیل دهنده ی عنوان چند است؟
  • از چه نوع عنوانی استفاده می کنید؟ سوال؟ تجربه ی شخصی؟ لیست سازی؟
  • از چه کلمات قدرتمندی در عنوان استفاده کرده اید؟ (باید، بهترین، برترین)

اگر مقاله ای توانسته با عنوان جذاب خود موفق عمل کند نمی توانیم نتیجه بگیریم که استفاده از همان عنوان می تواند برای شما هم موفقیت آمیز باشد. بهتر است خلاقانه عمل کنید. به علاوه موفقیت در موضوعات مختلف به شیوه های یکسانی انجام نمی گیرد.

بر اساس منطق و اطلاعات ثابت شده مقاله بنویسید

بهتر است از اطلاعات منطقی برای نوشتن مطلب استفاده کنید. حتی اگر تمام مطالب مورد نیاز را پیش روی خودتان دارید می توانید یک قدم فراتر بگذارید. از تست A/B استفاده کنید و به دنبال بهترین محتوا برای مخاطب بگردید. حتی می توانید کمی آزادانه عمل کنید و تجربیات جدیدی در حوزه تولید محتوا بدست بیاورید.

بعد از خواندن این مطلب از همکاران خود بپرسید که آیا می دانند محتوا یک مطلب کامل چه ویژگی هایی دارد؟ دانسته های خودتان را به آن ها هم بیاموزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *