با ظهور تکنولوژی های جدید در صنعت آی تی، چیزی جلودار پیشرفت روز افزون تولید انواع و اقسام مختلف تلوزیون های تخت و یا خمیده با صفحه نمایش مختلف پلاسما، LCD و LED و… با کیفیت های HD، فول HD و با 4K نیست. این پیشرفت قطعاً می تواند گیج کننده باشد. اینکه تلوزیون بزرگ خرید کنیم یا کوچک؟ و یا اینکه LED بهتر است یا پلاسما و یا اینکه اصولاً کنتراست یک صفحه چیست؟ سوال اغلب ما در مواجهه با خرید تلوزیون است بویژه اینکه برخی از این تلوزیون ها قیمتی معادل یک خودرو دارند! اسمارت شدن تلوزیون ها و اتصال آنها به وای فای و یا بکارگیری دانگل های مختلف نیز باعث شده تا تلوزیون ها علاوه بر کار سنتی و قدیمی که دارند وظایف جدید دیگری را نیز پیش روی بیننده قرار دهند و با اندازه هایی بین 32 الی 110 اینچ و شروع قیمت از 300 دلار و به بالا ممکن است هر کسی را در انتخاب به زحنت بیندازند.

با توسعه فناوری و تولید تلوزیون های با پنل الترا HD یا همان 4K و همینطور ارائه صفحات خمیده و منعطف (صفحه هایی که قابلیت خمیدگی و تخت شدن را دارند) با قیمت هایی سرسام آور، خرید چیزی که بهترین کاراریی را برای زندگی ما داشته باشد کمی سخت است بویژه اینکه کشور ما فقیر تر شده و واحد پولی ریال به پایین ترین حد ممکنه رسیده است. این ضعف در خرید، وسواس مردم در خرید تلوزیون مناسب را افزایش داده. در واقع مردم به دنبال تلوزیون هایی با کارایی بالا و برند معتبر هستند و در عین حال می خواهند این تلوزیون قیمت مناسبی داشته باشد. اما مشکل اصلی این است که اکثر ما اطلاعات فنی در این باره نداریم و معمولا بر اساس برند و یا توصیه دیگران و یا باورهای احتمالاً غلط (مثلا در مورد سونی که در ایران بسیار قابل اعتماد معرفی می شود) اقدام به خرید تلوزیون می کنیم. در ادامه مطلب پارسیش پارامترهای مختلف برای خرید یک تلوزیون مناسب را بررسی کرده و در مورد جنبه های مختلف انواع تلوزیون های موجود در بازار (LED، OLED و پلاسما) اطلاعاتی را در اختیار شما می گذارد:

1-اندازه صفحه نمایش

اینکه شما به دنبال بک تلوزیون ساده و یا با امکانات و عملکرد عالی هستید تغییری در مهمترین فاکتور خرید تلوزیون یعنی اندازه صفحه نمایش ایجاد نمی کند. با در نظر گرفتن فضای مناسب قرار گیری تلوزیون در خانه و همینطور بودجه تان تقریباً می توانید محدوده اندازه مناسب برای خرید را پیدا کنید با این حال با توجه به بودجه ای که قشر متوسط جامعه دارند و همینطور اتاق های پذیرایی آپارتمانی، اندازه مناسب چیزی بین 50 الی 65 اینچ توصیه می شود که خرید هر کدام از آنها بستگی به بودجه نهایی شما دارد.

اندازه صفحه نمایش ارتباط معنا داری با فاصله نشستن از آن دارد. اصولاً اگر تصاویر تلوزیون را به طور پیکسلی مشاهده می کنید به این معناست که بیش از حد به آن نزدیک هستید که می طلبد از تلوزیون فاصله بگیرید یا اینکه دستگاهی با رزلوشن بالاتر را خریداری کنید! به طور معمول فاصله ی بهینه برای تلوزیون های HD چیزی در حدود سه برابر ارتفاع صفحه نمایش و برای پنل های 4k چیزی نزدیک به 1.5 برابر ارتفاع صفحه نمایش می باشد.

تلوزیون

توصیه پارسیش: هر چه بزرگ تر بهتر!

اگر تلوزیون را برای اتاق خواب می خواهید قطعاً اندازه صفحه 32 اینچ بهینه ترین سایز ممکنه است و حداقل 50 اینچ نیز برای اتاق نشیمن توصیه می شود. ( که البته با توجه به بزرگی نشیمن و بودجه تا 65 اینچ و یا بزرگتر گزینه های مطلوبی محسوب می شوند) و اگر بودجه مناسبی دارید به ما اعتماد کنید و بزرگترین تلوزیون با کیفیتی را که می توانید، بخرید! تلوزیون های بزرگ واقعاً چیزهایی فوق العاده ای هستند! شک نکنید. در واقع مهمترین ویژگی هر تلوزیونی قبل از 4K بودن و یا اسمارت بودن داشتن اندازه بزرگ با کیفیت تصویری متناسب است. معمولاً عمده گلایه ای که خانواده ها از تلوزیونشان دارند عدم بزرگ بودن آن به اندازه کافی است با این حال همانطور که گفته شد: بودجه، سلیقه و فضای مناسب منزل نیز باید در نظر گرفته شود.

2-رزلوشن تصویر

رزلوشن توصیفی است از میزان وضوح تصویر که معمولاً به معنای پیکسل های خطی و افقی است. تلوزیون های HD که دارای کیفیت 720p هستند این معنا را می رسانند که تصویر دارای وضوحی برای 720 خط پیکسلی است و برای 1080p (فول HD) نیز به معنای 1080 خط در رزلوشن تصویری است پس بر این اساس پیشهاد می شود حتی در مدل های کوچک از خرید تلوزیون های 720p خودداری کنید چرا که کیفیت آنها نصف پنل های فول HD است. در حال حاضر پنل های 4K با ارائه 2160 خط پیکسلی بهترین رزلوشن تصویری هستند که امکان نشستن هر چه نزدیک تر به خود را برای شما فراهم می کنند. با این حال نباید فراموش کرد که محتواهای 4K (فیلم، موزیک ویدئو و.. ) بدلیل حجم بالا، بسیار نادر هستند و تولید و در دسترس بودن چنین فیلم ها و عکس هایی عموماً ممکن نیست مگر اینکه محتوایی را خریداری و یا دانلود کنید چون کمتر شبکه ای در جهان به سمت پخش 4K رفته است.

تلوزیون
تفاوت رزلوشن های مختلف برای یک المان (جز) از تصویر

توصیه پارسیش: 4K برای آینده است و نه الان!

اگر هدف خرید شما داشتن تلوزیونی برای چند سال آینده است، -به شرط داشتن پول کافی- در خرید 4K تردید نکنید. تلوزیون های 4K را اولترا HD نیز می گویند که کیفیتی تا 4 برابر بیشتر از فول HD یا همان 1080p دارند. ممکن است در همین لحظه تصمیم گرفته باشید تا هر طور که شده تلوزیون 4K بخرید اما بهتر است صبر کنید:

  1. تشخیص تفاوت میان 4K و 1080p بسیار سخت است! شاید بپرسید چگونه ممکن است که پنلی با 4 برابر کیفیت بیشتر، قابل تشخیص از فول HD نباشد؟ پاسخ اینجاست که اشکال اصلی در چشمان انسان است! ظاهراً چشم انسان قادر به تشخیص کیفیتی بالاتر از یک حد مشخص نیست مگر اینکه بیش از حد بخواهید به پنل تلوزیون نزدیک شوید و در این موضوع دقت کنید. در واقع از یک فاصله مشخص و استاندارد نمی توان تفاوت عمده ای بین این دو پنل پیدا کرد.
  2. تلوزیون های 4K تکنولوژی فردای ما هستند و همانطور که پیشتر گفته شد، حجم بالای آنها سبب می شود تا انتقال و نگه داری و آرشیو این اطلاعات سخت باشد لذا کمتر شبکه ای در جهان به سمت این تکنولوژی می رود و به همان ترتیب کمتر تولید کننده ای دسترسی لازم به دوربین های پیشرفته و گران قیمت این کیفیت دارد (بویژه در ایران حالا حالا باید منتظر چنین تکنولوژی در صدا و سیما باشیم)
  3. در کنار این گران قیمت بودن تلوزیون های 4K سبب می شود تا خیل عظیمی از مردم که از اقشار متوسط جامعه هستند تمایلی برای صرف چنین هزینه های برای یک تلوزیون نداشته باشند و به جای آن خودروی پراید صفر کیلومتر خریداری کنند! با نبودن مخاطب 4K تهیه کنندگان چرا به سمت فیلم یردای 4K روند و شبکه ها به چه دلیل باید به دنبال پخش محتوای 4K باشند وقتی کسی نیست تا با چنین کیفیتی فیلم آنها را ببیند؟!
  4. اگرچه شاید الان تولید پنل های 4K هزینه بالاتری داشته باشد اما شرکت های معتبر دنیا به طور چشمگیر در حال کاهش قیمت تولید این پنل ها هستند و می توان انتظار داشت تا چند سال آینده قیمت این تلوزیون ها به شدت کاهش یابد و خرید آنها به صرفه ار از امروز باشد. پس بهتر است فعلاً پول خود را خرج 4K نکنید.

در انتها باز هم تاکید میکنیم به هیچ وجه به دنبال خرید تلوزیون های 720p نباشید. این نوع تلوزیون ها در حال حاضر هم منسوخ شده اند چه برسد به آینده! اما کیفیت 1080p -بنا به دلایلی که در مورد 4K گفتیم- به این زودی ها منسوخ نخواهد شد پس بهترین گزینه ممکن برای خرید، تلوزیون با پنل های فول HD است.

تلوزیون

3-نسبت کنتراست

کنتراست توصیفی است از محدوده روشنایی که دستگاه می تواند نمایش دهد در واقع نسبت بین درخشندگی روشن ترین و تیره ترین بخش صفحه نمایش را کنتراست می گویند. کنتراست بهتر سبب نمایش ظریف تر سایه ها و رنگ ها و همچنین جزئیات بهتر و بیشتر می شود. البته لازم به گفتن است که تقریباً تمام شرکت های مهم تولید کننده تلوزیون در جهان در اینباره دروغ می گویند! و کنتراست بیشتر از واقعیت را بر روی کاتالوگ محصولاتشان درج می کنند.

فرمت کنتراست به صورت کلی 1:X می باشد و در هنگام مطالعه کاتالوگ تلوزیون با اعدادی مشابه 1:2000000 و … مواجه می شویم که مفهوم آن بدان معناست که تلویزیون می تواند رنگ سفید را تا 2 میلیون بار روشن تر از تیره ترین بخش، منتشر کند لذا هر چه کنتراست بیشتر باشد تصویر بهتر و روشن تری عائد ما می شود.  یکی از بدترین قسمت های کنتراست این است که هر شرکتی بنا به فاکتورهای خود نسبت کنتراست را تعیین و بر روی کاتالوگ درج می کند پس نمی توان شاهد هماهنگی ثابتی برای قیاس انواع و اقسام تلوزیون ها باشیم.

از طرفی کنتراست در تلوزیون های پلاسما و LED و LCD ها یک معنی مشابه ندارد و هر دسته مفهومی متغیر از کنتراست را معنی می کنند. دلیل این قضیه این است که هر پنل LED و LCD نور خود را تولید دارد و در پنل های پلاسما رنگ مشکی بسیار عالی و خوب نمایش داده می شود چرا که هر پیکسل در این پنل ها نور مخصوص خود را ساطع می کند و هر پیکسل می تواند برای نمایش رنگ مشکی به طور کامل خاموش شود. از این رو به راحتی می توان متوجه شد که کنتراست در این پنل ها به دلیل تقسیم روشن ترین بخش بر تیره ترین بخش اعداد متناظری را نتیجه نمی دهد.

تلوزیون
تفاوت کنتراست در تلوزیون های هم اندازه

توصیه پارسیش: کنتراست ارائه شده دروغ است؛ به دنبال کنتراست 1:3000 به بالا باشید.

همانطور که گفته شد اغلب شرکت ها در این باره دروغ هم می گویند که خود سختی تصمیم گیری در این باره را بالا می برد با این حال خبر خوب این است که برخی سایت ها با یک فرمول ثابت کنتراست تلوزیون ها مطرح بازار را اندازه گیری کرده و آن را به طور عموم در اختیار مصرف کننده ها می گذارند اما  اگر به چنین خداماتی دسترسی نداشتید، بدایند به طور کلی، کنتراست 1:3000 به بالا بهترین رنج برای انتخاب تلوزیون است و لازم نیست در این باره وسواس به خرج دهید. پس می توانید به همان رقمی که شرکت تولید کنده ارائه داده اکتفا کنید. (اما مهم است که حداقل نسبت کنتراست  1 به 3000  داشته باشد)

4-نرخ تجدید (refresh rate)

نرخ تجدید توصیف کننده میزان تعداد تجدید تصویر در هر ثانیه است و بر اساس هرتز (Hz) اندازه گیری می شود. معمولاً این نرخ برای انواع پنل های تصویری بین 120، 240 و 600 هرتز دسته بندی می شود. (این عدد یرای تلوزیون های قدیمی CRT برابر 60 هرتز بود) در اصل می توان گفت تلوزیون چیزی جر نمایش پشت سر هم عکس نیست. در واقع نمایش با سرعت بالای این عکس ها سبب می شود که مغز ما آن را در حال حرکت ببیند، حال هر چه سرعت نمایش این تصاویر بهتر باشد تاری کمتری در تصویر دیده می شود. مثلاً در عکس زیر دلفین ها با سرعت از آب بیرون می آیند. اگر نرخ تجدید تلوزیون پایین باشد ما این حرکت سریع را تار می بینیم و اگر سرعت مناسب باشد تصاویر را با وضوح کامل می بینیم.

refresh rate

توصیه پارسیش: هر چه نرخ تجدید بیشتر باشد تاری کمتر خواهد بود.

هرگز تلوزیونی با نرخ تجدید زیر 120 هزتر خریداری نکنید. هر چه میزان نرخ تجدید بیشتر باشد می توان با اطمینان بیشتر گفت که تصویر شما فاقد هرگونه تاری در نمایش تصاویر (بویژه در تصاویر با حرکت سریع مثل ماسبقات ورزشی) خواهد بود. مراقب واژه effective refresh باشید که اشاره به موارد دیگری از تصویر پردازی دارد که به معنای نرخ تجدید بیشتر نیست.

5-طیف رنگ Color Gamut

وسعت یا طیف رنگ میزان رنج رنگ هایی است که تلوزیون می تواند نمایش دهد. در زمان عرضه تلوزیون های CRT این حدود رنگ در قالب استاندارهایی مثل NTSC یا PAL و یا Rec. 709 شناخته می شدند که به نوعی بیانگر میزانی از رنگِ قابل مشاهده بود. اما در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، پنل های تصویری می توانند وسعت رنگ بیشتری را به نمایش بگذارند. هر چه طیفِ رنگی، بهتر نمایش داده شود غنا و نمایش رنگ های آبی، قرمز و سبز بهتر خواهد بود و اشباع سایر رنگ ها و همینطور سایه ها واقعی تر و بهتر خواهند بود. به طور معمول این مقدار با درصد نمایش داده می شود و هر چه به 100 درصد نزدیک تر باشد، تصویر رنگ طبیعی تری خواهد داشت. به طور معمول LED ها طیف رنگ کمتر از 100 و OLED (اولد) وسعت رنگ بالاتر از 100 درصد دارند که نتیجه ان پر رنگی بیشتر از حد است. (غنای رنگ)

6-تفاوت LED و OLED و پلاسما

اصولاً در حال حاضر استفاده از تکنولوژی مطلق LCD منسوخ شده است و اغلب تلوزیون ها از فناوری LED بهره می گیرند. البته LED ها همان LCD هستند و تفاوت آنها در این است که LED ها منبع نورِ خودشان هستند. در واقع LCD های مجهز به دیودهای ساطع کننده نور (LED) را تلوزیون LED می گویند که می تواند تولید پنل های فوق باریک را آسان تر کند. قیمت این پنل ها برای صفحات 32 اینچ تا 90 اینچ از 200 الی 8000 دلار متغیر است.

تلوزیون های OLED با تولید نور ارگانیک قیمتی بسیار بالا دارند. تکنولوژی OLED نیز که بر نمایش کامل رنگ مشکی و غلظت سایر رنگ ها تاکید دارد به عنوان آینده پنل های تصویری تلوزیون ها محسوب می شود. تکنولوژی پلاسما نیز اگرچه منسوخ نشده اما استفاده از آن نادر است.

نور خروجی

– برنده LED و OLED

– بازنده: پلاسما

در هر صورت که حساب کنید صفحات OLED روشن تر از LED و LCD هاست. دلیل آن نیز این است که LED ها از نور پس زمینه بهره می گیرند در حالی که در OLED ها هر پیکسل خود دارای نور پس زمینه است. تکنولوژی پلاسما نیز به همین نحو است با این تفاوت که روشنایی زیادی ندارد. پس اگر یک صفحه تمام سفید بخواهید احتمالاً LED بهترین گزینه است اما اگر مربع سفید رنگ در یک بخش سیاه رنگ بخواهید صفحه OLED بهتر عملکرد را نشان می دهد و لذا تصویری که از فیلم ها و سریال ها نشان می دهد بهتر خواهد بود.

نسبت کنتراست

– برنده: OLED و بعد از آن پلاسما

– بازنده: LED

قطعاً از آنجایی که پبکسل های OLED به طور مجزا قابلیت خاموش شدن دارند، این پنل ها می تواند با توجه به حداکثر نور سفیدی که در قسمت قبل اشاره شد و سیاهی مطلق، میزان کنتراست بیشتری تولید کند. پلاسما نیز به خاطر ویژگی روشنایی درون پیکسلی (به مانند OLED) در مقام بعدی کنتراست قرار می گیرد و در نهایت LED خواهد بود.

رزلوشن

– برنده: LED و بعد از آن OLED

– بازنده: پلاسما

ساخت پیکسل های کوچک در پنل LED بسیار راحتر از پلاسما است لذا ساخت پنل های پلاسما با کیفیت 4K اگرچه غیر ممکن نیست اما، فنی به نظر نمی رسد و احتمالاً هیچگاه چنین پنلی نبینیم. با این حال پیش از این ها پنل های 4K از نوع OLED ساخته شده است.

تاری در حرکت (Motion blur)

– پلاسما بهترین و بعد از آن LED و OLED

شاید حین تماشای بازی های فوتبال و یا والیبال و یا هر صحنه ای که امکان حرکت سریع آن بسیار محتمل است متوجه تاری آزار دهنده در صفحه شده باشید. این تاری در پنل های مختلف در سرعت های بالای ظاهر می شود. پلاسماها ظاهراً می توانند این تاری را در حداقل میزان موجود نمایش دهند.

تلوزیون
تفاوت کیفیت های مختلف LED و OLED و پلاسما و 4K

نرخ تجدید (Refresh rate)

– پلاسما بهترین بعد از آن OLED

– بازنده: LED

اصولا مقایسه نرخ تجدید پنل های OLED/LED با پلاسما کار اشتباهی است چرا که نحوه ایجاد تصاویر در این پنل ها با هم متفاوت است. با این حال همانطور که در بخش تاری در حرکت گفته شد پلاسما بهترین نوع نمایش در حرکت سریع را دارند. (برای بازی ها و یا دیدن مسابقات ورزشی بهترین گزینه پلاسما است)

زوایه دید

– پلاسما بهتر و بعد از آن OLED

– بازنده: LED

تقریباً اکثر LED ها به شکل قابل توجهی کیفیت خود را زمانی که مستقیم جلوی آنها ننشسته باشید از دست می دهند. به طور معمول آنها کنتراست خود را از دست داده و در برخی زوایای دید به طور کامل تغییر می کند که البته طبیعتی از ساختار تکنولوژی LED هاست. در مورد پنل های پلاسما اوضاع فرق می کند و می توانند زوایه دید وسیعی به شما بدهد. در زمینه OLED ها نیز چون اکثر آنها خمیده هستند پس اگر زاویه دید خود را تغییر دهید باز هم تصویر را خواهید داشت.

مصرف برق

– LED ها کم مصرف تر و بعد از آن پلاسما و OLED

از نظر مصرف برق نمی توان ایرادی بر هیچکدام از پنل ها گرفت با این حال LED ها در این زمینه مصرف کمتری دارند و حتی برخی مدلهای امروزی پلاسما مصرفی به مراتب کمتر از LED ها دارند.

7-اسمارت تی وی (Smart TVs)

بسیاری از تلوزیون های امروزی قدرت اتصال به وای فای را دارند که خود این موضوع کاربران را قادر می سازد تا به سرویس های معتبر تحت وب مانند Netflix ، Hulu ، Pandora دسترسی یابند و فیلم ها و سریال های مورد علاقه خود را از این شبکه ها دنبال کنند و یا به دنبال بازی های آنلاین رفته و خود را با آنها سرگرم کنند. کارهای روزمره مانند تماشای ویدئو از یوتیوب و یا چک میل و همینطور پرسه در شبکه های اجتماعی از دیگر قابلیت های این تلوزیونهاست که این دستگاه جادویی را از یک دستگاه صرفاً نمایشگر به یک دستگاه با قابلیت های آپشنال تبدیل کرده است که امکان تماشای ویدئو و بازی های مورد علاقه را فراهم می آورد. در تلوزیون های ال جی ( و HP) از قابلیت موسم به WebOS برای تعریف این ویژگی استفاده می شود.

تلوزیون

8-تلوزیون های 4K و پنل های خمیده

پیشتر درباره پنل های 4k یا اولترا HD صحبت کردیم و عنوان شد که این حد از کیفیت بیشتر به کار تلوزیون های بزرگ تر از 55 اینچ می آید و تلوزیون های کوچک نیازی به این حد از کیفیت ندارند مگر اینکه تولید چنین پنل هایی هزینه ای معادل پلاسما و یا LED پیدا کند. اولترا HD با داشتن رزلوشنی برابر 2160 در 3840 پیکسل می تواند جزئیات بیشتری از اشیاء را ارائه کند و وضوح وصف ناپذیری از نوشته ها ایجاد کند که از فاصله های بسیار دور بدون افت کیفیت قابل مشاهده و تفکیک باشند. این کیفیت سبب می شود تا نمایش رنگ و نور نیز در این پنل ها به خوبی انجام شود. بسیاری از سازندگان تلوزیون در پنل های 4K از تکنولوژی HDR بهره می گیرند که خود به معنای غنای رنگ و کیفیت بهتر و دقت بیشتر در نمایش رنگ هاست.

چیزی که نوید بخش تولید تلوزیون های 4K است این است که قیمت این پنل ها از یکسال گذشته تا امروز چیزی نزدیک به 50 درصد کاهش یافته که خود این امید را می دهد که در آینده تولید چنین پنل هایی مقرون به صرفه تر شود و پیش بینی می شود تلوزیون های UHD در سالهای آینده به قوت غالب مصرفی تبدیل شوند! در حال حاضر تولید محتواهای 4K نیز کم است با این حال در آمریکا شرکت هایی رسانه ای چون آمازون و نت فلیکس محتواهای 4K پخش می کنند و سرویس هایی چون DirecTV و سونی امکان دانلود محتواهای 4K را فراهم کرده اند.

یکی از نوآوری های موجود در صنعت تلوزیون سازی که مورد توجه خریدارن قرار گرفته است و بر روی پنل های OLED با کیفیت 4K پیاده می شود، تکنولوژی صفحات خمیده است. این صفحه های بدلیل بزرگی، نیاز دارند تا با کیفیت بالا 4K ساخته شوند. قیمت این تلوزیون ها سرسام آور است و با توجه به اندازه و کیفیت صفحه از 2000 دلار قیمت گذاری می شود. در کنار این تولید صفحه های 8K نیز توسط برخی شرکت ها نیز در دستور قرار گرفته که فعلاً نمی توان آینده ی روشنی در بازار بر آن متصور شد.

ورودی و خروجی:

اکثر تلوزیون های موجود و جدید از نظر ورودی و خروجی هیچ مشکلی خاصی ندارند و کیفیت صدای اکثر این تلوزیون ها در بهترین حالت ممکن قرار دارد. ورودی های کابلی همچون HDMI و یا USB در تمام این تلوزیون ها تعبیه شده و تنها تفاوت در تعداد آنهاست.

پخش فرمت ها:

اکثر تلوزیونها از اکثر فرمت های ممکن پشتیبانی می کنند ولی اغلب MP4 را می توان فرمتی عمومی در تمام این تلوزیونها دانست اما باید دقت کنید که تلوزیونی که خریداری می کنید از فرمت MKV که فرمت معمول فیلمهای سینمایی است، پشتیبانی کند. توجه نمایید که اکثر فیلمهای دانلودی به دلیل کاهش حجم و حفظ کیفیت، در فرمت MKV ریلیز می شوند، (در دسترس عموم قرار می گیرند) لذا پخش فرمت MKV برای یک تلوزیون -به وبژه در ایران که دسترسی به محتواها از طریق دانلود حاصل می شود- ضروری است. لازم است در هنگام خرید دقت نمایید که تلوزیون از پخش فرمت زیرنویس فارسی (عربی) پشتیبانی نماید.

One thought on “تلوزیون خانه ما باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  1. hossein گفت:

    ممنون بابت مقاله مفیدتون.ولی ای کاش چند پیشنهاد برای خرید هم میدادین.چون اکثر تلویزیون ها این مشخصات رو در کاتالوگشون ننوشتن!!
    به نظرم یک مقاله برای بهترین تلویزیون در محدوده قیمت مختلف بذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *